2.6 Havvind
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Rødt, viser til at Norge har svært gode forutsetninger for
å satse på havvind i stor skala. Vi har store tilgjengelige arealer,
Europas beste vindressurser og relevant teknologi og kompetanse
fra dagens aktivitet på sokkelen. Flertallet mener en stor satsing
på havvind vil ha betydelige industrielle ringvirkninger langs hele
kysten.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen vil legge til rette for en storstilt utbygging
av havvind i Norge, som vil bidra til økt produksjon av kraft på
sokkelen. Dette vil bidra til satsingen på elektrifisering på sokkelen
og på land. Dette
flertallet har merket seg at regjeringen legger til rette
for å realisere de første 1 500 MW med bunnfaste installasjoner
fra Sørlige Nordsjø II med tilknytning bare til Norge. På Utsira
Nord vil det bli lagt til rette for industriell utvikling og innovasjon
innen flytende havvind, som har stort potensial i Norge og kan gi
både industrielle muligheter og nødvendig økt kraftproduksjon. Dette flertallet viser
til at tilgang til nytt areal og forutsigbare rammebetingelser er
viktige forutsetninger for etablering av en havvindnæring i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er avgjørende å
legge til rette for tilgang på rikelig med fornybar kraft i Norge,
slik at vi også i framtiden har et fortrinn for norsk industri og
verdiskaping i hele landet. I denne sammenheng viser disse medlemmer til
at første fase av Sørlige Nordsjø II bare skal knyttes til Norge,
og at videre plan for Sørlige Nordsjø II vil bli utarbeidet når
NVE har levert sin utredning av alternative nettløsninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen i februar 2022, etter flere måneder med intern
strid, besluttet å skyve på beslutningen om hybridkabler. Beslutningen
førte til at Sørlige Nordsjø II ble delt inn i to faser, hvor første
fase på 1 500 MW skal bygges med en radial kraftkabel kun inn til
Norge. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har gitt NVE og Statnett i oppdrag å utrede om
det bør kobles på hybridkabler i fase to av utbyggingen. Denne gjennomgangen
skal være ferdig høsten 2022. Disse medlemmer mener at i
lys av energisituasjonen som har oppstått i kjølvannet av krigen
i Ukraina, bør denne gjennomgangen forseres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg at regjeringen
har varslet at de om kort tid vil fremme en lovendring og fastsette
det øvrige rammeverket for tildeling av arealer. Etter at det er
tildelt areal, vil selskapene som har fått eksklusiv rett til å
utvikle prosjekter, kunne søke om konsesjon for produksjon av vindkraft
til havs.
I tillegg har regjeringen
varslet at de vil legge til rette for etablering og utvikling av
test- og pilotanlegg for energiproduksjon til havs.
NVE har allerede
fått i oppdrag å identifisere nye områder for fornybar energiproduksjon
til havs. Deretter må en konsekvensutredning gjennomføres før nye områder
kan åpnes. Basert på områdene som identifiseres i en slik utredning,
har regjeringen varslet at de vil legge til rette for gjentatte
runder med åpning av areal for fornybar energiproduksjon til havs
og dermed en langsiktig satsing på havvind framover. I tillegg til
at NVE skal identifisere nye områder for fornybar energiproduksjon
til havs, vil de også se på om det er hensiktsmessig å øke arealutnyttelsen
i de områder som allerede er åpnet. Disse medlemmer mener at dette
vil skape en forutsigbarhet også for næringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at da
Meld. St. 36 (2020–2021) ble lagt frem i juni 2021, varslet regjeringen
Solberg at NVE skulle sette ned en direktoratsgruppe som skulle
identifisere nye arealer til havs og gjennomføre en ny konsekvensutredning. Disse medlemmer mener
det er synd for fremdriften i havvindsatsingen at det tok lang tid
for dagens regjering å følge opp dette, ettersom arbeidet er ventet
å ta to til tre år.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at forutsigbar tildeling av nytt areal er svært viktig for leverandørkjeden
som skal dimensjonere sine virksomheter i tråd med forventet fremtidig aktivitet
og gjøre investeringer i fysisk infrastruktur og kompetanse. Disse medlemmer mener
det må være et tydelig mål at det lyses ut 3 GW ny havvind hvert
år fra 2025, og at dette vil bidra til å synliggjøre Norges ambisjoner
og sikre industrielle ringvirkninger i Norge. Disse medlemmer påpeker samtidig
viktigheten av å ha god dialog med fiskerinæringen når nye områder
skal bygges ut, og at utlysningene skal ta hensyn til viktige miljøverdier,
fiskeriene, viltlevende arter og sjøfugl.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen slår
fast at de vil arbeide for å effektivisere konsesjonsprosessen og
korte ned tiden fram mot bygging av havvind, slik at de første havvindprosjektene
kan være i drift før 2030. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen vil gi unntak fra bestemmelsene om åpning av areal
der det er grunnlag for det, og ellers underlegge slike prosjekter
en rask og effektiv saksbehandling. Bl.a. at aktørene kan sende
inn konsesjonssøknad og detaljplan samtidig, og at disse behandles
samlet av Olje- og energidepartementet, er ett av flere tiltak regjeringen vurderer.
Disse medlemmer viser til
brev til komiteen fra olje- og energiministeren datert 2. mai 2022,
hvor det redegjøres for arbeidet med å forberede oppstart av forundersøkelser,
og at regjeringen la frem forslag til tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Rødt, viser til
at Olje- og energidepartementet har gjennomført en høringsprosess
av veilederen for arealtildeling, konsesjonsprosess og søknader
for vindkraft til havs, i tillegg til forslag til endringer i havenergilova
og havenergilovforskrifta 12. juni 2021. Flertallet viser til at det
kom inn over 150 høringssvar, at det ble tydelig adressert i høringsinnspillene
at det er behov for avklaringer om organisering og utvikling av
nett til havs, og at det vil bli vurdert om det er mulig å effektivisere
konsesjonsprosessen. Flertallet viser
til at regjeringen snarest må komme med en oppdatering av veilederen
for havvind når disse forholdene er avklart.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
satt et mål om å legge til rette for en storstilt satsing på havvind
gjennom en ambisiøs nasjonal strategi for havvind, som blant annet
inkluderer satsing på norsk leverandørindustri, et godt regelverk
og utvikling av nettinfrastruktur på norsk sokkel. Disse medlemmer viser til
at regjeringen den 11. mai 2022 presenterte en ny ambisjon om arealtildeling
fram mot 2040 for 30 000 MW havvindproduksjon i Norge. Dette er
en sum som tilsvarer nesten like mye kraft som vi produserer i dag.
Med denne ambisjonen går vi fra de to havvindmøllene som er i drift
i dag, til om lag 1 500 havvindmøller. Målet er å åpne et samlet
areal på om lag 5–6 ganger Sørlige Nordsjø II, eller ca. 1 pst.
av norske havområder. Disse
medlemmer mener at regjeringen nå legger til rette for en
storstilt utbygging av havvind i Norge som vil kunne gi betydelig
mer kraft til folk og bedrifter i framtiden. Med gunstige havområder, arbeidsfolk
med verdensledende kompetanse innen offshoreteknologi og et godt
samarbeid mellom stat og næringsliv har Norge alle forutsetninger
for å lykkes. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen vil utrede grunnrente
på havvind, og at norske lønns- og arbeidsvilkår vektlegges når
havvind bygges ut.
Disse medlemmer viser til
at det legges opp til en trinnvis tildeling av areal. For hvert
nytt areal skal regjeringen vurdere hvilke nettløsninger som er
mest gunstige, og sameksistens med andre næringer for å ivareta
hensyn til natur og miljø. Ved hver enkelt konsesjonsrunde gjøres
grundige vurderinger av virkningen på det norske kraftsystemet.
Målet med utbyggingen er at vi skal sikre folk og bedrifter rikelig
med rimelig kraft i årene som kommer. For å oppnå dette må havvindsatsingen
skje i hele landet.
Disse medlemmer viser til
at gjennom revidert nasjonalbudsjett vil regjeringen foreslå å gi
en tilleggsbevilgning på 70 mill. kroner som skal brukes til forundersøkelser
på Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord allerede i sommer, slik at
aktørene som tildeles konsesjon, kan komme raskere i gang. I tillegg
foreslås det å bevilge 10 mill. kroner til Havforskningsinstituttet
til økt kunnskap som grunnlag for lokalisering av havvind og havbruk
til havs i revidert nasjonalbudsjett. Satsingen skal frembringe
kunnskap om effekter på miljø og økosystemer og legge til rette
for sameksistens med andre næringer.
Disse medlemmer viser til
at det norske kraftnettet ikke vil kunne håndtere en så stor mengde
kraft som ambisjonen på 30 000 MW havvindproduksjon utgjør. Derfor
er det en forutsetning at betydelige deler av den produserte kraften
vil gå til andre land. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen vil vurdere kabler med toveis kraftflyt,
radialer til Europa og radialer til Norge for hver utlysning, og
at det er NVE og Olje- og energidepartementet som vil utrede konsekvenser av
alternativene. Selv om Norge vil ha stort behov for mer kraft, vil
en utbygging tilsvarende 30 000 MW gi oss langt mer kraft enn vi
har behov for selv. Derfor skal en del av kraften eksporteres til
landene rundt. Med dette vil Norge også kunne gi et viktig bidrag
til den omstillingen Europa er avhengig av for å klare overgangen
til fornybar kraft.
Disse medlemmer minner om
at høsten 2021 var det kun bygget ut to flytende havvindmøller i
Norge. Arealet som det nå planlegges å tildele, vil tilsvare kraft fra
om lag 1 500 vindmøller. I 2010 ble havenergiloven vedtatt, og NVE
utarbeidet et forslag til utredningsområder for havvind der 15 mulige
områder ble identifisert. I 2012 utarbeidet NVE en strategisk konsekvensutredning for
havvind. I årene etter dette sto havvindsatsingen stille, og ikke
før i 2018 ble NVE ble bedt om å vurdere om det har skjedd endringer
som påvirker den strategiske konsekvensutredningen for havvind fra
2012. Disse medlemmer viser
derfor til at regjeringens annonserte havvindsatsing er et taktskifte
i norsk politikk.
Havvindsatsingen
vil bli et viktig grunnlag for arbeid og oppdrag for leverandørindustri
langs hele kysten, som vil kunne bygge en ny næring på skuldrene
av den vi har i dag. Disse
medlemmer vil understreke at Norge som en energinasjon har
en lang historie med å forvalte våre felles ressurser til det beste
for fellesskapet og sikre arbeidsfolk og deres rettigheter. Dette grunnlaget
er det viktig å bygge videre på for en ny industriutvikling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at da
regjeringen Solberg forlot regjeringskontorene i oktober 2021, lå
det meste klart for en stor utbygging av havvind i Norge. Utsira
Nord og Sørlige Nordsjø II ble åpnet av regjeringen Solberg i 2020,
og det meste lå til rette for å utlyse konkret areal i disse to
områdene i starten av 2022. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Solberg allerede i juni 2021 varslet at NVE skulle
sette ned en direktoratsgruppe som skulle identifisere nye arealer
for havvind og gjennomføre en ny konsekvensutredning. Disse medlemmer merker
seg at dette først ble operasjonalisert våren 2022. Disse medlemmer er
skuffet over at ambisjonene for Sørlige Nordsjø II er skjøvet ut
i tid, og at arealene er delt opp i to faser. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg bevilget 2,3 mrd. kroner i støtte til Hywind Tampen,
verdens største flytende vindkraftverk, som skal delelektrifisere
Snorre- og Gullfaksplattformene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at neste tildeling av havvindareal etter
Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord i nye områder skjer senest i løpet
av 2025. Stortinget ber om at dette er en større utlysning som legger
til rette for skalering og teknologiutvikling og nye industrielle
muligheter og at utlysningen sikrer god sameksistens og tar hensyn
til viktige naturverdier.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utlyse og tildele areal på Utsira Nord og Sørlige
Nordsjø II i løpet av 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre jevnlige tildelinger av nytt areal for
havvind, for å nå målet om tildeling av areal tilsvarende 30 GW
innen 2040.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i lys av erfaringer og evalueringen som gjøres fra
de første tildelingene, vurdere å fastsette et delmål for arealtildeling
innen 2030.»
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber om at det mellom hver tildeling gjennomføres en evaluering for
å belyse effekter på det norske kraftnettet, sameksistens, industriutvikling
i Norge og miljøeffekter.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at det i norske havområder
er teoretisk mulig å produsere 100 ganger mer havvind enn det som
produseres fra det norske vannkraftsystemet. Det vil kreve rundt
én pst. av norske havområder, ca. 70 x 70 km, å installere 30 GW havvind,
noe som nesten tilsvarer den installerte effekten fra norsk vannkraftproduksjon
i dag (33 GW).
Disse medlemmer viser til
at flere land i vår region har store ambisjoner innen havvind, og
at det er avgjørende at de norske ambisjonene er tilsvarende høye dersom
vi skal unngå at industrielle ringvirkninger havner i andre land
med dårligere forutsetninger enn oss.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
det er bred enighet blant havvindaktørene på sokkelen om at det
er nødvendig med hybridkabler for å sikre lønnsomhet og tilstrekkelig
utbygging av nye havvindparker. Disse medlemmer viser til
at hybridkabler må innrettes på en slik måte at de bidrar til netto
økt kraftflyt i Norge og en lavere kraftpris for norske forbrukere, industri
og næringsliv over tid.
Komiteens flertall
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber om at regjeringen ved valg av nettløsning til havs som innebærer
tilknytning til det norske kraftsystemet, skal anleggets tekniske
utforming sikre nasjonale interesser, herunder forsyningssikkerhet
og rimelige kraftpriser til husholdninger, industri og næringsliv.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utvikle havvind på norsk sokkel med forbindelse
til og i samarbeid med landene rundt Nordsjøen, der hybridkabler
innrettes slik at de bidrar til netto økt kraftflyt til Norge og
lavere priser til norske forbrukere, industri og næringsliv over tid.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utvikle havvind på norsk sokkel der hybridkabler
kun kan benyttes dersom de bidrar til netto kraftflyt til Norge
og en lavere pris for norske forbrukere.»
Komiteen mener
samtidig at det er avgjørende med god sameksistens mellom ulike
brukere av norsk sokkel, herunder fiskeri, og at utbyggingen skjer
på naturens premisser og med god kunnskap om miljøkonsekvensene
av utbyggingen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener
det er avgjørende at det sikres god miljøkartlegging, grundige konsekvensanalyser
og tilstrekkelige midler til forskning for at havvindsatsingen skal lykkes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne understreker at Norge har forpliktet seg til 30 pst.
vern av norske havområder, og mener at naturmangfoldloven bør gjelde
hele den norske økonomiske sonen.
Disse medlemmer mener det
er viktig at havvindutbyggingen ikke deler opp viktige leveområder
eller trekkområder for truede arter. Før konsesjonsprosessene starter,
bør det defineres hvilke områder det ikke skal bygges havvind i.
Dette er spesielt viktig for særlig verdifulle og sårbare områder
(SVO-områder). Man må sikre en havvindutbygging som er i tråd med den
nye marine verneplanen og den kommende handlingsplanen for sjøfugler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at det i Meld. St. 36
(2020–2021) ble opprettet et samarbeidsforum for havvind med 50
representanter fra energisektoren, fiskerinæringen og leverandørindustrien
for å samle, styrke og synliggjøre næringen. I tillegg skal samarbeidsforumet
se på sameksistensen med eksisterende næringer. Flertallet viser til at samarbeidsforumet
skal bidra til at utbygging av havvind skjer på en god måte, og flertallet merker seg
at regjeringen har innkalt til et nytt møte i samarbeidsforumet
i slutten av mai 2022.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest, komme med en oppdatering av veilederen
for havvind som har vært på høring.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest fastsette tidspunkt for prekvalifisering
for å delta på utlysningene knyttet til Utsira Nord og Sørlige Nordsjø
II.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at utbygging og drift av havvindparker og
annen fornybar energiproduksjon på norsk sokkel skaper betydelig
industriutvikling og arbeidsplasser i Norge.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at utbygging og drift av havvindparker og
annen fornybar energiproduksjon på norsk sokkel har vesentlig bedre
natur- og miljøregnskap enn tidligere energiprosjekter i Norge. Utbygging
og drift skal gjøres på en måte som sikrer svært lav eller positiv
samlet naturpåvirkning over tid.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lyse ut nytt areal for havvind tilsvarende om lag
3 GW hvert år fra 2025. Utlysningene skal ta hensyn til viktige
miljøverdier, fiskeriene, viltlevende arter og sjøfugl. Dette kommer
i tillegg til de 4,5 GW som allerede er varslet på Sørlige Nordsjø II
og Utsira Nord, slik at minimum 20 GW skal være lyst ut i 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen åpne for 6 000 MW på Sørlige Nordsjø II, fordelt
på 3 000 MW i fase I og 3 000 MW i fase II.»
«Stortinget
ber regjeringen effektivisere konsesjonsprosessen for havvind, blant
annet ved at konsesjonssøknad og detaljert plan sendes inn samtidig
og behandles parallelt.»
Komiteen fremmer
følgende forslag.
«Stortinget
ber regjeringen styrke bevilgningen til forskning på miljøkonsekvensene
av havvindutbygging på norsk sokkel.»
Komiteens flertall
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, peker
på at det for Sørlige Nordsjø II er åpnet mulig kapasitet på 3 000
MW. Det er ikke utredet hvorvidt en eventuell åpning for utvidet kapasitet
på opp mot 6 000 MW på Sørlige Nordsjø II vil være forenelig med
hensyn til sameksistens mellom havvind, fiskeri og annen marin næringsaktivitet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike støtteordninger og virkemidler som
kan være utløsende for å få igangsatt prosjekter for flytende havvind,
deriblant differansekontrakter.»
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fortsette å legge til rette for at Norge skal ha
ledende testsentre for flytende havvind, som Marine Energy Test
Centre (Metcentre), for å utvikle verdensledende kompetanse i norsk
industri.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti viser til eget forslag om et
hurtigspor for havvind i tilknytning til petroleumsinstallasjoner. Disse medlemmer kommer
likevel til å stemme for forslag som nevnt nedenfor subsidiært.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å stille krav om delelektrifisering av offshoreinstallasjoner
gjennom mobile vindturbiner der det er egnet og komme tilbake i
forbindelse med revidert statsbudsjett for 2023, for å komme raskt
i gang med havvindutbyggingen og som en komplementær løsning på
lengre sikt.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det i dag er forskriftsfestet at operatører skal utrede elektrifisering
med kraft fra land. Dette er lite hensiktsmessig. For å få fortgang
i elektrifisering med flytende havvind vil forslagsstillerne at
alle operatørene på sokkelen skal utrede elektrifisering med flytende havvind
raskt. Dette vil bidra til å skape betydelig etterspørsel. Forhøyet
CO2-avgift på sokkelen bidrar
til lønnsomhet i utbygging, men det kreves trolig flere virkemidler.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til at dette er et arbeid som må
følges opp i det videre arbeidet med en satsing på havvind.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav om elektrifisering av offshoreinstallasjoner
gjennom mobile vindturbiner der det er egnet, for å komme raskt
i gang med havvindutbyggingen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener at havvind kan
bidra til å redusere behovet for kraft fra land, enten på enkeltfelt
eller som delelektrifisering i områdeløsninger. I enkelte tilfeller
kan havvind, i kombinasjon med gassturbiner, være den beste løsningen
der kraft fra land ikke er aktuelt. På Brage vurderer Wintershall
Dea å knytte flytende havvindenheter til eksisterende installasjoner
for olje- og gassproduksjon. To 11 MW-store vindturbiner på flytere,
oppankret rundt to kilometer fra Brage-plattformen, vil erstatte
om lag 60 pst. av kraftbehovet for Brage, som i dag genereres av gassturbiner. Disse medlemmer mener
at havenergiloven gir muligheter for effektiv prosjektutvikling
fordi direktekoblet havvind åpner for konsesjonsfritak. Disse medlemmer mener
den fleksibiliteten slike selvstendige konstruksjoner gir, ved at
de kan gjenbrukes på ulike lokasjoner, skaper flere nye muligheter. Konsepter
med direkte tilkoblet havvind til offshore-installasjoner bør vurderes
i relevante prosjekter.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte tidlig myndighetsstyrt kunnskapsinnhenting
og gi oppdrag om å starte prosessen med utredningsstudier av miljøkonsekvenser
knyttet til havvindutbygging umiddelbart.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lovfeste at Statnett skal eie eventuelle hybridkabler,
sammen med de tilknyttede lands TSOer.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Statnett får hele flaskehalsinntektene,
delt med de tilknyttede lands TSOer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener det er behov for en helhet i
planlegging av bruk av områder til havs, både for å kunne ta hensyn
til ulik bruk, naturmangfold, og klima, for å unngå konflikter og
for å sikre at utbyggingen skjer på de riktige stedene, i tråd med kunnskap
og helhetlige vurderinger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt,
Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at forvaltningsplanene
er et viktig verktøy for å gjennomføre en helhetlig og økosystembasert
forvaltning i norske havområder. Her blir hensynet til natur, miljø
og sameksistens vurdert i en helhetlig sammenheng hvor de ulike
interessene vurderes ut ifra miljøbelastning, biologisk mangfold
og føre-var-prinsippet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å etablere marine arealplaner for havvind, som
en del av de helhetlige forvaltningsplanene for norske havområder,
som skal oppdateres i 2024.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre god miljøkunnskap for alle deler av havmiljøet
i områder som er, og kan bli, aktuelle for norsk havvind. Oppsummering
og kartlegging skal starte i 2022, og resultatene skal legges til
grunn for utlysning av områder samt for natur- og miljøkrav til
utbygging og drift.»
Flertallet viser
til viktigheten av å legge til rette for helhetlig forvaltning og
sameksistens mellom ulike havnæringer. Flertallet viser til at havnæringene,
slik som havvind, karbonlagring under havbunnen (CCS), grønn skipsfart,
bærekraftig sjømatproduksjon, dyrking av tang og tare og naturbaserte
løsninger for binding av karbon, vil spille en avgjørende rolle
på vei mot både 2030- og 2050-målene for utslippskutt. En viktig forutsetning
er imidlertid at det sikres en forutsigbar tilgang på arealer, spesielt
til de nye havnæringene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
viser til at Norge har lang erfaring med å legge til rette for ulike
næringer i våre havområder, særlig mellom fiskeri, petroleumsvirksomhet
og skipstrafikk. I havområdene fra én nautisk mil utenfor grunnlinjen
er det statlige myndigheter som planlegger og avklarer arealbruken
gjennom sektorregelverk for de ulike næringene og de helhetlige forvaltningsplanene
for havområdene. Forvaltningsplanene er både et verktøy for å tilrettelegge
for verdiskaping, og for å opprettholde miljøverdiene i havområdene.
Det kunnskapsgrunnlaget som framkommer gjennom Faglig forum, som
ledes av Miljødirektoratet, er helt avgjørende for en helhetlig
og økosystembasert havforvaltning. Dette flertallet viser til
at forumet har ansvar for å utarbeide det samlede faglige grunnlaget
for oppdateringer og revideringer av forvaltningsplanene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at Faglig forum nå forbereder
det faglige grunnlaget som skal benyttes i den nye forvaltningsplanen
for havområdene som kommer i 2024. Dette faggrunnlaget skal være
klart våren 2023. I en fersk rapport fra Overvåkingsgruppen under
Faglig forum oppdateres kunnskap om status for miljøpåvirkning og forurensing
i de norske havområdene Barentshavet, Norskehavet og Nordsjøen med
Skagerrak. Forskere ved norske institusjoner har oppsummert resultater
fra overvåking av forurensning i luft, sedimenter, flere arter av
fisk og skalldyr, sjøfugl og sjøpattedyr. Rapporten viser at det
er mindre miljøgifter i norske havområder enn før, men at miljøgifter
som PCB og kvikksølv ikke forsvinner fra næringskjeden selv om tilførslene
går ned. Rapporten er en del av det faglige grunnlaget for forvaltningsplanen
for havområdene som vil bli klar i 2024.
Faglig forum har
også ansvaret for å overvåke «Særlig verdifulle og sårbare områder
(SVO)» i norske havområder. Arbeidsgruppen har nylig foretatt en
gjennomgang av miljøverdier og grenser i eksisterende SVO og fremmer
forslag til nye SVO-områder. I forvaltningsplanene for alle de norske
havområdene, dvs. Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, Norskehavet
og Nordsjøen/Skagerrak, er det identifisert SVO-områder som har
vesentlig betydning for det biologiske mangfoldet og den biologiske
produksjonen i havområdet, ofte også utenfor områdene selv. SVO-er
gir ikke direkte virkninger i form av begrensninger for næringsaktivitet, men
signaliserer viktigheten av å vise særlig aktsomhet i disse områdene
hvor føre-var-prinsippet legges til grunn for næringsaktiviteter.
Flertallet viser til at i
forbindelse med Meld. St. 29 (2020–2021) Heilskapelig nasjonal plan
for bevaring av viktige område for marin natur, legges det til grunn
at Norge skal være et foregangsland når det gjelder helhetlig og
økosystembasert forvaltning av havområdene våre, og at vi skal ta
vare på naturmangfoldet som gir grunnlag for å utnytte ressursene
bærekraftig. Derfor mener flertallet det er avgjørende
at det etableres gode systemer gjennom forvaltningsplanene for våre havområder
i forbindelse med havvindutbygging. All tilgjengelig kunnskap om
miljøeffekter av havvind skal kartlegges grundig for alle deler
av havmiljøet i områder som er eller kan bli aktuelle for norsk
havvind. Denne kunnskapen og kartleggingen skal inngå som en del
av Faglig forum sitt arbeid med å oppdatering av forvaltningsplanene
for våre havområder i 2024.
Flertallet viser til at det
er gjeldende sektorregelverk som ligger til grunn for regulering
av aktivitet i havområdene. Tildeling av arealer gjøres for flere
aktiviteter gjennom konsesjons- og tillatelsesregimer. For havbruk til
havs er det sendt på høring et forslag til konsesjonsregime. For
petroleumsvirksomheten fastlegges det områdespesifikke rammer i
forvaltningsplanene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne, og Kristelig
Folkeparti, viser til at det skal utarbeides næringsplaner som
skal inneholde felles overordnede prinsipper for statens tildeling
av arealer til havs og sameksistens mellom næringene. Prinsippene
skal skape større forutsigbarhet og bedre tilliten og samspillet
mellom statlige aktører og næringer. Det skal sees hen til prinsippene
i arealprosesser før utlysning av konsesjoner og tillatelser. Dette
vil bidra til gode prosesser for næringsutvikling som ivaretar bærekraftige
havområder. Prinsippene kan omfatte krav om / retningslinjer for
involvering av aktører i berørte havnæringer og andre berørte aktører
i tidlig fase, krav/retningslinjer om dialog underveis i utviklingsprosjekter
som har berøringspunkter mot andre aktører, eller samfunnsøkonomiske,
distriktspolitiske og miljømessige hensyn som skal følges opp og
rapporteres på av næringene. Prinsippene må være fleksible for å
håndtere en dynamisk nåsituasjon, den forventede utviklingen og
ukjente faktorer. Prinsippene bør derfor sette rammer og skape forutsigbarhet,
men ikke strenge føringer for hvor næringene kan operere. Slike
føringer kan redusere næringenes evne til å være innovative og til
å finne fleksible løsninger.
Dette flertallet mener det
trengs klare rammer for planlegging av arealbruk til havs. Koordinering
av sektorprosessene er god i dag, men det stilles i utgangspunktet
veldig få krav til høring og involvering av andre interesser. I
forbindelse med næringsplanene bør det sees på muligheter for å
styrke involveringen av andre interesser. Erfaringen fra sameksistensarbeidet
mellom fiskeri- og petroleumsnæringen vil være særlig aktuelt i den
forbindelse. Målet er å sikre enhetlige prosedyrer og sammenlignbare
vurderinger på tvers av sektorprosesser, som kan bidra til nasjonal
konsensus om hovedprinsippene i arealpolitikken til havs og den
overordnede disponeringen av havarealene.
I stortingsmeldingen
om helhetlige forvaltningsplaner for de norske havområdene (Meld.
St. 20 (2019–2020)), ble det vist at det var behov for en helhetlig
gjennomgang av alle SVO-ene i de norske havområdene, og at en slik
gjennomgang av miljøverdi og sårbarhet for alle SVO-ene skal sluttføres
i løpet av 2021. En tverrfaglig ekspertgruppe med deltagere fra
åtte forskningsinstitusjoner, ledet av Havforskningsinstituttet,
har gjennomført første del av miljøverdivurderingene. Resultatene fra
dette arbeidet presenteres i denne rapporten. Tidsplanen er nå justert,
men hele gjennomgangen, inkludert andre og tredje del av denne oppgaven
som omfatter sårbarhetsvurdering og beskrivelse av næringsaktivitetene
innenfor de særlig verdifulle områdene, skal være gjennomført i
løpet av våren 2022.
Dette flertallet viser til
at det skal utarbeides næringsplaner for havområdene som skal inngå
i rammen av forvaltningsplanene, og som skal bidra til god sameksistens
og sambruk av havarealer mellom nye og eksisterende næringer. Arealtilgang
må samtidig ta hensyn til bevaring av viktige områder for marin
natur, naturbaserte løsninger for karbonbinding og blå skog.
På denne
bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at forvaltningsplanen for norske havområder
bidrar til å samle og oppsummere tilgjengelig kunnskap om miljøeffekter
av havvind, og bidra til grundig kartlegging for alle deler av havmiljøet
i områder som er, og kan bli, aktuelle for norsk havvind. Relevant
kunnskap legges til grunn og skal benyttes ved utlysning av områder
samt for natur- og miljøkrav til utbygging og drift.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti mener det er nødvendig med ny fornybar
kraft. Flytende havvind koblet til olje- og gassinstallasjoner kan
redusere behovet for å tappe fastlandet for kraft og kutte betydelige
utslipp på sokkelen. Det haster også minst like mye med omstilling
av norsk leverandørindustri, som er tungt eksponert mot olje og
gass. Vi mener derfor at det må settes i gang med et hurtigspor
for flytende havvind.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener
at flytende havvind er en enestående industriell mulighet. Problemet
er at flere land er langt foran Norge i utviklingen av verdikjeder
for flytende havvind. Den nyeste tildelingsrunden i Skottland stod alene
for 14 GW flytende havvind. Sammenlignet med det utgjør planene
for Utsira Nord 1,5 GW – de eneste planene for flytende havvind
i Norge – svært lite.
Selv uten det store
hjemmemarkedet kan man bygge en verdensledende verdikjede knyttet
til flytende havvind med storstilte eksportmuligheter på sikt, men da
må det skje raskere enn ved ordinært løp for konsesjonsprosess for
havvind. Disse
medlemmer vil derfor foreslå å bruke oljekonsesjonene til
å gi tillatelser til å bygge ut flytende havvind koblet til oljeplattformene.
Dette er allerede utprøvd teknologisk og regulatorisk gjennom Hywind
Tampen.
Disse medlemmer vil peke på
at for effektiv bruk av oljekonsesjonene til å gi slike tillatelser,
må myndighetene aktivt legge til rette for det. Dette gjelder en
tydelig avklaring av hvilke prosesser som gjelder. Det må for eksempel
tydeliggjøres hvilke krav til konsekvensutredninger som gjelder,
og kravene må utformes slik at søknadsbehandlingen blir rask. Det
må også tilrettelegges for grundig involvering av fiskeriinteressene på
en måte som sikrer at det ikke gis tillatelser som svekker fiskeriene
og viltlevende marine arter. Ikke minst må myndighetene ta initiativ
overfor sektoren og fremme løsningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at det i lengre tid har blitt jobbet med planlegging og tilrettelegging
for utbygging av havvind i Norge. Det er stor interesse fra industrien
for etablering av både flytende og bunnfast havvind i Norge, og det
er viktig at det gis rammebetingelser som kan sikre at norsk leverandørindustri
skal kunne ta en posisjon i en fremtidig stor og viktig eksportnæring
for Norge. Disse
medlemmer viser til at vi har mye kompetanse og erfaring fra
petroleumsbransjen som vil være et konkurransefortrinn.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Venstre, og Miljøpartiet De Grønne viser
til at bunnfast havvind regnes som kommersielt lønnsomt, mens flytende
havvind fremdeles er umoden. Av de to arealene som er frigitt til
havvind, regnes Sørlige Nordsjø II som et felt for bunnfast og Utsira
Nord for flytende. Sørlige Nordsjø II har en beliggenhet som gjør
det naturlig å eksportere kraftproduksjonen til Storbritannia eller
til kontinentet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt er svært skeptiske til de store
urealistiske målsettinger fra flere partier om kraftproduksjonen fra
havvind og at alle utfordringer rundt manglende kraftoverskudd og
høye priser løses med etablering av havvind. Det er mange år frem
i tid før havvind vil kunne levere kraft til Norge, og produksjonsprisen
på havvind er langt høyere enn produksjonsprisen på land.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne er også opptatt av at det samtidig
er viktig å ta hensyn til andre interesser på havet som fiske og
sjøtransport. Etablering av vindparker på havet må ikke gå på bekostning
av fiske- og fuglebestander, fiskeri eller fremkommeligheten på
havet. Konsesjoner skal ikke gis stykkevis og delt,men etter grundige
helhetlige planer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tildele havvindkonsesjoner med kvalitative krav
og at de skal sikre norsk innhold i kontraktene.»
«Stortinget
ber regjeringen om at det ikke gis konsesjoner for havvind stykkevis
og delt, men etter grundige helhetlige planer som ivaretar fiskebestanden,
fuglebestanden, og fremkommelighet på havet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
mener det er et stort behov for å styrke det tverrfaglige kunnskapsgrunnlaget
for å sikre et best mulig beslutningsgrunnlag innenfor bærekraftige
rammer. Flertallet viser
til at en satsing på havvind er mer enn bygging av turbiner. Det
må tas hensyn til ressurskartleggingen (vindforholdene), plasseringen
av vindparker i henhold til dette, ulike miljøaspekter og andre
konsekvenser i forbindelse med både konsesjoner, utbygging og drift.
For å få dette til mener flertallet at vi må satse
på bred forskning og relevant utdanningstilbud innen havvindenergi,
både ved ordinære studietilbud og etterutdanning.
Flertallet viser til behovet
for et kunnskapssenter for den tverrfaglige forskningen, og viser
i denne sammenheng til Bergen Offshore Wind Centre (BOW). Senteret
har utgangspunkt i de sterke åtte fagmiljøene innen meteorologi
og juridiske problemstillinger ved Universitetet i Bergen (UiB),
men involverer nå også geologi (havbunnkartlegging), biologi, fysikk
og teknologi, og informatikk (optimalisering).
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
vil videre vise til et initiativ fra 13 ulike aktører som er oversendt komiteen.
De som står bak, er Norwea, WWF Verdens Naturfond, Greenpeace Norge,
Den Norske Turistforening, Norsk Friluftsliv, Natur og Ungdom, Norges
Jeger- og Fiskerforbund, ZERO, BirdLife Norge, Sabima, Forum for
utvikling og miljø, Naturvernforbundet og Vårgrønn. De ber om at
det blir enighet om følgende politikk:
-
«Det bevilges mer
midler til naturforvaltning, naturkartlegging, miljøkonsekvensutredninger,
og både grunnforskning og anvendt forskning for å bedre forstå effektene
av vindkraft til havs på hele økosystemer.
-
Forvaltningsplanene for norske havområder
styrkes som verktøy for helhetlig styring og blir tydeligere på
samordning av sektorprosesser. Utvikling av havvind forutsetter
i tillegg grundige, strategiske konsekvensutredninger.
-
Staten tar ansvar
for å utføre tidlige miljøkonsekvensutredninger/forundersøkelser
før konsesjon er tildelt, der de relevante og prosjektspesifikke kostnadene
senere kan belastes selskapet som får konsesjon.
-
Utbygging av havvind
ikke ødelegger viktige leveområder og trekkruter, særlig for truede
arter.
-
Konsesjonssystem
som tar sikte på at vi skal bygge en næring som er ledende på bærekraft,
og stiller krav om lavest mulig miljø-, natur-, og klimaavtrykk gjennom
hele livsløpet til havvindparken. Tildelingene må premiere utbyggere
som tar i bruk nye og innovative bærekrafts- og naturløsninger.
-
Utbyggingen i Nordsjøen
og på Utsira Nord brukes til å forske på områdene hvor vi i dag
har lite eller mangelfull kunnskap om havvindturbiners påvirkning
på livet i havet.»
Dette flertallet er enige
i disse bekymringene, og peker på en del av forslagene som er fremmet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avklare regulatoriske forhold i petroleumsloven,
havenergiloven og energiloven, slik at disse ikke er til hinder
for etablering av havvind for direkte elektrifisering av petroleumsinstallasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det er behov for en helhet i planleggingen av bruk av områder
til havs, for å kunne ta hensyn til naturmangfold, fiskerier og
for å unngå konflikter mellom ulike interesser. Det er en rekke
områder som er definert som særlige verdifulle og sårbare områder
(SVO) i forvaltningsplanene for norske havområder. Disse områdene
må utredes med tanke på marint vern etter naturmangfoldloven innen
det eventuelt åpnes for annen bruk av områdene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest utrede områder som er definert som særlig
verdifulle og sårbare områder (SVO) i forvaltningsplanene for norske
havområder, for marint vern etter naturmangfoldloven, og at det ikke
igangsettes ny aktivitet i disse områdene innen de er utredet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag.
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn at utbygging av havvind ikke skal
ødelegge viktige leveområder og trekkruter for noen arter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan petroleumsnæringen på norsk sokkel
best kan bidra i satsingen på havvind i Norge på en måte som legger
til rette for elektrifisering av sokkelen ved utforming av krav
om nullutslippsløsninger på nye petroleumsinstallasjoner og identifisere
om eventuelle regulatoriske forhold i havenergiloven er til hinder
for etablering av havvind for direkte elektrifisering av petroleumsinstallasjoner.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra til å realisere prosjekter i de første tildelingsrundene
blant annet gjennom å etablere egnet regime for risikoavlasting
og statsstøtte dersom det er behov for dette. Ulike modeller skal
i den sammenheng vurderes, herunder en modell med differansekontrakter
knyttet til kraftprisen for utbygging av havvind etter havenergiloven
i tildelte områder. Det er et mål å velge en ordning som minimerer
kostnadene ved realisering av prosjektet.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for å endre forskrift og retningslinjer slik
at også andre utslippsreduserende tiltak må vurderes i tillegg til
kraft fra land.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn at Statnett skal stå som motpart
for differansekontrakten fra staten sin side, og bes utrede hvordan
dette best kan gjøres.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til all kraftproduksjon medfører naturinngrep,
men at kunnskapsgrunnlaget om hvilke effekter vindkraftanlegg kan
få for havmiljøet, det biologiske mangfoldet og fiskeriene er særlig
svakt. Rødt er et parti for naturen og for bærekraftig næringspolitikk,
som brenner for kystfisket og for et sterkt føre-var-prinsipp. Norge
har allerede bygd ut mye fornybar kraft, og har enormt rike fiskeriressurser
langs kysten som riktig forvaltet kan være grunnlag for verdiskaping
og bosetting for all tid.
Dette medlem viser til at
Havforskningsinstituttet har identifisert en rekke kunnskapshull
om potensielle effekter av vindkraftanlegg på det marine økosystemet,
som det er viktig at fylles de kommende årene. Rødt går mot å åpne
for havvindprosjekter i perioden fram til 2025.
Dette medlem mener at næringspolitikken
må rettes inn mot at kompetansen i norsk industri ivaretas og videreutvikles,
og at dette er førende for hvordan staten utlyser og tildeler areal,
innretter støtteordninger og driver innkjøp. Dette medlem viser til at
Rødt fremdeles er det eneste partiet som ønsker å investere deler av
SPU i miljøvennlig infrastruktur og industri i Norge.
Dette medlem viser til partiets
standpunkt mot havvind, men vil likevel jobbe for føringer som kan
sikre at det tas bedre hensyn til natur og fiskerier eller sørge for
industriutvikling i Norge, dersom det gjennomføres utbygginger av
havvind i Norge.
Dette medlem vil advare mot
at såkalte hybridkabler fort kan ende opp som nye utenlandsforbindelser.
Norge har allerede stor utvekslingskapasitet til andre land, mer
enn landene rundt oss, og kan ved maksimal kapasitet sende halvparten
av krafta vi produserer, til EU-land og Storbritannia. Dette medlem viser
til at det diskuteres ulike teknologiske løsninger som kan hindre
dette, men at det er uklart hva som er gjennomførbart. Det må være
et grunnleggende prinsipp at Norge skal ha selvbestemmelse over
utformingen på nettet vi knytter oss til.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
viser til at både Norge og Europa trenger mye mer fornybar kraft de
kommende årene for å utvikle det klimavennlige samfunnet og næringslivet
som raskt må erstatte løsningene som i dag skaper stadig mer global
oppvarming. Mer fornybar kraft vil gjøre Europa mindre avhengig
av importert gass, blant annet fra Russland.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at rapporten «Norge i morgen» (McKinsey, 2022) konkluderer med
at en stor norsk havvindsatsing kan skape 36 000 årsverk og gi en
verdiskaping på 24 mrd. kroner i Norge innen 2030. Rapporten anslår
videre at Norge kan levere tjenester til internasjonale havvindprosjekter
tilsvarende omkring 14 pst. av havvindprosjektene i Europa. Premisset
er at det lyses ut minst 20 GW havvindprosjekter på norsk sokkel
innen 2030.
Disse medlemmer viser til
at Norge er forpliktet til å bidra til stans i tap av naturmangfold.
Staten må ta ansvar for, og sette som mål fra starten av, at havvind får
et positivt naturregnskap. Det er vesentlig at regjeringen starter
dette arbeidet umiddelbart, ved å gå gjennom tilgjengelig kunnskap
om natur- og miljøkonsekvenser av havvind, og gjennomføre en grundig
naturkartlegging av alle aktuelle norske havvindområder.