Forsvarsdepartementet har over
tid ikke greid å realisere effektive og sikre informasjonssystemer
som understøtter Forsvarets operative evne
Komiteen viser til at IKT
ble pekt på som et satsingsområde i langtidsplanen for forsvarssektoren
for 2017–2020, hvor IKT blant annet skulle benyttes for å bedre
samhandlingen i Forsvarets operasjoner. Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering av at det er sterkt kritikkverdig at Forsvarsdepartementet,
Forsvarsmateriell og Forsvaret ikke har møtt forventningene Stortinget
stilte til IKT-portefølje, styring og organisering i forrige langtidsplan.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Forsvaret får etablert en virksomhetsarkitektur som muliggjør
helhetlig styring og prioritering på IKT-området.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
funn om at overlappende og uklare ansvarsforhold mellom Forsvaret
og Forsvarsmateriell har påvirket gjennomføringsevnen på IKT-området
og bidratt til at IKT-investeringer ikke har blitt utnyttet til
fulle. Forsvarsdepartementet erkjenner overfor Riksrevisjonen at
etatene ikke har klart å etterleve de opprinnelige retningslinjene
for rolle- og ansvarsfordeling, og at det har resultert i noe overlappende
oppgaveutførelse og lav gjennomføringsevne.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
identifiserer forsvarssektorens mangel på kompetanse helt opp til
øverste nivå som en medvirkende årsak til at sektoren ikke har klart
å løse mange av utfordringene på IKT-området. Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering av at det er avgjørende at Forsvaret og Forsvarsmateriell klarer
å rekruttere, utvikle og beholde nødvendig kompetanse i egne virksomheter,
også ved bruk av strategisk samarbeid.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har pekt på svak styring, overlappende og uklare ansvarsforhold
og mangel på kompetanse som viktige årsaker til at Forsvarsdepartementet
over tid ikke har realisert effektive og sikre informasjonssystemer
som understøtter Forsvarets operative evne.
Komiteen viser til at IKT
ble pekt på som et satsingsområde i langtidsplanen for forsvarssektoren
for 2017–2020, jf. Prop. 151 S (2015–2016) Kampkraft og bærekraft
– Langtidsplan for forsvarssektoren. IKT-satsingen skulle tilrettelegge
for at Forsvaret skulle kunne løse sine viktigste oppgaver, og bidra
til god utnyttelse av sektorens ressurser. IKT skulle også benyttes
som et virkemiddel for å bedre samhandlingen i Forsvarets operasjoner
og for å effektivisere styrkeproduksjon og forvaltning i forsvarssektoren.
Målet var å utvikle en IKT-infrastruktur som skulle gi Forsvaret
nødvendig evne til å lede og samvirke i et fellesoperativt perspektiv.
Komiteen viser til Forsvarets
forskningsinstitutt, som uttalte følgende i høringen:
«FFI har siden 2004
forsket på modernisering og effektivisering av Forsvarets virksomhet,
herunder operativ virksomhet. Vår forskning viser at evnen til å modernisere
har vært for svak, og at ledelsen av Forsvaret har manglet kompetanse
og kapasitet til å drive slike prosesser framover. Forsvaret og
forsvarssektoren for øvrig er preget av mange tunge fagmiljøer med
sine egne faglige identiteter. Kompetansen er utpreget militær av
karakter, og agendaer og kulturen er rettet mot å bevare heller
enn å endre. Summen av dette bidrar til at modernisering og effektivisering,
gjerne tenkt støttet av nye IKT-systemer, mister retning og kraft
i møte med personell lenger ned i organisasjonen. FFI har også vist at
forsvarssektoren bruker lang tid på å utfase materiell, herunder
IKT-systemer, noe som reduserer evnen til å modernisere virksomheten.
[...]For det første
ser vi at dette vi kan kalle fellesprosjekter, altså IKT, logistikk
og lignende, har i liten grad hatt en tydelig eier i forsvarssektoren,
og de har blitt prioritert ned over tid sammenlignet ned prosjekter
knyttet til grenene, som kampvogner, kampfly, overflatefartøy f.eks.»
«Så mener vi også
å se en utydelig styring av IKT-virksomheten knyttet til investeringer.
Det er flere ulike oppfatninger av roller og ansvar og myndighet
i sektoren, som også gjør det utydelig for oss hvem som av og til er
mottaker av våre råd knyttet til både utvikling av IKT-virksomheten
og materiellanskaffelser.»
Komiteen merker seg hvordan
FFIs beskrivelse av situasjonen samsvarer med Riksrevisjonens funn. FFIs
beskrivelse av utfordringer knyttet til avklaring av roller og ansvar,
sammen med kompetanseutfordringer, ble støttet både av tillitsvalgte,
av NSM og av nåværende og tidligere forsvarssjefer i høringen.
Forbundsleder Torbjørn
Bongo fra Norges offisers- og spesialistforbund uttalte følgende
i høringen:
«Vi mener dette
er de bakenforliggende årsakene som det må ryddes opp i: Den første
er RAM, roller, ansvar og myndighet og da roller, ansvar og myndighet mellom
Forsvaret og FMA på sektornivå. Etter vår vurdering ligger det betydelige
utfordringer og problemer her.»
Leder Jens Bernhard
Jahren fra Befalets Fellesorganisasjon uttalte følgende i høringen:
«Enhetlig styring
er en veldig avgjørende faktor. Vi var veldig skeptisk til den oppsplittingen
som ble gjort med etableringen av Forsvarsmateriell, hvor man altså splittet
opp deler av IKT-miljøene, men også andre elementer. Vi mener at
vi i dag ser de svakhetene som ble påpekt allerede da denne oppsplittingen
kom. Det er viktig at dette området ledes fra ett sted, og at det
er veldig godt avklart. Vi ser at de svakhetene kommer veldig klart
til uttrykk.»
Direktør Sofie Nystrøm
i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) sa følgende i høringen:
«Det er tre områder
som helt åpenbart er viktig for forsvarssektoren å styrke framover,
og vi har vært inne på det: Sikkerheten må tydeliggjøres i styringsmodellen,
roller, ansvar og myndighet må gås opp på sikkerhetstemaer slik
at det er tydeligere mellom etatene, eller man må få en annen styringsmodell
for hvordan sikkerhet og risiko skal helhetlig integreres, for sikkerhet
må være integrert i prosessene i større grad.
Det andre punktet
er teknisk gjeld, som jeg har vært inne på, gamle systemer – sterkere
styring på dette området og variantbegrensning som vil gjøre at
det er mye enklere for Forsvaret og partnere og leverandører å ha
oversikt og kontroll.
Det siste er arkitektur.
Virksomhetsarkitektur – en solid. helhetlig arkitektur – må være
målbildet framover for å kunne styre dette på en god måte. Å styrke
det med både kompetanse, styring og ressurser blir et avgjørende punkt
for forsvarssektoren.»
Tidligere forsvarssjef
admiral (P) Haakon Bruun-Hanssen sa følgende i høringen:
«De utfordringene
innenfor operativ IKT som Riksrevisjonen peker på, er etter min
vurdering et resultat av at Forsvaret ikke evnet å følge med i utviklingen
innenfor IKT. Investeringsprosessene i Forsvaret gikk ikke raskt
nok til å følge utviklingen innenfor datateknologi, og gapet i kompetansebehov
bare økte som følge av manglende evne til å konkurrere om den arbeidskraften i
et tøft marked. Opprettelsen av FMA i 2016 skapte uklare roller
og ansvarsforhold i forsvarssektoren og bidro til at man ikke kom
i gang raskt nok med å finne løsninger på de IKT-utfordringene som
var avdekket.»
På spørsmål fra
saksordfører Seher Aydar om hvorvidt forsvarssjefen i dag opplever
å ha forutsetningene og myndigheten til å sikre Forsvaret effektive
og sikre kommando- og kontrollinformasjonssystemer, svarte forsvarssjef
general Eirik Kristoffersen:
«Det er et veldig
godt spørsmål. Jeg har opplagt ansvaret, men myndigheten er ikke
der ennå. Det snakkes om rolle, ansvar og myndighet. Jeg er ikke
så opptatt av rolle. Jeg er opptatt av ansvar og myndighet. Jeg
har fått ansvaret for dette i sektoren, men fortsatt rapporterer
f.eks. Forsvarsmateriell i en annen kommandokjede enn det jeg gjør.
Vi rapporterer begge som likeverdige etater, som også tidligere
forsvarssjef påpekte, men der jobbes det med å finne løsninger som
gjør at vi skal avklare dette.»
Komiteen viser til at tidligere
forsvarsminister Ine Eriksen Søreide hadde den samme oppfatningen:
«Området har også
vært gjenstand for uklare både rolle- og ansvarsforhold. Til dels
har det vært gjennomført en god del omkamper oppigjennom, og det
har vært liten evne til å fase ut gamle systemer når det har vært
nødvendig, samtidig som man da har mange ulike systemer i bruk på
samme tid. Ikke minst har investeringsprosessene vært for lange.
Jeg syns egentlig tidligere forsvarssjef Bruun-Hanssen illustrerte
det på en ganske god måte, hvordan overgangen i de operative miljøene
har vært, fra teleks – litt billedlig forklart – og over til bilde
og data.»
Eriksen Søreide
uttalte følgende om hvilke tiltak som ble iverksatt:
«Man kan si at langtidsplanen
2017–2020 egentlig var det aller viktigste samledokumentet. Som
Riksrevisjonen også påpeker i sin rapport, var IKT utpekt som et satsingsområde
i LTP’en. Det handlet om penger, selvfølgelig, og om oppmerksomhet,
men også om en erkjennelse av at det området ikke hadde vært godt
nok håndtert gjennom lang tid. […]
Jeg tenker at det
også kan være nyttig å bruke litt tid på etableringen av FMA, for
det har vært et tilbakevendende tema her. Da tror jeg det er nyttig
å ha med seg historien. FLO ble opprettet i 2002. FLO løste egentlig aldri
de problemene FLO var ment å løse, til tross for gjentatte både
omorganiseringer og endringer. […]
Noe av hovedutfordringen
var at ansvars- og styringslinjene var for lange. […] Det var en
veldig stor utfordring. som man så for seg å løse gjennom opprettelsen
av FMA. Det betyr ikke at vi nødvendigvis hadde alt klart da FMA
ble opprettet, i den forstand at alle grensesnitt var gått opp.
Men det lå også i forutsetningene at det skulle gjøres.»
Komiteen viser til at daværende
forsvarsminister Frank Bakke-Jensen den 27. mars 2019 godkjente
hoveddokumentet «IKT-strategi for forsvarssektoren». I strategien
gir departementet en analyse av nåsituasjonen og utfordringene og
etablerer et målbilde med tilhørende tiltaksområder. Komiteen viser
til at strategien er utformet for å møte utfordringsbildet som er
erkjent i sektoren.
Komiteen viser til at det
på IKT-området er mindre tydelige skiller mellom investering og
drift enn det som er alminnelig innenfor tradisjonelle anskaffelser
i forsvarssektoren. Forsvarsdepartementet skriver i IKT-strategien
for forsvarssektoren under punkt 8.4 følgende:
«Det vil være viktig
å forstå hvordan dagens prosesser, organisering og kultur knyttet
til investeringer påvirker, og i noen tilfeller hindrer, innføring
av ny teknologi. Dagens inndeling i drifts- og investeringsbudsjett,
og hvordan IKT-prosjekter plasseres i de ulike kategoriene, er ikke
hensiktsmessig. Inndelingen er ikke tilpasset den teknologiske endringstakten.
Det er også lang ledetid ved gjennomføring av IKT-prosjekter. Dette forårsakes
blant annet av lite smidig bruk av sektorens investeringsprosess,
PRINSIX. Utprøvning av ny teknologi i forkant av investeringer blir
viktigere fremover.»
Komiteen viser til at forsvarsministeren
i sitt svar til Riksrevisjonen mener at strategien står seg som
svært relevant i møte med Riksrevisjonens kritikk. Komiteen legger til grunn
at Forsvarsdepartementet og forsvarssektoren sørger for at prosesser,
organisering og kultur rundt investeringer og drift bidrar til
at Forsvaret følger den teknologiske utviklingen på en måte som
underbygger operativ evne.
Komiteen viser også til at
IKT-strategiens strategiske mål om å være fremtidsrettet og nytenkende
løfter frem kompetanse, kultur og styring. Riksrevisjonen har pekt
på at mangel på kompetanse har medvirket til at forsvarssektoren
ikke har klart å løse mange av utfordringene, og har anbefalt departementet
å vurdere å rekruttere, utvikle og beholde nødvendig fagkompetanse på
IKT-området. Komiteen understreker
behovet for at Forsvaret, inkludert Forsvarets ledelse, er organisert på
en måte som bygger kompetanse og kultur for å nå målsettingene fastsatt
av Stortinget.
Komiteen viser til at forsvarsminister
Bjørn Arild Gram i høringen pekte på at sektoren sliter med for
utydelig ansvarsdeling og manglende gjennomføringsevne:
«Først til styringsutfordringene
i sektoren. Jeg mener at dette går til kjernen også av det som Riksrevisjonen belyser
i sin rapport. Etter en tid i Forsvarsdepartementet må jeg konstatere
at sektoren sliter med for utydelig ansvarsdeling og manglende gjennomføringsevne.
Dette har også konsekvenser for IKT-området. Innenfor rammen av
regjeringens tillitsreform ønsker jeg å etablere en styringsmodell
for forsvarssektoren som tydeligere plasserer ansvar og rydder opp
i ansvarsdeling og grensesnitt mellom de ulike aktørene i sektoren.
Jeg registrerer
at det i 2021 ble gitt et større ansvar til forsvarssjefen for den
strategiske styringen av IKT-området. Hensikten var å forbedre integreringen
av IKT-utviklingen i Forsvarets egen virksomhetsstyring. Gjennom
nye retningslinjer for investeringer i forsvarssektoren fikk forsvarssjefen
også en rolle som programeier for investeringstiltakene innenfor
IKT. Jeg mener at det var en utvikling i riktig retning å gi forsvarssjefen
rollen som premissgiver på IKT-området, men ikke tilstrekkelig. Det
er behov for å gå enda mer grunnleggende til verks – derfor initiativet
til å etablere en ny styringsmodell og rydde i grensesnitt. På IKT-området
har ansvaret siden 2016 vært delt mellom Forsvaret ved Cyberforsvaret
og Forsvarsmateriell. Det er mye som taler for at Forsvaret igjen
skal få et mer helhetlig ansvar.»
Komiteen understreker behovet
for å etablere en styringsmodell for forsvarssektoren med tydeligere
ansvar og myndighet og at Forsvaret og forsvarssjefen gis et mer
helhetlig ansvar.
Komiteen viser til at det
innenfor IKT er særlig tette bånd mellom investering, drift og vedlikehold,
noe som det også pekes på i IKT-strategien for forsvarssektoren
av 27. mars 2019. Komiteen viser
til at forsvarssjef general Eirik Kristoffersen uttalte følgende
i høringen:
«Forsvarsmateriell
har en tydelig rolle innenfor anskaffelse og avhending av materiell.
Det som er utfordringen, er mellomfasen der vi skal drifte, forvalte og
utvikle materiellet og IKT-en. Der mener jeg det er potensial for
at Forsvaret får en tydeligere rolle.»
Sjef Cyberforsvaret
Halvor Johansen sa følgende til komiteen i høringen:
«Det har blitt berørt
av både tidligere og nåværende forsvarssjef, så jeg skal ikke gjenta
det, men det jeg kanskje vil trekke fram, er den kompleksiteten
innenfor IKT-områder som gjør at prosessene må være veldig tett koordinert
og godt samordnet for at det skal fungere.
Utviklingen innenfor
IKT går veldig fort, og vi er svært avhengig av at utvikling, drift
og vedlikehold samordnes og koordineres på en veldig god måte.»
Komiteen merker seg at Forsvarsdepartementet
i Meld. St. 10 (2021–2022) Prioriterte endringer, status og tiltak
i forsvarssektoren har understreket at risikoen for forsinkelser
i IKT-investeringene fremdeles er høy:
«IKT-området i sektoren
er preget av utvikling og omfattende satsinger. Regjeringen vurderer
at risikoen for forsinkelser i IKT-investeringene fremdeles er høy. Eventuelle
forsinkelser vil kunne ha vesentlig negativ effekt på operativ evne,
herunder kommando- og kontrollsystemer.»