Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Steinar Krogstad og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, viser til det foreliggende representantforslaget,
som tar til orde for å be regjeringen fjerne det generelle særunntaket
for russiske fiskefartøy fra det norske havneforbudet, slik at det også
inkluderer russiske fiskefartøy som er omfattet av SOLAS, MARPOL
eller Load Lines Convention.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, viser til vedlagte uttalelse
fra Utenriksdepartementet og merker seg at regjeringen har vært
tydelig på at Norge står sammen med våre allierte om å støtte Ukraina
og reagere kraftig mot Russland. Norge har derfor sluttet opp om
EUs sanksjoner mot Russland, med enkelte nasjonale tilpasninger.
Flertallet støtter tiltakene,
som er en nødvendig reaksjon på Russlands brutale og uprovoserte
angrepskrig mot Ukraina. Flertallet støtter at det samtidig
er avgjørende at Norge hegner om fiskerisamarbeidet med Russland
i Barentshavet og slik legger til rette for bærekraftig forvaltning
av de viktige fiskebestandene. Norge har en geografi som forutsetter
felles forvaltning sammen med Russland av den viktige torskebestanden
i Barentshavet.
Komiteen er
oppmerksom på at dersom Norge skulle fjerne unntaket for russiske
fiskefartøy fra det norske havneforbudet, vil fartøyene fortsatt
ha rett til uskyldig gjennomfart i norsk sjøterritorium og til å
oppholde seg i norske soner. Fiskefartøy som ikke er sertifisert
etter relevante internasjonale konvensjoner, vil fortsatt ha adgang
til norske havner, som de også har i EU.
Komiteen merker seg at unntaket
for russiske fiskefartøy fra havneforbudet ikke innebærer et unntak fra
øvrige deler av sanksjonsregelverket, herunder forbudet mot å stille
penger eller formuesgoder til rådighet for listeførte personer og
enheter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, registrerer at regjeringen har
vært tydelig på at den løpende vurderer havneforbudets innretning, herunder
muligheten for å gjøre det gjeldende for russiske fiskefartøy dersom
situasjonen krever det.
Komiteen mener
det er svært viktig at Norge ikke blir en frihavn for russiske fartøy
som ikke kan anløpe annen europeisk havn. Komiteen viser til regjeringens
beslutning 6. oktober 2022 om at russiske fiskefartøy som er unntatt
fra havneforbudet, kun skal kunne komme til havn i Tromsø, Kirkenes
og Båtsfjord, og at alle de russiske fartøyene som kommer til disse
havnene, skal kontrolleres. Komiteen støtter denne beslutningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil også trekke fram at representantforslaget
reiser prinsipielle spørsmål om forholdet mellom Stortinget og regjeringen
i utenrikspolitikken. Etter Grunnloven § 26 skiller ansvarsdelingen
mellom Stortinget og regjeringen i utenrikspolitikken seg fra andre politikkfelt.
Flertallet viser også til at
Stortinget har mottatt informasjon i tråd med Stortingets forretningsorden
og etablerte praksis.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet har helt siden EU besluttet
å innføre et havneforbud for russiske fartøy vært en pådriver for
at regjeringen skulle fatte en beslutning om å gjennomføre denne
sanksjonen, om nødvendig med relevante unntak. Det kan argumenteres
for å gi unntak fra havneforbudet av hensyn til fiskerisamarbeidet,
og det er regjeringen som sitter på informasjon som grunnlag for
å vurdere eventuelle unntak. Da er det etter disse medlemmers vurdering
svært viktig at regjeringen gjør reelle og løpende vurderinger av
utviklingen for å beslutte om unntaket fortsatt kan begrunnes og
om vilkårene for det stadig er oppfylt. Disse medlemmer har en tydelig
forventning om at regjeringen løpende vurderer om unntaket kan opprettholdes
etter hvert som situasjonen i Ukraina har utviklet seg i negativ
retning, og i lys av den sterkt økte bekymringen rundt risiko for
at fiskefartøyene er utstyrt med militære kapasiteter for overvåkning,
kartlegging, spionasje og sabotasje. Det er også betydelig bekymring
for at fiskefartøyene brukes til å omgå norsk eksportkontroll- og
sanksjonsregelverk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre understreker at det
er avgjørende at regjeringen fører faktisk og reell kontroll med
de russiske fiskefartøyene som anløper norske havner.
Den 6. oktober varslet
regjeringen at unntakene ville innskjerpes, slik at russiske fiskefartøy
som er unntatt fra havneforbudet, kun kan legge til havn i Tromsø,
Kirkenes og Båtsfjord.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter denne innskjerpingen, men
forventer at regjeringen løpende gjør vurderinger av de resterende
unntakene fra havneforbudet.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at det er viktig at de europeiske landene
står sammen om de økonomiske sanksjonene. Derfor mener dette medlem at
man bør fjerne det norske særunntaket for russiske fiskefartøy fra
det norske havneforbudet.
Dette medlem setter pris på
at utenriksministeren i sin uttalelse sier at Norge står sammen
med våre allierte om å støtte Ukraina og reagere kraftig mot Russland,
og at utenriksministeren anser det som viktig at Norge ikke blir
en frihavn for russiske fartøy som ikke kan anløpe annen europeisk
havn. På denne bakgrunn støtter dette medlem innskjerpingene
som regjeringen annonserte 6. oktober 2022, men mener at innskjerpingene
ikke er tilstrekkelige. Ifølge tall presentert av Teknisk Ukeblad
hadde de tre havnene som russiske fiskefartøy nå kan anløpe, allerede
78 pst. av alle havneanløp for russiske fartøy hittil i år. Det
er dermed liten grunn til å anta at innskjerpingene vil medføre
vesentlig reduksjon av aktivitet eller russiske oligarkers inntekter. I
2021 var førstehåndsverdien til de russiske landingene i Norge 1,3
mrd. kroner, ifølge Råfisklaget. De store pengesummene går inn i
den russiske økonomien og bidrar til å finansiere Russlands angrepskrig
mot Ukraina.
Dette medlem vil videre påpeke
at selv om Tolletatens intensiverte kontroller av fartøyene kan
redusere faren for russisk sanksjonsomgåelse, framstår innskjerpingene
i begrenset grad rettet mot å redusere andre sikkerhetsrisikoer
knyttet til å la russiske fartøy anløpe norske havner. Dette medlem viser
i denne sammenheng til muligheten for at russiske sivile fartøy
kan benyttes for militær- eller etterretningsformål.
Dette medlem støtter en bærekraftig
forvaltning av viktige fiskebestander, men legger til grunn at landing
av fisk i Norge ikke er en forutsetning for det norsk-russiske forvaltningssamarbeidet
for fiskeribestandene. Dette
medlem mener det norske særunntaket for russiske fiskefartøy
i havneforbudet burde fjernes for å vise at Norge er solidarisk
med andre europeiske land hvis økonomi rammes hardt av de direkte
og indirekte følgene av sanksjonsregimet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne det generelle særunntaket for russiske fiskefartøy
fra det norske havneforbudet, slik at det også inkluderer russiske
fiskefartøy som er omfattet av SOLAS, MARPOL eller Load Lines Convention.»