Forslag
til endringer i konkurranseloven
Departementet foreslår
at Konkurransetilsynet gis adgang til å ilegge renter på overtredelsesgebyr,
jf. kap. 3 i proposisjonen. En adgang til å ilegge renter på overtredelsesgebyr
skal bidra til en mer effektiv håndheving av regelverket ved å innføre
et insentiv til å betale gebyret. Etter gjeldende rett kan en part
som er ilagt et overtredelsesgebyr, i praksis disponere beløp tilsvarende
gebyrets størrelse frem til saken er endelig avsluttet. I mange
saker om overtredelse av konkurranseloven kan overtredelsesgebyrene
bli betydelige, og manglende insentiv til å betale overtredelsesgebyret
vil kunne virke prosessdrivende, ettersom gevinsten av å utsette
betalingen kan bli stor.
Departementet foreslår
at reglene om hvilke dokumenter Konkurransetilsynet plikter å oversende
til Konkurranseklagenemnda, endres, jf. kap. 6 i proposisjonen.
Bakgrunnen for forslaget
om å endre Konkurransetilsynets plikt til å oversende dokumenter
til Konkurranseklagenemnda er behovet for å klargjøre denne plikten.
Endringen vil også effektivisere Konkurransetilsynets og Konkurranseklagenemndas
saksbehandling, ved at nemnda ikke lenger vil motta dokumenter som kan
unntas offentlighet i medhold av forvaltningsloven § 18 a.
Departementet foreslår
at omfanget av adgangen til å unnta dokumenter fra offentlighet
i overtredelsessaker som ennå ikke er avsluttet, presiseres, jf.
kap. 5 i proposisjonen. Departementet foreslår også at unntaket
fra offentlighet for dokumenter i pågående overtredelsessaker utvides
og klargjøres. I sakene hvor samtlige dokumenter allerede er unntatt,
er årsaken at det i disse sakstypene ofte vil være behov for å foreta
etterforskningsskritt. Dette tilsier at saker om overtredelse av
andre bestemmelser hvor det ofte er behov for å ta etterforskningsskritt,
også bør dekkes av unntaket. I tillegg mener departementet at det
er hensiktsmessig å klargjøre innholdet av den aktuelle unntaksbestemmelsen. Den
gjeldende formuleringen kan skape tvil om hvor langt unntaket er
ment å gå, og for hvilke saker unntaket gjelder. Departementet har
dermed foreslått å omformulere bestemmelsen, slik at det følger
direkte av lovbestemmelsen hvilke saker som er omfattet.
Departementet foreslår
også at konkurranseklagenemndas leder får adgang til å delegere
saker av mindre viktighet og omfang, jf. kap. 4 i proposisjonen.
Forslaget medfører at nemndas leder gis anledning til å delegere avgjørelseskompetanse
i enklere saker om innsyn og sakskostnader, dersom det ikke er til
hinder for forsvarlig saksbehandling. Bestemmelsen er ment å klargjøre og
forenkle nemnda og sekretariatets beslutningskompetanse.
Departementet opplyser
i proposisjonen at hensikten med de foreslåtte endringene i konkurranseloven
er å effektivisere håndhevingen og forenkle saksbehandlingen i Konkurransetilsynet
og Konkurranseklagenemnda.