Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Sigurd Myrvoll, Lise Selnes og Elise Waagen, fra
Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget.
Komiteen mener vold og trusler
mot ansatte i skolen er alvorlig, og at det er uakseptabelt når
ansatte blir utsatt for dette i skolen. Det er skoleeier som sitter med
arbeidsgiveransvaret, og som har ansvar for de ansattes arbeidsmiljø
i skolen. Skoleeier er underlagt arbeidsmiljøloven, og regelverket
gir føringer for hvordan arbeidsgiver skal sikre et trygt og godt
arbeidsmiljø for de ansatte.
Komiteen viser til at skoleeier
har flere verktøy for å reagere mot vold mot både elever og ansatte.
Det kan vedtas ulike reaksjoner på brudd på ordensreglementet, og
skolene kan også bestemme at elever kan bortvises for brudd på ordensreglementet,
noe som følger av opplæringsloven § 9 A-11. Det kan også pålegges elever
å bytte skole dersom oppførselen til eleven i alvorlig grad går
ut over tryggheten og læringen til én eller flere medelever. Hvis
eleven er over den kriminelle lavalderen på 15 år, kan også voldstilfeller
straffeforfølges.
Komiteen mener at det er komplekse
årsaker til at lærere utsettes for vold og trusler. Reaksjonsmulighetene
vil i seg selv ikke løse utfordringen med vold mot elever og ansatte,
og det er derfor også viktig å ta tak i de underliggende årsakene
til at enkelte elever utøver vold.
Komiteen viser til statsrådens
uttalelse, hvor det fremkommer at det legges frem forslag til ny
opplæringslov i vår, som blant annet gjennomgår hvilke reaksjoner
som kan tas i bruk overfor den enkelte elev, og reglene om skolemiljø. Komiteen merker
seg at statsråden understreker at det vil bli foreslått viktige
endringer, og ber komiteen avvente regjeringens forslag til ny opplæringslov.
Komiteen mener det er alvorlig
når ansatte i skolen blir utsatt for trusler og vold. Lærere og
andre ansatte i skolen skal være trygge på jobb. På oppdrag fra
Utdanningsforbundet utførte Respons Analyse en undersøkelse i 2017
hvor de kartla lærernes arbeidsmiljø, spesielt med tanke på erfaringer
med trusler, vold og trakassering. Lærerne ble spurt om de har blitt
truet av elever, og om de har blitt fysisk angrepet eller vært innblandet
i en voldsepisode de siste fem årene. Rapporten oppsummer med at
omfanget av trusler og vold mot lærere har mer enn fordoblet seg
de siste 12 årene, og at det er flest tilfeller av trusler og vold
mot lærere som jobber på barnetrinnet. 51 pst. av lærerne i barneskolen oppgir
at de har opplevd fysisk vold fra elever, mens tilsvarende andel
i ungdomsskolen er 19 pst. Statistikk fra Oslo kommune viser at
de fleste av elevene som er involvert, er i alderen 6–12 år, og
at det vanligvis er 1–3 elever som står for de fleste hendelsene.
Komiteen mener dette er svært
alvorlige tall, og at det må stilles grunnleggende spørsmål ved
hvorfor barn utagerer på denne måten. Komiteen mener det er viktig
å erkjenne at det er komplekse årsaker til at lærere utsettes for
vold og trusler, og at det ikke finnes en enkel løsning.
Komiteen mener vold i skolen
er et samfunnsproblem som må tas på alvor.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at regjeringen har varslet
at den jobber med regulering av når ansatte kan gripe fysisk inn
mot elever, og vilkårene for dette. Da forslaget til ny opplæringslov
var på høring, ble det holdt åpent om loven burde regulere bruk av
fysisk makt mot elever, og høringen inneholdt derfor ikke konkrete
forslag til lovregler. For å sikre at saken er tilstrekkelig belyst,
vil departementet sende forslag til konkrete regler om dette på
høring våren 2023. Flertallet mener
dette er viktige avklaringer for å sikre tryggheten til både lærere
og elever.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener det er nødvendig med nye og forsterkede
tiltak for å bekjempe trusler og vold mot ansatte i skolen. Det
er imidlertid viktig å se ulike tiltak i sammenheng, og disse medlemmer mener at representantforslagets
forslag nummer én og fire bør vurderes ved behandling av ny opplæringslov.
Disse medlemmer mener imidlertid
at forslag nummer to, tre og fem kan behandles uavhengig av ny opplæringslov,
og vil stemme for disse.
Disse medlemmer understreker
at forslag nummer to om økt fokus på klasseledelse i lærerutdanningen
må sees i sammenheng med revisjon av rammeplan for lærerutdanningene.
Videre viser disse
medlemmer til at forslag nummer fem om at det skal rapporteres
om utviklingen når det gjelder vold og trusler, må tilrettelegges
slik at det ikke blir en samlet økt rapporteringsbyrde på lærerne. Disse medlemmer har lagt
vekt på at forslaget støttes av lærernes organisasjoner.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil vise til den alvorlige utviklingen
med volds- og trusselhendelser i norsk skole, som ble illustrert
av stengningen av to skoler på Østlandet i januar i år. Bergens
Tidende har også skrevet om at skoler på Vestlandet er blitt vurdert
stengt, Fædrelandsvennen har skrevet om bekymringer fra Arbeidstilsynet
i Agder, og i Romerikes Blad er det blitt skrevet om at det rapporteres
om over ni daglige hendelser med vold og trusler i skolene på Romerike.
Nylige tall som er gjengitt i media, forteller om 4 946 hendelser
relatert til vold i Osloskolen i 2022 og at ansatte i Bergensskolen
har rapportert om vold og trusler over 7 000 ganger de siste fire
årene, og dette
medlem mener dette illustrerer alvoret i situasjonen. Dette medlem viser
videre til Statens arbeidsmiljøinstitutts undersøkelse fra 2021,
hvor det kom frem at én av fire lærere i grunnskolen er utsatt for vold
og trusler.
Dette medlem mener at regjeringen
ikke har tatt den alvorlige utviklingen på alvor, og at det nye
forslaget til opplæringslov ikke kommer med tilstrekkelige tiltak. Dette medlem mener
dette eksempelvis illustreres av at lovforslaget har et helt kapittel
om samarbeid mellom foreldre og skolene, men ikke nevner involvering
av foreldre ved alvorlige overtramp.
Dette medlem vil også vise
til svar fra kunnskapsminister Tonje Brenna til dette medlem på
skriftlig spørsmål i Dokument 15:1341 (2021–2022), hvor statsråden
blant annet skrev:
«Regelen om pålagt
skolebytte ble endret og skjerpet i 2019 (opplæringsloven § 9 A-12),»
altså under Fremskrittspartiets
tid i regjering, og at statsråden ikke har noen
«nasjonal rapportering
fra kommuner, fylkeskommuner eller statsforvalter over antall vedtak
om pålagt skolebytte i grunnskolen eller på videregående skole».
Dette medlem viser til forslagene
fra forslagsstillerne og mener at dette er et viktig første skritt
for å løfte problemstillingen rundt vold og trusler i skolen med
det alvor som den fortjener. Dette medlem mener at forslagene
ikke er uttømmende, og at regjeringen må følge opp saken med nødvendige
tiltak og lovforslag.
På denne bakgrunnen
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan
lærerens stilling i skolen kan styrkes, herunder gjennom økt myndighet,
utvidede fullmakter for bortvisning av elever, anledning til å gripe
inn og beskytte seg selv og andre i farlige situasjoner og lignende.
Forslagene bør også inkludere en styrking av skoleledelsens mulighet
og virkemidler til å håndtere og reagere på vold og trusler som
skjer i skolen. Om nødvendig for gjennomføring av tiltakene bes regjeringen
fremme forslag til konkrete lovendringer.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere innføring av oppfølgingsteam ved sterkt
belastede skoler, vurdere innføring av faste rutiner for politianmeldelse
fra skolens side ved alvorlig vold og trusler og vurdere hvilke reaksjoner
som kan ilegges personer som utøver vold og trusler i skolen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for økt fokus på klasseledelse i lærerutdanningen.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for økt involvering av foreldre og foresatte
ved alvorlige overtramp av ordensreglementet i skolen.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om årlig å rapportere om statistikk og utviklingen
når det gjelder vold og trusler i norsk skole.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti ser alvorlig på vold i skolen
og vold mot lærere og forventer at regjeringen og skoleeierne prioriterer
arbeid mot dette.
Dette medlem mener at forslaget
fra Fremskrittspartiet i for stor grad har et fokus på å reagere
på vold i skolen og i for liten grad fremmer tiltak for å forebygge. Dette medlem viser
til høringssvaret til Utdanningsforbundet, som kommer med to tiltakslister: en
tiltaksliste over aktuelle tiltak for å forhindre vold og trusler
mot lærere, og en tiltaksliste over aktuelle tiltak for å forhindre
vold og trusler mot elever. Dette medlem mener det er et
viktig prinsipp at skolen vektlegger forebyggende tiltak for å slik
sikre en trygg skolehverdag for elever og lærere.
Dette medlem mener det er viktig
at Stortinget i behandlingen av den nye opplæringsloven hører på innspillene
som gjelder behovet for å styrke laget rundt elevene og lærerne
ved å få flere faggrupper inn i skolen. På den måten kan man sikre
en trygg og god skole for både elever og lærere. Dette medlem ønsker å ivareta
barnets behov for oppfølging fremfor straff av barn.
Dette medlem viser til forslaget
fra Fremskrittspartiet om å sørge for økt fokus på klasseledelse
i lærerutdanningen. Dette
medlem fremhever at god klasseledelse er svært viktig for
et godt klassemiljø og er et viktig forebyggende tiltak. Dette er
årsaken til at det allerede i dag foreligger i forskrift om at lærerutdanningene
skal gi praksisstudentene inngående kunnskap om klasseledelse. Dette medlem ønsker
å påpeke at Stortinget bør ta ansvar for å gi lærerne mer tid og
flere ressurser og verktøy, slik at de har gode forutsetninger og
vilkår for å utøve god klasseledelse i arbeidshverdagen.
Dette medlem viser til høringssvar
fra Utdanningsforbundet, som støtter at det årlig blir rapportert om
statistikk og utvikling når det gjelder vold og trusler, slik at
det er mulig å følge utviklingen og se hvor en må sette inn tiltak.
Videre skriver Utdanningsforbundet at regjeringen bør rapportere
på tiltak som er satt i gang, og om disse har virket eller ikke.
Rapporteringen bør gå på tiltak for å bedre arbeidsmiljøet til lærerne
og tiltak for å skape et trygt og godt skolemiljø for elevene. Dette medlem mener
tiltakene må være forskningsbaserte og ta utgangspunkt i utfordringene
på den enkelte skole.
Dette medlem viser videre
til høringssvaret fra Forandringsfabrikken, som problematiserer
at definisjonen på vold er veldig varierende, og at det igjen kan føre
til tall det er vanskelig å følge opp. For at man skal kunne føre
statistikk som gir et riktig bilde av hendelsene, er det helt avgjørende
at kommunene og fylkeskommunene enes om en felles definisjon på
hva det skal rapporteres om.
Komiteens medlem
fra Rødt deler forslagsstillernes bekymring for vold og trusler
i skolen. Elever har rett på et trygt læringsmiljø, og lærere har
rett på en trygg hverdag. Vold og trusler fungerer motsatt og fører til
en utrygg hverdag for alle involverte og de som er rundt. Dette medlem deler
ikke forslagsstillernes tro på at løsningen ligger i straff og strenge
reaksjoner, og viser til Utdanningsforbundets høringssvar, hvor
nettopp dette understrekes. Dette medlem deler Utdanningsforbundets
tro på forebygging av vold gjennom nok ressurser, kompetanse og
gode rutiner for både håndtering og oppfølging av elever som utøver
vold og trusler. Dette
medlem vil fremheve at alle høringsinstanser knyttet til skolen
peker på å styrke laget rundt eleven og sikre nok og riktig kompetanse
i skolen og i skolens støttefunksjoner.
Utdanningsforbundet
understreker særlig betydningen av at alle elever møter lærerutdannede
lærere, som har tilstrekkelig tid til å følge opp den enkelte elev. De
viser til at nesten hvert femte lærerårsverk i grunnskolen utføres
av ansatte uten lærerutdanning (SSB). Det er fortsatt skoler som
ikke oppfyller kravene i minstenormen for lærertetthet, til tross
for at reformen er fullfinansiert og kommunene har fått tildelt
midler.
Dette medlem mener en bedre
løsning er at skolene tar i bruk flere yrkesgrupper for å gi elevene
et godt tilbud, for eksempel spesialpedagoger, miljøterapeuter, barne-
og ungdomsarbeidere og helsepersonell. Dette medlem viser til Rødts
alternative forslag til statsbudsjett, hvor det foreslås å styrke
de spesialpedagogiske støttesystemene for kommuner og fylkeskommuner gjennom
blant annet å sikre flere stillinger i PP-tjenesten samt ansette
flere spesialpedagoger og miljøarbeidere i skolen.
Forandringsfabrikken
løfter særlig frem at barns stemme og barns perspektiv må både høres
og forstås. Dette
medlem støtter Forandringsfabrikken i dette, og mener at mindre
klasser, nok lærere med lærerutdanning, ansatte med sosialfaglig
utdanning samt gode støttefunksjoner er nødvendig for å sikre dette.