I henhold til føringer
i lov, retningslinjer og førende prinsipper i Dokument 20 (2020–2021),
og i tråd med Stortingets anmodning om å foreta regulering av godtgjørelsen
etter årets lønnsoppgjør, har godtgjøringsutvalget 2. juni 2022
lagt fram sin innstilling for Stortingets presidentskap.
I henhold til retningslinjene
for Stortingets godtgjøringsutvalg skal utvalget begrunne sine beslutninger
og rapportere om den relative utviklingen i godtgjørelsene i forhold
til det generelle lønnsnivået i Norge. Videre fremgår det av retningslinjene
at den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren
for vurdering av endring i godtgjørelsen, men at utvalget likevel bør
ta hensyn til særlige samfunnsmessige utfordringer når det er påkrevd.
I sin innstilling
2. juni 2022 skriver godtgjøringsutvalget om den generelle lønnsutviklingen
i samfunnet og særskilte samfunnsmessige forhold:
«[...]
Retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg slår fast, i tråd
med Cappelen-utvalgets rapport, at den generelle lønnsutviklingen
er den mest relevante indikatoren for vurdering av endring i godtgjøringen. Godtgjøringsutvalget,
tidligere lønnskommisjonen, har tradisjonelt lagt til grunn den
økonomiske rammen for frontfaget ved regulering av godtgjørelsen
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer.
For de største forhandlingsområdene
samlet har Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene
(TBU) foreløpig beregnet årslønnsveksten fra 2020 til 2021 til 3,4
prosent. Årslønnsveksten fra 2020 til 2021 i industrien samlet i
NHO-området er foreløpig beregnet til 3 prosent, mens frontfagsrammen
ble anslått til 2,7 prosent ved mellomoppgjøret i 2021.
Resultatet av forhandlinger
i frontfaget i 2022 er en ramme på 3,7 prosent. Den økonomiske rammen
for lønnsoppgjøret i offentlig sektor i 2022 endte noe høyere, på
3,84 prosent.
Erfaringsmessig
er frontfagsrammen et godt anslag for utviklingen i det generelle
lønnsnivået. Godtgjøringsutvalget anbefaler derfor at man som hovedregel legger
rammen for frontfagsoppgjøret til grunn som utgangspunkt for de
årlige justeringene av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer. Dette vil normalt over tid gi en utvikling
av godtgjørelsene som samsvarer med den generelle lønnsutviklingen.
Det er i tråd med mandatet og retningslinjene som er gitt for godtgjøringsutvalgets
arbeid.
[...] TBU anslo
i februar 2022 en konsumprisvekst på 2,6 prosent fra 2021 til 2022.
Usikkerheten for 2022 er blant annet knyttet til utviklingen i kronekursen
og energiprisene. Pandemien har fortsatt å prege samfunnet i 2021
og 2022, i tillegg til et urolig verdensbilde. Det går godt i norsk
økonomi, med sterk økonomisk vekst og lav ledighet.
Godtgjøringsutvalget
vurderer at det ikke er særskilte samfunnsmessige forhold som tilsier
at profil eller ramme for anbefalt regulering av godtgjørelsene
bør fravikes i 2021 og 2022. Utvalgets forslag er derfor basert på
de økonomiske rammene for frontfagsoppgjørene i 2021 og 2022.»
Godtgjøringsutvalget
skriver i sin innstilling følgende om regulering av godtgjørelser
for stortingsrepresentanter og regjeringens medlemmer i 2022:
«[...] Godtgjøringsutvalget
legger til grunn at en regulering av godtgjørelsen til stortingsrepresentanter og
regjeringens medlemmer skjer med virkning fra 1. mai 2022.
Praktiske hensyn
tilsier også at justering av godtgjørelsen for 2021 gjøres med virkning
fra 1. mai 2022. Dette innebærer blant annet at fratredelsesytelse,
etterlønn og pensjon justeres fra samme dato og ytterligere beregning
og etterbetaling for perioden fra 1. mai 2021 unngås.
I følge prinsippene
for fastsetting av godtgjørelsen, er den generelle lønnsutviklingen
indikatoren for endring i godtgjøringene og det skal rapporteres
om den relative utviklingen. Dette innebærer å vurdere utviklingen
av godtgjørelsen over tid. Regulering av godtgjørelsene for 2022
tar hensyn til lønnsutviklingen siden 2019, dvs. sist godtgjørelsene
ble regulert, men hvor det i samsvar med Stortingets beslutning
ses bort fra lønnsutviklingene i 2020.
Resultatet for frontfagsoppgjørene
i 2021 og 2022 er grunnlag for beregningene:
-
2021: 2,7 prosent
-
2022: 3,7 prosent
Beregningene
er utført ved først å beregne hva godtgjørelsene for 2021 vil være
med en årslønnsvekst på 2,7 prosent, som utgangspunkt for å beregne
godtgjørelsen for 2022 med en årslønnsvekst på 3,7 prosent. Årslønnsveksten
er for hele året. I og med at tillegget gis fra 1. mai justeres
det for overheng. Lønnsoverheng beregnes matematisk som nivåforskjellen
mellom gjennomsnittslønnen ved utgangen av året, målt mot gjennomsnittet
for året. Det er trukket fra et lønnsoverheng på 1,3 prosent fra
2021 til 2022.
Regulering for 2021
på 2,7 prosent gir følgende beregnede godtgjørelser for 2021:
Stortingsrepresentanter
|
kr
1 028 011 per år
|
Statsminister
|
kr
1 805 977 per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
kr
1 467 181 per år
|
Regulering
for 2022 på 3,7 prosent gir følgende godtgjørelser for 2022:
Stortingsrepresentanter
|
kr
1 064 318 per år
|
Statsminister
|
kr
1 869 761 per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
kr
1 518 999 per år
|
Lønnsøkningen
for årene 2021–2022 foreslås med virkning fra 1. mai 2022. Årslønnsvekst
for 2021 vil derved bli 0 prosent, og den samlede årslønnsveksten
kommer i 2022, og blir 5,1 prosent.
[...]
Stortingets godtgjørelsesutvalg
legger med dette frem sin anbefaling om endring i godtgjørelsene
til stortingsrepresentantene, statsministeren og regjeringens medlemmer:
Det innstilles på
at godtgjørelsene fastsettes som følger med virkning fra 1. mai
2022:
Stortingsrepresentanter
|
kr
1 064 318 per år
|
Statsminister
|
kr
1 869 761 per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
kr
1 518 999 per år
|
Innstillingen
er enstemmig.»