Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til Dokument 8:167 S (2021–2022) om bedre personvern på sosiale medier
fra representantene Guri Melby, Sveinung Rotevatn, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, Grunde Almeland og Alfred Jens Bjørlo. Komiteen viser også til svarbrevene
fra kommunal- og distriktsministeren datert henholdsvis 29. april
2022 og 1. november 2022, som er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at samfunnet
har blitt stadig mer digitalisert, og at økende digitalisering kan
true den enkeltes rett til personvern uten tilstrekkelige reguleringer
og kontrollmekanismer. Komiteen mener
det er viktig å være oppmerksom på hvordan denne utviklingen påvirker
både den enkelte og samfunnet som helhet. Komiteen understreker på generelt
grunnlag at personvern er grunnleggende i et liberalt demokrati,
og at godt personvern er nødvendig for å legge til rette for aktiv
deltakelse på ulike flater i samfunnet.
Komiteen viser til at de store
teknologiplattformene har blitt viktige arenaer for sosial kontakt,
men også for kontakt med myndigheter og organisasjonsliv, og for
mange en viktig debattarena, og at omfanget av aktivitet på sosiale
medier gjør det vanskeligere å velge ikke å være til stede på disse
arenaene. Komiteen viser
til at forslagsstillerne er opptatt av å gi brukerne av plattformene
flere muligheter til å avgrense måten de deler sine egne data på,
og at Norge bør stille strengere krav til standardisering, kortfattethet
og klarspråk i de personvernerklæringene som omfattes av norsk lovgivning. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at det er nødvendig å stille strengere
krav til personvern i sosiale medier, og at det er viktig at brukerne
forstår innholdet i personvernerklæringene.
Komiteen viser til at Solberg-regjeringen
nedsatte Personvernkommisjonen i juni 2020 for blant annet å vurdere
personvernets stilling i Norge. Kommisjonen overleverte den 26. september
2022 NOU 2022:11 Ditt personvern – vårt felles ansvar. Komiteen viser
til at kommisjonen tar opp flere av de temaene forslagsstillerne
reiser i Dokument 8:167 S (2021–2022). Komiteen er enig med Personvernkommisjonen
i at et godt personvern legger grunnlaget for ytringsfrihet, informasjonsfrihet
og meningsdannelse og er en forutsetning for et åpent samfunn og
et velfungerende demokrati. Komiteen har merket seg at
kommisjonen kommer med 140 forslag til tiltak for å bedre personvernet
i Norge, inkludert på områder som adferdsbasert markedsføring, å
sikre like spilleregler for markedsaktørene og å legge til rette
for innovasjon som støtter opp under personvernet.
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt seneste svarbrev mener det er for tidlig å svare på hvordan
rapporten fra kommisjonen vil bli fulgt opp, og at statsråden vil
sende rapporten på høring med sikte på blant annet å utarbeide en
nasjonal personvernstrategi. Komiteen viser til at statsråden
mener flere av personvernproblemstillingene må håndteres gjennom
et europeisk og internasjonalt samarbeid. Komiteen merker seg også at
DMA (Digital Markets Act) og DSA (Digital Services Act) nå er vedtatt
i EU, og at arbeidet med å vurdere om rettsaktene bør innlemmes
i EØS-avtalen, nå vil starte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, er enig med forslagsstillerne i at det bør stilles
strengere krav til de store teknologiplattformene og til personvernet
på sosiale medier. Sosiale medier har de siste 15 årene ført til grunnleggende
endringer både i måten vi kommuniserer med hverandre på, hva som
oppleves som den enkeltes private sfære, og hvilke krav vi stiller
til personvernet vårt. Det er vanskelig å ha oversikt over hvilken,
og hvor mye, informasjon som deles via sosiale medier og andre digitale
plattformer. Det gjør at det kan være vanskelig å være bevisst på
at mange personopplysninger er verdt å beskytte av hensyn til både
sikkerheten og privatlivet vårt.
Flertallet mener det er på
tide at lovgivere rundt om i verden stiller tydeligere krav overfor
teknologigigantene. Flertallet peker
på at EU har tatt flere grep for å regulere plattformer og teknologiselskaper
strengere gjennom Digital Markets Act (DMA) og Digital Services
Act (DSA) og forhandlingene om en forordning om kunstig intelligens
(Artificial Intelligence Act). I lys av sikkerhetssituasjonen og
den teknologiske utviklingen er norske borgeres personopplysninger
mer verdifulle enn noen gang tidligere i historien. Da må vi også
behandle informasjonen slik.
Flertallet viser til at Personvernkommisjonen nettopp
har levert sin rapport NOU 2022:11 Ditt personvern – vårt felles
ansvar. Rapporten redegjør for en rekke interessante problemstillinger,
og kommisjonen har fremmet flere anbefalinger det nå blir viktig
å ta tak i. Flertallet ser
derfor positivt på at regjeringen har sendt Personvernkommisjonens
rapport på høring, og viser til at regjeringen har varslet at de
vil utarbeide en nasjonal personvernstrategi basert på rapporten
og høringsinnspillene.
Flertallet er opptatt av at
Norge, i tillegg til å jobbe med implementeringen av DMA og DSA,
bør se på hvilke grep vi kan ta på egen kjøl for å styrke personvernet
til norske brukere av sosiale medieplattformer. Flertallet viser til at DSA
kun regulerer et forbud mot markedsføring målrettet mot barn samt
markedsføring basert på profilering ut fra særlige kategorier av
personopplysninger, slik som etnisitet, politiske standpunkt eller
seksuell orientering.
Flertallet mener det kan være
grunn til å vurdere handlingsrommet for å innføre reguleringer ut
over forordningene fra EU, med tanke på konsekvensene av for eksempel
å utvide forbudet mot atferdsbasert markedsføring. Flertallet mener en slik vurdering
kan gjøres i forbindelse med regjeringens arbeid med den nasjonale personvernstrategien.
Vurderingen bør omfatte både innhentingen, bruken og eventuelt salg/utlevering
av personopplysningene. Høringsinnspillene til NOU 2022:11 vil også
være nyttige i et slikt arbeid.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilket handlingsrom Norge har til å regulere
digitale tjenester ut over reguleringen i Digital Services Act og
Digital Markets Act, med tanke på å vurdere konsekvenser ved et
norsk forbud mot reklame som er basert på masseinnsamling av personopplysninger,
sporing og profilering av enkeltpersoner på digitale plattformer. Vurderingen
skal omfatte både innhentingen, bruken og eventuelt salg/utlevering
av personopplysningene.»
Flertallet mener
videre at innsamling og lagring av biometriske data fra norske forbrukere
reiser en rekke prinsipielle spørsmål. Det er vanskelig å endre
biometriske data, i motsetning til passord og annen informasjon
som lett kan endres dersom den blir kompromittert. Flertallet mener det er viktig
med et godt beslutningsgrunnlag for å vurdere en mulig regulering av
slik innsamling og lagring. Flertallet støtter derfor forslag
6 i representantforslaget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
er videre opptatt av at arbeidet med personvern må foregå på en
helhetlig og grundig måte. Dette er utfordrende problemstillinger
som reiser en rekke prinsipielle spørsmål. Dette flertallet viser til at
en del av forslagene er ivaretatt gjennom DMA og DSA og omfattet
av forslagene i Personvernkommisjonens rapport.
Dette flertalletvil derfor
ikke støtte forslagene 2, 3, 4, 5 og 7 i representantforslaget,
men oppfordrer regjeringen til å ta dem med seg i arbeidet med personvernstrategien.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener internettbaserte plattformer som
sosiale medier og app-butikker utgjør en viktig del av vår felles
infrastruktur. De største internettbaserte plattformene, såkalte
«portvoktere», er omfattet av DMA. DMA regulerer aktørenes adgang
til å favorisere egne tjenester fremfor andre selskaper. Slik favorisering
kan være å rangere egne produkter og tjenester øverst i nettsøk
og å sette egne tjenester som standard på enhetene sine. Disse medlemmer peker
på at det er uheldig at enkelte selskaper får for stor makt over
felles infrastruktur. Disse
medlemmer mener plattformenes forretningsmodeller kan være
skadelige for konkurrenter, forbrukere og samfunnet generelt. Det
kan gjelde blant annet utstrakt sporing og innsamling av data, konkurranseforholdene
for mindre tilbydere og utfordringer for mediemangfoldet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstrepartiog Venstre viser til at digitale
verktøy i dag brukes til nærmest alle livets formål. Informasjon
om hvordan vi handler og samhandler, altså data, blir gjennom bruk
av disse verktøyene i utstrakt grad kartlagt og sporet av teknologiselskaper
for å selge reklame tilbake til oss. Når selskaper tar eierskap
over dataene om oss, gjør de en allmenn ressurs til en knapphetsvare.
Dette gir dem enorm makt over samfunnet.
Disse medlemmer påpeker at
på andre områder i samfunnet er det et strengt vern mot overvåkning. Politiets
mulighet til å overvåke folk krever godkjennelse av en dommer, forskere
må søke om godkjenning før de kan starte innsamling av data, og
det eksisterer et generelt forbud mot å lese pasientjournaler. Når
det kommer til overvåkning i regi av store selskaper for å kunne selge
reklame, er vernet for dårlig ut over det som er nedfelt i personvernforordningen. Disse medlemmer mener
også at dagens personvernregelverk fortsatt har mange gråsoner og
åpninger for misbruk, og at oppfølging av eksisterende lovverk derfor
må styrkes samt utvides.
Disse medlemmer viser til at
et flertall i Personvernkommisjonen anbefaler at det utredes hvorvidt
et generelt forbud mot atferdsbasert markedsføring er nødvendig
for å beskytte norske og europeiske forbrukere. Disse
medlemmer viser også til at flere aktører i høringsrunden
ga støtte til utredning av et generelt forbud, slik som Teknologirådet,
Amnesty International, Attac Norge og Datatilsynet. Nobels Fredssenter
viser også til fredsprisvinnerne Maria Ressa og Dmitrij Muratov
sin indirekte støtte til et slikt forslag.
Disse medlemmer viser til at
noen aktører har vist bekymring for et generelt forbud på grunnlag
av mistanke om tap av konkurransefortrinn og informasjonsspredning.
Det finnes likevel alternative metoder for digital annonsering som
kan erstatte dagens bruk av persondata til markedsføring, noe som
også vil være positivt for en rekke aktører. Såkalt kontekstuell
annonsering innebærer at annonser plasseres basert på innholdet
på en nettside, ikke hvem brukeren er. Et forbud mot å bruke persondata
i annonser kan også bidra til å bedre konkurransesituasjonen i annonseindustrien.
Ved å frata selskaper som Google og Facebook deres største fordel
(persondata) kan andre selskaper konkurrere på likere vilkår.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at noen av forslagene
allerede er dekket av personvernforordningen GDPR, men at det heller
er manglende håndheving og implementering av regelverket som må
på plass.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre påpeker at sosiale
medieplattformer sjelden er underlagt anskaffelsesregelverk, da
tjenestene kan brukes uten anbud eller tilsvarende innkjøpsprosesser.
Det er heller digitale verktøy og tjenester som hentes inn via anbud.
I Personvernkommisjonens rapport understrekes problematikken ved
å ikke ha et godt regelverk rundt anskaffelse av digitale verktøy
og tjenester ved manglende oversikt over hvordan barns personvern
ivaretas i skolen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget om å etablere
et eget algoritmetilsyn under Datatilsynet. Likevel er det en rekke prosesser
som skjer internasjonalt, som kan gjøre det forbudt for myndigheter
å kreve innsyn i kildekoder slik forslaget legger opp til. Dette
gjelder i pågående forhandlinger om frihandelsavtaler under såkalte
e-handelskapitler samt i Verdens handelsorganisasjons forhandlinger
om en e-handelsavtale.
På bakgrunn av dette
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at myndighetene fortsatt får mulighet til
å kreve innsyn i kildekoder i pågående forhandlinger om frihandelsavtaler.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre strengere krav til personvern
og prinsipper for beskyttelse av data i forbindelse med offentlige
anskaffelser av digitale verktøy og tjenester.»
Komiteens medlem
fra Venstre vil innledningsvis bemerke at det er kommet en
rekke verdifulle høringsinnspill til forslaget fra representanter
fra Venstre om bedre personvern på sosiale medier.
Til forslag 1:
Komiteens medlem fra Venstre er
opptatt av å gi brukerne av sosiale medieplattformer flere muligheter
til å avgrense sine data. I dag foreligger det sterke økonomiske
incentiver til aggressiv sporing og overvåking av nettbrukere, gjerne
i det skjulte, for å tilpasse markedsføring til dem. Slik inngripende
praksis undergraver personvernet og bryter med grunnleggende prinsipper
i personvernretten, som rettferdighet, åpenhet og proporsjonalitet.
Vi har ikke kontroll over hva personvernopplysningene våre brukes
til, om de brukes mot oss eller på manipulerende måter. Vi har heller
ikke oversikt over hvem opplysningene deles med.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at Datatilsynet
i sitt høringsinnspill understreker at den inngripende praksisen
også truer andre menneskerettigheter og demokratiske verdier. Datatilsynets
siste personvernundersøkelse viste at mange vegrer seg for å bruke nettjenester
eller si hva de mener på nett, av frykt for hva som skjer med personopplysningene
deres. Dermed settes også ytringsfriheten under press.
Disse medlemmer viser at teknologigigantene vil
holde oss på plattformene sine så lenge de kan, for å kunne spore
og overvåke oss mest mulig. Med dette mål for øyet fremmer de innhold
som fanger oppmerksomheten vår og skaper engasjement. Problemet
er at dette innebærer at polariserende og aggressivt innhold prioriteres.
Når slikt innhold får ta uforholdsmessig stor plass hos plattformene,
kan det føre til at desinformasjon og hatefulle ytringer spres i
mye større omfang enn det ellers ville gjort. Varsleren Frances
Haugen avslørte at Facebook visste at algoritmene deres var skadelige
for samfunnet, men at de lot hensynet til markedsprofitt gå foran.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at Datatilsynet i sitt høringsinnspill påpeker at en uventet konsekvens
av disse forretningsmodellene er at det er billigere for aktører
med ekstremistiske holdninger å drive med politisk markedsføring
enn for andre, siden algoritmene premierer ekstremt innhold.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at Cambridge Analytica-saken
viste hvordan mikromålrettet markedsføring kan brukes til å manipulere
hvordan vi stemmer.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at det finnes norske virksomheter som
spesialiserer seg på personvernvennlig markedsføring. Slik markedsføring har
vist seg å være inntektsgivende og økonomisk bærekraftig for både
annonsører og publisister. Utfordringen er imidlertid at de norske
kompetansevirksomhetene taper mot de rådende modellene fordi uhemmet
overvåking fremdeles gir noe større profitt.
Dette medlem ønsker å understreke
at sporing og overvåking av nettbrukere også er problematisk i et sikkerhetsøyemed.
Dette medlem viser til at
hver gang en annonse skal lastes på et nettsted eller i en app,
skjer det en annonseauksjon der personopplysningene våre og potensielt
lokasjonen vår deles med hundrevis av små virksomheter de færreste
har hørt om. En rapport fra Irish Council for Civil Liberties viser
at nordmenns personopplysninger i snitt eksponeres i slike annonseauksjoner
340 ganger hver dag.
Dette medlem mener i likhet
med Datatilsynet at vi må regne med at noen av virksomhetene som
mottar personopplysninger og lokasjonsdata gjennom annonseauksjoner,
har bånd til fiendtlige makter, og at dataene kan bli brukt av fremmed
etterretning.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at Datatilsynet har
analysert hvorvidt DSA og DMA vil løse problemene. Datatilsynets
konklusjon er at dette ikke er tilfellet, siden disse to lovene
ikke går langt nok og ikke er tilstrekkelig målrettet. Disse medlemmer deler
dette synet og mener derfor at det er nødvendig med ytterligere
regulering og behov for å utrede et forbud mot overvåkningsbasert
markedsføring. Disse
medlemmer viser til at Personvernkommisjonens flertall også gikk
inn for en slik utredning i NOU 2022:11 Ditt personvern – vårt felles
ansvar. Tid for en personvernpolitikk.
Til forslag 2:
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at personvernerklæringer har blitt bedre siden EU vedtok sin
generelle personvernforordning GDPR, men at de fremdeles er preget
av liten grad av standardisering og kompliserte og lange tekster.
Dette gjør at personvernerklæringer i stor grad mister sin nyttefunksjon.
Dette medlem mener at Norge
bør stille strengere krav til standardisering, kortfattethet og
klarspråk i de personvernerklæringene som omfattes av norsk lovgivning.
Til forslag 3:
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at algoritmer og maskinlæring er en avgjørende del av det som
utgjør sosiale medieplattformer. Begge deler sørger for at de sosiale
mediene man bruker hver dag, gir hver enkelt relevant og personlig
skreddersydd innhold basert på automatiserte beslutninger. Begge
verktøy gjør seg også stadig mer gjeldende på en rekke andre felt. Samtidig
er det utfordringer knyttet til bruk av algoritmer og maskinlæring
i forbindelse med beslutninger i privat næringsliv og det offentlige.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til høringsinnspillet
fra Teknologirådet, hvor Teknologirådet beskriver flere problematiske
aspekter ved algoritmer. For det første kan det være vanskelig eller
umulig for brukerne eller kundene å forstå hvordan et system kom
frem til et svar, en anbefaling eller en rangering. For det andre
kan algoritmer være diskriminerende, for eksempel fordi de er trent
opp på datasett med historiske beslutninger som igjen har vært diskriminerende.
For det tredje kan de i en del tilfeller ta beslutninger som er
meningsløse eller til og med farlige, fordi de støter på en situasjon
de ikke er trent for.
Komiteens medlem
fra Venstre viser videre til at denne problematikken står
høyt på agendaen i EU, som nå forhandler om en ny lov for å regulere
kunstig intelligens. Artificial Intelligence Act (AI Act) skal sikre en
ansvarlig bruk av teknologien, også i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at regjeringen bør
etablere et eget algoritmetilsyn for å styrke det offentliges evne
til å sikre at algoritmebeslutninger og maskinlæring ikke diskriminerer
eller bryter norske standarder for godt personvern.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Teknologirådet i sin rapport om kunstig
intelligens peker på at et tilsyn blant annet bør vurdere om algoritmene
er rettferdige, korrekte, forklarbare og etterprøvbare, og om det
er synliggjort hvordan man kan klage på uønskede effekter. Andre
kriterier kan være at algoritmene ikke innebærer misbruk av markedsmakt,
og at de er trygge for brukere av tjenesten.
Dette medlem viser til at
Datatilsynet har tilsynskompetanse for all behandling av personopplysninger, uavhengig
av hvilken teknologi som brukes, og at de over flere år har jobbet
systematisk for å styrke sin kompetanse på kunstig intelligens i
et personvernperspektiv. Dette medlem støtter EUs personvernråd
i sin anbefaling om at datatilsyn bør være kompetente tilsynsorgan
på nasjonalt nivå for å sikre en enhetlig regulatorisk tilnærming,
for å bidra til konsistent fortolkning av reglene for bruk av data
og for å unngå ulik praksis i håndhevelse av regelverket i Europa.
Til forslag 4:
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre viser til at DMA artikkel 7 pålegger såkalte digitale
«gatekeepers», spesielt innenfor meldingstjenester, å svekke sine
innlåsningsmekanismer og åpne opp for interoperabilitet med andre
tjenester. Innlåsningsmekanismene tvinger brukere til å bruke samme
app som deres kontakter gjør, for å kunne bruke den. Disse medlemmer mener
det bør ses nærmere på om Norge kan ta dette et steg videre og implementere
flere sider av sosiale medier utover meldingstjenester, slik som
gruppediskusjoner, innlegg på tidslinjer og arrangementer.
Til forslag 5:
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre viser til at selskaper gjennom å dele innsamlet
data om brukere på tvers av tjenester eid av ett og samme selskap
kan sammenstille data til detaljerte profiler på brukerne. Profilene
brukes til å selge og vise brukerne atferdsbasert reklame på nett.
Muligheten til å koble sammen data på denne måten gir de store selskapene
et stort konkurransefortrinn sammenlignet med selskaper som tilbyr
færre tjenester.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at DMA går et stykke på vei i å forby
denne praksisen. DMA forbyr portvoktere fra å koble personopplysninger
om brukerne på tvers av tjenestene uten samtykke fra brukerne selv.
Det innføres derimot ikke noe generelt forbud mot å koble informasjon
på tvers av plattformer så lenge dette ikke er personopplysninger.
Det blir heller ikke forbudt å koble personopplysninger sammen dersom
brukeren samtykker i det.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at DMA
bare gjelder for såkalte «portvoktere» i den digitale økonomien,
altså selskaper som har 7,5 mrd. euro i omsetning, 45 millioner
brukere og 10 000 forretningskunder i Europa av minst én sentral
plattformtjeneste man tilbyr. Både Meta, Google, Apple, Microsoft
og Amazon møter kriteriene i dag. Det er i tillegg kun kobling av
data mellom såkalte «sentrale plattformtjenester» som blir forbudt.
Dette er definert i DMA som søkemotorer, sosiale medieplattformer,
plattformer for videodeling, meldingstjenester, operativsystemer,
skylagringstjenester, reklametjenester, nettlesere, digitale assistenter
og digitale formidlingstjenester. Det er uklart hvor langt forbudet
vil gå. For eksempel er det usikkert om det blir forbudt for Google
å koble sammen personopplysninger mellom e-post-tjenesten Gmail
og Google Analytics, et verktøy for nettanalyse.
Disse medlemmer mener i likhet
med Teknologirådet at det for å styrke brukernes personvern og bedre
konkurransesituasjonen kan vurderes om kobling av persondata mellom
tjenester skal forbys, uavhengig av om brukeren samtykker eller
ikke. Det kan også vurderes om et slikt forbud bør gjelde for flere
tjenester enn det DMA regulerer.
Til forslag 6:
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at innsamling av biometrisk materiale, som lyd- og videoopptak,
har blitt en viktig del av nordmenns tilstedeværelse på sosiale
medier. Omfanget av denne innsamlingen er ikke kjent, og måten denne
informasjonen blir lagret på, eller hva den brukes til av selskapene, forblir
uklart. Biometrisk informasjon blir stadig mer verdifullt i en virkelighet
preget av tingenes internett (IoT).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at Teknologirådets
i sitt høringsinnspill understreker at selv om det gjennom DSA blir
forbudt å målrette reklame basert på sensitive opplysninger, slik
som biometrisk data, så gjenstår det fremdeles store personvernutfordringer knyttet
til denne typen innsamling og bruk. Dette er også noe som Personvernkommisjonen
fremhever i sin utredning.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Teknologirådet videre sier at biometrisk
fjernidentifikasjon, som for eksempel bruk av ansiktsgjenkjenning på
offentlige steder, kan være svært inngripende. Det åpner for masseovervåkning
uten at innbyggerne er klar over det, og vil kunne utgjøre en trussel
mot retten til forsamlingsfrihet. Dette medlem viser i den forbindelse
til at det i de pågående forhandlingene om AI Act i EU diskuteres
om bruken av ansiktsgjenkjenning på offentlige steder skal forbys.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at bruken
av biometri vil øke kraftig i tiden fremover, og mener at det er
hensiktsmessig å utrede utfordringer knyttet til dette.
Til forslag 7:
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at norske myndigheter på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå
er flittige brukere av sosiale medier for å kommunisere med innbyggerne
sine. Samlet har disse en betydelig forbrukermakt som kan brukes
til å stille krav om sterkere personvern for innbyggerne. Dette medlem viser
til at det i Meld. St. 27 (2015–2016) Digital agenda for Norge slås
fast at offentlig sektor har et særlig ansvar for å gå foran som
gode bestillere av personvernvennlig teknologi og innebygd personvern.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at norske
innbyggere i dag spores av kommersielle aktører som Alphabet og
Facebook på de fleste offentlige nettsteder. Disse medlemmer viser til
at Teknologirådet i rapporten «Kommersiell sporing i offentlig sektor»
har kartlagt den utstrakte bruken av sporingsverktøy på offentlige
nettsider. Bruken av gratistjenester som Google Analytics og Facebook
Pixel brukes på over 80 pst. av de offentlige nettstedene som er
undersøkt, og innebærer at data om innbyggernes kontakt med det
offentlige deles med Google og andre aktører innen den digitale
annonseindustrien.
Komiteens medlem
fra Venstre mener i likhet med Teknologirådet at slike verktøy
bør erstattes av personvernvennlige løsninger som samler inn langt mindre
informasjon om norske innbyggere. I Norge kan for eksempel digitaliseringsrundskrivet
brukes til å styre bruken av verktøy som ikke tar hensyn til innbyggernes
personvern.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener på denne bakgrunn
at det bør stilles strengere krav til personvern i forbindelse med
offentlige anskaffelser fra selskaper som driver sine egne sosiale
medieplattformer.
Til forslag 8:
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at norske myndigheter har et stort informasjonsbehov, noe som
gjør det offentlige Norge til en av landets fremste annonsekjøpere.
Mangfoldige millioner kroner brukes hvert år på å plassere budskap
fra direktorater, departementer og andre offentlige virksomheter
på digitale annonseflater. Dette medlem mener i likhet med
Kobler AS at det, siden annonsering er et viktig verktøy for myndighetene,
er paradoksalt at man i liten grad har vedtatt retningslinjer knyttet
til dette.
Dette medlem mener i likhet
med Kobler AS at regjeringen ved å gå inn for at offentlige annonsepenger ikke
skal brukes på markedsføringsløsninger som misbruker persondata,
vil sende et tydelig signal om myndighetenes standpunkt i personverndebatten,
og bidra til å flytte penger bort fra uetiske annonseløsninger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede, med sikte på å innføre, et forbud mot reklame
som er basert på masseovervåking, sporing og profilering av enkeltpersoner.»
«Stortinget ber regjeringen stille
strengere krav til standardisering, kortfattethet og klarspråk i
personvernerklæringer på sosiale medieplattformer som opererer i
Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre en rett til å kunne
bruke digitale tjenester uten å måtte godta at innsamlet data deles
på tvers av plattformer eid av ett og samme selskap.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre strengere krav til personvern i forbindelse
med offentlige anskaffelser som involverer sosiale medieplattformer.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennom rundskriv eller retningslinjer gå inn for
at offentlige annonsepenger ikke skal brukes på markedsføringsløsninger
som misbruker persondata.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere et eget algoritmetilsyn under Datatilsynet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre et forbud mot at de
store teknologiselskapene favoriserer sine egne produkter og tjenester
framfor andre selskaper via sine sosiale medieplattformer.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede omfanget av og utfordringene rundt lagring
av biometriske data fra norske forbrukere på sosiale medieplattformer.»