2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Torbjørn Vereide og Agnes Nærland Viljugrein,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet,
Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til Prop. 69 L (2022–2023) Lov om lønnsnemndbehandling av
arbeidstvisten mellom Parat/YS og NHO Luftfart/NHO i forbindelse
med tariffrevisjonen 2022.
Komiteen viser til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet legger frem forslag om at arbeidstvisten
i forbindelse med hovedoppgjøret 2022 mellom henholdsvis Parat/YS
på arbeidstakersiden og NHO Luftfart/NHO på arbeidsgiversiden skal
avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det blir samtidig lagt frem forslag om
at det blir forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans
for å løse tvisten. Komiteen viser
til at tvisten oppsto i forbindelse med tariffrevisjonen i 2022,
og etter brudd i forhandlingene varslet arbeidstakerorganisasjonene
om plassoppsigelse for 60 medlemmer. Komiteen viser til at Riksmekleren
nedla forbud mot arbeidsstans 27. februar 2023 og innkalte partene
til mekling. Forhandlingsløsningen ble sendt til uravstemning med
frist 28. februar 2023 klokken 12.00, og denne ble nedstemt. Parat/YS
iverksatte streiken 5. mars 2023 med uttak av ett medlem. Komiteen viser
til at fra 13. mars var 11 redningsmenn i Norsk Luftambulanse AS
i streik. Departementet har hatt løpende kontakt med Helse- og omsorgsdepartementet
og har mottatt jevnlige rapporter om konsekvensene av streiken fra Helsetilsynet.
Helsetilsynet har hatt løpende kontakt med landets statsforvaltere
og Luftambulansetjenesten HF. Helsetilsynet hadde fått opplyst at
det ikke ville bli søkt om dispensasjoner i denne arbeidskonflikten. Streiken
ble fra 5. mars 2023 gradvis trappet opp frem til mandag 20. mars
2023. Da skulle ytterligere fire av de streikende møtt på vakt.
Da ville streiken medført at ambulansehelikoptre på basene i Tromsø,
Harstad, Brønnøysund og Ålesund ville stått uten redningsmenn. Det
ville betydd at det kun ville vært ett ambulansehelikopter i drift
i hele Nord-Norge. I tillegg ville beredskapen i Møre og Romsdal
blitt redusert. Komiteen viser til
at i lys av dette og at situasjonen mellom partene syntes å være
helt fastlåst, vurderte departementet at streikene medførte samfunnsmessige
konsekvenser av en så alvorlig karakter at det ville være uforsvarlig
å ikke gripe inn i konflikten.
Komiteen støtter det fremlagte
lovforslaget.