Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Anja Ninasdotter Abusland og Per Olaf Lundteigen,
fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt,
Emma Watne, viser til at et enstemmig Stortinget 16. januar 2021
vedtok at pensjoner under utbetaling fra og med 2022 skulle reguleres
med gjennomsnittet av lønns- og prisvekst, og at Stortinget i mars
2022 behandlet forslag fra regjeringen om konkrete regler for regulering
av pensjon under utbetaling for 2022, jf. Innst. 194 L (2021–2022)
og Prop. 41 L (2021–2022). Komiteen viser videre til
at det i 2020 ble nedsatt et utvalg som skal evaluere effektene
av pensjonsreformen samt foreslå nødvendige tiltak for å sikre den
sosiale og økonomiske bærekraften i pensjonssystemet. Utvalget skal
levere sin rapport i juni 2022.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
stadfestet i Hurdalsplattformen at minste pensjonsnivå skal økes,
samt at det skal gjennomføres et skjermingstillegg for uføres pensjoner.
Prioritering av disse temaene tas ved behandlingen av statsbudsjettet
for neste år. Disse
medlemmer støtter derfor ikke forslagene fra Sosialistisk
Venstreparti og Rødt som innebærer å forskuttere prioriteringer
i det ordinære statsbudsjettet for 2023.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at tanken bak pensjonsforliket var at
brede forlik, grundige utredninger og involvering av arbeidslivets
parter ville gi et forutsigbart og bærekraftig pensjonssystem som
ga trygghet og forutsigbarhet til arbeidstakere, arbeidsgivere og
pensjonister. Målet var at pensjonsordningene skulle stå seg over
tid og være motstandsdyktige mot enkeltinteresser, skiftende regjeringer
og maktforhold i storting og regjering. Disse medlemmer mener det
er avgjørende at endringer i pensjonssystemet bygger videre på disse
prinsippene, og at tradisjonen med brede forlik og grundige utredninger
ved endringer i pensjonssystemet bør videreføres. Det er et gode
at folks pensjonsordninger sikres mot stadige omveltninger og ivaretar
brede og helhetlige samfunnshensyn som enkeltaktører og særinteresser
ikke trenger å ta hensyn til.
Disse medlemmer mener at omlegging
i årets trygdeoppgjør er riktig for å forhindre at pensjonister over
lengre tid kan få en utvikling i pensjonen som avviker fra gjennomsnittet
av lønns- og prisvekst. Like fullt er det gledelig at hovedprinsippene
i pensjonsforliket videreføres, bare med en annen måte å regulere
på.
Disse medlemmer understreker
samtidig at det er viktig at trygdeoppgjørene gjennomføres etter
de føringene som er lagt av Stortinget, også etter at tallgrunnlaget
er drøftet med trygdeoppgjørets parter. Disse medlemmer fremhever
viktigheten av at man fra 2022 igjen kommer tilbake til regulering
av alderspensjon basert på rammer fastsatt av Stortinget i forkant
av oppgjørene for å gi dagens og fremtidens pensjonister trygghet
for sine pensjoner, og at endringer i pensjonssystemet gjøres ut
ifra en helhetlig tilnærming.
Disse medlemmer viser til
at i perioden 2013–2021 sørger, det borgerlige flertallet på Stortinget
for å øke minstepensjonene med til sammen 21 000 kroner. I tillegg
reduserte disse partiene avkortningen for gifte og samboende pensjonister.
Videre vil disse
medlemmer påpeke at regjeringen Solberg nedsatte pensjonskommisjonen
som vil legge frem sin innstilling i juni 2022, og at deres mandat
blant annet innebefatter å vurdere reguleringen av de laveste pensjonene. Disse medlemmer mener
det er viktig å avvente kommisjonens innstilling og gjøre eventuelle
endringer helhetlig når regjeringen legger frem sine forslag til
oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen ikke vil korrigere for hele avviket mellom anslaget
for lønnsvekst og den faktiske lønnsveksten for 2021. Det betyr
et tap av pensjon på 2 mrd. kroner for pensjonistene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er feil at ikke hele dette
avviket kompenseres, og viser i den anledning til Fremskrittspartiets
alternative forslag til revidert nasjonalbudsjett, hvor det fremmes
forslag om at hele dette avviket skal legges inn i årets trygdeoppgjør.
Det betyr at 1,4 mrd. kroner dekkes inn i 2022 og resterende 600 mill. kroner
i 2023.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
også til Stortingets behandling av Prop. 41 L (2021–2022) jf. Innst.
194 L (2021–2022), hvor medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt fremmet følgende forslag om at hele avviket
skal korrigeres i trygdeoppgjøret for 2022:
«Stortinget
ber regjeringen korrigere for avviket mellom anslått og faktisk
lønnsvekst i 2021 og tillegge dette pensjoner under utbetaling for
2022.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener alle eldre fortjener en verdig
pensjonstilværelse. Med rekordhøye priser på mat, drivstoff og strøm
sliter de som har minst, aller mest. Minstepensjonister lever fortsatt
langt under fattigdomsgrensen EU60. Fremskrittspartiet har gjentatte
ganger fremmet forslag om å øke minstepensjonene for å løfte minstepensjonene
til over EU60. Forslagene har blitt avvist av flertallet på Stortinget. Disse medlemmer viser
til at minstepensjonistene vil fortsette å sakke akterut med regjeringens
forslag til trygdeoppgjør for 2022. Det er en utvikling disse medlemmer ikke
kan akseptere. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til Fremskrittspartiets
alternative forslag til revidert nasjonalbudsjett, hvor det foreslås
5 000 kroner til økt minstepensjon med virkning fra 1. juli 2022.
Disse medlemmer viser også
til Stortingets behandling av Prop. 41 L (2021–2022) jf. Innst.
194 L (2021–2022), hvor medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt fremmet følgende forslag om en opptrappingsplan
for minstepensjonistene:
«Stortinget ber
regjeringen opprette en opptrappingsplan for minstepensjon i de
årlige pensjonsoppgjørene slik at nivået økes med 7 500 kroner årlig,
frem til minstepensjonen når fattigdomsmålet EU60. Første økning
må komme inn i statsbudsjettet for 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det haster med
å redusere forskjellene og bekjempe fattigdom. Disse medlemmer viser til
at over 75 pst. av enslige minstepensjonister lever under EUs fattigdomsgrense,
ifølge tall fra SSB. Dette er allerede er gruppe som sliter med
å få endene til å møtes, og økende priser på mat, strøm og drivstoff
rammer disse menneskene ekstra hardt. Disse medlemmer viser til
Stortingets behandling av Prop. 41 L (2021–2022) jf. Innst. 194
L (2021–2022), hvor medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Fremskrittspartiet
og Rødt foreslo å opprette en opptrappingsplan for minstepensjon
i de årlige pensjonsoppgjørene slik at nivået økes med 7 500 kroner
årlig, frem til minstepensjonen når fattigdomsmålet EU60. Forslaget
fikk ikke støtte av flertallet på Stortinget.
Disse medlemmer håper nå at
Stortinget kan enes om en noe mindre økning i minstepensjonen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke minste pensjonsnivå for enslige med 4 000 kroner
i forslaget til statsbudsjett for 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen øke minste pensjonsnivå for gifte/samboende med
4 000 kroner i forslaget til statsbudsjett for 2023.»
Disse medlemmer mener
at det er flere elementer ved pensjonssystemet som er usosiale og
rammer de som ikke kan stå i jobb til 67 år, som ofte er de som
har hatt de tyngste yrkene eller av helsemessige grunner må gå av
før. Et eksempel er uføre som ikke har mulighet til å velge å stå
lenger i arbeid, slik som en del arbeidsføre har. Disse medlemmer mener at det
er urimelig at folk som ikke kan velge å jobbe lenger, får pensjonen
sin nedjustert som følge av levealdersjusteringen. Disse medlemmer mener derfor
at uføre må skjermes helt mot effekten av levealdersjusteringen og
få opptjening til 67 år.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen skjerme uføres alderspensjon helt mot effekten av
levealdersjusteringen og gi opptjening til 67 år i ny opptjeningsmodell.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er uenig i måten pensjon reguleres
på i 2022 under proposisjonens kapittel 2.4, og viser for øvrig
til egne merknader og forslag i forbindelse med Stortingets behandling
av Innst. 194 L (2021–2022), jf. Prop. 41 L (2021–2022).
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt var imot å innføre pensjonsreformen,
og mener at pensjonene i utgangspunktet skal reguleres i tråd med lønnsveksten. Dette medlem mener
at det er urettferdig at pensjonistene skal få en lavere inntektsvekst enn
resten av samfunnet. Det er spesielt kritikkverdig at minstesatsene
i alderspensjonen i folketrygden underreguleres. Minstepensjonene
bør økes, ikke kuttes sammenlignet med lønnsmottakerne.
Dette medlem viser til Rødts
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2022, der partiet foreslår
å øke minstepensjonene med 4 000 kroner fra 1. juli og regulere
pensjoner høyere enn regjeringen i 2022.
Dette medlem viser til avviket
på 1,1 pst. mellom anslått og reell lønnsvekst i 2021 og at kun
halvparten av dette avviket inkluderes i beregningen av reguleringen
av pensjoner i 2022. Dette
medlem viser til Stortingets behandling av Innst. 194 L (2021–2022),
jf. Prop. 41 L (2021–2022), der Rødt, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti foreslo at hele dette avviket burde korrigeres i trygdeoppgjøret
for 2022. Forslaget ble nedstemt i Stortinget og kan ikke reises
på nytt i denne sesjonen.
Dette medlem viser til at
Unio, FFP, LO, Akademikerne, YS, Forsvarets seniorforbund og Senior
Norge mener at avviket på både lønns- og prisvekst i 2021 bør etterreguleres
i 2022. Dersom avviket på pris- og lønnsvekst korrigeres i årets
regulering av pensjonene, vil pensjonsreguleringen bli 0,36 pst.
høyere, ifølge Finansdepartementet. Dette gir en mer moderat økning av
pensjonene i 2022 enn forslaget om at hele avviket på lønnsvekst
skal etterreguleres.
Dette medlem mener at det
ikke er pensjonistenes feil at pris- og lønnsveksten i 2021 endte
annerledes enn forutsatt, og at pensjonistene bør få kompensert
for avviket i år.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en ny regulering i 2022 av løpende
alderspensjoner, minste pensjonsnivå og garantipensjon i folketrygden,
samt pensjon fra de andre lovbestemte ordningene, som kompenserer
for avviket mellom anslått og faktisk lønns- og prisvekst i 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke satsene for garantipensjon med 4 000 kroner
i forslaget til statsbudsjett for 2023.»