1.1 Innledning
I den siste samfunnssikkerhetsmeldingen
fra 2020 går det fram at digital sikkerhet er helt avgjørende for
å ivareta velferdssamfunnet, viktige samfunnsfunksjoner og nasjonale
sikkerhetsinteresser.
De nasjonale etterretnings-
og sikkerhetstjenestene har over flere år vurdert etterretningstrusselen
som den største trusselen mot Norge. Politiets sikkerhetstjeneste viser
til at digitale operasjoner har blitt en integrert del av andre
lands etterretningstjenester. Det vises også til at statlige etterretningsaktører
i andre land har gjennomført sabotasje ved hjelp av digitale angrep.
Ifølge Nasjonal sikkerhetsmyndighet har det i perioden 2019 til
2021 vært en tredobling i antall alvorlige digitale hendelser og
angrep mot offentlige og private virksomheter i Norge. Både Nasjonal
sikkerhetsmyndighet og Politiets sikkerhetstjeneste rapporterer
om økt digital trusselaktivitet i Norge som følge av krigen i Ukraina.
En økende grad av
digitalisering og samarbeid på tvers av sektorer og landegrenser
gjør samfunnet vårt mer sårbart for digitale trusler. Et digitalt
angrep kan få store negative konsekvenser for Norge ved at funksjoner
som er kritiske for stat og samfunn, rammes. Dette kan for eksempel
være betalingssystemer, helsevesenet, kraftforsyningen, elektronisk
kommunikasjon eller transport.
Arbeidet med digital
sikkerhet berører hele samfunnet og krever derfor samordning av
aktører og virkemidler på tvers av sektorene. Det er Justis- og
beredskapsdepartementet som siden 2013 har hatt ansvar for samordningen
av samfunnssikkerhetsarbeidet og digital sikkerhet i sivil sektor.
Departementet har videre et overordnet ansvar for det forebyggende
sikkerhetsarbeidet i sivil sektor.
Riksrevisjonens undersøkelse
har tatt utgangspunkt i blant annet følgende vedtak og forutsetninger fra
Stortinget:
-
Meld. St. 5 (2020–2021)
Samfunnssikkerhet i en usikker verden, jf. Innst. 275 S (2020–2021)
-
Meld. St. 38 (2016–2017)
IKT-sikkerhet. Et felles ansvar, jf. Innst. 187 S (2017–2018)
-
kgl.res. av 10. mars
2017 nr. 312: Ansvaret for samfunnssikkerhet i sivil sektor på nasjonalt
nivå og Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle innen
samfunnssikkerhet og IKT-sikkerhet
-
instruks for departementenes
arbeid med samfunnssikkerhet (samfunnssikkerhetsinstruksen), 2017
-
lov om nasjonal sikkerhet
(sikkerhetsloven), 2019
Målet
med undersøkelsen har vært å vurdere hvorvidt Justis- og beredskapsdepartements
samordning av arbeidet med å ivareta den digitale sikkerheten i
sivil sektor er effektiv og i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsesperioden
er i hovedsak 2018–2021, men Riksrevisjonen har også tatt med relevante
data fra 2022 når disse har vært tilgjengelige.
I undersøkelsen har
Riksrevisjonen sett nærmere på arbeidet med digital sikkerhet i
flere sektorer, der ansvaret i hver enkelt sektor ligger hos det
enkelte sektordepartement. Riksrevisjonen påpeker svakheter og utfordringer
i enkelte virkemidler og tiltak som disse departementene har ansvar
for. Når det er svakheter i samordningen av disse tiltakene, retter
Riksrevisjonen kritikken mot Justis- og beredskapsdepartementet
på grunn av departementets samordningsansvar for den digitale sikkerheten
nasjonalt.
Store deler av undersøkelsesperioden
har vært preget av koronapandemien, som kom til Norge i februar 2020.
Pandemien har påvirket både myndighetene og samfunnet for øvrig
på mange forskjellige måter. Nasjonal sikkerhetsmyndighet viser
for eksempel til at utstrakt bruk av hjemmekontorløsninger har skapt
nye digitale sårbarheter. Pandemien økte presset mot enkelte sektorer
og samfunnsfunksjoner som hadde sentrale oppgaver i pandemihåndteringen.
Justis- og beredskapsdepartementet viser til at departementet og
underliggende etater over en lengre periode har stått i en ekstraordinær
situasjon der sikkerhets- og beredskapsressurser har måttet bistå
i pandemihåndteringen. Departementet står nå i en tilsvarende situasjon,
med krig i Ukraina og samordning av sivile behov. Andre etater som
omfattes av undersøkelsen, har også pekt på at restriksjonene som
fulgte av pandemien, har påvirket arbeidet samfunnssikkerhet og
digital sikkerhet. Riksrevisjonen bemerker at konsekvensene av svakheter
og mangler i arbeidet med digital sikkerhet like fullt er de samme,
og at det ofte vil være nødvendig å håndtere flere ulike risikoer
og hendelser samtidig.
Rapporten ble forelagt
Justis- og beredskapsdepartementet ved brev 13. oktober 2022. Departementet
har i brev 11. november 2022 gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene
er i hovedsak innarbeidet i rapporten og i Riksrevisjonens Dokument
3:7 (2022–2023).
Rapporten, riksrevisorkollegiets
oversendelsesbrev til departementet 30. november 2022 og statsrådens svar
16. desember 2022 følger som vedlegg til Riksrevisjonens dokument.