Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, frå Høgre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, frå Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og leiaren Erling Sande, frå
Framstegspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, frå Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, og frå Venstre, André N. Skjelstad, viser til
representantforslag 251 S (2021–2022) frå stortingsrepresentantane
Helge André Njåstad og Silje Hjemdal om å sikra at innbyggjarane
i Nordvik, Søfteland og Kalandseid slepp å betala bompengar for
ein veg dei ikkje nyttar.
Vidare viser komiteen til
statsråden sitt svarbrev 13. juni 2022 i saka. Brevet følger som
vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for saka er bompengeproposisjonen Prop. 134 S (2013–2014), som omhandlar
utbygging og finansiering av E39 Svegatjørn–Rådal i Hordaland (no
Vestland fylkeskommune). Komiteen viser vidare til at
det i representantframlegget er vist til at det i handsaminga av
proposisjonen vart poengtert at nytteprinsippet skal liggja til
grunn for innkrevjing av bompengar, og at det berre unntaksvis skal
setjast opp bomstasjonar på sidevegnettet.
Komiteen merkar seg vidare
at statsråden ønskjer, gjennom eit oppdragsbrev til Statens vegvesen,
å greia ut eit alternativt bompengeopplegg for prosjektet, basert
på desse forholda. Dette skal gjerast i dialog med lokale og regionale
styresmakter.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, er glad for at statsråden signaliserer at han
er i ferd med å utarbeide eit oppdragsbrev til SVV om å greia ut
eit alternativt bompengeopplegg for prosjektet, eit arbeid som skal
gjerast i nær dialog med lokale styresmakter. Fleirtalet set difor si lit
til at det vert jobba fram eit opplegg som tek omsyn til innspel
frå bebuarar og lokalt næringsliv så langt det let seg gjera, innanfor
rammene som er gjevne i oppdraget som bompengeselskapet har fått,
slik at ein også kan vareta dei forpliktingane ein har tatt på seg.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Prop. 134 S (2013–2014) om utbygging og finansiering av
E39 Svegatjørn–Rådal. Likeledes viser dette flertallet til Innst.
37 S (2014–2015) fra transport- og kommunikasjonskomiteen, hvor
det går fram at flere av komiteens medlemmer reiste spørsmål om
nødvendigheten av bom på sideveger i dette prosjektet. Svarbrevet
fra statsråd Ketil Solvik-Olsen datert 4. november 2014 inneholder
en vurdering av hvorfor han mente det var riktig med bompenger på sidevegnettet.
Dette brevet ble vedlagt komitéinnstillingen.
Dette flertallet viser videre
til at Fremskrittspartiet satt i regjering med både finansminister
og samferdselsminister fra 2013 til 2020, hvor partiet hadde et direkte
ansvar for utbygging og finansiering av dette prosjektet, og hvor
altså bompengeinnkreving etter planen skal iverksettes den 31. oktober
i år. Dette flertallet finner
grunn til å påpeke at forslagsstillerne fremmer saken samtidig med
at det vedtatte finansieringsopplegget skal tre i kraft, og at Stortinget
således skal debattere denne saken i plenum først etter at bompengeinnkrevingen
har startet.
Dette flertallet registrerer
at det fra lokalt hold i Bjørnafjorden kommune og Bergen kommune
pekes på et to-bom-system som en mulig løsning for sidevegene.
Medlemene i komiteen
frå Høgre viser til Stortinget si handsaming av Prop. 134
S (2013–2014) Utbygging og finansiering av E39 Svegatjørn–Rådal
i Hordaland, der komiteen slutta seg til utbygging og finansiering
av denne delen av E39. Vidare viser desse medlemene til vedtak
fatta i fylkesutvalet i Vestland fylkeskommune (PS/2020), som også
vert referert i statsråden sitt svarbrev, som omhandlar rammene
for vedståing av garanti for planlagt innkrevjingsbeløp.
Desse medlemene har forståing
for at det kan verte krevjande for privatpersonar og næringsliv
som opplever at plassering av bomstasjonar på sidevegar grip inn
i transportruter som i dag er etablerte, og at dette kan ha ein
avvisande effekt på samhandling i kommunen.
Medlemene i komiteen
frå Framstegspartiet vil vise til Stortinget si handsaming
av Prop. 134 S (2013–2014) Utbygging og finansiering av E39 Svegatjørn–Rådal
i Hordaland der komiteen slutta seg til utbygging og finansiering
av denne delen av E39.
Desse medlemene viser til Innst.
37 S (2014–2015), der ein samla komité skriv:
«Komiteen ser at
det ligg lokale vedtak knytt til ønske om fritak for innbyggjarar
som synest å kunne få ei urettmessig høg belastning ved dei planlagde
bomplasseringane. Komiteen viser til at nytteprinsippet skal liggje
til grunn for innkreving av bompengar, og at det berre unntaksvis
skal setjast opp bom på sidevegnettet. Komiteen viser til at det
i denne saka for nokre lokalmiljø må sikrast løysingar som gjer
at det er samanheng mellom betaling og nytte for vegen. Komiteen
meiner at det bør arbeidast vidare med å finne ei løysing på problemstillinga
i denne saka fram til bompengeinnkrevjinga skal ta til. Det vil
også vere naturleg å sjå dette i samanheng med den varsla omorganiseringa
av bompengestrukturen. Komiteen vil vidare understreke betydninga
av at ein vel løysingar for bompengeinnkrevjing som i størst mogleg
grad bidrar til å halde på ordninga si legitimitet.»
Desse medlemene viser til at
innbyggjarar og næringsliv som er lokalisert på dei to sidevegane
til ny E39 på kommunegrensa mellom Bergen og Bjørnafjorden, er uroa
over at det enda ikkje er fremma ei løysing som sikrar at desse
to velfungerande samfunna, med mykje samhandling innanfor skule,
barnehage, idrett, fritid og næring, ikkje skal bli delte av ein
bomstasjon som vil innebere at små daglege turar på vegen vil utløyse
store utgifter til bompengar. For næringslivet kan også desse bomstasjonane
fjerne store deler av næringsgrunnlaget.
Desse medlemene meiner det
er viktig å få på plass ei løysing før vegen opnar hausten 2022.
Framstegspartiet sitt primære ynskje er å fjerne bompengar på sidevegane,
subsidiært ei løysing som tek i vare lokaltrafikken på sidevegane.
Disse medlemmer viser videre
til at Fremskrittspartiet er det eneste partiet på Stortinget som
er mot bruken av bompenger. Til tross for dette ble det gjennom
Fremskrittspartiet sine år i regjering vedtatt og gjennomført store
og betydningsfulle grep for å redusere bilistenes bompengebyrde.
Eksempelvis gikk den den totale bompengeandelen i veifinansieringen
ned fra 41 pst. til 28 pst., samtidig med at utbyggingstakten økte
kraftig. Staten bevilget mer til store kollektivinvesteringer i
byene samtidig som det ble gitt midler til å redusere bompengene.
I forhandlinger om budsjettene for 2020 og 2021 fikk Fremskrittspartiet
gjennom totalt 2,55 mrd. kroner til sletting av bompengegjeld. Slettingen
av bompengegjeld førte blant annet til at Møre og Romsdal stengte
sin siste bomstasjon og ble et fylke helt uten bompenger.
Disse medlemmer registrerer
i likhet med landets befolkning at det har skjedd en markant kursendring
med Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering. Møre og Romsdal
har igjen bomstasjoner. Utbyggingstakten går kraftig ned samtidig
som bompengeandelen går kraftig opp. I budsjettforslaget for 2023
reduseres tilskuddet til reduserte bompengetakster utenfor byene
med hele 393 mill. kroner. Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslår
høyere bomtakster for elbiler og andre nullutslippskjøretøy. Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fjernet også øremerkingen av tilskuddet til reduserte
bompenger i byene, noe som blant annet betyr at innbyggerne i Bergen
og Oslo må ut med henholdsvis 60 og 305 mill. kroner mer i bompenger
i 2023. På toppen av dette budsjetterer regjeringen med å sette
bompengerekord i 2023 ved å ta inn historisk mye i bompenger fra
bilistene. Det er blant annet på denne bakgrunn at disse medlemmer mener det både
er viktig og svært tidsriktig å gjøre noe med bompengebyrden til
vanlige folk i Nordvik, Søfteland og Kalandseid.
Desse medlemene fremjar føljgande
forslag:
«Stortinget
ber regjeringa syta for at det ikkje vert kravd inn bompengar på
sidevegane til E39 mellom Bjørnafjorden og Bergen.»