Norges forskningsråd (Kunnskapsdepartementet)
Kunnskapsdepartementet
avsatte styret i Norges forskningsråd (NFR) 12. mai 2022 med bakgrunn
i den økonomiske situasjonen. Riksrevisjonen gjorde da en ny vurdering
av årsregnskapet til NFR og sendte en justert revisjonsberetning.
Der konkluderer
Riksrevisjonen med at NFRs årsregnskapsoppstillinger med noter mangler
informasjon som er nødvendig for å kunne danne seg et dekkende bilde
av NFRs økonomiske stilling per 31.12.2021:
I tillegg
til forbeholdene om årsregnskapet medfører praksisen med aktiv likviditetsstyring
også brudd med bevilgningsreglementet,
noe Riksrevisjonen bemerker i uttalelsen om administrativt regelverk
i revisjonsberetningen.
NFR har over flere
år fått signaler om å redusere avsetningene sine, sammen med en
forventning om at aktiviteten skal opprettholdes. NFRs metode for
å oppnå nedbygging av avsetninger kombinert med uendret aktivitet
omtales som aktiv likviditetsstyring.
Aktiv likviditetsstyring
er beskrevet blant annet i Prop 1 S (2021–2022) for Kunnskapsdepartementet,
og innebærer at likviditeten fra avsetningene midlertidig benyttes
på tvers av områder og forskningsprogram. NFR framskynder prosjekter
slik at de for enkelte kapitler/poster har brukt mer enn årets tildeling
og avsetninger fra tidligere år (aktiv likviditetsstyring), noe
som er i strid med bestemmelser
om økonomistyring i staten og bevilgningsreglementet. Det
følger av bevilgningsreglementets § 5 at utgiftsbevilgninger ikke
kan overskrides eller brukes til andre formål enn forutsatt av Stortinget.
Stortinget samtykket
i revidert nasjonalbudsjett for 2022 i at Norges forskningsråd kan
benytte bevilgninger for 2022 eller tidligere til å dekke forpliktelser
til forskningsprosjekter med andre formål innenfor Norges forskningsråds
portefølje innenfor en samlet ramme på 2 mrd. kroner. Dette påvirker
ikke Riksrevisjonens konklusjon, fordi fullmakten gjelder fra 2022,
mens revisjonsberetningen gjelder for regnskapsåret 2021.
Riksrevisjonen viser
ellers til at det i Kunnskapsdepartementets Prop. 1 S for budsjettåret
2020 og for 2021 står følgende:
«Regjeringen
foreslår å redusere løyvingane til Forskingsrådet eittårig på fleire
av departementas budsjett i 2021 for å redusere avsetningane i Forskingsrådet.
Den eittårige reduksjonen i løyvingane skal ikkje føre til redusert
aktivitet, og Forskingsrådet skal fortsette å lyse ut midlar som
om løyvingane ikkje var reduserte. Forskingsrådet kan i 2021 legge
opp til aktivitet med utgangspunkt i at desse midlane vil bli tilbakeførte
i 2022.»
Riksrevisjonen peker
på at denne omtalen kan ha bidratt til at det har vært utydelig
om Forskningsrådets praksis med midlertidig overforbruk på enkelte
kapitler og poster var akseptabel.