4.3.3 Lovens bestemmelser om tilsyn
Forsvarsombudsnemnda
viser i sin høringsuttalelse til nemndas årsmelding for 2021, Dokument
5 (2021–2022), som ble levert til Stortingets presidentskap 4. april
2022. Her argumenterer nemnda for å reversere de endringer som ble
gjort av utenriks- og forsvarskomiteen i § 4 ved dennes behandling
av forslaget fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon
(Harberg-utvalget), jf. Innst. 506 L (2020–2021).
Forsvarsombudsnemndas
årsmelding ble behandlet av kontroll- og konstitusjonskomiteen i
Innst. 417 S (2021–2022), og komiteen hadde følgende merknad til ombudets
innspill:
«Komiteen viser
til Harbergutvalgets tilrådning til formulering av lovens § 4 med
en vid og uhindret tilgang både til informasjon og til fysiske steder.
Den ble omformulert av et flertall i utenriks- og forsvarskomiteen
under behandlingen i Stortinget og var en innskrenkning av nemndas
formelle kompetanse som brøt med langvarig praksis. Komiteen merker
seg ombudets påpekning av at slik den ble vedtatt, innebærer lovteksten
en atskillig begrensning for nemndas funksjon som kontrollorgan
på vegne av Stortinget. Komiteen merker seg også at praktiseringen
av bestemmelsen gjorde seg gjeldende allerede ved nemndas første
tilsyn, der personell involvert i et tilsyn følte seg usikre på
hvilke opplysninger som kunne deles med nemnda.
Komiteen støtter
at lovens § 4 vurderes endret, og viser til det pågående arbeidet
med forslag til endringer i NIM-loven, EOS-kontrolloven og lov om
Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret i Stortingets presidentskap.
Komiteen understreker at nemndas innsynsrett må gi nemnda tilgang
til den informasjon som er nødvendig for at de kan utføre sine oppgaver
etter loven, og bygge på forutsetningen fra det tverrpolitiske Harbergutvalget
om at det er kontrolløren, og ikke den kontrollerte, som må definere
hva man i sitt oppdrag trenger innsyn i, jf. Dokument 21 (2020–2021).»
Presidentskapetviser videre
til at det i Dokument 8:7 L (2022–2023), Representantforslag fra
stortingsrepresentantene Bjørnar Moxnes og Seher Aydar om å gi Forsvarets
ombudsnemnd innsynsrett i gradert informasjon, er foreslått at lov
om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret § 4 om tilsyn endres i
tråd med det som var foreslått av utvalget til å utrede Stortingets
kontrollfunksjon i Dokument 21 (2020–2021). Forslagsstillerne viser
i den forbindelse blant annet til at Ombudsnemndas formål er å være
et eksternt kontrollorgan som skal føre kontroll med Forsvaret på
vegne av Stortinget. Forslagsstillerne mener Ombudsnemnda ikke kan
oppfylle sitt formål hvis den er avskåret fra å få nødvendig informasjon
fra Forsvaret. Det vises i den forbindelse til at Ombudsnemnda i
sin innberetning for 2021, jf. (Dokument 5 (2021–2022), gir uttrykk
for at dagens lov vanskeliggjør kontrollarbeidet, og at dette har manifestert
seg også i praksis. Forslagsstillerne henviser videre til kontroll-
og konstitusjonskomiteens merknader i Innst. 417 S (2021–2022),
hvor det uttales at komiteen «støtter at § 4 vurderes endret».
Presidentskapet viser til
kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader i Innst. 417 S (2021–2022), samt
til Dokument 8:7 L (2022–2023), og vil foreslå endringer i gjeldende
§ 4 også ut over opphevelsen av bestemmelsens fjerde ledd om dokumentoffentlighet, omtalt
ovenfor under punkt 4.3.2. Det vises i den forbindelse til vurderinger
gjort av Utvalget til å vurdere Stortingets kontrollfunksjon i Dokument
21 (2020–2021) punkt 11, særlig punkt 11.9.2 og 11.15.
Presidentskapet bemerker i
den forbindelse at det er sentralt at Ombudsnemnda har tilgang på
den informasjon som er nødvendig for at nemnda skal kunne utføre
sine oppgaver etter loven. Det er prinsipielt uheldig dersom tilgangen
til informasjon begrenses på en måte som vil kunne påvirke Ombudsnemndas
faktiske mulighet til å utøve tilsynsoppgavene den har etter loven.
Presidentskapets
flertall, stortingspresident Masud Gharahkhani, første visepresident
Svein Harberg, andre visepresident Nils T. Bjørke, tredje visepresident
Morten Wold og fjerde visepresident Kari Henriksen, viser
samtidig til at det i Dokument 21 (2020–2021) er forutsatt at Ombudsnemnda
bør være tilbakeholden med å be om sikkerhetsgradert informasjon med
mindre det er helt nødvendig.
Presidentskapets flertall mener
at denne viktige forutsetningen bør fremgå eksplisitt av lovens ordlyd.
Det er kun i de tilfeller hvor det er nødvendig for at nemnda skal
kunne utøve sitt lovpålagte formål og mandat, at det skal søkes
innsyn i graderte opplysninger eller bes om tilgang til steder underlagt
Forsvarets kontroll der særlige sikkerhetsmessige hensyn gjør seg
gjeldende. Presidentskapets
flertall viser videre til at Ombudsnemndas formål og mandat
er å fremme og beskytte rettighetene og interessene til personer
som har tjenesteplikt etter forsvarsloven, og personer som har tjenestegjort
i internasjonale operasjoner, og dette angir en tydelig avgrensning
av nemndas informasjonsbehov. På denne bakgrunn mener presidentskapets
flertall at reguleringen av nemndas tilgang på informasjon
må stå i forhold til den funksjon som nemnda skal ivareta. Det foreslås
derfor at nemndas rett til innsyn i dokumenter i utgangspunktet
gjelder opp til og med sikkerhetsgraden KONFIDENSIELT. Dersom nemnda
etterspør opplysninger eller dokumenter som er gradert høyere enn
KONFIDENSIELT, skal Forsvaret gjøre en konkret vurdering av om innsyn
kan gis og opplysninger nedgraderes i lys av ombudets ansvar etter
§ 1. Det foreslås videre at nemnda i samme utstrekning gis tilgang
til steder under Forsvarets kontroll, med mindre tungtveiende sikkerhetsmessige
hensyn gjør at tilgang ikke skal gis. Det presiseres at Forsvaret
skal tilrettelegge for at nemnda gis slike opplysninger og slik
tilgang som er nødvendig for at Ombudsnemnda skal kunne ivareta sine
oppgaver etter loven.
Presidentskapets flertall understreker
videre at det er en selvsagt forutsetning at sikkerhetsgradert informasjon
behandles etter gjeldende regler og kun skal være tilgjengelig for
personer som er sikkerhetsklarert og autorisert for tilgang til
slik informasjon, og som i tillegg har et tjenstlig behov for opplysningene.
Det vises i denne forbindelse til at § 16 regulerer sikkerhetslovens
anvendelse for Ombudsnemnda.
Presidentskapets flertall vil
også bemerke at dersom det skulle oppstå uenighet mellom Ombudsnemnda
og Forsvaret om hvorvidt innsyn i sikkerhetsgradert informasjon
eller tilgang til særlige lokaliteter er «nødvendig», herunder om
Ombudsnemndas faktiske mulighet til å utøve tilsynsoppgavene den
har etter loven, blir begrenset, bør dette omtales i Ombudsnemndas
årsmelding til Stortinget. Det forutsettes at Stortinget orienteres
dersom nemnda møter utfordringer knyttet til å få tilgang til informasjon
som er nødvendig for at nemnda skal kunne ivareta sine oppgaver.
Presidentskapets flertall foreslår
at § 4 får følgende ordlyd:
Ǥ 4 Tilsyn
Ombudsnemnda kan
utføre tilsyn med Forsvaret.
Innenfor sitt ansvarsområde
etter § 1 har Ombudsnemnda, uten hinder av taushetsplikt og
opp til og med sikkerhetsgraden KONFIDENSIELT, rett til enhver opplysning
og ethvert dokument som er nødvendig for å ivareta Ombudsnemndas
oppgaver etter loven. Ombudsnemnda har i samme utstrekning tilgang
til steder under Forsvarets kontroll, med mindre tungtveiende
sikkerhetsmessige hensyn ikke tillater det.
Forsvaret skal tilrettelegge for
at Ombudsnemnda får opplysninger og tilgang som nevnt i andre ledd.
Ombudsnemnda har rett til å motta forklaringer fra stedlig personell.
Nemnda skal ikke søke et mer omfattende
innsyn i graderte opplysninger eller tilgang til de steder underlagt Forsvarets
kontroll der særlige sikkerhetsmessige hensyn gjør seg gjeldende,
enn det som er nødvendig ut fra nemndas formål og mandat. I den
utstrekning opplysninger eller dokumenter som etterspørres er gradert
høyere enn KONFIDENSIELT, skal Forsvaret gjøre en konkret vurdering
av om innsyn kan gis og opplysninger nedgraderes i lys av ombudets
ansvar etter § 1.
I etterkant av et
tilsyn skal Ombudsnemnda skrive en rapport. Rapporten bør påpeke
eventuelle kritikkverdige forhold og gi anbefalinger om det er behov
for det. Rapporten
offentliggjøres i en ugradert versjon, og før offentliggjøring skal
den forelegges Forsvarsdepartementet til uttalelse.»
På denne
bakgrunn mener presidentskapets flertall at
forslaget i Dokument 8:7 L (2022–2023) ikke bør vedtas.
Femte visepresident,
Ingrid Fiskaa, viser til at både gjeldende lov og lovteksten
foreslått av utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon
avgrenser ombudsnemndas tilgang til opplysninger til ombudsnemndas
arbeidsområde. Dette
medlem ser derfor ikke behov for å presisere eller avgrense
informasjonstilgangen ytterligere. Dette medlem er også av den
oppfatning at det er ombudsnemndas arbeidsområde, og ikke sikkerhetsgraderingen,
som bør avgrense nemndas tilgang på informasjon eller steder under
Forsvarets kontroll. Etter dette medlems syn bør derfor ordlyden
i lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret § 4 endres i samsvar
med utvalget til å vurdere Stortingets kontrollfunksjons opprinnelige
forslag. Som påpekt av mindretallet i utenriks- og forsvarskomiteen
i Innst. 506 L (2020–2021), anser dette medlem det som sentralt
at forsvarsombudsnemnda har tilgang på den informasjon som er nødvendig
for at nemnda skal kunne utføre sine oppgaver etter loven. Medlemmene
av Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret har sitt mandat direkte
fra Stortinget, er valgt av Stortinget i plenum og er selvfølgelig
underlagt taushetsplikt i håndteringen av gradert og/eller fortrolig
informasjon. I vårt parlamentariske demokrati står Stortinget over
regjeringen. En regjering skal ikke kunne ha avgjørende innflytelse
over hvordan Stortingets kontrollfunksjon utøves. I tråd med anbefalingene
fra utvalget til å vurdere Stortingets kontrollfunksjon mener dette medlem det
er sentralt at Ombudsnemnda har tilgang til alle Forsvarets steder
og til å snakke fortrolig med alle ansatte.
Dette medlem påpeker samtidig,
som flertallet, at det er klart forutsatt at ombudsnemnda bør være
tilbakeholden med å be om høyt graderte opplysninger. Videre forutsettes
det at graderte opplysninger behandles etter gjeldende regler og
kun skal være tilgjengelig for personer som er sikkerhetsklarert
og autorisert for tilgang til slik informasjon og har tjenstlig
behov for opplysningene.
Dette medlem støtter med dette
forslaget fremsatt i Dokument 8:7 L (2022–2023) og fremmer følgende forslag:
I lov 18. juni 2021 nr. 115 om Stortingets
ombudsnemnd for Forsvaret gjøres følgende endringer:
§ 4 Tilsyn
«Ombudsnemnda kan
utføre tilsyn med Forsvaret.
Innenfor sitt ansvarsområde etter
§ 1 har Ombudsnemnda, uten hinder av taushetsplikt og gradering, rett
til enhver opplysning og ethvert dokument som Ombudsnemnda mener
er nødvendig for å ivareta sine oppgaver etter loven.
Ombudsnemnda har
tilgang til ethvert sted under Forsvarets kontroll.
Forsvaret skal tilrettelegge for
at Ombudsnemnda får opplysninger og tilgang som nevnt i andre og
tredje ledd. Ombudsnemnda har rett til å motta forklaringer fra
stedlig personell. Forklaringene og hvem som har gitt disse, er underlagt
taushetsplikt.
I etterkant av et
tilsyn skal Ombudsnemnda skrive en rapport. Rapporten bør påpeke
eventuelle kritikkverdige forhold og gi anbefalinger om det er behov
for det. Rapporten
offentliggjøres, i den grad den ikke inneholder taushetsbelagte
eller graderte opplysninger, og sendes til Forsvarsdepartementet.»
Presidentskapet viser
ellers til § 16, som regulerer sikkerhetslovens anvendelse for ombudsnemnda, herunder
§ 16 andre ledd, som slår fast at dersom ombudsnemnda er i tvil
om graderingen av en opplysning i en uttalelse eller melding, eller
mener at av- eller nedgradering bør skje, forelegger nemnda spørsmålet
for vedkommende departement eller underliggende forvaltningsorgan.
Forvaltningens avgjørelse er bindende for nemnda.