1.2 Innføring av fagkompetansekrav for drosjeløyvehavere
Endringene i yrkestransportloven
§ 9 innebærer at det igjen stilles krav om fagkompetanse for å få
tildelt drosjeløyve. Det tidligere kravet om fagkompetanse for drosjeløyve
ble opphevet i november 2020. Forslaget til endring av § 9 innebærer
skjerpede objektive krav for tildeling av løyve for å drive drosjevirksomhet
(drosjeløyve). Innskjerpingen i kravene skal ifølge proposisjonen
primært bidra til en mer seriøs drosjenæring, hvor løyvehaverne
har tilstrekkelig faglig kompetanse til å tilby en viss minstestandard
på tjenestene og til å drive drosjevirksomhet i tråd med gjeldende
regulering.
Det vises i proposisjonen
til at det følger av Hurdalsplattformen at regjeringen vil sikre
en drosjenæring med ordnede forhold, der kundene er trygge, og der
sjåførene kan leve av jobben sin. Regjeringen sendte 11. mai 2022
på høring et forslag om endring i løyvekravene mv. for drosje. I
tillegg oppnevnte regjeringen våren 2022 et offentlig utvalg (drosjeutvalget)
som skal foreslå en helhetlig regulering av drosjenæringen som står
seg på sikt, og som er i samsvar med reglene i EØS-avtalen.
I høringen av 11. mai
2022 foreslo departementet blant annet å gjeninnføre krav om løyvegaranti
og fagkompetanse for drosjeløyvehavere, gjøre taklykt obligatorisk
for alle drosjer og innføre krav om dokumentasjon for at drosjen
er riktig registrert i kjøretøyregisteret, og at godkjent taksameter
er installert. Kun forslaget om fagkompetanse krever lovendring.
De øvrige forslagene medfører i hovedsak endringer i forskrift 26. mars
2003 nr. 401 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportforskriften).
Det vises i proposisjonen
til at drosjeutvalget, i lys av Hurdalsplattformen, skal foreta
en gjennomgang av drosjereguleringen og utarbeide en rapport med
forslag til helhetlig regulering på området som kan danne grunnlag
for en alminnelig høring. Det følger av mandatet at utvalget skal
vurdere drosjereguleringen helhetlig og blant annet identifisere
tiltak som sikrer et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet.
Utvalget skal også vurdere behovet for å gjeninnføre sentraltilknytningsplikt.
Det er særlig viktig å sikre tilbudet til sårbare grupper, som eldre
og funksjonshemmede uten egen bil. Samtidig skal utvalget også vurdere
hvilke krav som bør stilles for å sikre en seriøs drosjenæring som
gir trygghet for kundene og gode arbeidsforhold for ansatte og løyvehavere,
og som bidrar til hvit økonomi, og tiltak for å sikre kontroll og
tilsyn med næringen. Utvalget kan også vurdere andre spørsmål med
relevans for drosjereguleringen, som for eksempel merking av drosje,
prisregulering, bestemmelser om pristilbud, skatteforvaltning og
bokføring.
Det vises i proposisjonen
også til at Stortinget har behandlet finansinnstillingen for 2023
og vedtatt budsjettrammene for fagkomiteens behandling av statsbudsjettet,
inkludert flere anmodningsvedtak. I Stortingsvedtak 84 (2022–2023)
ber Stortinget
«[…] regjeringen
komme med nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre
plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og
antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023».