Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Lubna Boby Jaffery og Ahmed Lindov, fra Høyre, lederen
Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland,
viser til Dokument 3:5 (2022–2023). Komiteen viser til at formålet
med undersøkelsen har vært å vurdere om Barne- og familiedepartementet
har tilrettelagt for å forbedre forvaltningspraksisen i det kommunale
barnevernet. Undersøkelsen omfatter perioden 2017 til 2021.
Komiteen viser videre til
at undersøkelsene blant annet har tatt utgangspunkt i:
-
lov 17. juli 1992
nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven)
-
Innst. 14 S (2019–2020)
Innstilling fra familie- og kulturkomiteen, jf. Prop. 1 S (2019–2020)
for Barne- og familiedepartementet
-
Innst. 369 L (2017–2018)
Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Lov om kommuner
og fylkeskommuner (kommuneloven)
-
lov om behandlingsmåten
i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Komiteen viser
til Riksrevisjonens konklusjoner:
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen har funnet to forhold kritikkverdig:
-
Barne- og familiedepartementet
har ikke hatt nok oppmerksomhet på hvordan kunnskapen fra kompetansetiltakene
skal tas i bruk i det kommunale barnevernet.
-
Barne- og familiedepartementet
har ikke sikret at kompetansetiltakene har ført til større forbedringer så
langt.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
kritikk.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens anbefalinger om at Barne- og familiedepartementet:
-
vurderer hvordan
kompetansetiltak i større grad kan sikre forbedringer i det kommunale
barnevernets forvaltningspraksis og ivaretakelse av barns og foreldres
rettssikkerhet
-
vurderer hvordan
kompetansetiltak i større grad kan gjøres tilgjengelig for det kommunale
barnevernet
-
legger til rette
for at barnevernstjenestenes styring, ledelse og internkontroll
blir videreutviklet
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser
videre til svaret fra barne- og familieministeren.
Komiteen merker seg at statsråden
vil følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og konklusjoner.
Komiteen viser til at undersøkelsen
har lagt til grunn uttalelsen fra kontroll- og konstitusjonskomiteen i
Innst. 177 S (2020–2021) til Dokument 3:7 (2019–2020) Riksrevisjonens
undersøking av om statlege barnevernsmyndigheiter sikrar det beste
for barn i barnevernsinstitusjonar, om at:
«Komiteen viser
til at utfordringer med oppfølging av barn, tilsyn og kvalitet i
barnevernet har vært behandlet i komiteen over lang tid, jf. Innst.
60 S (2018–2019), Innst. 74 S (2012–2013) og Innst. S. nr. 106 (2003–2004).
Svakhetene i barnevernet har alvorlige konsekvenser for barn i en
sårbar situasjon, og statsråden har et særlig ansvar for løpende
å vurdere om de tiltak som settes inn, er de riktige for å løse
utfordringene.
Komiteen imøteser
en vurdering fra Riksrevisjonen av om iverksatte tiltak løser rapporterte
utfordringer på barnevernsfeltet, i forbindelse med den rutinemessige oppfølgingen
av tidligere forvaltningsrevisjoner.»
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i Dokument nr. 3:10 (2002–2003) rapporterte om at kommunebesøkene
i de ni kommunene i Rogaland og Nordland viste at en omsorgsplan,
som er påkrevd ved omsorgsovertakelse, kun forelå i to av 46 aktuelle
saker, og at det var problemer i samarbeidet mellom kommuner og
fylkeskommune ved plasseringer. Undersøkelsen viste også at de fleste
fylkesmennene har problemer med å følge opp det lovfestede antall
institusjonstilsyn ved barnevernsinstitusjoner. Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i Dokument 3:15 (2011–2012) rapporterte om at mange barn som trenger
hjelp fra barnevernet, ikke blir fanget opp tidlig, og at oppfølging
av barn og tilbudet av hjelpetiltak ikke er godt nok.
Komiteenviser til at Riksrevisjonen
i Dokument 3:8 (2017–2018) rapporterte om at akutt-tilbudet varierer etter
hvilken region barnet tilhører, at det er ulik tolkning av regelverket
som omhandler Bufetats bistand til den kommunale barnevernstjenesten,
og at den kommunale barnevernstjenesten ikke alltid får det avgjørende ordet
i valg av tiltak til barn som akuttplasseres. Etter at Riksrevisjonen
i Dokument 3:7 (2019–2020) på nytt rapporterte om at behovene til
flere barn ikke blir godt nok kartlagt ved valg av barnevernsinstitusjon,
og at oppfølging av barn og kvalitetssikring av barnevernsinstitusjoner
ikke har fungert godt nok, forventet komiteen en selvstendig analyse
fra Riksrevisjonen av hvorfor de samme utfordringene med oppfølging
av barn, tilsyn og kvalitet i barnevernet vedvarer over tid og gjennom
ulik organisering av forvaltningen. Komiteen kan ikke se at en
slik problemanalyse ligger til grunn for Dokument 3:5 (2022–2023),
og ser særlig behov for en helhetlig tilnærming til forvaltningspraksisen
på tvers av det statlige og det kommunale barnevernet.
Komiteen viser blant annet
til at det i behandlingen av Dokument 3:7 (2019-2020) kom fram at
det er et uoversiktlig landskap av planer for å dokumentere barns
beste før, under og etter institusjonsopphold. Komiteen påpekte da at det
ville være hensiktsmessig med en opprydding i planverket, men kan
ikke se at forholdet er behandlet i Dokument 3:5 (2022–2023).
Komiteen legger til grunn
at oppfølgingen av Riksrevisjonens anbefalinger tilpasses behovet
for en helhetlig problemanalyse av forvaltningspraksis på tvers
av det statlige og det kommunale barnevernet.
Komiteen viser til at det
over flere år har kommet faglige og politiske bekymringer over situasjonen
i barnevernet. Det vises i den sammenheng til uttalelser fra komiteen
i Innst. 177 S (2020–2021) til Dokument 3:7 (2019-2020), rapporter
fra Helsetilsynet og Barneombudet, samt rettsavgjørelser fra Den
europeiske menneskerettsdomstol. Med bakgrunn i dette fattet Stortinget
følgende vedtak under trontaledebatten 6. oktober 2020:
«Vedtak 15
Stortinget ber regjeringen
sette ned et ekspertutvalg som skal gjennomgå norsk barnevern med
mål om å bedre rettssikkerheten i alle ledd av tjenesten, der hensynet
til barnets beste skal ligge til grunn for utvalgets arbeid.»
Komiteen viser til at Barne-
og familiedepartementet i 2017, for å øke kompetansen i de kommunale barnevernstjenestene,
besluttet at det i perioden 2018–2024 skulle gjennomføres et kvalitets-
og kompetanseløft i de kommunale barnevernstjenestene. Det er bekymringsfullt
at det på tross av tiltaket fortsatt er store mangler i forvaltningspraksisen,
spesielt i dokumentasjon av barnevernsfaglige vurderinger og barns
og foreldres medvirkning. Komiteen vil påpeke viktigheten av
at departementet følger opp og ser at tiltakene treffer og gir det
ønskede resultat. Riksrevisjonen viser til at svak styring og internkontroll
i barnevernet kan være en årsak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen Støre har gjennomført og varslet en rekke gjennomganger
av barnevernsområdet for å heve kvaliteten på tjenestene. Sentralt
står den varslete fremleggelsen av en kvalitetsreform for barnevernet.
Det vises også til at mandatet for ovennevnte ekspertutvalg har
blitt endret i tråd med Stortingets vedtak, og at det har blitt
nedsatt et utvalg for å utrede institusjonsbarnevernet for videreutvikling
og forbedring av tjenesten. Disse medlemmerviser samtidig til
regjeringens gjennomgang av fosterhjemsområdet – en oppfølging av
NOU 2018:18 Trygge rammer for fosterhjem – samt arbeidet med å forbedre
informasjonen til barn og unge om retten til å klage i enkeltsaker,
som er igangsatt. Det vises i tillegg til at regjeringen har varslet
at det er påbegynt et arbeid med et høringsnotat for å etablere
en faglig uavhengig undersøkelseskommisjon for saker som gjelder
vold, overgrep eller grov omsorgssvikt mot barn og unge, som en
oppfølging av NOU 2017:12 Svikt og svik.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre ønsker å uttrykke alvorlig
bekymring over funnene som er gjort av Riksrevisjonen i Dokument
3:5 (2022–2023). De avdekkede fortsatte svakhetene ved det kommunale
barnevernets forvaltningspraksis kan få alvorlige konsekvenser for barn
i sårbare situasjoner og vitner om at vi fortsatt har en stor jobb
foran oss for at disse barna skal bli tilstrekkelig ivaretatt i
saksbehandlingen.
Etter disse medlemmers syn
viser den foreliggende rapporten at et av hovedproblemene ikke er mangel
på tilbud om kompetansehevende tiltak for de ansatte i barnevernet,
men at den nye kunnskapen ikke i tilstrekkelig grad har blitt tatt
i bruk i saksbehandlingen.
Disse medlemmer er bekymret
over at det fortsatt foreligger manglende dokumentasjon av barnevernsfaglige
vurderinger. Dette går ut over barnas rettssikkerhet, både fordi
det gjør det vanskeligere for dem å ivareta sine rettigheter underveis
i saksbehandlingen, og fordi det blir vanskeligere å etterprøve
barnevernstjenestens vurderinger og beslutninger.
De påviste manglene
i dokumentasjon av barns og foreldres medvirkning er etter disse medlemmers syn
graverende. Selv om det i stor grad skrives referater fra barnevernstjenestenes
samtaler med barn og foreldre, er kvaliteten på referatene ikke
god nok. Disse medlemmer ønsker
å understreke at det i slike referater ikke er tilstrekkelig å gjengi
barnets syn på egen situasjon og behov for hjelp. Referatene må
også inkludere barnevernets fortløpende vurderinger av barnets synspunkter.
Videre må barnevernets
avsluttende vurderinger synliggjøres i de endelige vedtakene. Det
må også fremgå hvilke konkrete momenter som er vektlagt i vurderingen
av hvilke tiltak som er til barnets beste.
At Riksrevisjonen
ikke ser noen vesentlige forbedringer i barns medvirkning i sakene
fra 2017 til 2020, gjør etter disse medlemmers syn det vanskelig
å vurdere om og i hvilken grad barnets synspunkter er vektlagt,
og om barnet har hatt reell medvirkning.
Disse medlemmer ønsker å understreke
at det haster med å sikre at de iverksatte kompetansehevende tiltakene
får sin tiltenkte effekt. Disse medlemmer viser til
at Riksrevisjonen i sin rapport fremhever at det i de igangsettende
tiltakene ikke gis tilstrekkelig konkret opplæring i hvordan vurderinger
skal skrives og dokumenteres. Slik opplæring bør etter disse medlemmers syn
inkluderes i tiltakene så raskt som overhodet mulig.
Disse medlemmer ønsker også
å uttrykke bekymring over at Riksrevisjonens rapport avdekker at
det varierer i hvilken grad barnevernstjenestene har etablert en
internkontroll i egen tjeneste, og hvordan den etterleves. Sviktende
internkontroll kan både føre til at eventuelle mangler ikke fanges
opp, og manglende oversikt over om ny kunnskap faktisk blir tatt
i bruk i den daglige driften. Etter disse medlemmers syn er det
imperativt at internkontroll etableres i samtlige barnevernstjenester.
Videre vil disse medlemmer påpeke
at faktorer som ressursknapphet og høy turnover også har påvirkning
på barnevernets evne til å implementere ny kunnskap og bedre rutiner
for saksbehandling.
Disse medlemmer viser til
at barnevernstjenestenes høye turnover ofte fører til bytte av saksbehandler
i de enkelte sakene. Det er svært uheldig for det enkelte barnet,
som allerede kan ha opplevd både omsorgssvikt og relasjonsbrudd,
og derfor kan trenge litt ekstra tid til å etablere nye relasjoner.
Som fremhevet i
Riksrevisjonens rapport kan det også gi utslag i kvaliteten på tjenestene
barnevernet tilbyr. Manglende dokumentasjon kan føre til at nye
saksbehandlere går glipp av viktig informasjon som er nødvendig
for å velge tiltak som er til barnets beste. Disse medlemmer mener at et
viktig første skritt for å få bukt med høy turnover i barnevernet
er å ruste opp det kommunale barnevernet med flere ansatte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse vurderer saksgrunnlag fra senest 2020. Etter dette
er det iverksatt en omfattende barnevernsreform som overfører større
og enda mer komplekse oppgaver til kommunene, blant annet opplæring
og veiledning av fosterhjem. Flertallet ber om at framtidige
evalueringer av kompetansetiltak særlig ser på hvordan reformen
påvirket kompetansearbeidet i den kommunale barnevernstjenesten.
Flertalletvil understreke
at Riksrevisjonens rapport bør leses på bakgrunn av kjensgjerningene
barnevernet står ovenfor. Antallet barn under barnevernets andrelinjeomsorg
går ned, men alvorligheten og kompleksiteten i sakene øker. Dette
vil stille økte krav til kompetanse og dokumentasjon også i førstelinjen,
det vil si i kommunene.