Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 106
LS (2021–2022), der det legges frem forslag om innlemmelse i EØS-avtalen
av to EU-forordninger, og forslag om endring i vegtrafikkloven.
Komiteen viser til at det overordnede
formålet med forordningene er å redusere utslipp av CO2 fra tunge kjøretøy (over
3 500 kg). Utslipp av CO2 fra
tunge kjøretøy har tidligere ikke vært regulert ved konkrete utslippsmål.
Kravene retter seg ikke mot utslipp fra det enkelte kjøretøy, men
mot hver bilprodusents gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp fra alle registrerte
kjøretøy det enkelte år.
Komiteen viser til at vi i
Norge ikke har produsenter av tunge kjøretøy som omfattes av forordningene.
Statens vegvesen rapporterer i dag allerede for person- og varebiler,
og innlemmelsen av EU-forordningene vil i praksis bety at det også
skal rapporteres på tunge kjøretøy.
Komiteen viser til at forordningene
betinger en mindre endring av vegtrafikkloven § 13 b. Gjeldende § 13
b gir hjemmel til departementet til å fastsette forskrift om nærmere
angitte forhold knyttet til krav til CO2-utslipp
mv. for produsenter av personbiler og lette nyttekjøretøy. Foreslått
lovendring utvider hjemmelsadgangen til også å gjelde tunge kjøretøy.