Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Steinar Krogstad og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, merker seg utenriksministerens uttalelser til forslaget,
datert 23. september, hvor svaret også inkluderer vurderinger hentet
fra finansministeren og næringsministeren.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, oppfatter
at det i dag foregår et pragmatisk samarbeid med aktører på Taiwan,
og at norske næringslivsinteresser står fritt til å vurdere sitt
engasjement.
Flertallet tar til etterretning
at det ikke er aktuelt for regjeringen å vurdere etablering av et
eget representasjonskontor på Taiwan, og at det ikke kan inngås
skatteavtaler med Taiwan, da Taiwan ikke er en selvstendig stat.
Flertallet merker seg at Norge
prioriterer frihandelsavtaleforhandlinger gjennom EFTA, og at Taiwan ikke
der er prioritert.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, deler forslagsstillernes bekymring over den
økte spenningen i Taiwanstredet. Dette flertallet viser til
at relasjonen mellom Beijing og Taipei har blitt mer tilspisset
den siste tiden, med fare for økt konflikt. En slik konflikt vil
ha svært store konsekvenser. Dette flertallet vil understreke viktigheten
av at Norge, både bilateralt med Kina og i multilaterale fora, fortsetter
å ta opp kritikk av brudd på menneskerettighetene.
Dette flertallet viser til
at Norge har anerkjent Folkerepublikken Kina og forholdt oss til
myndighetene i Beijing som rette myndighet for Kina siden 1954. Dette flertallet merker
seg at Utenriksdepartementet i sin vurdering av representantforslaget
slår fast at det ikke er aktuelt for regjeringen å vurdere etablering av
et eget representasjonskontor på Taiwan, men at deltagelse fra Taipei
i visse internasjonale organisasjoner kan vurderes i enkelttilfeller.
Dette flertallet viser til
at selskaper med hovedkontor i Taipei er verdensledende innen forskning på
og produksjon av halvledere. Dette flertallet understreker
betydningen denne teknologien har for moderne industri, og anser
det som positivt med samarbeid mellom norske selskaper og produsenter
av halvledere for å fremme norsk industri og innovasjon.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre er bekymret for utviklingen
i situasjonen mellom Kina og Taiwan. Spenningen i Taiwanstredet
og Kinas reaksjon i etterkant av besøket av ledende amerikanske
politikere til Taiwan vitner om at Kina er inne i en fase hvor de
ønsker å projisere makt. Disse medlemmer frykter at
Kina kan komme til å legge ytterligere press på Taiwan for å få
bedre kontroll med den politiske og demokratiske utviklingen i området.
Disse medlemmer mener at Kina
gjennom sin opptreden overfor Hongkong har vist at Kina ikke ønsker
demokratisk og økonomisk utvikling utenfor Beijings kontroll.
Disse medlemmer ser store muligheter
for samarbeid mellom norsk og taiwansk industri. Det vil være til
hjelp for norske aktører å ha en norsk representasjon i Taiwan.
Tettere økonomisk samarbeid vil forhåpentligvis også hjelpe Taiwan
med videre politisk utvikling.
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker Kinas brudd på den kinesisk-britiske felleserklæringen av
1984, og at Kina med dette har ødelagt demokratiet i Hongkong. Det
undergraver også kommunistregimet i Beijing sin troverdighet i spørsmålet
om «ett land, to systemer». Tanken bak «ett land, to systemer» var
at både Hongkong og Macao kunne fortsette med en begrenset form
for demokrati selv om de ble en del av det kommunistiske Kina. Folkerepublikken
Kina har også brukt dette som en inngang til å «gjenforene» Taiwan med
resten av landet.
Dette medlem understreker at
Kinas implementering av den nasjonale sikkerhetsloven i Hongkong
har ført til at bystatens rettsstat har blitt ødelagt og det begrensede
demokratiet fjernet. Det finnes i dag ingen uavhengig opposisjon
i Hongkongs lovgivende forsamling, og fri meningsytring er forbudt.
Dette er en tragedie for Hongkong, men også et bekymringsverdig frampek
om det som vil skje med demokratiet på Taiwan dersom regimet i Beijing
skulle oppnå sitt mål om «gjenforening».
Dette medlem påpeker at Folkerepublikken Kina
i løpet av de siste to årene har økt sitt militære nærvær i Taiwanstredet.
De har også økt antall flyvninger inn i taiwansk luftforsvarssone.
Taiwan er nå det eneste gjenværende kinesiske demokratiet og et
levende bevis på at frihet og demokrati er universelle verdier det
er verdt å støtte opp under. Militært er det først og fremst amerikansk
støtte som kan bidra til å forsvare Taiwans demokrati, men økonomisk
kan Norge og andre europeiske land gjøre mer for å støtte øydemokratiet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen undersøke mulighetene for å etablere en felles norsk-taiwansk
produksjonsfasilitet for halvledere i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre vil fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen reetablere et norsk representasjonskontor i Taipei.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til frihandelsforhandlinger mellom
EFTA og Republikken Kina (Taiwan).»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en bilateral skatteavtale med Republikken
Kina (Taiwan).»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en melding om alternative
måter å styrke Norges bilaterale forhold til Republikken Kina (Taiwan)
på.»