Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene fremmet i Dokument 8:127 S (2022–2023) om et
landsomfattende tilsyn med norsk eldreomsorg og tiltak for å forbedre
situasjonen raskt.
Komiteen har invitert til skriftlige
høringsinnspill i saken og har mottatt to skriftlige innspill, fra
Pårørendealliansen og Nasjonalforeningen for folkehelsen.
Komiteen viser til at helse-
og omsorgsminister Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslaget i
brev 27. februar 2023. Uttalelsen er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen merker seg at investeringstilskuddet
til nye omsorgsboliger og sykehjem for 2023 ble brukt opp allerede
31. januar 2023, og at det derfor ikke vil gis flere tilsagn i løpet
av året.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, viser til at regjeringen
i sitt forslag til statsbudsjett ikke foreslo å bevilge midler til
nye tilsagn om tilskudd til sykehjem og omsorgsboliger i 2023, men at
det i forliket med Sosialistisk Venstreparti ble enighet om 500
nye plasser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus, viser videre til at Husbanken allerede den
31. januar 2023 varslet at rammen for 2023 var brukt opp, og at
de derfor må avslå søknader for resten av året. Dette flertallet mener det
er sterkt beklagelig at flere kommuner dermed ikke kommer videre
med sine planer om omsorgsboliger, og at dette ikke bare rammer
eldre, men også mennesker med utviklingshemninger eller rusproblemer.
For å møte fremtidens behov er det nødvendig med en sterk vekst
i sykehjemsplasser fremover, og dette flertallet mener rammen
må økes for å sikre at gapet mellom behov og faktisk byggevirksomhet
ikke blir for stort.
På dette grunnlag
fremmer dette flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å øke rammen for Husbankens investeringstilskudd
til omsorgsboliger og sykehjem for å sikre at arbeidet med å få
tilstrekkelig med plasser for å møte fremtidens behov ikke stopper
opp.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at et økende antall eldre med heldøgns helse-, omsorgs- og pleiebehov
krever god tilrettelegging både innen hjemmetjenester og heldøgns omsorgsplasser
i kommunene. Disse
medlemmer viser til at Husbankens investeringstilskudd er
viktig for å stimulere kommunene til både å fornye og øke tilbudet
av institusjonsplasser og omsorgsboliger for personer med behov
for heldøgns helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer viser til at
det i budsjettenigheten mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti for 2023 ble videreført investeringstilskudd
til heldøgns omsorgsplasser med en tilsagnsramme på 950 mill. kroner
– til tross for den trange økonomiske situasjonen og krevende prioriteringer. Disse medlemmer viser
til at det er bevilget totalt 2,3 mrd. kroner til forventet utbetaling
av investeringstilskudd i 2023, og at det per desember 2022 var
i underkant av 4 300 plasser med tilsagn om tilskudd som ikke var
ferdigstilt. Disse
medlemmer vil understreke at selv om rammen for investeringstilskuddet
til heldøgns omsorgsplasser i 2023 allerede er oppbrukt, er ikke
tilskuddet avviklet – og Husbanken har beholdt alle søknader i sine
systemer slik at søknadene som har fått avslag, vil bli behandlet
på ordinær måte når ny ramme er tilgjengelig.
Disse medlemmer viser til at
det i dette representantforslaget er foreslått både å øke rammen
for investeringstilskuddet og å legge frem en eldreomsorgspakke
i revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer vil understreke
at endringer i budsjettet for inneværende år vil behandles i revidert
nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Statens
helsetilsyn allerede har besluttet å gjennomføre tilsynsaktiviteter overfor
helse- og omsorgstjenester til eldre. Planleggingen pågår, aktivitetene
vil pågå over tid og på ulike måter, og aktivitetene vil involvere
statsforvalterne. Disse
medlemmer vil understreke at tilsynsmyndighetene er faglig
uavhengige og selv prioriterer hvilke tjenester og temaer det skal
føres tilsyn med. Denne prioriteringen innebærer å vurdere omfang,
valg av metoder og konkret tematikk for de landsomfattende tilsynsaktivitetene innenfor
de eksisterende ressursrammene. Disse medlemmer støtter ikke
at det er Stortinget som skal avgjøre hvilke landsomfattende tilsyn
Statens helsetilsyn skal prioritere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det i løpet av åtte år med Solberg-regjeringen
ble lagt til rette for bygging og renovering av om lag 20 000 heldøgns
omsorgsplasser. Dette ble gjort fordi Solberg-regjeringen var opptatt
av at alle som trengte det, fikk en sykehjemsplass eller en plass
i omsorgsbolig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen
i sitt forslag til statsbudsjett for 2023 foreslo å kutte i investeringstilskuddet
til heldøgns omsorgsplasser i kommunene. Disse medlemmer viser til at
dette kuttet ble rettet opp i forbindelse med budsjettenigheten
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti. Her ble
det vedtatt å sette av 95 mill. kroner til investeringstilskuddet
til heldøgns omsorgsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at dette ifølge regjeringen vil bidra
til at det kan settes i gang bygging av 500 nye heldøgns omsorgsplasser
i 2023. Disse medlemmer viser
til at bare én måned inn i 2023 var investeringstilskuddet til heldøgns
omsorgsplasser som forvaltes av Husbanken, helt tomt. Disse medlemmer viser
til følgende uttalelse fra Husbanken i NRK tirsdag 7. februar 2023:
«– Så godt som alle
søknadene som er innvilget i år, kom opprinnelig inn i 2022, opplyser
fagdirektør Are Martin Sauren i Husbanken til NTB.»
Disse medlemmer er svært kritiske
til at det ikke er mer midler igjen i investeringstilskuddet til heldøgns
omsorgsplasser, og mener at regjeringen og Sosialistisk Venstrepartis
satsing burde vært større for å sikre at kommunene klarer å møte
behovene for heldøgns omsorgsplasser i årene fremover. Disse medlemmer viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2023 foreslo å
sikre at utviklingen i heldøgns omsorgsplasser i kommunene holder
takten, og foreslo tilskudd til å opprette 1 000 nye heldøgns omsorgsplasser
i 2023. Det ville bidratt til flere sykehjemsplasser og omsorgsboliger
i kommunene.
Disse medlemmer mener at regjeringen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2023 må sette av
mer midler til investeringstilskuddet til heldøgns omsorgsplasser
i kommunene. Disse
medlemmer viser til helse- og omsorgsministerens uttalelser
i VG torsdag 23. mars 2023 om at selv om investeringstilskuddet
er oppbrukt, er ikke tilskuddet avviklet, og at kommunene oppfordres
til å fortsette å planlegge for flere heldøgns omsorgsplasser. Disse medlemmer mener
regjeringen bidrar til usikkerhet og uforutsigbarhet for kommunene
med å ikke komme med tydeligere signaler om hvorvidt det vil settes
av mer midler til investeringstilskuddet. Det blir vanskelig for
kommunene å fortsette planleggingen av flere heldøgns omsorgsplasser
uten å vite at investeringstilskuddet vil bli økt.
Disse medlemmer viser til Husbankens
retningslinjer for investeringstilskuddet. Her kommer det klart
frem at det ikke gis tilskudd til igangsatte prosjekter. Disse medlemmer viser
til blant annet Sortland kommune, som er klar for å sette i gang
bygging av nytt sykehjem/nytt dagsenter, men som har fått avslag
på sin søknad fra Husbanken som følge av at investeringstilskuddet
for 2023 er brukt opp. Dette gjør at Sortland kommune ikke får satt
i gang byggingen eller må sette i gang byggingen uten å få midler
fra investeringstilskuddet. Disse medlemmer viser til at
Sortland kommune har stilt spørsmål ved om prosjekter som har fått
avslag, likevel kan settes i gang, og at man beholder retten til
å søke om tilskudd etterskuddsvis. Disse medlemmer mener at dette
er en problemstilling som regjeringen må se nærmere på.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser
til at regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti tidligere
i denne innstillingen sier:
«Disse medlemmer
viser til at Husbankens investeringstilskudd er viktig for å stimulere
kommunene til både å fornye og øke tilbudet av institusjonsplasser
og omsorgsboliger for personer med behov for heldøgns helse- og
omsorgstjenester.»
Likevel foreslo Arbeiderpartiet
og Senterpartiet å fjerne hele tilskuddet i sitt opprinnelige budsjettforslag. Det
faller på sin egen urimelighet at de nå forsøker å gi inntrykk av
at dette er en viktig og prioritert sak for partiene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet påpeker at det som derimot er riktig,
er at det gis tilsagn om midler til nesten 2 000 færre boliger i
år enn det som ble bygget da Fremskrittspartiet satt i regjering.
Disse medlemmer er videre glade
for at situasjonen i norsk eldreomsorg endelig er satt på dagsordenen
igjen gjennom NRKs avsløringer i Brennpunkt-dokumentaren «Omsorg
bak lukkede dører». Det er på tide med en kraftig opprydding i eldreomsorgen
og at alle partier tar situasjonen på alvor.
Disse medlemmer støtter forslagene
som fremmes. Man vet dessverre at det er store forskjeller i eldreomsorgen
mellom landets kommuner. Det er derfor avgjørende at man får mer
inngående kjennskap til situasjonen for å kunne gjøre noe med den.
I motsetning til hva regjeringspartiene har signalisert gjennom
noe av politikken som er ført den siste tiden, er disse medlemmer opptatt av
å få kjennskap til hvordan det står til i tjenestene. Man er avhengig
av å vite hvor skoen trykker, for å kunne løse problemene på best
mulig måte. Derfor er tilsyn med eldreomsorgen veldig viktig. Disse medlemmer uttrykker
likevel bekymring for at tilsynene som gjennomføres, ofte er varslede,
noe som gir mulighet til å dekke over feil og mangler. Skal tilsynene
gi et realistisk innblikk i tjenestene, kan de ikke være varslet
i god tid på forhånd.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det utføres flere uanmeldte tilsyn
i eldreomsorgen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er helt tydelige på at rammen for
Husbankens investeringstilskudd må økes. Man vet at det allerede
er mangel på sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsplasser. De siste
tallene fra august 2022 viste at det sto omtrent 750 personer på
venteliste for å få en heldøgns omsorgsplass i kommunene. Samtidig
vet man også at det er forventet en tredobling i antall eldre over
80 år innen 2060. Da er det ikke tid til å vente med å bygge flere
sykehjems- og omsorgsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil peke på at det var Fremskrittspartiet
som var garantisten for sykehjemsutbygging under forrige regjering.
Mellom 2014 og 2019 ble det i snitt bygget 2 450 heldøgns omsorgsplasser
i året, noe som var nesten 1 200 flere enn i perioden 2008–2013.
Så fort Fremskrittspartiet gikk ut av regjering, var tallet 1 385
i 2020, før det ble redusert til 899 i 2021. Disse medlemmer er glade for
at Kristelig Folkeparti fremmer forslag om å øke tilskuddsrammen,
men savnet det samme engasjementet for å sikre Fremskrittspartiets
prioriteringer i 2020 og 2021.
Disse medlemmer støtter en
økt tilskuddsramme, men ønsker også å se på hvem det er som kan
motta tilskudd for å bygge omsorgsplasser. Både private og ideelle
stiftelser kan være viktige tilskudd for å sikre at utbyggingstakten
opprettholdes og møter fremtidens behov.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre regelverket for Husbankens investeringstilskudd
for å sikre at det også skal være mulig å gi tilskudd til private
og ideelle stiftelser som kan bygge sykehjem og omsorgsboliger for kommunen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument 8:111 (2022–2023),
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marian Hussein,
Kirsti Bergstø, Freddy André Øvstegård og Grete Wold om en verdig
eldreomsorg og et anstendig tilbud til brukere av hjemmetjenester
og til beboere i sykehjem, og de merknader og forslag som er fremmet fra
Sosialistisk Venstrepartis side i den sammenheng.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus deler
forslagsstillernes bekymring for forholdene i eldreomsorgen mange
steder i landet. Det er over lang tid kommet varsler fra ansatte
og historier i media om pasienter som har opplevd svikt i omsorgstjenestene.
De kommunale helse- og omsorgstjenestene har, etter samhandlingsreformen,
fått en drastisk økning i omfang av oppgaver og krav til kompetanse
som ikke har blitt møtt med en tilsvarende styrking av tjenestene.
Det er liten tvil om at de ansatte mange steder kommer til kort
i møte med kravene som stilles til tjenestene, og at pasienter blir skadelidende
som følge av ressursmangel. Disse medlemmer mener allikevel
ikke at et omfattende tilsyn som det forslagsstillerne beskriver,
vil løse utfordringene i eldreomsorgen på sikt. Det vil også være
svært ressurskrevende.
Disse medlemmer peker på at
helsepersonell ifølge helsepersonelloven § 17 har plikt til å varsle
om forhold som kan medføre fare for pasienter eller brukere. Samtidig
vet man fra undersøkelser at helsepersonell opplever at ytringsfriheten
deres blir begrenset gjennom at arbeidsgiver utilbørlig viser til
lojalitetsplikten og hensynet til arbeidsplassens omdømme, og gjennom sanksjonering
mot varslere. Disse
medlemmer viser til at Forskningsstiftelsen Fafos rapport
om ytringsfrihet i norske kommuner og fylkeskommuner (Fafo, 2017)
fant at fire av ti arbeidstakere har unnlatt å varsle om kritikkverdige
forhold de har opplevd eller vært vitne til. På spørsmål om hvorfor
svarte 37 pst. at de trodde ubehagelighetene ved å melde fra ville
blitt for store. 24 pst. begrunnet sin taushet med at å melde fra
medfører store personlige belastninger for den enkelte. Disse medlemmer viser
til at mange helsearbeidere forteller at avviksmeldinger ikke blir
fulgt opp, og at ledelsen i kommunene er mer opptatt av tjenestenes
omdømme enn å lære av svikt eller uheldige hendelser. Disse medlemmer peker
på at lovverket som skal ivareta varslere, og lovbestemmelsene om
helsepersonells meldeplikt er tydelige, men at det må jobbes aktivt
for en bedre kultur for åpenhet, læring og oppfølging av avvik i
kommunene. Disse
medlemmer mener en god meldekultur, ivaretakelse av varslere
og åpenhet om svikt i tjenestene er nødvendig for å øke pasientsikkerheten
og bedre arbeidsforholdene til de ansatte.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener det er viktig å sikre at kommunene
er rustet til å møte de demografiske endringene vi står overfor.
Samtidig har medieoppmerksomheten denne vinteren avdekket store
forskjeller og til dels en status i norsk eldreomsorg som etter dette medlems oppfatning er under minimumsnivå. Dette medlem mener
følgelig at det er behov for en helhetlig kartlegging av situasjonen
i norsk eldreomsorg, slik at situasjonen lokalt og nasjonalt gir
beslutningstakere på ulike nivåer et helhetlig og godt grunnlag
for å ta avgjørelser. For å sikre dette bør det gjennomføres et
nasjonalt tilsyn med eldreomsorgen. Dette medlem mener norsk eldreomsorg
skal være verdig, og at det er nettopp derfor verdighetsgarantien
eksisterer. Tilsynet må også avdekke om det forekommer jevnlige
brudd på denne.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gjennomføre et landsomfattende tilsyn med eldreomsorgen i alle landets kommuner.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å styrke sektoren
med flere ressurser over tid, og samtidig må det være et mål å forebygge
ensomhet blant eldre. Disse
medlemmer mener regjeringen må prioritere midler til å sikre
aktiviteter som gir fellesskap og tilhørighet for eldre. Eksempler
på slike ordninger kan være spisevenner, matgledekorps og frivillighetssentraler.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti vil anerkjenne den kompetente ressursen
de ansatte i eldreomsorgen er. Samtidig er ansatte prisgitt de til
enhver tid gjeldende rammevilkår og ressurssituasjonen, og dette medlem vil
understreke at situasjonen i norsk eldreomsorg ikke nødvendigvis
forbedres ved at beslutningstakere får mer informasjon.
Når det gjelder
behovet for ressurser og kompetanse, viser dette medlem til sine forslag
i Innst. 281 S (2022–2023), hvor Dokument 8:101 S (2022–2023), Representantforslag
om en plan for en styrket helseberedskap, ble behandlet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener det er
behov for å styrke eldreomsorgen allerede i inneværende år, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett 2023 legge fram en eldreomsorgspakke,
hvor blant annet bedre bemanning og aktivitetstilbud ivaretas.»
Komiteens medlem
fra Rødt støtter forslagsstillernes intensjon, men viser til
at Rødt støtter forslaget om et flerårig program for å rekruttere
og beholde helsepersonell i pleie- og omsorgsektoren som fremmes
i Dokument 8:111 S (2022–2023).