Sammendrag
Innledning
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om finansiering av prosjektet fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen i Bamble kommune i Vestfold og Telemark. Prosjektet gjelder bygging av 3,9 km tofelts fylkesvei med forsterket midtoppmerking i ny trasé.
Fv. 353 i Bamble kommune er hovedforbindelsen mellom Bamble og Skien på vestsiden av Frierfjorden og er veiforbindelsen til nasjonalt og regionalt viktige industriområder på bl.a. Rafnes, Rønningen og Skjerke. Veien er også viktig for lokaltrafikken i kommunen. Spesielt har strekningen Rugtvedt–Surtebogen dårlig standard og er ulykkesutsatt. Framkommeligheten for tunge kjøretøy på dagens vei er svært redusert. Store deler av strekningen mangler i dag tilbud til myke trafikanter. Ny vei vil gi bedre framkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper og vil avlaste nærmiljøet langs dagens trasé.
Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt i Bamble kommune i november 2020. Formålet med ny fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen (Gassveien) er å sikre en ensartet veistandard med utvidelse til to felt på hele strekningen, bedre framkommeligheten for næringstrafikken, samt sikre god kontakt mellom E18 og viktige industriområder. Videre er formålet å etablere en sammenhengende gang- og sykkelvei på strekningen, samt redusere ulykker og støy langs eksisterende vei. Prosjektet er også en viktig del av forutsetningene for at næringsområdet Frier Vest skal øke sin attraktivitet. En opprustning av veien vil være et viktig bidrag for å skape attraktive forhold for industrietableringer.
Det er lagt til grunn gjennomføring av anlegget i perioden 2023–2025, med at deler av strekningen åpnes for trafikk senest 1. november 2024, og at bompengeinnkrevingen starter i 2025.
Kostnadene til prosjektet, inkludert etablering av bomstasjon, er beregnet til 598 mill. 2022-kroner.
Samfunnsøkonomiske netto nytte til prosjektet er beregnet til om lag -537 mill. kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til -2,33. Uten bompengefinansiering er samfunnsøkonomiske netto nytte til prosjektet beregnet til om lag -554 mill. kroner, og netto nytte per budsjettkrone er beregnet til -1,44.
Prosjektet fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen er forutsatt finansiert med fylkeskommunale midler, tilskudd fra Bamble kommune, tilskudd fra Nye Veier AS og bompenger. En del av de fylkeskommunale midlene ble først forutsatt fordelt som et statlig tilskudd. Disse midlene ble senere omdisponert til rammetilskuddet og er dermed å regne som fylkeskommunale midler.
Fylkeskommunalt bidrag til prosjektet utgjør til sammen 290 mill. 2022-kroner hvor merverdiavgiftskompensasjon er inkludert med 92 mill. kroner.
Det fylkeskommunale bidraget inkluderer et bidrag fra Bamble kommune på 41 mill. 2022-kroner og et anleggsbidrag på 49 mill. 2022-kroner fra Nye Veier AS.
I tråd med de lokalpolitiske vedtakene vil det fylkeskommunale bidraget utgjøre til sammen 48,5 pst. av finansieringsrammen.
Det er lagt til grunn et bompengebidrag på 308 mill. 2022-kroner. Dette utgjør 51,5 pst. av finansieringsrammen.
Departementet orienterer i proposisjonen i tillegg om enkelte andre saker. I proposisjonens punkt 10 blir det orientert om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 596 av 9. februar 2021 om å avvikle kravet om helseattest for eldre bilførere. I proposisjonens punkt 11 blir det orientert om gebyrsatser for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis.
Når det gjelder oppfølging av anmodningsvedtak nr. 596 (2020–2021), viser departementet til at i tråd med stortingsflertallets forutsetninger og forvaltningens utredningsplikt ble anmodningsvedtak nr. 596 fulgt opp med oppdrag til Statens vegvesen og Helsedirektoratet om å vurdere potensielle konsekvenser ved å fjerne kravet til helseattest for eldre bilførere og mulige alternative tiltak for å avbøte disse. Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet mottok rapporten 1. oktober 2021. Samferdselsdepartementet har rapportert prosessuelt til Stortinget på oppfølging av vedtakene i Prop. 193 S (2020–2021) og i Prop. 1 S (2021–2022).
Det fremkommer i proposisjonen at det er gjennomført en helhetlig vurdering av anmodningsvedtakets konsekvenser og mulige alternative kompenserende tiltak. Svært sterke faglige råd, hvor et samlet trafikksikkerhetsmiljø og tunge helseaktører advarer mot tiltaket, samt mangelen på alternative tiltak, tilsier at ordningen med krav om helseattest etter departementets vurdering bør opprettholdes. Gjennomføring av anmodningsvedtaket vil med stor sannsynlighet medføre økt antall drepte og hardt skadde i trafikken. Et slikt tiltak vil dermed være i direkte strid med nullvisjonen, som er lagt til grunn av regjeringen og Stortinget. Regjeringen vil på denne bakgrunn opprettholde krav om helseattest for eldre bilførere, men vil følge opp anmodningsvedtaket når det gjelder bruk av kognitive tester og bruk av kjørevurdering.
Når det gjelder gebyrsatser for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis, viser departementet til behandlingen av Prop. 1 S (2021–2022), hvor Stortinget besluttet å sette flere gebyrer som Statens vegvesen krever inn på trafikant- og kjøretøyområdet, til kostnadsriktig nivå. Det ble imidlertid lagt opp til bl.a. å videreføre nivået på gebyrene for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis, som inntil videre ikke tilfredsstiller kostnadsriktig nivå. Det ble videre vist til at det arbeides videre med å få kostnadsriktig nivå for samtlige gebyrer på trafikant- og kjøretøyområdet i tråd med Stortingets forutsetninger for gebyrfinansiering av offentlige tjenester. Stortinget hadde i Innst. 13 S (2021–2022) ikke merknader til dette.
Ved en feil nedjusterte Statens vegvesen også gebyrsatsene for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis til kostnadsriktig nivå med virkning fra 2022. Øvrige gebyrer ble endret i samsvar med forutsetningene i Prop. 1 S (2021–2022). Nedsettelse av gebyrsatsene på utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis medfører reduserte inntekter for Statens vegvesen på om lag 50 mill. kroner på kap. 4320 post 2 i 2022. Feilen ble ikke oppdaget i tide til å omtale saken i revidert nasjonalbudsjett 2022, og departementet vil med proposisjonen varsle Stortinget om den oppståtte feilen. Departementet legger til grunn at det forskriftsfestede gebyrnivået videreføres i 2022 forutsatt at Statens vegvesen finner inndekning for mindreinntektene i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet 2022, og vil komme tilbake til Stortinget i sakens anledning i Prop. 1 S (2022–2023).