Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, viser til Representantforslag 150 S (2022–2023) om
norsk oppfølging av kinesiske myndigheters overgrep mot uigurene
og brudd på internasjonal rett.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på alvoret i situasjonen for uigurene i Kina. Komiteen er svært bekymret
over menneskerettighetssituasjonen for uigurene og andre minoriteter
i Xinjiang. Komiteen viser
til at utenriksministeren i sitt svarbrev skriver at hun deler det
synet, og at Norge arbeider med dette innenfor flere spor, både
bilateralt overfor kinesiske myndigheter og i internasjonale fora. Komiteen mener
det er viktig at dette arbeidet fortsetter.
Komiteen viser til at FNs høykommissær
for menneskerettigheter i august 2022 la fram en rapport om menneskerettighetssituasjonen
i Xinjiang. Rapporten konkluderte med at det er begått alvorlige
brudd på menneskerettighetene, og at dette kan utgjøre forbrytelser
mot menneskeheten. Rapporten var godt dokumentert og inneholdt også
en rekke anbefalinger til kinesiske myndigheter. Komiteen viser til at Norge
var blant landene som oppfordret høykommissæren til å publisere
rapporten, og til at den forrige høykommissæren skulle få gjennomført
besøk til Kina.
Komiteen viser til at Norge
sammen med en gruppe andre land tok initiativ til at FNs menneskerettighetsråd
skulle sette situasjonen i Xinjiang på dagsorden i rådet, men at
dette forslaget ikke fikk flertall. Komiteen vil understreke viktigheten
av at den bekymringsfulle menneskerettighetssituasjonen i regionen kommer
på rådets agenda, og at Norge må fortsette å jobbe med andre land
for at det skal kunne skje.
Komiteen viser til at Menneskerettighetsrådet
er den viktigste internasjonale arenaen for å diskutere alvorlige
menneskerettighetsbrudd, som situasjonen i Xinjiang. Skulle det
ikke lykkes med å sette situasjonen på rådets agenda, får andre
steder vurderes, blant annet FNs generalforsamling.
Komiteen ber om at regjeringen
også fremover arbeider for at rapporten fra FNs høykommissær for menneskerettigheter
om forholdene i Xinjiang tas opp i FNs menneskerettighetsråd, sekundært
i FNs generalforsamling.
Komiteen vil understreke betydningen
av FNs høykommissær for menneskerettigheters uavhengige mandat og
stilling. Det er viktig at Norge fortsetter å støtte opp om høykommissæren
og hans kontor, og at når det rapporteres om alvorlige menneskerettighetsbrudd,
må det få følger og bli behandlet i Menneskerettighetsrådet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Rødt og Kristelig Folkeparti, viser til at Norge gjennom skiftende
regjeringer ikke har tradisjon for å fastslå alvorlige internasjonale
forbrytelser gjennom politiske vedtak fattet av regjering eller storting,
men at dette er en oppgave for domstolene å bedømme. Denne prinsipielle
linjen er også i tråd med rettsstatens prinsipper, med bevisgjennomføring
og rettsanvendelse.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at en nedsettelse av et norsk
regjeringsoppnevnt utvalg for å avklare om kinesiske myndigheters
behandling av uigurene og andre minoriteter i Xinjiang-provinsen bryter
med internasjonal rett, vil være et brudd med denne linjen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti understreker
at uigurer og andre muslimske minoriteter i Kina lenge har blitt
forfulgt og trakassert av kinesiske myndigheter. Troverdige vitnesbyrd forteller
om bruk av tortur, seksuell vold, tvungen prevensjon, tvangssterilisering
og tvungne aborter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
i den forbindelse til folketribunalet Uyghur Tribunal, ledet av
sjefsanklager i straffesaken mot Slobodan Milošević, Sir Geoffrey
Nice KC, som i september 2021 leverte en dom som slo fast at kinesiske
myndigheter begår forbrytelser mot menneskeheten i Xinjiang. Tribunalet
fant også bevis på at én av de fem definisjonene av folkemord er
oppfylt, nemlig «å påtvinge tiltak som tar sikte på å forhindre
fødsler innen gruppen».
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til Amnesty International, som i sin nye årsrapport lister opp hvilke
brutale overgrep som begås i verden, og som konstaterer at mange
av dem går helt upåaktet hen. I årsrapporten retter Amnesty skarp kritikk
mot kinesiske myndigheter for systematisk undertrykkelse av uigurer
og andre muslimske minoriteter. Amnesty retter også kritikk mot
det internasjonale samfunnet for manglende oppfølging av FNs høykommissær
for menneskerettigheter sin rapport fra august 2022 om omfattende
menneskerettighetsbrudd og det som kan være forbrytelser mot menneskeheten,
mot uigurene i Xinjiang. Disse medlemmer mener det også
understreker behovet for at regjeringen igjen tar initiativ til
at FNs høykommissær for menneskerettigheters rapport tas opp formelt
i Menneskerettighetsrådet, og sekundært i Generalforsamlingen.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, som understreker at den prinsipielle linjen er at
«karakterisering
av forbrytelser bygger på domstolers bevisbedømmelse og rettsanvendelse,
framfor statueringer på politisk grunnlag.»
Disse medlemmer deler langt
på vei statsrådens prinsipielle vurdering, men mener samtidig det er
nødvendig å ta politisk initiativ til å få en juridisk og faglig
vurdering av hvorvidt det foregår aktivitet som bryter med internasjonal
rett, slik at nødvendige tiltak kan igangsettes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedsette et eksternt utvalg som skal avklare om
det er juridisk grunnlag for å slå fast at kinesiske myndigheters
behandling av uigurene og andre minoriteter i Xinjiang-provinsen
bryter med internasjonal rett.»