Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Lubna Boby Jaffery og Ahmed Lindov, fra Høyre, lederen
Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland,
viser til at Riksrevisjonen har revidert statsregnskapet for 2021
og 235 årsregnskaper for departementer, statlige virksomheter og
fond for 2021.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
konklusjon:
Riksrevisjonen mener
statsregnskapet for 2021 i det vesentlige er riktig avlagt og presentert.
-
Bevilgningsregnskapet
er i det vesentlige riktig avlagt.
-
Kapitalregnskapet
er i det vesentlige riktig avlagt.
-
Statsregnskapets
oversikter over fullmakter er i det vesentlige riktig presentert
og etter gjeldende regelverk.
-
Riksrevisjonen er
ikke kjent med feil eller mangler fra revisjonen av årsregnskaper
eller i rapporterte saker som påvirker konklusjonen av statsregnskapet
som helhet.
-
Svalbardregnskapet
er i det vesentlig riktig avlagt.
Komiteen merker
seg Riksrevisjonenes konklusjoner og at Riksrevisjonen fremhever
dette som positivt.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens konklusjon:
Riksrevisjonen mener
at alle årsregnskapene, unntatt fire, for departementene og underliggende
virksomheter er riktige.
-
231 av 235 årsregnskaper
er uten vesentlige feil og mangler.
-
Eksportfinansiering
Norge, Norges forskningsråd, Statens vegvesen og Kystverket har
årsregnskap som inneholder vesentlige feil og mangler.
-
Det er avdekket
brudd på administrativt regelverk i seks virksomheter.
Riksrevisjonen
har ikke kunnet gjennomføre en fullstendig revisjon av Forsvarets
årsregnskap i 2020 og 2021 på grunn av pandemien.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
konklusjoner og begrensningen av revisjonen av Forvarets årsregnskap
for 2020 og 2021.
Komiteen viser her til merknadene
til de enkelte sakene nedenfor.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til det foreliggende
dokument. Flertallet viser
til Innst. 127 S (2021–2022) og finner grunn til å påpeke på nytt
at slik informasjonen er presentert, gis kontroll- og konstitusjonskomiteen
liten mulighet til å følge utviklingen over tid og kontrollere virksomheten
i de enkelte departementer. Fremstillingen er skjematisk. Noen,
men langt fra alle, betydelige avvik mellom budsjett og regnskap
omtales. Samtidig er viktige gjennomgående temaer over tid, som
oppfølging av datasikkerhet i forvaltningen, ikke problematisert.
Slik flertallet ser det,
svekker måten Riksrevisjonens funn presenteres på, kontroll- og
konstitusjonskomiteens mulighet for kontroll av den enkelte statsråds
ansvar for sin del av statsregnskapet og de forhold som rapporteres.
Flertallet viser til tidligere
utgaver av Dokument 1, der antall avsluttende revisjonsbrev med
merknader fremgikk. Videre ble hvert enkelt departement omtalt og
tidligere rapporterte forhold synliggjort. Dette ga både god oversikt
og komiteen kunnskap den ellers ikke ville fått del i. Flertallet ser
imidlertid også verdien av at enkelte viktige områder skilles ut
og gis en grundigere behandling, men dette må ikke gå på bekostning
av sammenhengen mellom statsrådens svar på det enkelte forhold som
rapporteres, og oversikten over situasjonen i det enkelte departement.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er godt fornøyd med at Dokument 1 er
blitt mer oversiktlig og bedre egnet til å formidle både hovedlinjer
og detaljer på en lettfattelig måte. Dette medlem har inntrykk
av at Riksrevisjonen fortsatt har ambisjoner om å gjøre dokumentet
enda mer informativt fremover. Dette medlem støtter dette.
I det videre arbeidet vil dette medlem se det som en
fordel om både de lange og korte linjene i utviklingen av de største inntektene
og utgiftene ble illustrert enda grundigere og tydeligere. Dagens
oversikter viser summene over et 10 års perspektiv i nominelle kroner.
For å vise den reelle utviklingen kunne det med fordel også vært
vist i reelle kroner. Da ville det vært lettere å se inntekter og utgifter
som skiller seg ut.
Folketrygdens utgiftutvikling
vekker en særlig bekymring. Det har i mange år vært klart at utgifter
til pensjoner kan bli en formidabel utfordring for trygden og samfunnet.
Også utviklingen i andre trygdeytelser og stønader, som for eksempel
arbeidsuførhet og arbeidsløshet, kan vekke stor bekymring. Det er
viktig at både det større bildet og de underliggende enkeltområder blir
synliggjort i både nominelle og reelle kroner, slik at Stortinget
raskt kan sette inn eventuelle tiltak.
Dette medlem mener at en slik
tydeliggjøring med fordel også kan fremkomme i andre rapporter fra Riksrevisjonen,
hvor det kan være behov for å synliggjøre utfordringer over tid.