1.5 Økonomiske og administrative konsekvenser
Det antas at forslagene
samlet sett vil kunne bidra til mindre bruk av deltid i virksomhetene
og at flere får større og hele stillinger. Forslagene antas å få
positive konsekvenser både samfunnsøkonomisk, for de enkelte arbeidstakere
og for virksomhetene.
Forslagene antas
å kunne få særlig betydning i kommunal sektor.
Den foreslåtte lovfestingen
av en heltidsnorm antas ikke å ha økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Forslaget om arbeidsgivers
dokumentasjons- og drøftingsplikt før ansettelse i deltidsstilling
vil ha administrative konsekvenser for arbeidsgivere. Det er foreslått
stor frihet knyttet til hvordan dokumentasjons- og drøftingsplikten
skal gjennomføres.
Forslaget om å utvide
gjeldende fortrinnsrettsbestemmelse i § 14-3 første ledd til også
å gjelde innleie er i tråd med nyere praksis fra Tvisteløsningsnemnda
om langvarig innleie fra bemanningsforetak, men går lenger enn det
som kan utledes av denne. Det antas at de økonomiske og administrative
konsekvensene av forslaget vil være begrensede.
Forslaget om å gi
deltidsansatte fortrinnsrett til ekstravakter og lignende fremfor
at arbeidsgiver ansetter eller leier inn arbeidstakere til dette
arbeidet, antas å ville medføre visse økonomiske og administrative
konsekvenser for virksomhetene.
Forslaget må på
kort sikt antas å medføre administrative og økonomiske konsekvenser
i en omstillingsfase, da virksomhetene må lage system for og legge
til rette for utøvelse av fortrinnsretten. Også på lengre sikt vil endringen
ha en konsekvens, ved at den særlig i enkelte sektorer vil innebære
at arbeidsgiver i større grad må tilrettelegge for å dekke opp arbeidskraftbehov
ved bruk av deltidsansatte i stedet for tilkallingsvikarer eller
innleie.
Forslagene må antas
å redusere arbeidsgivers fleksibilitet ved arbeidstidsplanleggingen.
Eventuell bruk av overtid innebærer også større kostnader enn bruk
av merarbeid for virksomhetene.
Arbeidstilsynet
vil få økt tilsynsansvar, men det legges til grunn at dette vil
inngå som ledd i Arbeidstilsynets øvrige tilsynsvirksomhet og derfor
ikke medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslaget om at
fortrinnsretten etter § 14-3 første ledd skal utvides til også å
gjelde overfor innleie, kan føre til at noen flere saker fremmes
for Tvisteløsningsnemnda.
Det tas sikte på
å evaluere lovendringene etter at disse har virket en tid.