2.11.1 Kap. 621 Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering
Det foreslås bevilget
395,930 mill. kroner for 2023, jf. Prop. 1 S (2022–2023), mot 392,800
mill. kroner i saldert statsbudsjett for 2022.
Komiteen viser
til at kapitlet omfatter viktige bevilgninger til utvikling av de
sosiale tjenestene i kommunene og tilskudd til frivillig arbeid
for sosialt og økonomisk vanskeligstilte. Komiteen merker seg at de
viktige innsatsområdene i 2023 skal være tiltak som understøtter
lovens krav om individuelle vurderinger, barne- og familieperspektivet
og god tilgjengelighet til tjenestene. Dette er i tråd med tidligere
års prioriteringer.
Komiteen merker seg det betydningsfulle
arbeidet som er gjort i form av en handlingsplan mot vold i nære
relasjoner og en handlingsplan mot menneskehandel. Komiteen ser det videre som
positivt at Arbeids- og velferdsdirektoratet fortsetter sin deltakelse
i oppfølgingen av handlingsplanen for å forebygge og bekjempe vold
i nære relasjoner (2021–2024) og handlingsplanen for frihet fra
negativ sosial kontroll og æresrelatert vold (2021–2024).
Komiteen merker seg at det
i de senere årene er iverksatt flere viktige tiltak for å heve kvalitet
og kompetanse og bedre tilgjengeligheten til tilbudet for personer med
økonomi- og gjeldsproblemer. Komiteen ser det som positivt
at Nav i 2023 fortsetter arbeidet med å øke egen kompetanse innen
økonomi- og gjeldsrådgivning, samt man gjør grep for å få oppdatert
kunnskap om tilgjengeligheten og kvaliteten på tjenesten.
Komiteen merker seg at Nav
Fylke og statsforvalterne samarbeider om individuell tilpasning
av tiltak i aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere under 30
år. Komiteen understreker
viktigheten av tilpasset oppfølging, slik at flere holdes i aktivitet
og lettere kan hjelpes tilbake til jobb.
Komiteen merker seg områdesatsingene,
som skal forbedre tjenester og nærmiljøkvaliteter der behovene er
størst, slik at flere blir økonomisk selvstendige og aktivt deltakende
i lokalsamfunn og storsamfunn. Komiteen merker seg at det
viktige arbeidet fortsetter.
Komiteen registrerer at det
gis tilskudd som skal stimulere til sosialt entreprenørskap, til
bekjempelse av fattigdom og sosial eksklusjon. Komiteen slutter seg til
at tilskuddsordningen videreføres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at den viktigste jobben fremover blir
å få flere i jobb. Folk er forskjellige, og for noen arbeidsledige
passer ikke alle tradisjonelle arbeidsmarkedstiltak. For å motvirke
utenforskap er offentlig innsats ikke tilstrekkelig. En rekke frivillige
organisasjoner og sosiale entreprenører er viktige samarbeidspartnere
og yter sentrale bidrag for å gi flere mulighet til å delta og bli
inkludert i samfunnslivet. Disse medlemmer understreker
at for å forhindre lediggang og utenforskap bør tilbudet økes og
varieres. Alle gode krefter må tas i bruk.
Disse medlemmer viser til
Stortingets behandling av Innst. 371 S (2021–2022), jf. Representantforslag 212
S (2021–2022), der Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmet
en rekke forslag for å gjøre det lettere å ta alle gode krefter
i bruk for å få flere folk i jobb.
Disse medlemmer er samtidig
kjent med at det kan være krevende for små ideelle og private aktører,
eller aktører med nye ideer, å få innpass på tiltaksfeltet i konkurranse
med de store og etablerte. Dette kan innebære at nye løsninger som
kunne fått flere over i jobb eller utdanning, ikke blir prøvd ut. Disse medlemmer mener
derfor det i større grad bør legges til rette for å prøve ut nye
og gode ideer gjennom å gi mindre tilbydere innpass på tiltaksfeltet.
Det bør gjøres mer bruk av innovative metoder i anskaffelser av
arbeidsmarkedstiltak og samarbeides tettere med sosiale entreprenører.
Disse medlemmer er godt kjent
med det viktige arbeidet som gjøres sosiale entreprenører. Flere
av disse aktørene melder nå om usikkerhet, da de opplever lang saksbehandlingstid
på søknader. Disse
medlemmer ber derfor om at videreføring av prosjekter som
allerede pågår, vurderes fortløpende, slik at nødvendige avklaringer
ikke uteblir unødvendig lenge.
Disse medlemmer ser det også
som positivt at regjeringen viderefører mange av tiltakene i strategien for
økt innovasjon og bedre tjenester på arbeids- og velferdsfeltet
som regjeringen Solberg la frem i august 2021. Disse medlemmer registrerer
at det fortsatt er mulighet til å søke om tilskudd til sosialt entreprenørskap,
herunder til lokale forsøk med effektkontrakter og liknende modeller.
Disse medlemmer viser videre
til at alvorlige gjeldsproblemer kan være vanskelig å komme ut av
og kan forsterke en allerede vanskelig livssituasjon. Disse medlemmer mener
det derfor er behov for å fortsette innsatsen fra regjeringen Solberg
for å bedre det offentlige hjelpetilbudet til personer med gjeldsproblemer.
Disse medlemmer merker seg
at mange små kommuner har en lav stillingsandel innen økonomi- og gjeldsrådgivning,
noe som gjør det vanskelig å opprettholde et godt fagmiljø. Disse medlemmer registrerer
at det på regjeringen Solbergs vakt i 2021 derfor ble etablert en
landsdekkende råd- og veiledningstjeneste (en direktelinje) for
ansatte som arbeider med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning
i Nav-kontorene.
Disse medlemmer merker seg
også at videreutdanningstilbudene i økonomisk rådgivning, som den gang
ble etablert ved flere universiteter og læresteder, er viktig for
å gi kompetansepåfyll til de dyktige gjeldsrådgiverne i Nav.
Disse medlemmer merker seg
at økonomirådstelefonen som kom på plass under regjeringen Solberg, er
et lavterskeltilbud og et viktig supplement til den personlige rådgivningen
i Nav-kontorene.
Disse medlemmer merker seg
at det i 2021 ble innført ny tastevalgmeny hos Nav for å gjøre økonomi- og
gjeldsrådgivningstelefonen mer tilgjengelig for de som tar kontakt
på telefon. Tidligere var denne kun tilgjengelig via eget nummer. Disse medlemmer viser til
at rådgivningstelefonen, som ble innført under regjeringen Solberg,
har vært en betydelig suksess og de siste årene har opplevd en stor
økning i antall henvendelser.
Disse medlemmer merker seg
at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i
statsbudsjettet for 2022 kuttet regjeringen Solbergs forslag om
å utvikle digitale løsninger for samhandling mellom brukere og arbeids-
og velferdsforvaltningen innen økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.
Dette innebærer også en tapt mulighet til å frigjøre kapasitet til
oppfølgingen av de som trenger hjelp fysisk. Disse medlemmer understreker
at dette var et uklokt kutt overfor de mange som lever i et gjeldskaos
og trenger samfunnets hjelp til å komme på rett kjøl. Disse medlemmer finner
det underlig at man i en tid der mange sliter med økte utgifter
og gjeld, velger å opprettholde dette usosiale kuttet. Disse medlemmer viser
for øvrig til Høyres alternative statsbudsjett for 2023 og kap.
605 hvor utviklingen av digitale løsninger for samhandling mellom
brukere og arbeids- og velferdsforvaltningen innen økonomisk rådgivning
omtales.
Disse medlemmer viser til
at ungdom i nedgangstider rammes hardere enn andre grupper. De har mindre
arbeidserfaring, ansiennitet og løsere tilknytning til arbeidsmarkedet. Disse medlemmer fremhever
derfor viktigheten av regjeringen Solbergs ungdomsinnsats. Den har
bidratt til at unge raskere får hjelp fra Nav til å komme i arbeid
eller utdanning ved at alle unge under 30 år følges opp personlig
etter åtte uker uten arbeid, utdanning eller aktivitet. Som en del
av satsingen prioriterte man blant annet kompetansegivende tiltak
for unge, tilskudd til tusenvis av sommerjobber for utsatte unge
og igangsetting av IPS Ung for unge med psykiske helseproblemer.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen ønsker å lansere sin videreføring under fanen «ungdomsgaranti». Disse medlemmer mener
det er viktig at denne satsingen blir fulgt med konkret innhold,
og kommer til å følge nøye med på at regjeringen leverer og forsterker
ungdomssatsingen.
Disse medlemmer understreker
at Nav er en viktig deltaker i samarbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer registrerer
videre at forskriftshjemmelen for informasjonsdeling, som regjeringen
Solberg lanserte, muliggjør et styrket tverretatlig samarbeid. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at regjeringen løpende evaluerer om hjemmelen fungerer
etter hensikten, slik at man ved behov kan forbedre og forsterke
den ytterligere.