Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nr. 77/2022 og nr. 78/2022 av 18. mars 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2020/1055 og (EU) 2020/1054

Til Stortinget

Sammendrag

EØS-komiteens beslutninger nr. 77/2022 og nr. 78/2022 av 18. mars 2022 gjelder innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2020/1055 om endringer i reglene for yrkes- og markedsadgang for vegtransport og (EU) 2020/1054 om endringer i reglene for kjøre- og hviletid og fartsskriver mv. på vegtransportområdet. Fartsskriver er et apparat som i dag brukes til å kontrollere etterlevelse av kjøre- og hviletidsreglene. Rettsaktene er en del av EUs mobilitetspakke del 1.

Siden gjennomføringen av EØS-komiteens beslutninger i norsk rett medfører behov for lovendringer, er Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nødvendig etter Grunnloven § 26 andre ledd. Forordningene ble innlemmet i EØS-avtalen 18. mars 2022, med forbehold om Stortingets samtykke.

En generell beskrivelse av hovedtrekkene i EUs mobilitetspakke del 1 og relevante rettsakter er gitt i proposisjonens punkt 2.1. Det fremkommer av proposisjonen at gjennomføring av de to forordningene innebærer visse, men begrensede økonomiske og administrative konsekvenser som antas å kunne dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer, jf. nærmere omtale i proposisjonens kapittel 6.

Forordningene (EU) 2020/1054 og (EU) 2020/1055 inngår i EUs mobilitetspakkes sosiale del og gjennomfører nye felleseuropeiske regler på vegtransportområdet om kjøre- og hviletid, fartsskriver og yrkes- og markedsadgang. Formålet med forordningene er å forbedre arbeids- og næringsvilkårene i vegtransportsektoren, hindre sjåførtretthet og sikre mer effektiv håndheving.

Forordningene vurderes å være et ledd i å styrke sosiale rettigheter og gi likere konkurranse- og arbeidsvilkår innenfor det europeiske godstransportmarkedet på veg. Norge har i mange år jobbet for å fremme disse formålene sammen med andre land med lignende synspunkter.

Stortinget har i anmodningsvedtak 210 (2020–2021) bedt regjeringen forberede og fremme forslag om begrensning av utenlandsk lastebiltransport i Norge, i tråd med vedtak fra behandlingen av EUs mobilitetspakke.

I henhold til EØS-avtalen artikkel 93 nr. 2 skal beslutninger i EØS-komiteen treffes ved enighet mellom EU på den ene siden og EØS/EFTA-statene, som opptrer samstemt, på den andre. Det følger av artikkel 103 nr. 1 at beslutningen først blir bindende for Norge etter at det er meddelt fra norsk side til de andre partene at de forfatningsmessige kravene er oppfylt.

Omtale av EØS-komiteens beslutninger og tilrådning

EØS-komiteens beslutning nr. 77/2022 av 18. mars 2022 endrer EØS-avtalens vedlegg X (Generelle tjenester) og vedlegg XIII (Transport). EØS-komiteens beslutning inneholder en fortale og fem artikler.

Fortalen angir at forordning (EU) 2020/1055 blir innlemmet i EØS-avtalen og hvilke vedlegg til EØS-avtalen som skal endres ved innlemmelsen.

Artikkel 1 viser til endringene som gjøres i punkt 3 i vedlegg X til EØS-avtalen.

Artikkel 2 viser til endringene som gjøres i punkt 19a i vedlegg XIII til EØS-avtalen.

Artikkel 3 bestemmer at teksten til forordning (EU) 2020/1055 på islandsk og norsk, som vil bli kunngjort i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende, skal gjelde som autentiske språkversjoner.

Artikkel 4 fastsetter at beslutningen trer i kraft 19. mars 2022, forutsatt at alle meddelelser etter EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1 er inngitt.

Artikkel 5 slår fast at EØS-komiteens beslutning skal kunngjøres i EØS-avdelingen av og i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende.

EØS-komiteens beslutning nr. 78/2022 av 18. mars 2022 endrer EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport). EØS-komiteens beslutning inneholder en fortale og fire artikler.

Fortalen angir at forordning (EU) 2020/1054 blir innlemmet i EØS-avtalen og hvilket vedlegg til EØS-avtalen som skal endres ved innlemmelsen.

Artikkel 1 lister opp endringene som gjøres i punkt 21b og punkt 24e i vedlegg XIII til EØS-avtalen.

Artikkel 2 bestemmer at teksten til forordning (EU) 2020/1054 på islandsk og norsk, som vil bli kunngjort i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende, skal gjelde som autentiske språkversjoner.

Artikkel 3 fastsetter at beslutningen trer i kraft 19. mars 2022, forutsatt at alle meddelelser etter EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1 er inngitt.

Artikkel 4 slår fast at EØS-komiteens beslutning skal kunngjøres i EØS-avdelingen av og i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende.

EØS-komitébeslutningene og rettsaktene i uoffisielle norske oversettelser, følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

Rettsaktene er EØS-relevante, og departementet anbefaler at Stortinget samtykker til innlemmelse med tilpasningstekst i EØS-avtalen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 105 LS (2021–2022), der Samferdselsdepartementet foreslår endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven som en del av arbeidet med å gjennomføre deler av den såkalte mobilitetspakken i norsk rett. I denne innstillingen behandles spørsmålet om Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nr. 77/2022 og nr. 78/2022 av 18. mars 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2020/1055 og (EU) 2020/1054 om endringer i reglene for yrkes- og markedsadgang for vegtransport og endringer i reglene for kjøre- og hviletid og fartsskriver mv. for vegtransportområdet.

Komiteen viser videre til at gjennomføring av forordningene i norsk rett medfører behov for endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven. Disse endringene behandles i Innst. 436 L (2021–2022).

Komiteen tilrår at Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 77/2022 og nr. 78/2022 av 18. mars 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2020/1055 og (EU) 2020/1054 om endringer i reglene for yrkes- og markedsadgang for vegtransport og endringer i reglene for kjøre- og hviletid og fartsskriver mv. for vegtransportområdet.

Uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen

Transport- og kommunikasjonskomiteen avga den 19. mai foreløpig innstilling til saken. Innstillingen ble sendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks- og forsvarskomiteen svarer i sitt brev datert 24. mai 2022 følgende:

«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 19. mai til Prop. 105 LS (2021–2022) Endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven (mobilitetspakken mv.) og samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nr. 77/2022 og nr. 78/2022 av 18. mars 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2020/1055 og (EU) 2020/1054.

Utenriks- og forsvarskomiteen slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Prop. 105 LS (2021–2022) og har for øvrig ingen merknader.»

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget samtykker til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 77/2022 av 18. mars 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1055 og EØS-komiteens beslutning nr. 78/2022 av 18. mars 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/1054.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 31. mai 2022

Erling Sande

Kirsti Leirtrø

leder

ordfører