3.1 Merknader til Prop. 113 LS (2021-2022)
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at fylkeskommunen
gjennom formannskapslovene i 1837 ble opprettet som et eget folkevalgt
forvaltningsnivå. Fylkesstrukturen som den gang ble etablert, lå
i stor grad urørt fram til 2018, med unntak av etableringen og nedleggelsen
av byamtet Bergen i henholdsvis 1866 og 1972. Flertallet viser til at det
regionale nivået først var sammensatt av ordførere, som var blitt
valgt av kommunestyrene, før det i 1976 ble innført direktevalg
av fylkesting. I løpet av de siste fem årene har antallet fylker
blitt redusert fra 19 til 11. Flertallet viser til at regjeringens
forslag vil føre til at det vil være 15 fylkeskommuner i Norge fra
1. januar 2024.
Flertallet viser til at organiseringen
av fylkeskommunen har vært grunnlag for bred debatt de siste årene.
Stortinget har en rekke ganger uttalt seg både om inndelingen av
fylkeskommunene og deres ansvarsområder.
Flertallet merker seg at den
forrige regjeringen mente det var hensiktsmessig med færre fylkeskommuner,
mens dagens regjering vil gjenopprette syv av de tidligere fylkene. Flertallet har
merket seg formuleringen i Hurdalsplattformen om tvangssammenslåtte fylkeskommuner,
om at regjeringen vil:
«Oppløse tvangssammenslåtte
fylkeskommuner som sender søknad etter vedtak i fylkestinget innen 1. juli
2022.»
Flertallet merker seg at regjeringen
i ettertid flyttet fristen til 1. mars 2022 med bakgrunn i et behov
for å få saken behandlet i Stortinget i løpet av sesjonen 2021–2022.
Flertallet har forståelse
for at regjeringen ber Stortinget behandle denne saken i god tid
før fylkestingsvalget i 2023 så både innbyggere, fylkeskommunen og
de politiske partiene får tid til å omorganisere seg.
Komiteen viser
til at det i tillegg til forslagene om reetablering av fylkeskommuner
også er fremmet forslag fra regjeringen om å gjenopprette Haram
kommune. Haram ble ved stortingsvedtak den 8. juni 2017 slått sammen
med tidligere Ålesund, Skodje, Ørskog og Sandøy til nye Ålesund
kommune.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, mener at flere av vedtakene i kommune- og regionreformen
er ulogiske, gjennomført med tvang og uten å lytte til de regionalt
og lokalt folkevalgte nivåene. Hverken innbyggere eller folkevalgte
nivåer ble lyttet til, og regjeringen Solberg tvangssammenslo flere
fylker med knappest mulig flertall i Stortinget. Flertallet mener dette er
uheldig for å sikre et godt folkestyre lokalt og regionalt. Flertallet viser
til at tre av de tvangssammenslåtte fylkene peker på sentralisering
og et svekket folkestyre som resultat.
Flertallet mener at eventuelle
kommune- og fylkessammenslåinger skal være frivillige, og at det
skal lyttes til innbyggerne. Det var ikke tilfellet ved opprettelsen
av de fylker og kommuner som regjeringen nå foreslår å dele. Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti valgte å overkjøre
lokaldemokratiet og etablere fylker og kommuner hvor folk og folkevalgte
i regionen aldri har ønsket å være en felles enhet.
Flertallet viser til at regjeringens
delingsforslag i denne saken kommer av et behov for å rydde etter
den feilslåtte kommune- og regionreformen den forrige regjeringen
igangsatte. Dersom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti hadde valgt å respektere lokaldemokratiet og folkets
mening i 2017, ville det ikke vært behov for å rydde opp nå. Ansvaret
for de ekstra kostnadene knyttet til etableringen og delingen av tvangsfylkene
ligger derfor hos disse fire partiene.
Flertallet mener regjeringen
Solberg skapte flere uhensiktsmessige fylker ved ikke å lytte til
folk eller folkevalgte i fylkene de slo sammen. Dette underbygges
av at både innbyggere og fylkestingene i de tre fylkene nå mener
fylkene bør deles opp igjen.
Flertallet reagerer spesielt
på at Høyre kun kort tid etter at de selv gikk ut av regjering,
nå ønsker å legge ned et forvaltningsnivå de har brukt milliarder
av kroner på å omorganisere.
Flertallet viser til at delingen
av tvangssammenslåtte fylker kun er en del av arbeidet med å skape
et regionalt folkevalgt nivå for fremtiden. Flertallet mener det må overføres
flere oppgaver fra staten til fylkeskommunen. Blant annet bør det
vurderes å overføre statsforvalternes oppgaver som ikke omhandler
tilsyn, kontroll eller klage, til fylkeskommunene. Jordvern må i så
fall være unntatt.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
har fått i oppdrag å evaluere dagens statsforvalterstruktur innen 1. oktober
2022. Dette flertallet mener
evalueringen vil være et viktig kunnskapsgrunnlag for å vurdere eventuelle
endringer i statsforvalterstrukturen i lys av endringer i fylkesstrukturen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at samfunnets ressurser må prioriteres til
de viktigste oppgavene. Norge må fortsette omstillingen gjennom et
grønt skifte, sørge for at flere fullfører skolen, bygge infrastruktur,
skape flere jobber og inkludere flere. Disse medlemmer mener at innholdet
og kvaliteten i tjenestene er det viktigste for innbyggerne. Regjeringen
velger å heller bruke menneskelige ressurser, tid og penger på reverseringer
av viktige reformer. Disse medlemmer mener
at en oppløsning av Viken, Troms og Finnmark og Vestfold og Telemark
vil koste fellesskapet og skattebetalerne store summer og resultere
i svakere kompetansemiljøer og dårligere tjenester og sette utviklingen
på pause. Disse
medlemmer støtter ikke disse reverseringene.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen har lagt frem en sak for Stortinget uten å synliggjøre
de reelle kostnadene godt nok, og uten å peke på hvordan man skal
finansiere reverseringen, og hvor mye fylkene får dekket av sine
reverseringskostnader. Disse
medlemmer viser til at regjeringen for alle praktiske formål
ikke presenterer sine egne grundige analyser av de økonomiske og
administrative konsekvensene av reverseringene, men først og fremst
legger de lokale utredningene til grunn. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til at Vikens egen utredning slår fast at resultatet
av en reversering er svakere kompetansemiljøer, dårligere tjenester
til innbyggerne og at viktig utvikling blir satt på vent.
Disse medlemmer er bekymret
for at regjeringen gjennom sin reversering av regionreformen nå
har satt i gang dyre og årelange prosjekter med å lage flere fylker
og fylkesadministrasjoner, noe som vil bety mange tapte år for innbyggerne.
Disse reverseringene har ytterligere aktualisert debatten om fylkesstruktur,
i tillegg til at det er flere kommuner som nå vurderer å bli en
del av et annet fylke enn det fylket de tidligere var en del av.
Disse medlemmer mener på et
prinsipielt grunnlag at fylkeskommunen må legges ned, og at det holder
med to forvaltningsnivåer i Norge: stat og kommune. Disse medlemmer vil
samtidig trekke frem at en viktig faktor for å kunne fordele oppgavene
mellom stat og kommune, og dermed legge ned fylkeskommunene, er
å fortsette arbeidet for større og mer robuste kommuner med tilgang
på god fagkompetanse. Regjeringen Solberg gjennomførte en viktig
kommunereform som disse
medlemmer mener bør fortsette. For at innbyggere over hele
landet skal få tilgang på gode tjenester, må kommunene være i stand
til å levere disse tjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at kommuner kan overta flere
oppgaver.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at virkemidlene som støtter opp under
kommunereformen, videreføres.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte en prosess for å avvikle fylkeskommunen som
forvaltningsnivå.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er nok med to forvaltningsnivåer
i Norge: stat og kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at da de omtalte fylkene
ble sammenslått med tvang, er det naturlig at staten tar kostnadene knyttet
til gjenopprettelsen, dog innenfor nøkterne rammer. Disse medlemmer ønsker
primært en nedleggelse av forvaltningsnivået og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, ut ifra den økonomiske situasjonen med begrenset
handlingsrom og behov for å holde offentlig pengebruk nede, fremme
forslag om å legge ned fylkestingene fra og med fylkestingsvalget 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Representantforslag 57 S (2021–2022)
fra representanter fra Fremskrittspartiet om å avvikle fylkeskommunen
og behandlingen av dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, merker seg at Høyre og Fremskrittspartiet nok en
gang fremmer forslag om å starte prosessen med å avvikle fylkeskommunene,
et forvaltningsnivå de nettopp har brukt milliarder av kroner på
å omorganisere. Stortinget behandlet senest 22. mars 2022 et representantforslag
fra en rekke av Fremskrittspartiets representanter med likelydende innhold.
Et bredt flertall i Stortinget understreket da betydningen av og
behovet for et sterkt regionalt forvaltningsnivå i Norge. Landet
er langstrakt og har store variasjoner i geografi og utfordringer,
noe som krever et nivå der regionale oppgaver løses nær kommunene.
Flertallet minner om at en
nedleggelse av fylkeskommunen vil være en radikal endring av organiseringen
av Norge. Premisset er at alle kommuner skal ha ansvar for de samme
oppgavene. Hvis kommunene skal bli store nok til å løse fylkeskommunens
oppgaver, må det innebære en dramatisk endring av kommunegrenser
i Norge. Dette er etter flertallets skjønn ikke ønskelig. Alternativet
er at staten overtar fylkeskommunens oppgaver, noe som vil flytte
beslutninger lenger bort fra folk og de lokalsamfunn som beslutningene
berører. Flertallet vil
advare mot begge disse alternativene og mener Norge er best tjent
med å videreutvikle dagens forvaltningsnivåer. Flertallet mener fylkeskommunene må
videreutvikles, ikke avvikles.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt fra starten av har vært motstander
av kommune- og regionreformen. Regionreformen har lagt opp til en
regional sentralisering, som dette medlem er redd vil føre
til at makt og arbeidsplasser flyttes fra distriktene til de store
regionhovedsteder. Dette
medlem viser til at Rødt så sent som i oktober 2018 foreslo
at alle tvangssammenslåinger av fylker skulle stanses. Dette medlem viser
videre til at Rødt har hatt et uttalt ønske om å oppløse alle fylkeskommuner
som har blitt slått sammen uten et dokumentert flertall blant innbyggerne
i hver av dem, dersom flertallet av innbyggerne i minst ett av de
sammenslåtte fylkene har ytret ønsker om løses opp. Dette medlem viser
til at Rødt fremmet følgende forslag i forbindelse med trontaledebatten
21. oktober 2021:
«Stortinget ber
regjeringen igangsette en prosess for å avholde rådgivende folkeavstemninger
i Vestland, Innlandet og Vestfold og Telemark fylker om hvorvidt man
skal dele opp fylkene igjen slik fylkesstrukturen var før 01.01.2020.
Der flertallet i et av de gamle fylkene ønsker det skal regjeringen
sette i gang en prosess for oppløsning.»
Dette medlem merker seg at
regjeringen Solberg sine tvangssammenslåinger av fylker som følge
av Stortingets vedtak 8. juni 2017 ved behandlingen av Prop. 84
S (2016–2017) har møtt på stor motstand i befolkningen. Dette medlem mener
regjeringen Solbergs tvangssammenslåinger av fylker fører til en
sentralisering av demokratiet og tjenestene til innbyggerne. Dette medlem er
derimot av den oppfatning at nærhet mellom befolkningen og dem som
tar beslutninger, er helt grunnleggende for i størst mulig grad
å sikre et levende demokrati. Dette medlem vil minne om
at desentralisering av oppgaver ble erklært som et av hovedmålene
i regionreformen til regjeringen Solberg. Dette medlem mener likevel
regionreformen i realiteten ikke har inneholdt desentralisering
av oppgaver av større betydning.
Dette medlem har medfølelse
med alle de fylkeskommunale ansatte som har brukt flere år på å
bygge organisasjoner og fylkeskommuner som det ikke blir noe av. Dette medlem mener
likevel det er viktig å huske på at regjeringen Solbergs regionreform
er et resultat av et politisk kompromiss som ingen ville ha. Dette medlem viser
til at Høyre og Fremskrittspartiet er tilhengere av å avvikle hele
det regionale forvaltningsnivået, mens Kristelig Folkeparti og Venstre
vil beholde det regionale forvaltningsnivået. Dette medlem mener resultatet
ble en reform som bærer preg av lite og mangelfull utredning av
kostnader og konsekvenser i forkant, få store oppgaver overført
til de nye fylkeskommunene og ingen vilje til å lytte til et flertall
i befolkningen og blant de folkevalgte i fylkene som ble overkjørt. Dette medlem mener
en reform som ingen ville ha, bygd på tvang, er et dårlig utgangspunkt
for en reform.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at disse partiene
har vært tydelige på at alle de reelle kostnadene knyttet til deling
av fylkeskommuner må kompenseres av staten, og disse medlemmer vil følge
nøye med på om dette blir gjort i tilstrekkelig grad eller ikke.
Komiteens medlem
fra Rødt har også ment at problemstillinger rundt eventuelle
omorganiseringer av statlige arbeidsplasser som følge av deling
av fylkeskommuner må tas på alvor. Dette medlem mener statsforvalterembetet
bør følge de til enhver tid gjeldene fylkesgrensene, og dette medlem merker seg
derfor at regjeringen har gitt Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
(DFØ) i oppdrag å evaluere dagens statsforvalterstruktur innen 1. oktober
2022.
Dette medlem viser til at
oppgavene framover er store, og mener storting og regjering må arbeide
for at fylkeskommunene har relevante og viktige oppgaver samt har
god finansiering av staten. Dette medlem mener storting
og regjering nå må jobbe for å styrke det regionale nivået for å
løse klimakrisa, bygge nye grønne arbeidsplasser, gi ungdommer en
god utdanning og styrke kollektivtransporten og kulturlivet. Dette medlem er
av den oppfatning at en styrking av det regionale forvaltningsnivået
gjøres best basert på tillit og aksept fra innbyggerne i de berørte
fylkeskommunene og ikke med overkjøring av lokaldemokratiet slik
regjeringen Solberg har drevet med. Dette medlem mener derfor
det er bra at regjeringen nå legger til rette for at det fra og
med 1. januar 2024 skal være 15 fylkeskommuner. Dette medlem skulle helst
også sett at fylkeskommunene Innlandet og Vestland ble delt til
henholdsvis Oppland og Hedmark samt Hordaland og Sogn og Fjordane,
men registrerer at det ikke skjer i denne omgang.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at regionreformens fremste mål var å
skape større, sterkere og bedre koordinerte regioner. Selv om regionreformen
gav seg utslag i fylker som var større enn andre, både geografisk
og befolkningsmessig, ble det gjennom reformen etablert enheter
som i en større grad enn før var i stand til å ta på seg nye oppgaver.
Nye oppgaver ble tildelt de nye fylkene, og dette medlem mener det er rom
for å flytte enda flere oppgaver fra staten til regionene. Ekspertutvalget
ledet av professor Terje P. Hagen ble satt ned for å se på hvilke
oppgaver som kunne tildeles, og konkluderte med at den nye regioninndelingen åpnet
for enda flere oppgaver enn før. Dette medlem merker seg at
regjeringen ikke deler denne oppfatningen, ettersom de foreslår
å dele opp tre av de nye fylkene.
Dette medlem mener reverseringen
vil gjøre det vanskeligere for fylkene å ta på seg oppgaver som
større fylker kunne tatt imot. Det utfordrer fylkeskommunene, og
det setter utviklingen av dem tilbake. Derfor er det ikke overraskende
at det nå stilles spørsmål ved fylkeskommunens eksistensberettigelse
og ved om generalistkommuneprinsippet fortsatt skal gjelde fullt
ut for fylkeskommuner. Den store variasjonen det nå kommer til å
bli i folketall og areal mellom de største og de minste fylkene,
bør ikke stå i veien for at flere oppgaver og mer makt flyttes nærmere
innbyggerne det gjelder.