Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad)

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen

Departementet foreslår i proposisjonen endringer i midlertidig lov av 22. desember 2021 nr. 170 om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (strømstønadsloven). Det foreslås at strømstønadsordningen for husholdninger forlenges slik at den gjelder forbruk ut 2023, samt at stønadsgraden økes i månedene med høyt strømforbruk.

Strømstønadsloven er en midlertidig lov og gjelder energibruk fra og med desember 2021 til og med mars 2023. Formålet med loven er å etablere en midlertidig ordning for økonomisk stønad til husholdninger som følge av ekstraordinært høye strømutgifter.

På bakgrunn av oppdaterte vurderinger av kraftsituasjonen fremover foreslår departementet at strømstønadsloven forlenges slik at energibruk fra og med desember 2021 til og med desember 2023 omfattes. Departementet foreslår endringer i § 2 om lovens virkeområde og § 12 om ikrafttredelse og opphevelse av loven. Departementet foreslår at loven oppheves 1. juli 2024.

Departementet foreslår endringer i stønadsgraden for måneder hvor strømforbruket er høyt. Det foreslås at stønadsgraden for strømforbruk fra og med januar 2023 til og med mars 2023, samt fra og med oktober 2023 til og med desember 2023 skal være 90 pst. Det foreslås derfor endringer i § 5 om beregning av stønad. Det foreslås ingen øvrige endringer i loven.

I Prop. 1 S (2022–2023) er det lagt frem forslag om overslagsbevilgning som dekker forlengelse av strømstønadsloven og stønadsgradene som angitt over.

I proposisjonens kapittel 3 gis en nærmere beskrivelse av den midlertidige stønadsordningen (bl.a. om beregning av stønad og hvem som har rett til stønad) og en nærmere omtale av forslagene til endringer. I proposisjonens kapittel 4 omtales forholdet til annet regelverk.

1.2 Bakgrunn

1.2.1 Kraftsituasjonen

Det vises i proposisjonen til at kraftprisen økte høsten 2021 og våren 2022 til svært høye nivåer, som har gitt en betydelig økning i husholdningenes strømutgifter. Kraftprisen har vært særlig høy i Sør-Norge (NO1, NO2 og NO5). Departementet viser til omtale av bakgrunnen for de ekstraordinære høye prisene i Prop. 44 L (2021–2022) punkt 2, samt omtale av kraftsituasjonen i Prop. 1 S (2022–2023).

På bakgrunn av utviklingen i kraftsituasjonen i første kvartal 2022 ble det vedtatt å forlenge strømstønadsordningen for husholdninger slik at den gjelder strømforbruk til og med mars 2023, jf. Prop. 70 L (2021–2022). Etter at strømstønadsordningen ble forlenget, har strømprisene fortsatt å ligge på et høyt nivå. I 2022 har månedsprisene for Sør-Norge til og med september variert mellom 120 og 360 øre per kWh. Prisutsiktene i Sør-Norge for resten av 2022 og første kvartal 2023 lå ved slutten av oktober mellom 250 og 400 øre per kWh i Sør-Norge. Både spotprisene og prisforventningene framover har endret seg over sommeren og utover høsten.

I tillegg til økningen i prisene i hele Sør-Norge oppstod det over sommeren et prisskille mellom Sørlandet (NO2) og Vest- og Østlandet (NO5 og NO1), der Sørlandet fikk betydelig høyere priser. Prisene i Sør-Norge har vært tilnærmet like siden starten av september. Prisforventningene for første og andre kvartal 2023 ligger per 27. oktober på henholdsvis 320 øre per kWh og 167 øre per kWh på Vest- og Østlandet (NO5 og NO1). Prisforventningene for første og andre kvartal 2023 på Sørlandet (NO2) er noe høyere, henholdsvis 333 øre per kWh og 176 øre per kWh. Det vises i proposisjonen til at disse prisene er usikre og endrer seg fort, men likevel gir et bilde på hvordan prisutsiktene kan utvikle seg gjennom vinteren og frem til våren.

1.2.2 Behovet for endringer

Det vises i proposisjonen til en evaluering av strømstønadsordningen for husholdninger av Statistisk sentralbyrå (SSB) som er lagt frem i statsbudsjettet for 2023, jf. Prop. 1 S (2022–2023) for Olje- og energidepartementet, kapittel 9.7. Det vises også til at det er gjennomført utredninger av andre alternative tiltak for å redusere belastningen av høye strømpriser for sluttbrukere, herunder blant annet makspris i sluttbrukermarkedet, toprissystem og fond som utbetaler kontantbetaling, jf. Prop. 1 S (2022–2023) for Olje- og energidepartementet, kapittel 9.6. SSBs evaluering av strømstønadsordningen viser at ordningen stort sett har fungert etter hensikten. På bakgrunn av oppdaterte vurderinger av kraftsituasjonen foreslår departementet at ordningen forlenges ut 2023 med enkelte mindre endringer i stønadsgraden.

Departementet foreslår, på bakgrunn av de økte prisutsiktene, at stønadsgraden settes til 90 pst. for strømforbruk fra og med januar 2023 til og med mars 2023, samt strømforbruk fra og med oktober 2023 til og med desember 2023. Dette vil bidra til at strømstønaden i større grad avbøter konsekvensene for husholdningene i kaldere måneder med høyere strømforbruk. For strømforbruk fra og med april 2023 til og med september 2023 foreslås en stønadsgrad på 80 pst.

Departementet er kjent med eksempler på at ordningen kan utnyttes gjennom å øke strømforbruket for å oppnå individuell gevinst på bekostning av fellesskapets midler. Dette kan også være uheldig for kraftsystemet hvis det samtidig er behov for å begrense energibruken. Regjeringen har vært opptatt av å raskt få på plass en effektiv og enkel strømstønadsordning for å hjelpe husholdningene med de ekstraordinært høye strømprisene. Regjeringen vurderer kontinuerlig behovet for å gjøre endringer i ordningen. I disse vurderingene må omfanget av problemet veies opp mot ressursbruk og eventuelle andre konsekvenser ved å foreta endringer.

1.3 Økonomiske og administrative konsekvenser

Det vises i proposisjonen til at en forlengelse innebærer økonomiske og administrative konsekvenser for nettselskapene, blant annet knyttet til utbetaling av stønad, håndtering av kundehenvendelser og omregistrering av feilregistrerte nettkunder. Det er grunn til å tro at kundehenvendelsene vil avta over tid når man har fått identifisert rettmessige stønadsmottakere.

Samlede utgifter for staten vil avhenge av den faktiske gjennomsnittlige elspotprisen i de ulike prisområdene samt det faktiske strømforbruket i perioden. Kostnadene ved strømstønadsordningen for husholdninger, inkludert borettslag/sameier mv., er anslått å koste 34,8 mrd. kroner for budsjettåret 2022, basert på priser fra primo august 2022. Til sammenlikning ble ordningen anslått til å koste 16,6 mrd. kroner for budsjettåret 2022 i april i år. Høyere observerte priser og prisutsikter gjør at kostnadsanslaget for ordningen er høyere. Det er i proposisjonen vist til at Olje- og energidepartementet vil legge fram oppdaterte anslag for utgifter til strømstønadsordningen som utbetales i 2022, i endringsproposisjon for budsjettet for 2022 i november.

En forlengelse av den midlertidige strømstønadsordningen for husholdninger vil innebære utgifter for staten til stønadsordningen over statsbudsjettet for 2023. I Prop. 1 S (2022–2023) er utgiftene ved å forlenge ordningen, med foreslåtte justeringer i stønadsgraden, anslått til 44,7 mrd. kroner for budsjettåret 2023. Bevilgningen dekker utbetaling av strømstønad i perioden desember 2022 til november 2023. Stønad for strømforbruk i desember 2023 vil utbetales i januar 2024. Det understrekes at anslagene er usikre.

Reguleringsmyndigheten for energi (RME) får dekket sine økte utgifter knyttet til administrasjon av ordningen mv. gjennom en tilleggsbevilgning på 5 mill. kroner for 2022, jf. Innst. 103 S (2021–2022). RME vil få økte utgifter ved forlengelsen av ordningen i 2023, knyttet til forvaltningen av strømstønadsordningen, herunder kontroll med ordningen og eventuelle klagesaker. Det er i Prop. 1 S (2022–2023) foreslått en økt bevilgning på 5 mill. kroner til RME ved at stønadsordningen videreføres ut 2023.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 11 L (2022–2023) om endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad). Strømstønadsloven ble vedtatt som en midlertidig lov og gjelder energibruk fra og med desember 2021 til og med mars 2023. Komiteen viser til at kraftprisen økte sensommeren og høsten 2021 til svært høye nivåer, som har gitt en betydelig økning i husholdningenes strømutgifter. Formålet med loven er å gi økonomisk stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter.

Komiteen viser til at prisutsiktene for resten av 2022 og 1. kvartal 2023 er høye, og understreker et fortsatt behov for en støtteordning for norske husholdninger. Med bakgrunn i oppdaterte vurderinger av kraftsituasjonen foreslår regjeringen at strømstønadsloven forlenges slik at ordningen omfatter energibruk fra og med desember 2021 til og med desember 2023. Det foreslås at støttegraden fra og med januar 2023 til og med mars 2023, samt fra og med oktober 2023 til og med desember 2023, skal være 90 pst.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til evalueringen av strømstønadsordningen utført av Statistisk sentralbyrå. Evalueringen viser at ordningen har fungert etter hensikten og gitt en god sikring mot de økende strømprisene, samtidig som husholdningene har gjennomført energisparende tiltak. Flertallet merker seg at regjeringens stønadsmodell i dag har bred støtte på Stortinget, noe som gir økt forutsigbarhet for husholdningene.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det er riktig å videreføre dagens stønadsordning og stønadsmodell for å trygge norske husholdninger gjennom 2023.

Dette flertallet viser til at strømstønadsordningen for husholdninger er et viktig tiltak for å hjelpe husholdninger med de økonomiske konsekvensene av de ekstraordinært høye strømprisene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, peker på at strømstønadsordningen for husholdninger er en bra ordning. For 2023 er det anslått at den vil koste 44,7 mrd. kroner. Forbruk i fritidsboliger er ikke på samme måte som husholdningsforbruk et nødvendighetsgode, og er derfor ikke omfattet av strømstønadsordningen.

Flertallet viser videre til at Olje- og energidepartementet har bedt Reguleringsmyndigheten for energi (RME) om bistand til å vurdere mulige løsninger for hvordan husholdninger som ikke har annet fast bosted enn fritidsbolig, eventuelt kan inkluderes i strømstønadsordningen. Som en del av vurderingen er det ønskelig å få belyst nærmere hvordan nettselskapene fører kunderegistrene og hvilke muligheter som kan finnes for å inkludere husholdninger uten annet bosted enn fritidsbolig i strømstøtteordningen.

Flertallet viser til at eventuelle løsninger må ta høyde for risikoen for omgåelse av regelverket og utbetaling av urettmessig støtte, samt økonomiske og administrative konsekvenser for RME og nettselskapene mv. på en tilfredsstillende måte.

Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, er kjent med at noen mennesker faller utenfor strømstøtteordningen, fordi de bor fast i fritidsbolig uten å ha en annen bopel der de mottar støtte. Gjeldende praksis blant enkelte nettselskaper har like fullt vært å gi denne gruppen støtte, med utgangspunkt i deres folkeregistrerte adresse. I strømstønadsloven § 4 slås det fast at «nettkunde med egen strømmåler og som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos nettselskapet, har rett til stønad etter ordningen». I stortingsproposisjonen om loven står det videre (seksjon 3.2.2):

«Departementet foreslår at loven skal omfatte de samme husholdningskunder som følger av gjeldende praksis og definisjoner hos nettselskapene i dag.»

Dette flertallet viser til at departementet i september 2022 har instruert nettselskaper om å endre sin praksis for utbetaling av strømstøtte.

Dette flertallet viser også til vedtak i forbindelse med behandling av redegjørelsen som olje- og energiministeren holdt i Stortinget den 19. september 2022 om kraftsituasjonen, hvor flertallet mente det var ønskelig å se nærmere på strømstøtte for nærvarmeanlegg som leverer til husholdningskunder. Den 18. oktober 2022 ble det enstemmig vedtatt at:

«Stortinget ber regjeringen utrede hvordan en strømstøtteordning for nærvarmeanlegg som leverer til husholdningskunder, kan utformes, og estimere kostnaden for en slik ordning. Utredningen bør gjennomføres med sikte på ferdigstilling medio november 2022.»

Dette flertallet viser til en samlet merknad fra energi- og miljøkomiteen i forbindelse med behandlingen av loven, om intensjonen bak strømstønadsloven:

«Komiteen har merket seg at hovedprinsippet i ordningen er at den skal omfatte alle husholdningskunder.»

Komiteen fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som får sin oppvarming fra nærvarmeanlegg, kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger innen utgangen av 2022.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som reelt sett har fast bopel i bolig registrert som fritidsbolig – og ikke eier eller disponerer annen bolig – kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger med sikte på utgangen av 2022.»

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Kristelig Folkeparti, vil påpeke at strømprisene lenge har vært på rekordnivå, og for mange er strømregningen nær tålegrensen, både for husholdninger, frivilligheten og næringslivet. Disse medlemmer mener en så stor verdioverføring fra innbyggerne og næringslivet til stat og kommune som de høye strømprisene i praksis innebærer, er svært uheldig.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt og Kristelig Folkeparti, vil understreke at tilgang på rimelig kraft har vært en grunnpillar i utviklingen av det moderne industri- og velferdssamfunnet Norge, og har gitt grunnlag for sysselsetting og høy verdiskaping over hele landet. Flertallet mener at et overordnet mål for norsk kraftpolitikk bør være å få strømprisene ned til normalt nivå, slik at ren, rimelig og stabil kraft fortsatt kan være et norsk konkurransefortrinn og et gode for befolkningen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til at staten har enorme ekstrainntekter på grunn av høye strømpriser. I 2021 tjente staten hele 77,7 mrd. kroner på strøm, ifølge en rapport Thema Consulting laget for Energi Norge. I 2022 har prisene på strøm vært enda høyere enn de var i 2021. Disse medlemmer mener at disse ekstraordinære inntektene bør refunderes til norske strømkunder ved at det settes en pris på maksimalt 50 øre per kWt inkl. mva., som skal gjelde for alle, både husholdninger, fritidseiendom, frivilligheten og næringslivet. Dette gjøres ved at strømstøttesats settes til 100 pst. over 50 øre. Strømstøtten skal ikke gjelde for næringsliv som har gunstige langtidskontrakter, og privatkunder med gunstige fastprisavtaler. De som har inngått vesentlig høyere fastprisavtaler, kan eventuelt få støtte for mellomlegget mellom 50 øre og opp til deres avtalepris. Støtten skal vare fra 1. september 2022 og frem til strømprisene er normalisert igjen.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2023, der det foreslås å øke bevilgningen med 22 mrd. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til evalueringen av strømstønadsordningen utført av Statistisk sentralbyrå, som slår fast at de med høyest inntekt får mest strømstøtte. Dette viser at det er rom for en mer omfordelende strømstøttemodell som Sosialistisk Venstrepartis toprismodell. En mer omfordelende modell ville ha sørget for at de som trenger det mest, ville fått mer støtte.

Komiteens medlemmer fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne merker seg at Olje- og energidepartementet har bedt Reguleringsmyndigheten for energi (RME) om bistand til å vurdere mulige løsninger for hvordan husholdninger som ikke har annet fast bosted enn fritidsbolig, eventuelt kan inkluderes i strømstønadsordningen. Disse medlemmer frykter at denne prosessen ikke er god nok for å sikre at husholdninger som reelt ikke har annet bosted, faktisk inkluderes i ordningen raskt, og viser til Dokument nr. 15:502 (2022–2023) hvor statsråden viser til fortløpende vurderinger og at endringer må veies opp mot ressursbruk og andre konsekvenser. Disse medlemmer frykter at behovet disse husholdningene har for strømstøtte i en vinter som kan bli både kald og dyr, ikke ivaretas tilstrekkelig.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke at strømstøtteordningen ikke er Rødts primære forslag mot strømpriskrisens konsekvenser, og viser til at disse medlemmer flere ganger har fremmet forslag om at det innføres en makspris på strøm til alle kunder i Norge gjennom pålegg for kraftprodusenter, sist i behandlingen av Innst. 25 S (2022–2023).

Disse medlemmer mener at strømstøtteordningen får uheldige utslag i perioder med store variasjoner i pris og temperatur. I måneder med store endringer, men hvor prisen går opp samtidig som temperaturen går ned, vil relativt lite av forbruket bli kompensert for ettersom strømstøtten beregnes ut ifra et gjennomsnitt av spotprisen. Disse medlemmer mener dette er uheldig, viser til at dette ikke er omtalt i regjeringens evaluering av ordningen i forslaget til statsbudsjett for 2023, og mener at det bør undersøkes andre måter å finne grunnlag for støttesatsene på.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en mer treffsikker beregning av strømstøtten, som speiler både strømpris og forbruksmønster.»

Komiteens medlem fra Rødt mener at det fortsatt er en rekke hull i strømstøtteordningen for husholdningene, og at en rekke husholdninger faller utenfor.

Komiteens medlemmer fra Rødt og Venstre viser videre til olje- og energiministerens svar i Dokument nr. 15:488 (2022–2023), hvor statsråden skisserer en mulig støtteordning for strømforbruk i varmeproduksjonen i fjernvarmeanlegg uten konsesjon for en kostnad på om lag 100 mill. kroner for forbruk i perioden november 2022–desember 2023. Dette kan føre til mindre strømbruk enn om husholdningene går over til bruk av panelovner.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innføre en støtteordning for nærvarmekunder og komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgninger til dette om nødvendig.»

Komiteens medlemmer fra Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til oppslag i avisa Møre (10.9.22) og Bondebladet (24.11.22) om strømkunder som kjøper strøm fra et grendenett, i stedet for et større nettselskap. Husholdningene dette gjelder, betaler el-avgift, men får ikke strømstøtte. Dette medlem mener dette er en urimelig forskjellsbehandling og et hull i ordningen som må tettes.

Et svar fra statssekretær i Olje- og energidepartementet er gjengitt i Bondebladet 24. november:

«Etter strømstønadsloven har nettkunder med egen strømmåler som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos sitt nettselskap rett til stønad etter ordningen. Strømmåler i grendenett som kobler seg til et nettselskap, inngår i stønadsordningen dersom måleren er registrert i nettselskapets register som husholdningskunde.»

Disse medlemmer viser igjen til en samlet merknad fra energi- og miljøkomiteen i forbindelse med behandlingen av loven, som lyder som følger:

«Komiteen har merket seg at hovedprinsippet i ordningen er at den skal omfatte alle husholdningskunder.»

Disse medlemmer mener at å kreve at husholdninger tilkoblet grendenett, som er en lovlig måte å være tilkoblet strømnettet på, meldes inn som kunder i et nettselskap, legger opp til en omstendelig prosess som strider mot Stortingets intensjon.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det kan utbetales strømstøtte til husholdninger tilkoblet mindre, private strømnett på lik linje med andre husholdninger, og komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgninger til dette om nødvendig.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at strømstøtteordningen for 2023 er anslått til å koste 44,7 mrd. kroner. Disse medlemmer påpeker at strømstøtteordningen slik den er innrettet, ikke har noen tydelig sosial profil. Den gir mest støtte til de som bruker mest strøm, og som bor i større boliger. Disse medlemmer viser videre til at ordningen slik den er nå, ikke direkte stimulerer til innfasing av enøk-tiltak i boliger. Disse medlemmer mener regjeringen bør evaluere strømstøtteordningen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2023, og gjerne vurdere om støtteordningen bør få en klarere sosial profil, samt om man kunne brukt pengene slik at de gir en mer langvarig effekt, for eksempel ved å bruke en større støttesum til enøk-tiltak.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne mener regjeringens strømstøtteordning har flere svakheter, og at ordningen bør erstattes av en mer sosialt rettferdig strømstøtte som gir sterkere insentiver til energisparing. Dagens ordning skiller ikke mellom basisforbruk og luksusforbruk, og betyr derfor at de som har god råd og høyt strømforbruk mottar betydelig mer skattepenger enn de som har lavt strømforbruk og dårlig råd. Statistisk sentralbyrå viste i sin gjennomgang av strømstøtteordningen fra september 2022 at de 10 pst. rikeste fikk dobbelt så mye fra statens strømstøtte i vintermånedene som de 10 pst. fattigste. Derfor har flere økonomer og aktører ,som Energi-Norge, tatt til orde for at regjeringen heller bør innføre en flat utbetaling til alle.

Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett for 2023, der det foreslås at strømstøtteordningen erstattes av en strømbonusordning der statens ekstra grunnrenteskattinntekter deles ut igjen. Der foreslås det også at om lag halvparten av statens økte momsinntekter som følge av økte strømpriser deles ut igjen. Forslaget i Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett vil gi en årlig utbetaling på omlag 10 000 kroner per person i prisområdene som har høyere strømpriser.

Dette medlem viser også til Miljøpartiet De Grønnes forslag og merknader i Innst. 25 S (2022–2023) der partiet fremmet forslag om en mer rettferdig og miljøvennlig strømstøtteordning.

Dette medlem vil understreke at det er klokt at det ikke gis strømstøtte til fritidsboliger generelt, og at det er problematisk at hytter brukes som helårsbolig, men dette problemet vil det ta mange år å løse. Mange er brått satt i en vanskelig situasjon uten å ha en annen bopel der de mottar strømstøtte. Dette medlem understreker at det er viktig å unngå misbruk og tilpasninger hvis det skal utbetales støtte til denne gruppen. Det kan for eksempel løses ved at det kreves dokumentasjon på at fritidsboligen var det faktiske bostedet før strømstøtteloven ble vedtatt.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det er mange som sliter med økonomien når strømprisen er så høy. Dette medlem har gjentatte ganger foreslått en ordning som ville gitt 100 pst. kompensasjon når strømprisen er over 50 øre per kWt, senest i Kristelig Folkepartis forslag til alternativt statsbudsjett for 2023, der forslaget er dekket inn uten økt bruk av oljepenger. Kristelig Folkepartis forslag ville gitt forutsigbarhet og trygghet for husholdningene.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«I midlertidig lov 22. desember 2021 nr. 170 om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter gjøres følgende endringer:

§ 5 andre ledd skal lyde:

Stønad gis bare dersom stønadsgrunnlaget overstiger 50 øre per kWt eksklusive merverdiavgift i prisområdet hvor kunden er tilknyttet (terskelverdi).

§ 5 tredje ledd skal lyde:

Reguleringsmyndigheten for energi skal beregne stønadssats basert på følgende formel: 1,0 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi) for forbruk fra og med januar 2022 til og med desember 2023. For forbruk i desember 2021 skal stønadssatsen baseres på følgende formel: 0,55 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi).»

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at det kan utbetales strømstøtte til husholdninger tilkoblet mindre, private strømnett på lik linje med andre husholdninger, og komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgninger til dette om nødvendig.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen utrede en mer treffsikker beregning av strømstøtten, som speiler både strømpris og forbruksmønster.

Forslag fra Rødt og Venstre:
Forslag 3

Stortinget ber regjeringen innføre en støtteordning for nærvarmekunder og komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgninger til dette om nødvendig.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 4

I midlertidig lov 22. desember 2021 nr. 170 om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter gjøres følgende endringer:

§ 5 andre ledd skal lyde:

Stønad gis bare dersom stønadsgrunnlaget overstiger 50 øre per kWt eksklusive merverdiavgift i prisområdet hvor kunden er tilknyttet (terskelverdi).

§ 5 tredje ledd skal lyde:

Reguleringsmyndigheten for energi skal beregne stønadssats basert på følgende formel: 1,0 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi) for forbruk fra og med januar 2022 til og med desember 2023. For forbruk i desember 2021 skal stønadssatsen baseres på følgende formel: 0,55 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi).

4. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komite, med unntak av A romertall I § 5 tredje ledd, som fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
A.
vedtak til lov

om endringer i midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (forlenget strømstønad)

I

I midlertidig lov 22. desember 2021 nr. 170 om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter gjøres følgende endringer:

§ 2 annet ledd skal lyde:

Loven gjelder energibruk fra og med desember 2021 til og med desember 2023.

§ 5 tredje ledd skal lyde:

Reguleringsmyndigheten for energi skal beregne stønadssats basert på følgende formel for følgende måneder:

  • a. desember 2021: 0,55 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi)

  • b. januar 2022 til og med august 2022: 0,8 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi)

  • c. september 2022 til og med mars 2023: 0,9 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi)

  • d. april 2023 til og med september 2023: 0,8 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi)

  • e. oktober 2023 til og med desember 2023: 0,9 x (stønadsgrunnlag – terskelverdi).

§ 12 annet ledd skal lyde:

Loven oppheves 1. juli 2024.

II

Loven trer i kraft straks.

B.
I

Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som får sin oppvarming fra nærvarmeanlegg, kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger innen utgangen av 2022.

II

Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan husholdninger som reelt sett har fast bopel i bolig registrert som fritidsbolig – og ikke eier eller disponerer annen bolig – kan omfattes av strømstøtteordningen, og melde tilbake til Stortinget snarest mulig om det er mulig med en justering av strømstøtteordningen for å hensynta slike husholdninger med sikte på utgangen av 2022.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 1. desember 2022

Marianne Sivertsen Næss

Gro-Anita Mykjåland

leder

ordfører