Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Trond Helleland, Erlend Larsen og Lise-May Sæle, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet,
Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
Representantforslag 75 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene
Mona Fagerås, Andreas Sjalg Unneland, Grete Wold og Lars Haltbrekken om
å stille krav til togselskapene om å gjeninnføre gjennomgående minipris
som før konkurranseutsettingen av jernbanen.
Komiteen viser videre til statsråden
sitt svarbrev 31. januar 2023. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt svarbrev gjengir utdrag av innholdet i Jernbanedirektoratet
sin redegjørelse i sakens anledning, der det er Jernbanedirektoratet
sin vurdering at minipris vil ha liten effekt på etterspørselen,
og at kostnadene ved tiltaket er relativt høye, sett i forhold til
behovet.
Komiteen registrerer også at
statsråden understreker at det allerede brukes betydelige offentlige
midler på å subsidiere hver togreise.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser også til statsrådens brev
15. februar 2023, der utfyllende spørsmål fra Sosialistisk Venstrepartis
medlem i komiteen besvares. Dette brevet følger som vedlegg til
innstillingen.
Disse medlemmer registrerer
at det allerede tilbys gjennomgående lavprisbilletter tilsvarende
minipris på Dovrebanen og Nordlandsbanen.
Disse medlemmer merker seg
at billettstatistikken viser at kun 2–3 pst. av fjerntogkundene
på Bergensbanen og Sørlandsbanen har et reisemønster hvor det kan
være aktuelt med gjennomgående minipris på de to fjerntogstrekningene.
Disse medlemmer mener det er
utfordrende dersom et eventuelt nytt pålegg overfor togselskapene om
innføring av minipris fører til at togselskapene i henhold til inngåtte
trafikkavtaler skal kompenseres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet registrerer at forslagsstillerne mener
det er blitt dyrere å ta toget etter konkurranseutsettingen av persontogtrafikken.
Det stemmer ikke. Det er de samme bestemmelsene som ligger til grunn
for billettprisene i de nye trafikkavtalene som ved tidligere avtaler
med NSB/Vy. Disse
medlemmer viser til statsrådens svar på oppfølgingsspørsmål
fra Sosialistisk Venstreparti av 15. februar 2023, der statsråden
også bekrefter dette:
«Etter min vurdering
er det ikke grunnlag for å hevde at det generelt sett har blitt
dyrere å reise med fjerntog i Norge etter jernbanereformen.»
Det fremkommer i
samme brev at det heller ikke stemmer at miniprisbillettene på tog
ble beregnet fra stasjon til stasjon før konkurranseutsettingen.
NSB hadde før konkurranseutsettingen et tilbud med gjennomgående
minipriser, men prisnivået for gjennomgående reiser over flere fjerntogstrekninger
lå en del høyere enn for reiser begrenset til én strekning.
Disse medlemmer viser videre
til at togselskapene selv kan velge å tilby kommersielle rabatter
samt velge å samarbeide om å tilby gjennomgående billetter. Det
tilbys i dag gjennomgående lavprisbilletter på kommersielle vilkår
på deler av togtilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at det er relativt liten etterspørsel
etter slike gjennomgående lavprisbilletter på strekninger der slike
billetter i dag ikke tilbys, og at det vil innebære en relativt stor
kostnad for staten sett i forhold til antall billetter det gjelder,
å innføre et slikt krav.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti synes det er helt rimelig å
sørge for at det ikke skal bli dyrere å reise med tog for folk som
bor utenfor de store byene og kanskje må bytte togselskap. Dette medlem viser
til at før jernbanereformen ble miniprisbillettene på tog beregnet
fra stasjon til stasjon. Dette medlem viser til at tidligere
kunne man for eksempel ta toget fra Sandefjord til Røros, eller
fra Kristiansand til Geilo, på én og samme miniprisbillett. Dette medlem peker
på at dette ikke lenger er mulig, fordi man reiser mellom ulike
togselskaper som ikke samarbeider for å opprettholde et slikt tilbud. Dette medlem viser
til at dette medfører at kundene nå må betale dobbel minipris hver
gang de reiser med ulike togselskap. Dette medlem peker på at dette
gjør det enda vanskeligere for folk å reise langt med tog dersom
man skal bytte togselskap underveis.
Dette medlem viser til at det
har vært bekymringer knyttet til hva som ville skje med billettprisene
på disse togreisene allerede i forbindelse med behandlingen av jernbanereformen. Dette medlem viser
til at det da ble vist til at togselskapene kunne velge å samarbeide
om å tilby gjennomgående billetter. Dette medlem mener historien
har vist at dette ikke er tilfelle, og mener derfor regjeringen
bør vurdere å pålegge selskapene krav om samarbeid for minimum å
opprettholde det samme tilbudet som før jernbanereformen.
Dette medlem viser til at Stortinget
i sin behandling av jernbanereformen vektla at passasjerene skulle
sikres et minst like godt eller bedre tilbud som før. Dette medlem mener
manglende samarbeid mellom togselskapene om gjennomgående billetter
til minipris er et eksempel på at tilbudet til de reisende på tvers
av togselskaper har blitt dårligere etter konkurranseutsettingen
av jernbanen, stikk i strid med det Stortingets behandling skulle
tilsi.
Dette medlem viser til at Jernbanedirektoratet selv
skriver i en besvarelse om sømløs reiseplanlegging og billettering
(2022) at reiser som involverer to eller flere togselskap, er blitt
dyrere for kundene. Jernbanedirektoratet skriver videre at
«på minipris og oppgraderte
billetter blir nå pris + pris lagt til grunn. Det vil i praksis
si at kundene mister ‘lengde-rabatten’ som gjør at hver km blir
billigere jo lenger du reiser.»
Også innenfor et
takstsamarbeidsområde blir prisen «minipris» + full fylkeskommunal
billettpris, som inkluderer oppstartsprisen. Dette medlem viser til at Jernbanedirektoratet
trekker fram at et aktuelt tiltak for å fikse dette er at togselskapene
sørger for at kunden får «lengderabatt» ut over ordinær billett
på kombinasjonsreiser, og Jernbanedirektoratet trekker også fram
at dette er særlig aktuelt for minipris. Dette vil sørge for at gjennomgående
minipris innføres som før jernbanereformen.
Dette medlem registrerer dessuten
at dersom man bytter mellom nattog og dagtog hos samme selskap,
kan kundene også måtte betale mer. For eksempel koster det mer å
reise med nattog Oslo–Steinkjer enn Oslo–Trondheim, selv om begge
deler er med samme togselskap. Dette medlem stiller seg derfor
spørrende til om dette er i tråd med å tilby gjennomgående lavprisbilletter
på Dovrebanen og Nordlandsbanen.
Dette medlem mener derfor det
er på tide å få tilbake den gjennomgående miniprisbilletten, så
det kan bli rimeligere å reise langt med tog.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at togselskapene gjeninnfører gjennomgående
minipris slik som før konkurranseutsettingen av jernbanen.»