1.2.5 Drøftinger med organisasjonene om tallgrunnlaget
Tallgrunnlaget for
beregning av lønnsveksten som benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og pensjoner, skal gjennomgås og drøftes med pensjonistenes, de funksjonshemmedes
og arbeidstakernes organisasjoner før samlet lønnsvekst fastsettes.
Dette følger av forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten som
skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet og alderspensjon i
folketrygden § 4.
Drøftingsordningen
er ytterligere formalisert i avtale av 28. november 2014 mellom
regjeringen og pensjonistenes, de funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner
om regulering av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner. Avtalen
regulerer formålet med drøftingene, hvilke organisasjoner som skal
representeres på møtene, antall møtedeltagere fra hver organisasjon
og gjennomføringen av møtene.
Formålet med drøftingene,
så langt det er mulig, er å sikre en felles forståelse mellom partene
om forutsetningene som skal legges til grunn for reguleringen. Partene
skal også vurdere om det foreligger særlige forhold som har påvirket
lønnsutviklingen for enkeltgrupper, og om effekten av dette skal
holdes utenfor ved fastsettingen av lønnsveksten.
Etter at tallgrunnlaget
er drøftet med organisasjonene, fastsetter Kongen, med hjemmel i
folketrygdloven §§ 1-4, 4-4, 19-14 og 20-18, reguleringsfaktorer
og satser for minste pensjonsnivå.
I drøftingsmøtene,
som ledes av arbeids- og inkluderingsministeren, deltar:
-
Pensjonistforbundet
(SAKO-samarbeidet)
-
Seniorsaken
-
Forsvarets seniorforbund
-
Landsforbundet for
offentlige pensjonister
-
Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon
-
Samarbeidsforumet
av Funksjonshemmedes organisasjoner
-
Landsorganisasjonen i Norge (LO)
-
Unio
-
Yrkesorganisasjonens
Sentralforbund (YS)
-
Akademikerne.
Finansdepartementet
er også representert.
I forkant av drøftingsmøtene
13. og 18. mai 2022 ble det 4. april 2022 avholdt et møte mellom
organisasjonene og Arbeids- og inkluderingsdepartementet hvor rapporten
«Grunnlaget for inntektsoppgjørene 2022» fra Det tekniske beregningsutvalget
for inntektsoppgjørene ble gjennomgått.
Det ble slått fast
at anslaget for lønnsveksten i 2022 i RNB er 3,7 pst. Det ble også
konstatert at faktisk lønnsvekst for 2021 er beregnet til 3,5 pst.
Det foreligger dermed et positivt avvik på 1,1 pst. et år tilbake
i tid som skal hensyntas. Det foreligger ikke avvik to år tilbake
i tid. Det forelå ikke «særlige forhold» som skulle hensyntas ved
beregningen av lønnsveksten. Veksten i konsumprisene er anslått
til 3,4 pst. i RNB. Det skal ikke korrigeres for avvik i prisveksten
for 2021 i reguleringen av løpende pensjoner i 2022.
Det var ikke uenighet
om tallgrunnlaget.
Pensjonistforbundet
(SAKO) og SAFO hadde en protokolltilførsel hvor de ga uttrykk for
misnøye med resultatet. Organisasjonene mener pensjonistene kun
får kompensert halvparten av avviket fra 2021. Organisasjonene viser
til at dersom man i trygdeoppgjøret i 2021 hadde truffet på anslagene,
ville pensjonistene fått 1,1 pst. mer. Organisasjonene viser til
at regjeringen velger å halvere kompensasjonen for dette avviket
fra 2021. Organisasjonene er skuffet over at regjeringen velger
å overse deres krav om å gi noe ekstra til de laveste pensjonene
og strammer inn reglene for regulering slik at minstepensjonistene
ikke lenger har en noe gunstigere regulering enn øvrige alderspensjonister.
Unio, FFO, LO, Akademikerne,
YS, Forsvarets seniorforbund og Senior Norge hadde en samlet protokolltilførsel.
Organisasjonene mener det ville vært riktig å etterregulere pensjonene
også for halvparten av avviket mellom anslått prisvekst og faktisk
prisvekst i 2021 på 0,7 pst. og ikke bare for halvparten av avviket
på lønnsveksten. Organisasjonene påpeker at etterregulering for
avvik på både lønnsvekst og prisvekst vil være en naturlig følge
av at reguleringen av løpende pensjoner ble lagt om til et gjennomsnitt
av lønns- og prisvekst i fjor.
LOP hadde en egen
protokolltilførsel. LOP uttrykte skuffelse over resultatet av trygdedrøftingene.
LOP viser til at både lønnsvekst og prisvekst ble 3,5 pst. for 2021, noe
som betyr at pensjonistene skulle fått 3,5 pst. økning i fjor. LOP
viser til at alderspensjonistene bare får halve avviket for 2021
kompensert, og synes at det er underlig at regjeringen velger å
kompensere for lønnsvekst, men ikke for prisvekst.