Arbeids- og inkluderingsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til lov om informasjonstilgang
m.m. for Ekstremismekommisjonen.
Kommisjonen skal
fremme anbefalinger for å forbedre landets evne til å forebygge
radikalisering og fremvekst av ekstremisme. I forbindelse med dette
skal kommisjonen belyse ulike forhold som har gitt grobunn for fremvekst
av radikalisering og ekstremisme i Norge i nyere tid, og hvordan
dette kan forebygges bedre framover. For bedre å forstå hvordan
ekstremisme kan oppstå, skal kommisjonen gjennomgå og vurdere alvorlige
saker som omhandler ekstremisme. Saksgjennomgangen skal, sammen
med kommisjonens øvrige arbeid, gi grunnlag for anbefalinger som
kan bidra til at fremtidige tilfeller forebygges og forhindres,
og i den forbindelse belyse hva de offentlige tjenestene trenger
i framtiden for å forebygge at lignende hendelser skjer igjen.
Lovforslaget skal
gi Ekstremismekommisjonen tilgang til informasjon som er nødvendig
for at kommisjonen skal kunne utføre sine oppgaver på en best mulig måte.
Forslaget inneholder regler om informasjonstilgang, taushetsplikt,
rettsgrunnlag for behandling av personopplysninger for kommisjonen
og forbud mot at opplysninger kommisjonen mottar, kan brukes som
bevis i senere rettssaker m.m. Det foreslås ikke at det etter loven
skal gjelde noen opplysningsplikt overfor kommisjonen.
Departementet har
i arbeidet med lovforslaget lagt vekt på å ivareta enkeltindividets
personvern og andre hensyn som begrunner at informasjon kan være
underlagt taushetsplikt, og samtidig sikre at kommisjonen skal kunne
utføre arbeidet på en funksjonell og effektiv måte.
Ved utformingen av
lovforslaget har departementet sett hen til hvordan lignende spørsmål
har blitt regulert ved nedsettelse av utvalg og kommisjoner med
sammenlignbare mandat og oppgaver. Det vises i proposisjonen blant
annet til reguleringen av tilsvarende spørsmål for Barnevoldsutvalget,
Partnerdrapsutvalget, Nav-granskingsutvalget og Koronakommisjonen,
jf. henholdsvis lov 27. mai 2016 nr. 13 om informasjonstilgang m.m.
for Barnevoldsutvalget, lov 29. november 2019 nr. 75 om informasjonstilgang
m.m. for Partnerdrapsutvalget, lov 20. desember 2019 nr. 85 om informasjonstilgang
mv. for utvalget for ekstern gransking av saken knyttet til feilaktig
praktisering av adgangen til å motta sykepenger, arbeidsavklaringspenger
og pleiepenger ved opphold i et annet EØS-land og lov 4. desember 2020
nr. 136 om informasjonstilgang m.m. for den uavhengige kommisjonen
som skal gjennomgå og evaluere myndighetenes håndtering av covid-19-pandemien
i Norge (Koronakommisjonen). Departementet har samtidig tilpasset
lovutkastet til Ekstremismekommisjonens arbeid og mandat.
I proposisjonens
kapittel 2 gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget – om kommisjonens
oppnevning og sammensetning, om kommisjonens mandat, om kommisjonens
behov for opplysninger og om høringen.
I proposisjonens
kapittel 3 gis en omtale av gjeldende rett – om taushetsplikt generelt,
om forvaltningsloven, om offentleglova, om personopplysningsloven
og personvernforordningen, om arkivregelverket, om sikkerhetsloven,
om Rundskriv G-4875 «Regler for granskingskommisjoner», om bevisopptak
for domstolene og om Grunnloven og menneskerettighetene.
Under hvert av kapitlene
4 til 13 i proposisjonen gis først en omtale av forslaget i høringsnotatet,
videre omtales høringsinstansenes syn og deretter departementets
vurderinger.
I proposisjonens
kapittel 4 gis en omtale av behovet for en lovregulering.
I proposisjonens
kapittel 5 omtales nærmere hvilke saker kommisjonen skal se på.
I proposisjonens
kapittel 6 gis en omtale av lovens formål og geografiske anvendelsesområde.
I proposisjonens
kapittel 7 omtales adgangen til å gi opplysninger til kommisjonen.
Det fremkommer at det er en adgang, men ikke plikt til å gi opplysninger
til kommisjonen. Nødvendighetskriteriet omtales. Det omtales hvem
som kan gi taushetsbelagte opplysninger, og det fremkommer at loven
vil være et supplerende rettsgrunnlag for utlevering og innhenting
av opplysninger. Videre omtales tilgang til gradert informasjon og
taushetsplikt som følge av privatrettslig avtale eller mellomstatlig
overenskomst, arbeidsgivers styringsrett mv.
I proposisjonens
kapittel 8 gis en omtale av taushetsplikt for medlemmene av kommisjonen
m.m. Det gis nærmere omtale av hvilken taushetsplikt som skal gjelde,
om plikt til å avverge straffbare forhold, opplysningsplikt til
barnevernet m.m., om taushetspliktens varighet, om straffansvar
for brudd på taushetsplikten, om presentasjon av materiale og innsyn
etter offentleglova og om behandling av klager etter offentleglova.
I proposisjonens
kapittel 9 gis en omtale av behandling av personopplysninger. Det
gis nærmere omtale av hjemmel for behandling av personopplysninger, om
at kommisjonen må foreta en personkonsekvensvurdering, særlig om
den registrertes rett til innsyn og om unntak fra rett til innsyn
etter personvernfordringen § 15 dersom det krever en uforholdsmessig
stor innsats å gi innsyn.
I proposisjonens
kapittel 10 gis en omtale av forbud mot bruk av opplysninger i senere
straffesak, sivil sak eller tilsynssak.
I proposisjonens
kapittel 11 omtales arkivering, avgrensning og kassasjon.
I proposisjonens
kapittel 12 gis en omtale av tidsavgrensning for deler av loven.
I proposisjonens
kapittel 13 gis en omtale av forholdet til Grunnloven og menneskerettighetene:
om retten til privatliv – Grunnloven § 102 m.m., om tilbakevirkende
kraft – Grunnloven § 97 og om uskyldspresumpsjonen.
I proposisjonens
kapittel 14 fremkommer blant annet at lovforslaget i liten grad
vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser.
I proposisjonens
kapittel 15 er det merknader til de enkelte paragrafene.
Det foreslås i lovens
§ 9 at loven trer i kraft straks.
Det vises til proposisjonen
for nærmere omtale av forslagene.