2.3 Undersøkelser som ikke følges videre
Komiteen har generelt merket
seg at Riksrevisjonenes forvaltningsrevisjoner har gitt nyttige
innspill til departementenes arbeid som har resultert i viktige
forbedringer. Komiteen har
ut over dette følgende kommentarer til rapportene:
Dokument 3:9 (2015–2016) Riksrevisjonens
undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid
Komiteen viser til endringene
og tiltakene Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet
har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll-
og konstitusjonskomiteens merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Kunnskapsdepartementets og Arbeids-
og inkluderingsdepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:12 (2015–2016) Riksrevisjonens
undersøking av styresmaktene sitt arbeid for å auke talet på læreplassar
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
fulgte opp saken første gang i Dokument 3:1 (2020–2021) Riksrevisjonens
oppfølging av forvaltningsrevisjoner som er behandlet av Stortinget.
Komiteenviser til endringene
og tiltakene Kunnskapsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet
har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll-
og konstitusjonskomiteens merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Kunnskapsdepartementets og Kommunal-
og distriktsdepartementets oppfølging.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:13 (2015–2016) Riksrevisjonens
undersøkelse av fregattvåpenets operative evne
Komiteen viser til endringene
og tiltakene Forsvarsdepartementet har iverksatt for å følge opp
Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader når det gjelder teknisk tilstand på materiellet, ammunisjon,
personell og kompetanse, reservedelssituasjonen, vedlikeholdsetterslep
og overordnet resultatinformasjon til departementet.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Forsvarsdepartementets oppfølging.
Komiteen viser også til Riksrevisjonenes
nye kritikk hva gjelder overordnet resultatinformasjon og styring:
Riksrevisjonen mener
det er svært alvorlig at det fortsatt er vesentlige utfordringer
ved fregattvåpenets operative evne. Riksrevisjonen peker her særlig
på utfordringene med vedlikehold, reservedeler, ammunisjon og personell
som i lang tid har vært kjent i både Forsvaret og Forsvarsdepartementet.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
kritikk.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
ikke finner det hensiktsmessig ut fra alder på fartøyene med ytterligere
oppfølging av undersøkelsen om fregattenes operative evne. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen likevel understreker betydningen av å iverksette
og følge opp nødvendige tiltak, og merker seg at det er planlagt
omfattende oppgraderinger fra 2024 for å styrke den operative evnen
på dagens fregatter. Komiteen tar
til etterretning at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser svært alvorlig på
at Riksrevisjonen, både i den opprinnelige undersøkelsen Dokument
3:13 (2015–2016) og i herværende oppfølging fem år etter, konkluderer
med at «Sjøforsvaret har et fregattvåpen med lavere operativ evne
enn forutsatt av Stortinget». Følgene av dette blir desto mer alvorlige
i den gjeldende sikkerhetspolitiske situasjonen, hvor Norge ber
om bistand fra andre lands fregatter til å trygge olje- og gassinstallasjoner
til havs.
Disse medlemmer viser videre
til at Riksrevisjonen fortsatt peker på tilgangen på reservedeler
som sviktende, herunder at
«Riksrevisjonen
konstaterer at ukurans som innebærer at reservedeler er gått ut
av produksjon og ikke kan reanskaffes har som konsekvens at fartøy
fortsatt må låne reservedeler fra andre fartøy».
Disse medlemmer kan ikke se
at reservedeler som har gått ut av produksjon, blir adressert i
Forsvarsdepartementets svar til Riksrevisjonen. Ved anskaffelsen
ble det forutsatt en levetid for fregattene i Nansen-klassen på
35 år, gjennom levetidsforlengelse.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn be regjeringen redegjøre for hvilke krav som ble stilt
knyttet til framtidig reservedelstilgang da kontrakten med leverandør
ble inngått, samt hvordan regjeringen planlegger å avbøte «kannibaliseringen»
fra et skip til et annet som følge av at reservedeler har gått ut
av produksjon.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen redegjøre for hvilke krav som ble stilt for reservedelstilgang
ved anskaffelse av fregattene i Nansen-klassen, samt hvordan regjeringen
vil sikre tilgang på reservedeler som trengs for å opprettholde
fregattenes operative evne.»
Dokument 3:14 (2015–2016) Riksrevisjonens
undersøkelse av myndighetenes arbeid mot sosial dumping ved offentlige
anskaffelser
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
fulgte opp saken første gang i Dokument 3:1 (2020–2021) Riksrevisjonens
oppfølging av forvaltningsrevisjoner som er behandlet av Stortinget.
Komiteen viser til tiltakene
og virkemidlene Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Nærings-
og fiskeridepartementet har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens
anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader når
det gjelder handlingsplan og tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, fellesføringene
om å motvirke arbeidslivskriminalitet i offentlige innkjøp, eBevis,
Tilda, godkjenningsordninger, tilsyn, veiledning og kompetansehevingstiltak, kommunale
initiativer for å motvirke arbeidslivskriminalitet samt status og
utvikling på området.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Arbeids- og inkluderingsdepartementets
og Nærings- og fiskeridepartementets oppfølgning. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
viser til Dokument 1 (2022–2023) Riksrevisjonens årlige rapport
om revisjon – fra statsbudsjett til statsregnskap 2021 og saken
om statlige virksomheters etterlevelse av krav om å kontrollere
lønns- og arbeidsvilkår ved kjøp av tjenester. Revisjonen viser
at de statlige virksomhetene fremdeles ikke følger regelverket som
forutsatt.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:8 (2017–2018) Riksrevisjonens
undersøkelse av Barne-, ungdoms- og familieetatens bistandsplikt
ved akuttplasseringer i barnevernet
Komiteen viser til endringene
og tiltakene Barne- og familiedepartementet har iverksatt for å
følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Barne- og familiedepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:9 (2017–2018) Riksrevisjonens
undersøkelse av myndighetenes satsing på bioenergi for å redusere
utslipp av klimagasser
Komiteen viser til tiltakene
Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet har iverksatt
for å følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Klima- og miljødepartementets og Landbruks- og
matdepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:10 (2017–2018) Riksrevisjonens
undersøkelse av Norges internasjonale klima- og skogsatsing
Komiteen viser til endringene
og tiltakene Klima- og miljødepartementet har iverksatt for å følge
opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Klima- og miljødepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:12 (2017–2018) Riksrevisjonens
undersøkelse av Skatteetatens kontroll med prising av transaksjoner
i interessefellesskap over landegrensene
Komiteen viser til tiltakene
Finansdepartementet har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens
anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Finansdepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:3 (2018–2019) Riksrevisjonens
undersøkelse av anskaffelsen og innfasingen av maritime helikoptre
til Forsvaret (NH90)
Komiteen viser til tiltakene
Forsvarsdepartementet har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens
anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Forsvarsdepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:4 (2018–2019) Riksrevisjonens
undersøkelse av myndighetenes arbeid med å redusere planleggingstiden
for store samferdselsprosjekter
Komiteen viser til tiltakene
Kommunal- og distriktsdepartementet og Samferdselsdepartementet
har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll-
og konstitusjonskomiteens merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Kommunal- og distriktsdepartementets
og Samferdselsdepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:6 (2018–2019) Riksrevisjonens
undersøkelse av Petroleumstilsynets oppfølging av helse, miljø og
sikkerhet i petroleumsvirksomheten
Komiteen viser til tiltakene
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har iverksatt for å følge
opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Arbeids- og inkluderingsdepartementets
oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:7 (2018–2019) Riksrevisjonens
undersøkelse av behandling av innsigelser i plansaker
Komiteen viser til tiltakene
Kommunal- og distriktsdepartementet har iverksatt for å følge opp
Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknader.
Komiteen viser videre til
at Riksrevisjonens vurdering av Kommunal- og distriktsdepartementets
oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.
Dokument 3:9 (2018–2019) Riksrevisjonens
undersøkelse av myndighetenes arbeid med å ivareta miljø og fiskeri
ved petroleumsvirksomhet i nordområdene
Komiteen viser til tiltakene
Olje- og energidepartementet, Klima- og miljødepartementet og Nærings- og
fiskeridepartementet har iverksatt for å følge opp Riksrevisjonens
anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens vurdering av Olje- og energidepartementets, Klima-
og miljødepartementets og Nærings- og fiskeridepartementets oppfølgning.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonen har avsluttet saken.