Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til at proposisjonen med tilhørende lovendringsforslag
behandles i denne innstillingen. Justering av særskattesatsen i
Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2022 behandles i Innst.
441 S (2021–2022).
Komiteen viser til at finanskomiteen
avholdt åpen høring om endringer i petroleumsskatteloven mv. den
10. mai 2022.
Komiteen viser til at petroleumsforekomstene
på kontinentalsokkelen er en begrenset naturressurs som tilhører
den norske stat. Petroleumsressursene gir grunnlag for en særlig
høy avkastning ved utvinning, og særskatten skal bidra til at en
stor del av denne tilfaller staten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er rett
at omleggingen til kontantstrømskatt begrenses til særskatten. Flertallet viser
til at det er viktig at skatt på alminnelig inntekt (selskapsskatten)
virker mest mulig likt mellom næringer, og at petroleumsselskapene
betaler skatt på sitt overskudd på linje med annen næringsvirksomhet.
Flertallet mener det er viktig
at petroleumsselskapene foretar stresstester av klimarisiko i sine
investeringsbeslutninger. Det vil være viktig for å sikre at investeringene
som gjøres i sektoren, er lønnsomme for staten og for samfunnet
innenfor de internasjonale klimamålene Norge har forpliktet seg
til.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Miljøpartiet De
Grønne, støtter at man fjerner særordningene for underskudd i alminnelig
inntekt, herunder fremføring av underskudd med rentetillegg, lete-
og opphørsrefusjon, og at dette erstattes med en beregnet selskapsskatt
som kommer til fradrag i særskattegrunnlaget. Dette flertallet støtter at
man i sammenheng med dette justerer særskattesatsen teknisk slik
at samlet skattesats forblir uendret.
Dette flertallet viser til
at det gjennom høringsrundene er uttrykt bekymring for endringene
som omfatter skattefradrag for fjerningskostnader og hvilke konsekvenser
det kan ha for produksjonen, spesielt i halefasen. Denne bekymringen
har spesielt sammenheng med de særegne forholdene for petroleumsnæringen
blant annet knyttet til omfattende arbeid med nedstengning og fjerning
og lønnsomheten de siste årene før endelig produksjonsstopp. Dette flertallet legger til grunn at
en ny skatteordning evalueres innen rimelig tid for å vurdere effekter
av omleggingen, både med hensyn til tilpasninger i næringa og særlig
med hensyn på hvordan den påvirker utviklingen i skatteinntektene.
Dette flertallet viser til
at det i proposisjonen fremkommer at omleggingen antas å medføre
et provenytap i omleggingsåret på om lag 45 mrd. kroner påløpt,
men at skatteinnbetalingene anslås å øke over tid. Dette flertallet poengterer
at omleggingen i første omgang vil påvirke innskuddene i Statens
pensjonsfond utland, og at omleggingen ikke vil påvirke handlingsrommet
i statsbudsjettet på kort sikt, men vil øke handlingsrommet i fremtidige
budsjetter.
Dette flertallet viser til
at omleggingen vil føre til at det i en overgangsperiode vil være
flere parallelle regelsett som må praktiseres, og at dette midlertidig
vil føre til et økt veiledningsbehov hos skattyterne og kontrollarbeid
hos skattemyndighetene.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, mener det er viktig at skattesystemet er forutsigbart.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, mener det er viktig å sikre forutsigbare
rammebetingelser for sektoren som legger til rette for et høyt aktivitetsnivå
og at samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer på norsk sokkel
gjennomføres. Dette
flertallet viser til at skattesystemet er et sentralt virkemiddel
for å oppnå dette.
Et femte flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at formålet med særskatten for petroleumsvirksomhet er
å sikre fellesskapet en større del av grunnrenten uten at selskapenes
lønnsomhetsvurderinger blir påvirket. Dette flertallet mener det
er viktig med en omlegging som gjør særskatten mest mulig nøytral,
og som bidrar til at det er størst mulig sammenfall mellom bedriftsøkonomiske
og samfunnsøkonomiske vurderinger. Dette flertallet støtter en
omlegging av særskatten til en kontantstrømskatt. På bakgrunn av
høringsinnspillene kommenteres enkeltelementer i proposisjonen.
Dette flertallet viser til
at kombinasjonen av en skatt på alminnelig inntekt der skattegrunnlaget
ligner mest mulig på det reelle overskuddet i virksomheten, og en
nøytral særskatt legger til rette for effektiv ressursbruk og høyest
mulig verdiskaping i norsk økonomi samlet sett, noe som igjen gir
grunnlag for høye inntekter til fellesskapet.
Et sjette flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
støtter videreføring av de midlertidige reglene som ble vedtatt
av Stortinget i juni 2020, slik det legges opp til i proposisjonen.
Et sjuende flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, støtter at det innføres en ordning med
adgang til å pantsette særskatteverdien av underskudd, slik dette
fremkommer i proposisjonen.
Dette flertallet støtter også
for øvrig regjeringens lovforslag slik det fremkommer i proposisjonen. Dette flertallet støtter
at omleggingen av særskatten til en kontantstrømskatt gjøres fra
og med inntektsåret 2022, unntatt utgifter som er omfattet av de midlertidige
reglene i petroleumsskatteloven, som beskrevet i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at det
var regjeringen Solberg som tok initiativ til å endre særskatten
for petroleumsvirksomhet til en kontantstrømskatt, og som sendte
forslaget på høring 3. september 2021. Hovedmålet med omleggingen
er å sikre en nøytral særskatt som bidrar til at investeringer på
norsk sokkel er samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Disse medlemmer viser til
at det ordinære skattesystemet for petroleum ofte har vært gjenstand
for uenighet og diskusjon. Det har vært en politisk debatt om skattevilkår
og nivå, men også faglig uenighet om verdsetting av fremtidige skattefritak.
Dette har gitt en usikkerhet rundt avgjørende vilkår for petroleumsnæringen
som næringen ikke har vært tjent med. Innføring av kontantstrømskatt
på sokkelen vil langt på vei avslutte disse diskusjonene.
Disse medlemmer viser til
at det i 2020 ble innført et midlertidig skatteregime for petroleumsnæringen
som følge av pandemien. Denne ordningen vil fases ut i løpet av
2022. Det gir et riktig tidspunkt for innføring av et nytt petroleumsskattesystem,
til erstatning for skattesystemet som gjaldt før de midlertidige
endringene trådte i kraft.
Disse medlemmer er opptatt
av forutsigbarhet i rammebetingelsene til Norges største og viktigste
næring. Da regjeringen Solberg fremmet dette forslaget i september
2021, var det med ønske om å bidra til å danne best mulig grunnlag
for bred politisk enighet om et skattesystem for petroleumsnæringen
som vil stå seg gjennom fremtiden på norsk sokkel. I så måte er disse medlemmer tilfreds
med at regjeringen Støre i hovedsak gjennomfører endringene regjeringen
Solberg foreslo, og støtter forslaget slik det fremgår av proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme lovforslag om å fjerne friinntekten i det
midlertidige petroleumsskatteregimet.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme lovforslag om å begrense det midlertidige
petroleumsskatteregimet til å gjelde innmeldte utbyggingsplaner
til og med 1. juli 2022.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme lovforslag om å begrense det midlertidige
petroleumsskatteregimet til å gjelde utbyggingsplaner hvor investeringene
er gjennomført innen utgangen av 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«I
I lov 17. juni
2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav
(skattebetalingsloven) gjøres følgende endring:
§ 10-1 tredje ledd
strykes.
II
Endringen under
I trer i kraft straks.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at olje- og gassnæringen er vår
viktigste næring og skal ha rammebetingelser som fremmer videreutvikling
og leting etter nye ressurser. Disse medlemmer mener næringen
skal ha stabile rammebetingelser som legger til rette for et mangfold
av aktører på norsk sokkel, både store og små virksomheter.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen i stor grad følger opp
regjeringen Solbergs forslag til nytt skattesystem for petroleumsnæringen. Disse medlemmer er
uenig i premisset om at rammebetingelsene for petroleumsnæringen
skal tilpasses en moden fase for sokkelen der aktiviteten etter
hvert bygges ned. Disse
medlemmer mener tvert imot at aktiviteten skal bygges opp
i takt med økt etterspørsel. Disse medlemmer viser til
at energibehovet i verden er økende, og den sikkerhetspolitiske situasjonen
i Europa tilsier et stort behov for norsk olje og gass i tiden som
kommer. Disse
medlemmer mener at Norge i denne situasjonen må opptre ansvarlig
og produsere så mye olje og gass som mulig samt videreutvikle våre
ressurser. Disse
medlemmer mener dette er viktig for verdens energisituasjon,
for utviklingen av Norge og for mange lokalsamfunn langs hele kysten. Disse medlemmer mener
forslaget til petroleumsskatt vil svekke rammebetingelsene for små
aktører, og bortfall av leterefusjonsordningen vil gi mindre leteaktivitet
på norsk sokkel.
Disse medlemmer kan på denne
bakgrunn ikke støtte regjeringens forslag til ny petroleumsskatt.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen legger til grunn fremtidig økte inntekter som følge
av skatteendringene. Disse
medlemmer mener grunnlaget for denne påstanden er svært usikker
da den forutsetter at skatteendringer ikke gir atferdsendringer
hos næringsaktørene. Disse
medlemmer mener det er grunn til å tro at skatteforslaget
vil gi færre investeringer og færre nye områder når risikoen for
selskapene blir større. Disse medlemmer mener at over
tid vil skatteforslaget kunne ha som virkning mindre aktivitet på norsk
sokkel, som også vil ramme alle tilknyttede virksomheter på land.
En slik utvikling vil i særlig grad ramme mange distriktssamfunn.
Disse medlemmer viser videre
til at forslaget vil komplisere skattesystemet for næringen og være
byråkratiserende. Det vil være flere parallelle skattesystem som
vil gi mer arbeidsbelastning for skatteetaten.
Disse medlemmer viser til
at det er et politisk flertall som vil endre petroleumsbeskatningen
selv om det vil ramme aktiviteten på norsk sokkel. Disse medlemmer er bekymret
for konsekvensene, især for mindre aktørers muligheter med de foreslåtte
rammebetingelsene. Subsidiært mener derfor disse medlemmer at i en situasjon
der flertallet avskaffer leterefusjonsordningen, må det gjøres flere
grep for å sikre mangfoldet på sokkelen og gi større grad av forutsigbarhet
for mindre aktører. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til innspill fra bransjen
i høringsrunden som regjeringen og flertallet allikevel ikke følger opp.
Disse medlemmer viser til
at innføring av en pantsettelsesordning, der selskapene kan pantsette
særskatteverdien av underskudd, oppleves som positivt av næringen.
Det er imidlertid slik at skal denne ordningen kunne kompensere
noe for bortfall av leterefusjonsordningen, må samtidig særlovsbestemmelsen
om statens tilbakesøkningsadgang mot långiver i skattebetalingsloven
oppheves.
På denne bakgrunn
fremmer derfor disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en forbedret pantsettelsesordning,
herunder at § 1-3 andre ledd i skattebetalingsloven oppheves.»
Disse medlemmer mener
at et bidrag til et mer variert aktørbilde i næringen ville ha vært
å behandle hele petroleumsskatten som ett samlet skattesystem. Dette
ville ha gitt et enklere regelverk og en likestilling mellom aktørene
som motvirker inngangsbarrierer.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre en likebehandling
av oljeselskap i og utenfor skatteposisjon og motvirke inngangsbarrierer.»
Disse medlemmer mener
videre det er et betydelig problem at aktørene ikke lenger vil ha
sikkerhet for å få nyttiggjort skattefradrag for fjernings- og nedstengingskostnader
når regelen om opphørsrefusjon bortfaller. Innretningen på forslaget
til nytt skattesystem kan derfor medføre tidligere nedstenging av
felt og svekke grunnlaget for haleproduksjon.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag som sikrer aktørene fullt
skattefradrag for fjernings- og nedstengingskostnader.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringens
forslag om umiddelbar utgiftsføring i særskattegrunnlaget begrunnes
med at det vil gjøre særskatten nøytral og derfor gi bedre samsvar
mellom selskapenes og samfunnets vurderinger av lønnsomhet.
Disse medlemmer viser til
at klimakostnaden knyttet til olje- og gassproduksjonen og bruk
av disse produktene ikke i tilstrekkelig grad reflekterer de reelle kostnadene
som fortsatt bruk av fossile energikilder vil føre til. Disse medlemmer vil
derfor påpeke at den foreslåtte endringen ikke tar hensyn til at
dagens samfunn i altfor stor grad overvurderer denne sektorens samfunnsøkonomiske
lønnsomhet.
Disse medlemmer viser til
at forslaget som regjeringen fremmer, vil føre til en skattereduksjon
på 45 mrd. kroner kun i 2022 for en næring som allerede har fått
enorme stimuli gjennom oljeskattepakken.
Disse medlemmer viser videre
til at en slik «vitamininnsprøyting» vil føre til å videreføre et
ekstremt høyt investeringsnivå i en sektor som burde trappes ned og
avvikles på sikt. Disse
medlemmer viser også til LOs høringsinnspill om fare for økt
skattetilpasning med en overgang til en kontantstrømskatt-modell.
Disse medlemmer går derfor
imot forslaget om innføring av en kontantstrømskatt og vil isteden
foreslå at dagens «ordinære» skattemodell videreføres, samtidig
med at friinntekten avvikles og avskrivningstakten økes til 25 år
slik at oljeinvesteringene i større grad likestilles med andre industrielle
investeringer.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å beholde oljeskatteregimet som
gjaldt før 2020, med følgende endringer:
-
Friinntekten i særskatten
fjernes
-
Avskrivningstakten
i selskapsskatten og særskatten settes til 25 år
-
Leterefusjonsordningen
avvikles.»
Disse medlemmer viser
til proposisjonens forslag om utbetaling av skatteverdien av underskudd. Disse medlemmer mener
at forslaget i praksis vil innebære å videreføre den omstridte leterefusjonsordningen,
og at forslaget fører til at fellesskapet tar på seg stor finansiell
risiko. Dersom selskapene som mottar utbetalingene, aldri kommer
i skatteposisjon, er midlene tapt for staten. Disse medlemmer mener at det
ikke lenger bør prioriteres å støtte nye aktører som vil inn på norsk
sokkel, ettersom aktiviteten uansett bør trappes ned. Disse medlemmer vil
derfor stemme mot proposisjonens forslag til § 5 sjette ledd.
Disse medlemmer viser til
proposisjonens forslag om pantsettelsesordning for skatteverdien
av underskudd. Av samme grunner som at disse medlemmer vil stemme
mot forslaget til utbetaling av skatteverdien av underskudd, ønsker disse medlemmer å gå
mot særegne pantsettelsesordninger for oljenæringen. Disse medlemmer viser
også til at Skatteetaten i sitt høringsinnspill skriver at den eksisterende
pantsettelsesadgangen er ressurskrevende administrativt, og at det
nye forslaget vil øke denne byrden.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i Innst.
351 L (2019–2020), der det «midlertidige» oljeskatteregimet ble
vedtatt:
«Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at bakgrunnen for å foreslå
‘midlertidige’ endringer i petroleumsskatten var å styrke petroleumsselskapenes
likviditet i en situasjon der kombinasjonen av lav oljepris og koronakrise
rammet næringen betydelig. Dette medlem mener at de endringene i
skatteregimet flertallet nå tar til orde for, både i omfang og varighet, går
langt ut over å være en midlertidig ordning for å sikre likviditet,
og peker på at endringene vil ha varighet til slutten av 2020-tallet.
Dette medlem mener det vil være en historisk dårlig og hastig beslutning
å endre petroleumskatteregimet mange år frem i tid på bakgrunn av
en akutt og muligens forbigående problemstilling, uten noen form
for utredning og med så kort saksbehandling. På bare få uker har
Stortinget satt til side et skatteregime og en oljepolitikk som
har vært møysommelig bygget opp over tid, uten i det hele tatt å
vurdere hvorvidt disse endringene er i tråd med våre klimamålsettinger
eller konsekvensene med tanke på oljeavhengigheten i norsk økonomi.
Dette medlem viser til at oljeprisen i skrivende stund har doblet
seg siden bunnpunktet i april, noe som understreker hvor overilt
det vil være å gjøre varige endringer på grunnlag av et øyeblikksbilde.
Dette medlem mener
de midlertidige endringene i petroleumsskatteregimet vil gi alvorlige
feilinsentiver for investeringer i petroleumssektoren vis-a-vis
investeringer i grønne næringer og fastlandsindustri. Dette medlem
peker på at det er det siste vi må satse på for å oppnå grønn omstilling
og nå våre klimamålsettinger, og at det haster. Dette medlem registrerer
at flertallet av partiene på Stortinget med disse skatteendringene
vil bidra til å låse kapital i fossile investeringer i lang tid fremover,
vel vitende om at dette ikke er bærekraftig, og at de resulterende
endringene handler om å forsøke å sikre lønnsomhet i prosjektene
heller enn likviditet, som i utgangspunktet skulle være formålet.
Dette medlem mener endringene innebærer at petroleumsselskapene
med all sannsynlighet vil investere i prosjekter som vil være ulønnsomme
for samfunnet, og hvor staten taper penger. Dette medlem peker på
at det er svært stor usikkerhet knyttet til både etterspørselen
etter og prisen på petroleum på både kort og lang sikt, og at regjeringens
forslag kan bidra til at det foretas store feilinvesteringer i både
et økonomisk perspektiv og et klima- og miljøperspektiv.
Dette medlem viser
til at Prop. 113 L (2019– 2020) stadfester at petroleumsskatten
ikke er nøytralt utformet, og at selskapene selv med regjeringens
opprinnelige forslag vil betale en betydelig mindre del av investeringskostnaden
etter skatt enn en nøytral skatt ville tilsi, og at andelen er enda
mindre gitt flertallets forslag. Dette medlem viser til at petroleumsskatten
er utformet for å ta hensyn til både oppgangs- og nedgangstider
og har ligget stabilt i lang tid. Dette medlem forstår ikke hvordan
partier som er imot å øke petroleumsskatten når det går godt i næringen,
med henvisning til stabile rammebetingelser, er for å redusere skatten
når det ikke går godt i næringen, og dette medlem vil på bakgrunn
av denne endringen varsle at petroleumsskatten vil bli gjenstand
for mange forhandlinger og endringer i årene som kommer.
[…]
Dette medlem viser
til at forslaget om umiddelbar utgiftsføring i særskatten innebærer
en midlertidig endring i retning av en kontantstrømskatt på petroleumsvirksomheten.
Ved en kontantstrømskatt faller begrunnelsen for friinntekten bort,
siden denne er å regne som en kompensasjon for at avskrivningen
tas over tid. Dette medlem anerkjenner derfor regjeringens opprinnelige forslag
om å redusere friinntekten som et grep i riktig retning, men mener
at friinntekten bør settes til null for å unngå feilinvesteringer.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
‘Stortinget
ber regjeringen utrede om petroleumsskatteregimet skal gjøres om
til en ren kontantstrømbeskatning på permanent basis.’»
Dette medlem vil peke på at dette medlem dessverre
hadde helt rett i sin analyse da oljeskattepakken ble vedtatt. Investeringene
i petroleumssektoren har vært skyhøye, inkludert i investeringer
som ikke kan anses som samfunnsøkonomisk lønnsomme. En større del
av samfunnets kapital og arbeidskraft har blitt bundet opp i petroleumssektoren,
noe som hindrer den nødvendige omstillingen av norsk økonomi og
næringsliv. Den økte aktiviteten bidrar videre til å trekke opp
rentebanen til Norges Bank og bidrar til at norske husholdninger
nå får høyere rente på sine boliglån.
Dette medlem mener skadevirkningene
på klima, miljø og norsk oljeavhengighet som følge av det midlertidige
oljeskatteregimet må begrenses så mye som mulig, og viser til at
det fortsatt er mulig å stramme inn ordningen.
Dette medlem foreslår derfor
å fjerne friinntekten i det midlertidige skatteregimet, at skatteregimet begrenses
til å gjelde innmeldte utbyggingsplaner til og med 1. juli 2022,
og at skatteregimet begrenses til å gjelde utbyggingsplaner hvor
investeringene er gjennomført innen utgangen av 2024.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts merknader i Innst. 351 L (2019–2020)
og til at Rødt stemte imot da det midlertidige skatteregimet ble
vedtatt i Stortinget. Dette
medlem viser til at det var en usikker tid for leverandørindustrien
da skatteendringen ble vedtatt, og Rødt mente at regjeringen i stedet for
skattelettelsene burde lagt fram en pakke med konkrete oppdrag for
industrien og maritim næring langs kysten for å erstatte det mulige
bortfallet av oppdrag.
Dette medlem viser til at
Rødt åpnet for å støtte midlertidige endringer i petroleumsskatteloven
dersom det samtidig ble stilt krav til at oppdrag går til norsk leverandørindustri,
at utbytter og bonusutbetalinger stanses, og at bevilgninger til
grønn industri økes. Stortingsflertallet ville ikke støtte dette. Dette medlem viser
til at Rødt ikke kunne stille seg bak forslaget fra regjeringen
fordi det midlertidige regimet ville gjelde investeringer ut over
de tre neste årene, og ikke kun prosjekter som sto i fare for å
bli avlyst eller utsatt på grunn av koronapandemien. Reglene ga
derfor incentiver til å øke aktiviteten ut over det som allerede
var planlagt.
Dette medlem viser til Rødts
forslag om å få Equinor tilbake på norske hender og bruke selskapet
som et industrilokomotiv i Norge, og om å opprette et statlig norsk
industrifond. Dette
medlem viser videre til Rødts egne forslag om en mer aktiv
industripolitikk i Representantforslag 103 S (2018–2019) om en ny
industriell revolusjon – rettferdig og miljøvennlig.
Dette medlem viser til at
olje- og gassutvinning må reduseres kraftig for å unngå en klimakatastrofe. Rødt
mener derfor at det trengs en planmessig og rettferdig nedtrapping
av norsk olje- og gassvirksomhet, og at det ikke bør settes i gang
nye utbyggingsprosjekter på norsk sokkel. Hovedsakelig bør dette
skje gjennom stans i lete- og utbyggingstillatelser, men skattesystemet bør
også innrettes etter målet om å redusere aktiviteten i næringen.
Dette medlem mener derfor
at dagens ordinære skatteregime bør bestå, men at friinntekten i
særskatten og leterefusjonsordningen bør fjernes. Det er ikke et mål
at skattesystemet skal være investeringsnøytralt for oljenæringen,
ettersom aktiviteten uansett må nedskaleres kraftig på grunn av
klimatrusselen. Dette
medlem mener likevel at regjeringens forslag er å foretrekke
dersom friinntekten og leterefusjonsordningen ikke fjernes i det
eksisterende lovverket.