Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Henning
Wold, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge og Per
Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune
Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder Torgeir Knag
Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument
8:133 S (2022–2023) om en ny gjennomgang av regelverket for transport
av farlig last på ferjer. Komiteen viser videre til fiskeri-
og havministerens brev av 27. februar 2023 med statsrådens vurdering
av representantforslaget. Brevet er vedlagt innstillingen. Komiteen viser
til at forslagsstillerne i representantforslaget vil be regjeringen vurdere
en ny gjennomgang av forskrift 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last
på norske skip, i lys av utviklingen i sikkerheten både på ferjer
og på kjøretøy.
Komiteen merker seg at statsråden
i ovennevnte brev til komiteen presiserer at begrensninger i passasjerantallet
til 12 passasjerer gjelder frakt av eksplosiver, og at det gjelder
en begrensning på 25 passasjerer ved frakt av enkelte giftige stoff,
mens de fleste andre typer farlig gods kan transporteres uten reduksjon
i passasjertallet. Komiteen merker
seg også at statsråden i nevnte brev viser til at skip med fastmontert
skumslukkeanlegg har mer lempelige krav, og videre at det ikke er
fastsatt andre krav som tilsier at risiko ved transport av farlig
last er redusert. Komiteen viser
til at hensikten med representantforslaget er å redusere forsinkelse
for private bilister og næringstransport på strekninger der man
er avhengig av ferje, og mener at hensynet til folk og bedrifter
er viktig i utforming av forskriften.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at trygge fergeoverfarter
er et allment anerkjent mål. I et land med mange fergestrekninger
vil det være behov for å transportere farlig last på ferger som
også benyttes av passasjerer. For disse medlemmer er det et mål
at samtidig transport av farlig last og passasjerer gjøres på en
måte som er trygg, effektiv og forutsigbar.
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev til komiteen og at statsråden presiserer at flere typer farlig last
kan fraktes på norske ferger uten at det medfører et krav om reduksjon
i passasjertallet med bakgrunn i sikkerhet.
Disse medlemmer viser videre
til at forskriften som representantforslaget søker å revidere, kom
i 2014 og bygger på faglige råd fra Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap og i samarbeid med næringen. Det er et selvsagt mål
at kravene skal være så strenge som nødvendig, men så lite rigide
som mulig. Det mener disse
medlemmer at dagens forskrift legger til rette for.
Disse medlemmer viser avslutningsvis
til at det per i dag er få dispensasjonssøknader, bekymringsmeldinger
og hendelser som blir rapportert inn i forbindelse med frakt av
farlig last. Det mener disse
medlemmer tyder på at dagens forskrift fungerer godt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne merker seg at statsråden
i ovennevnte svarbrev viser til forskriften som kom i 2014, og at
denne hadde en lemping sammenlignet med den foregående forskriften.
Det er viktig at det pågår et kontinuerlig arbeid på dette området
for at legitimiteten til kollektivtilbudet til de reisende langs kysten
skal bestå.
Disse medlemmer er opptatt
av at regelverket er så relevant og tilpasset realitetene som mulig,
slik at næringsliv og privatpersoner ikke unødig blir hindret i daglig
ferdsel langs kysten.
Disse medlemmer merker seg
at enkelte riksvegsamband, eksempelvis på E39, har 1–10 avganger per
uke som er heftet med reduksjon i kapasitet grunnet farlig last.
I den sammenheng er det derfor viktig at man avpasser nivået til
restriksjoner som er reelle.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sitt svarbrev ikke problematiserer nivået på personbegrensning
ved farlig last, men viser til at det snart er 10 år siden forskriften
ble utarbeidet og at en ikke ser behovet for revidering, selv om
det heller ikke kan vises til hvorfor det nivået man har lagt seg
på, er det rette.
Disse medlemmer mener at regjeringen
kontinuerlig må søke å finne de beste løsningene for kollektivtransporten
og med det finne det korrekte nivået for de restriksjoner som legges
på transporten, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa vurdere om det er grunnlag for å ta ein ny gjennomgang
av forskrift om farlig last på norske skip, for å sjå om avgrensing
i passasjertal for å føre farleg last på ferjer i ordinære ferjesamband
er korrekt sett i forhold til tryggleiksnivå.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til svar fra statsråden
om at begrensninger i passasjerantallet til 12 passasjerer på ferger
kun gjelder ved frakt av eksplosiver. Videre viser disse medlemmer til at med
unntak av innføringen av skumslokkeanlegg på ferger er det etter
2014 ikke kommet nye krav fra Sjøfartsdirektoratet som effektivt reduserer
risiko ved transport av farlig last.
Disse medlemmer mener at hensikten
i forslaget, om å redusere forsinkelse for private bilister og næringstransport
på strekninger der man er avhengig av ferge, er godt, men mener
at dette bør la seg gjøre uten å lempe på krav til sikkerhet ved
frakting av eksplosiver.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere en forskriftsendring for å sikre at eksplosiver
som skal transporteres med ferge, som hovedregel transporteres ved trafikksvake
tider.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg Rødts forslag og vilje til å imøtekomme
næringsliv og bilister med en alternativ løsning, som går på å legge farlig
last til tider på døgnet med liten trafikk. Disse tider er i hovedsak
sen kveldstid/natt. Ettersom dette er trafikksvake tider på døgnet,
betyr det også at det er færre avganger, gjerne hver andre eller
hver fjerde time. For kystboere som er avhengig av ferje for å komme
til flyplasser, regionsenter med kulturaktiviteter etc., er disse avgangene
svært verdifulle for å komme hjem. Alternativet kan være overnatting
til neste dag. Ved sent innkomne fly er det derfor problematisk
dersom en risikerer å bli stående på ferjeleiet og vente på grunn
av en ferje som er reservert til farlig last. Eksempelvis kan nevnes
at ferje mellom Halhjem og Sandvikvåg (Bjørnefjorden) normalt kan
ta 545 passasjerer. Om natten er det bare to ferjer i sambandet,
som da bruker 55 min. på overfarten. Å måtte stå over en ferje på
nattetid oppleves lite ønskelig.
Disse medlemmer vil understreke
at dette vil bli langt bedre når Hordfast er på plass, da kryssing
av Bjørnefjorden kun vil ta 3–4 minutt.
Disse medlemmer viser videre
til at enkelte ferjeselskap praktiserer muligheten en har både for
varsling og å styre transport av farlig last til trafikksvake tider,
med de utfordringer dette likevel gir for de øvrige reisende samt
for det næringsliv som trenger den omtalte lasten. Varslingstjenestene
gir ofte ikke godt nok slingringsmonn for de øvrige reisende til
å omdisponere sin tid for å ta en tidligere ferje, ettersom det
er relativt lange transportetapper før en når ferjeleiet.
Disse medlemmer mener at krav
til sikkerhet er overordnet og må komme i første rekke, men at det
likevel må være mulig å vurdere om kravene og begrensningene som
er satt i forskriften, gjenspeiler et korrekt nivå. Dette gjelder
både med tanke på antall passasjerer som ferjen kan frakte med slik
last, og gradering av farlig last sett i lys av eventuelle hendelser
og utvikling av sikkerhetsutstyr de 9 årene denne forskriften har
fått virke.