1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Mahmoud
Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin
Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Cato Brunvand Ellingsen, fra Rødt,
Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative budsjett for 2022. Ettersom
vedtatt budsjett ligger til grunn for Stortingets behandling av
nysalderingen og det er begrenset hvilke endringer som kan gjøres
på slutten av året, slutter disse medlemmer seg til regjeringens
forslag med de endringer som fremgår av disse medlemmers merknader.
Regjeringen Solberg
la i sitt budsjettforslag for 2022 til rette for en stram finanspolitikk.
Oljepengebruken ble foreslått redusert med 75 mrd. kroner fra 2021.
Uttaket fra oljefondet tilsvarte 2,6 pst. av fondskapitalen, som
var godt under rettesnoren i handlingsregelen på 3 pst. og det samme
nivået som i det opprinnelige budsjettforslaget for 2020, før krisen
traff. Regjeringen Solberg mente at det var behov for en usikkerhetsbuffer
i oljepengebruken. Ved å ligge godt under den langsiktige rettesnoren
på 3 pst. reduserer man sårbarheten mot fall i fondsverdien og man
er forberedt til å møte eventuelle nye tilbakeslag og kriser.
Regjeringen Solbergs
budsjettforslags reelle utgiftsvekst ble anslått til -3,4 pst.,
slik at offentlig sektors utgifter ble tatt kraftig ned. Forslaget
ville gitt en dempende budsjettimpuls til økonomien på -2,6 pst.
Målt med de økonomiske modellene NORA og KVARTS var budsjettimpulsen
om lag -1 pst. Dette innebærer at forslaget ville gitt et sterkt
bidrag til å dempe presset på renten og styrke den langsiktige bærekraften
i norsk økonomi.
Regjeringen Solberg
benyttet i sin regjeringsperiode om lag 400 mrd. kroner mindre i
oljepengebruk enn rettesnoren i handlingsregelen ville tillatt.
Dette inkluderer årene med ekstraordinære utgifter til å håndtere pandemien.
Regjeringen Solberg nedjusterte rettesnoren i handlingsregelen fra
4 til 3 pst. av fondskapitalen og tok høyde for en usikkerhetsbuffer
i oljepengebruken, slik at man i gode år skulle ligge godt under
3 pst.
Anslag på ulike
tidspunkt for
statsbudsjettet 2022
|
Nasjonalbudsjettet
2022 (regjeringen Solberg)
|
Nysalderingen
(regjeringen Støre)
|
Endring
|
Oljepengebruk
(mrd. kroner)
|
322,4
|
337,2
|
14,8
|
målt
som pst. av fondet
|
2,6
pst.
|
2,7
pst.
|
0,1
pst.
|
Budsjettimpuls
(pst.-enheter)
|
-2,6
pst.
|
-0,8
pst.
|
1,8
pst.
|
Reell,
underliggende utgiftsvekst (pst.)
|
-3,4
pst.
|
2,3
pst.
|
5,7
pst.
|
Disse medlemmer understreker
at regjeringen Solbergs utfasing av midlertidige pandemitiltak var
en viktig årsak til reduksjonen i offentlige utgifter i budsjettforslaget.
Erfaringen gjennom 2022 viser at utfasing av kriseutgifter ikke
kan tas for gitt. I 2022 har det oppstått nye behov knyttet til
strøm, pandemiens avsluttende fase og krigen i Ukraina, som har
gjort det nødvendig med nye krisetiltak. I etterfølgende budsjettforhandlinger
har regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti imidlertid omdisponert
midler fra midlertidige krisetiltak til ordinære utgiftsøkninger.
Til revidert nasjonalbudsjett ble for eksempel om lag 2,4 mrd. kroner
i ubrukte midler til koronatiltak og flyktningtiltak omprioritert
for å finansiere budsjettenigheten.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen Støres forslag til nysaldert budsjett øker oljepengebruken
med 13,5 mrd. kroner i 2022 sammenlignet med anslaget som ble lagt
frem i forbindelse med statsbudsjettet i oktober. Budsjettet er
blitt betydelig mer ekspansivt siden oktober. Budsjettimpulsen har
økt med 0,4 prosentenheter. Budsjettets reelle utgiftsvekst anslås
til 2,3 pst. Dette betyr at en sterk utgiftsreduksjon i regjeringen
Solbergs opprinnelige forslag er snudd til en betydelig utgiftsøkning.
Deler av utgiftsveksten skyldes nødvendige krisetiltak, men også
politiske prioriteringer fra regjeringens side har bidratt til å
øke pengebruken gjennom året.
En viktig årsak
til at pengebruken øker i nysalderingen, er refusjon av pandemiutgifter
til kommunesektoren på 7,3 mrd. kroner. Dette var avtalt allerede
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Oljepengebruken ville
trolig blitt lavere i 2022 dersom regjeringen hadde styrt krisetiltakene
som en samlet ramme og ikke gjort selektive anslagsendringer for
å finansiere ny politikk underveis i året.
Disse medlemmer merker seg
at forslaget til nysaldert budsjett inneholder utgifter som delvis
kan synes å finansiere aktivitet i 2023. Dette gjelder for eksempel
tilleggsbevilgningen til helseforetakene og Forskningsrådet på hhv.
2,9 mrd. og 1,6 mrd. kroner. God helsehjelp og forskning er viktige
formål. Høyre prioriterte derfor mer midler til både Forskningsrådet
og sykehusene enn regjeringen i sitt alternative budsjett for 2023. Dersom
regjeringen øker oljepengebruken i nysalderingen for å bøte på svake
prioriteringer i 2023, er dette i praksis det samme som å øke oljepengebruken
neste år, bare på en lite transparent måte og i strid med Stortingets
bevilgningsreglement.
Disse medlemmer mener at Putins
brutale krig i Ukraina gjør at Norge må bidra med militær, økonomisk
og politisk støtte til Ukraina og til gjenoppbygging av landet.
Norges bidrag må skje innenfor handlingsregelens rammer og være
langsiktig, ansvarlig og omfattende.
Disse medlemmer viser til
statsministerens uttalelser under finansdebatten 1. desember 2022,
hvor han nevnte at regjeringen i løpet av første halvår 2023 vil
fremme et forslag om et rammeverk for et større flerårig bidrag
til gjenoppbygging av Ukraina. Disse medlemmer mener det er av stor
viktighet at regjeringen arbeider raskt og grundig med denne prosessen
og søker bred støtte i Stortinget. Disse medlemmer viser til at
forankringsarbeidet knyttet til støttepakken er påbegynt, og mener
dette er positivt. Videre er det viktig at Norge yter et betydelig
flerårig bidrag som støtte til Ukraina.
Disse medlemmer understreker
at Norge skal være en pålitelig støttespiller for langsiktig og
målrettet utviklingshjelp generelt og for gjenoppbygging av Ukraina
spesifikt. Videre er det viktig å påpeke at denne innsatsen krever
forpliktende internasjonalt samarbeid og koordinert innsats for
å lykkes.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at den ekstreme prisstigningen
på energi og mat i 2022 gjør at både husholdninger og bedrifter
taper kjøpekraft. Gjennom hele energikrisen har Fremskrittspartiet
kjempet for å redusere utgiftene for folk og næringsliv gjennom
reduksjon og fjerning av avgifter. Disse medlemmer mener at folk
og bedrifter skal få beholde mer av egne penger. På denne bakgrunn har
det vært fremmet forslag om å fjerne drivstoffavgiftene og elavgiften
samt halvere matmomsen. Disse medlemmer viser videre
til forslag om en fullverdig strømstøtteordning som i tillegg til
husholdningene også omfatter fritidsboliger og bedrifter. Dekningsgraden
økes til 100 pst. over 50 øre per kWt. Dette er forslag som vil
bidra til å redusere inflasjonen samtidig som de demper presset
på husholdningenes og bedriftenes økonomi. Samtidig som vanlige
folk og bedrifter blir fattigere, har staten aldri tjent mer penger.
Kjøpekraft inndras i privat sektor samtidig som den Sosialistisk Venstreparti-støttede
regjeringen utgått av Arbeiderpartiet og Senterpartiet øker statens
utgifter kraftig. Disse
medlemmer legger til grunn at husholdninger og bedrifter skal
få beholde mer av egne penger heller enn at staten skal bli enda
rikere.
Disse medlemmer viser til
at de høye utgiftene til mat, strøm, drivstoff og renter ikke lenger
bare rammer husholdninger med de aller laveste inntektene, men også
familier med helt vanlige inntekter. Dette synliggjøres gjennom
pågangen distributører av mathjelp nå opplever. Disse medlemmer ønsker i en
situasjon hvor det offentliges inntekter er betydelig høyere enn
forutsatt, å bruke noe mer av disse inntektene til å hjelpe familier
som lider av samme årsaker som gir staten slike inntekter. Disse medlemmer mener
en slik hjelp kan kanaliseres enklest og raskest gjennom eksisterende
distribusjonskanaler, og viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet
under behandlingen av Prop. 26 S (2022–2023), jf. Innst. 117 S (2022–2023),
foreslår å styrke Matsentralenes virksomhet med et engangsbeløp
på 50 mill. kroner for 2022, som kan overføres.
Disse medlemmer vil prioritere
å styrke økonomien til landets minstepensjonister med en engangsutbetaling
som kan kompensere noe for den betydelige utgiftsøkningen på helt
nødvendige varer, og viser til at Fremskrittspartiet under behandlingen
av Prop. 16 S (2022–2023), Innst. 130 S (2022–2023), foreslår å
snarest mulig utbetale 3 000 kroner ekstra til alle minstepensjonister
for desember 2022.
Disse medlemmer viser til
at situasjonen i Ukraina forverres fra dag til dag, og at situasjonen
for de nødlidende og flyktningene går inn i en ny krevende fase med
vinterens inntog. Det er nå viktig å sette Ukraina og nabolandene
i bedre stand til å ivareta sin befolkning, herunder de som er på
flukt fra krigsområdene. Dette kan best og mest effektivt gjøres
i Ukrainas nærområder. På denne bakgrunn viser disse medlemmer til at Fremskrittspartiet
under behandlingen av Prop. 29 S (2022–2023) fremmer forslag om
å styrke posten for regionbevilgning, øremerket Ukraina, med én
milliard kroner.
Disse medlemmer viser til
at den etablerte strømstøtteordningen ikke er tilstrekkelig til
å forhindre at husholdningene gjennom vintermånedene rammes ekstraordinært
av høye strømpriser som faller sammen med høye matvare-, drivstoff-
og andre priser. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets forslag om at ingen
skal betale mer enn 50 øre per kWt inkl. avgifter, har falt, og
viser videre til at Fremskrittspartiet i behandlingen av Prop. 27
S (2022–2023) fremmer forslag om at strømstøtteordningen for husholdninger
endres fra 90 pst. til 100 pst. dekningsgrad for perioden desember
2022 til og med mars 2023.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Russland driver angrepskrig
i Ukraina, økonomisk uro og energikrise preger Europa og en økende
sultkrise rammer verdens fattigste land. Samtidig opplever vanlige
folk og familier her hjemme en kraftig vekst i levekostnadene. Økte
priser på strøm, mat og drivstoff og stigende rente gjør det vanskeligere for
folk å få endene til å møtes. Over 400 000 husholdninger sliter
økonomisk, og stadig flere trenger hjelp av frivillige organisasjoner
som leverer ut gratis mat. For å møte denne situasjonen kreves det
at det tas kraftfulle politiske grep, noe Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti dessverre ikke gjør. Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett for 2023, der det foreslås en solidaritetspakke
med en sterkere strømstøtte, økt barnetrygd og økt pensjon for enslige
minstepensjonister i tillegg til 22 mrd. kroner mer i bistand til
Ukraina og fattige land.