Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Stein Erik Lauvås, Tobias Hangaard Linge, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline
Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra
Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 236 S (2021–2022).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at departementet etter
domsavsigelsen i Høyesterett i plenum 22. desember 2020 har foretatt
en vurdering av om dommen tilsa en justering i saksbehandlingen
av søknader om godkjenning av planer for utbygging og drift av petroleumsforekomster
(PUD), og i tilfelle hvilke endringer som burde gjøres. Saksbehandlingen
ble som følge av dette justert fra og med høsten 2021, da disse
vurderingene var sluttført. Flertallet viser videre til
at i Meld. St. 11 (2021–2022) omtales utredningsplikten knyttet
til klimavirkninger av produksjons- og forbrenningsutslipp ved behandlingen
av alle nye utbyggingsplaner .
Flertallet viser videre til
at Statens syn i rettsprosessen var at vedtaket var gyldig, og staten
vant fram på alle punkter i alle tre rettsinstanser. Høyesterettsdommen
har ikke endret rettstilstanden, og domstolen sier at politiske
spørsmål først og fremst ligger til våre politiske organer å avgjøre.
Olje- og energidepartementet har etter 22. desember 2020 godkjent
planer for utbygging og drift av prosjektene Breidablikk, Kristin
Sør og Kobra East & Gekko. Disse tre prosjektene er godkjent etter
gjeldene lover, regler og prosedyrer. PUD for Breidablikk-utbyggingen
ble sendt inn i 2020 og godkjent før departementet hadde vurdert
ferdig og tatt stilling til om høyesterettsdommen tilsa en justering
av saksbehandlingen av søknader om godkjenning av planer for utbygging
og drift av petroleumsforekomster.
Flertallet merker seg at regjeringen
ikke ser grunnlag for omgjøring av disse prosjektene, til tross
for at det er gjort endringer i saksbehandlingen som følge av høyesterettsdommen. Flertallet viser
til at Høyesterett enstemmig kom til at vedtaket verken var i strid med
Grunnloven § 112 eller Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK).
Høyesterett kom videre til at det ikke var gjort noen saksbehandlingsfeil,
og at ev. feil uansett ikke hadde virket inn på vedtaket. Et mindretall mente
at klimakonsekvensene av forbrenning burde vært vurdert under åpningen
av Barentshavet sørøst, og at dette måtte føre til at åpningen måtte
vurderes på nytt, med en ny konsekvensvurdering. Et flertall på
11 dommere mente at det mest egnede og formålstjenlige var at slike
vurderinger gjøres på tidspunktet for behandling av utbyggingsplaner
(PUD), fordi utslipp først og fremst oppstår dersom det blir gjort
drivverdige funn som får godkjent PUD og blir bygd ut. Høyesterett
uttalte at det er opp til myndighetene hvilke miljøtiltak som skal
settes i verk for å sikre miljøet. Domstolen påpekte at myndighetene
vil ha både rett og plikt til ikke å godkjenne PUD dersom situasjonen
på utvinningsstadiet har blitt slik at det vil være i strid med
Grunnloven § 112 å godkjenne utvinningen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
oppfatter Høyesteretts dom av 22. desember 2020 slik at politiske
spørsmål først og fremst ligger til våre politiske organer å avgjøre,
og at Stortinget ved flere anledninger har tatt stilling til forslag om
hel eller delvis utfasing av norsk petroleumsvirksomhet på bakgrunn
av de globale CO2-utslippene.
Alle slike forslag er forkastet av et bredt politisk flertall. Stortinget har
også tatt stilling til forslag om ikke å godkjenne nye utbyggingsplaner
de har blitt forelagt, på grunn av globale CO2-utslipp. Slike forslag har
blitt stemt ned av et bredt politisk flertall.
Flertallet understreker at
det er de samlede utslippene av klimagasser i verden, inkludert
Norge, som påvirker den globale oppvarmingen. Utslippene globalt fra
bruk av olje og gass utgjør om lag 40 pst. av utslippene. Norske
felt dekker i dag om lag 2–3 pst. av verdens behov for olje og gass.
Våre påviste ressurser, som antas å bli utvunnet ved fremtidige
nye utbygginger og ytterligere økte utvinningstiltak, er begrensede
og av henholdsvis 1,9 og 1,6 måneder av verdensforbruket av gass og
væske. Antatt uoppdagede ressurser i åpnet areal er i størrelsesorden
nok til å dekke henholdsvis 5,2 og 4,3 måneder med dagens globale
forbruk. Flertallet er derfor
av den oppfatning at størrelsene på norske ressurser begrenser muligheten
norsk ressursforvaltning har for å påvirke globale klimagassutslipp
og dermed også mulige klimaendringer i Norge, dette selv om en kun
beregner bruttoutslipp ved forbrenning.
Videre viser flertallet til
at det er usikkert om nye utbyggingsprosjekter på norsk sokkel bidrar
til økte, uendrede eller lavere globale nettoutslipp, altså hvis
en også tar hensyn til annenordenseffekter i energimarkedene av
økt ressursutvinning i Norge. Dette temaet er vurdert av ulike fagmiljøer
som har kommet frem til ulike anslag på nettoeffektene. Alle slike
beregninger er naturlig nok basert på en rekke diskutable og usikre
forutsetninger. Uansett vil nettoeffekten på utslippene være svært
liten i et globalt perspektiv og alltid mindre enn bruttoutslippene.
Flertallet viser til at også
Høyesterett uttalte at nettoeffekten av forbrenningsutslipp er et
komplisert og omstridt tema – siden den er så nært knyttet til det globale
markedet og konkurransesituasjonen for olje og gass. Det vises blant
annet til at utslippene kan gå opp dersom gass blir erstattet av
kull og at kutt i norsk oljeproduksjon vil kunne bli erstattet av
olje fra andre land, samt at kvotesystemet EU ETS også vil ha påvirkning
på nettoeffektene.
Flertallet vil understreke
at det har vært allment kjent i lang tid at forbrenning av olje
og gass produsert på norsk sokkel vil medføre CO2-utslipp, og at det har vært
en tydelig del av debatten om norsk petroleums- og klimapolitikk
i mange år. Dette har derfor også vært en viktig del av bakteppet
for departementets gjennomføring av den petroleumspolitikken Stortinget
har fastlagt.
Flertallet viser til at departementet
fra og med høsten 2021 har endret saksbehandlingen av søknader om
godkjenning av planer for utbygging og drift av petroleumsforekomster,
etter å ha vurdert dommen fra Høyesterett, og at departementet nå
vurderer klimakonsekvensene av forbrenning ved behandlingen av planene.
Departementet vil synliggjøre vurderingene som er gjort, i eventuelle
vedtak om godkjenning av plan for utbygging og drift, jf. Meld.
St. 11 (2021–2022).
Flertallet vil også påpeke
at Høyesterett kun har påpekt at myndighetene vil ha rett og plikt
til ikke å godkjenne planer for utbygging og drift dersom situasjonen
på utvinningsstadiet har blitt slik at det ville være i strid med
Grunnloven § 112 å godkjenne utvinningen, uten at Høyesterett har
sagt noe nærmere om hvor terskelen for å påvise slik strid ligger,
eller hvilke momenter som bør inngå i en slik vurdering. Flertallet kan
ikke se at dommen fra Høyesterett gir grunnlag for å gjøre ytterligere
endringer i behandlingen av søknader om godkjenning av planer for
utbygging og drift enn det som allerede er gjennomført og varslet
i Meld. St. 11 (2021–2022), og kan verken se at det er grunnlag for
å omgjøre tidligere søknader, ikke sluttbehandle søknader som ligger
til behandling, eller la være å ta nye søknader til behandling.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at bakgrunnen for forslaget er en utredning
sendt fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) til Olje-
og energidepartementet 18. mars 2022, hvor NIM gjør rede for sitt
syn på hvordan Høyesteretts dom i det såkalte klimasøksmålet 22. desember
2020 må følges opp av staten.
Disse medlemmer viser til at
NIM er et uavhengig, offentlig organ underlagt Stortinget som har
som oppgave å fremme og beskytte menneskerettighetene i Norge i
tråd med Grunnloven, menneskerettsloven, internasjonale traktater
og folkeretten for øvrig. Disse medlemmer viser til Innst.
216 L (2014–2015), da Stortinget besluttet å opprette en egen nasjonal
institusjon for menneskerettigheter. Her understreket et enstemmig
presidentskap at
«Stortinget i vår
har vedtatt endringer i Grunnloven med siktemål å styrke menneskerettighetenes
plass i samfunnet».
og uttalte om NIMs
mandat:
«Presidentskapet
viser til at en sentral oppgave vil være overvåking av menneskerettighetssituasjonen, herunder
kartlegging og vurdering av norske forhold opp mot internasjonale
standarder for å identifisere utfordringer og gi råd til myndighetene
om forbedringer. Nasjonal institusjon skal selv kunne ta initiativ
til, eller utføre på oppfordring fra myndigheter eller sivilsamfunn,
særlige undersøkelser på samfunnsområder der det er indikasjoner
på menneskerettighetsutfordringer. Om nødvendig skal nasjonal institusjon
kunne være pådriver overfor myndighetene for å få iverksatt tiltak.»
Da et enstemmig Storting
fattet vedtaket om å opprette NIM, formulerte daværende stortingspresident Olemic
Thommessen det slik fra Stortingets talerstol:
«Stortinget må ha
et årvåkent blikk på menneskerettighetssituasjonen i vårt eget land.
En sentral oppgave for den nasjonale institusjonen vil være å overvåke menneskerettighetenes
stilling og komme med anbefalinger til Stortinget og andre myndigheter.»
Disse medlemmer er helt enige
i dette og stiller seg bak omtalen av NIMs mandat som et enstemmig storting
slo fast i 2015. Disse
medlemmer merker seg at NIM i høringen opplyste om at de har
utpekt klima og miljø som et prioritert område for sitt arbeid.
Disse medlemmer viser til at
NIM i den aktuelle utredningen tar utgangspunkt i Høyesteretts dom, der
det heter at staten vil kunne ha «rett og plikt til å ikke godkjenne»
søknader om godkjenning av plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster
(PUD) dersom «hensynet til klima og miljø ellers» tilsier det jf. Grunnloven
§ 112, og hvor det forutsettes at forbrenningsutslipp fra norsk
petroleum i utlandet «vil bli konsekvensutredet ved en eventuell
søknad om PUD». På denne bakgrunn gjør NIM grundig rede for hvordan
slike konsekvensutredninger må gjennomføres i lys av dommen, hvilke
kriterier som bør legges til grunn, og hvilke formelle krav til
åpenhet og høring som staten er pliktig å følge.
Disse medlemmer merker seg
at NIM i sin tilråding skriver følgende:
«PUD-godkjenninger
som er gitt uten forutgående konsekvensutredning av klimavirkningen
av forbrenningsutslippene, er i strid med Grunnloven § 112 annet ledd
og EUs prosjektdirektiv. Gitt denne vurderingen bør godkjennelser
gitt etter 22. desember 2020 behandles på nytt, og ytterligere PUD-søknader
stilles i bero, slik at plikten til å foreta konsekvensutredning
kan ivaretas.»
Disse medlemmer understreker
at det ikke kan herske noen tvil om at staten er pålagt å følge
Grunnloven. Disse
medlemmer viser til at Høyesteretts dom 22. desember 2020
snudde bevisbyrden på hodet. Dersom utbygging av olje- og gassfelt
skal tillates, må det derfor dokumenteres at dette er i tråd med
Parisavtalens 1,5-gradersmål.
I utredningen viser
NIM til oppdaterte vitenskapelige kilder som tilsier at det ikke
er rom for å godkjenne ny produksjon av olje og gass innenfor det
gjenværende karbonbudsjettet for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader,
og at det derfor er
«nærliggende at plikten
til å nekte PUD av hensyn til klima og miljø har inntrådt, med mindre
departementet etter føre var-prinsippet konkret kan påvise at en
PUD i det enkelte tilfellet likevel er forenelig med å begrense
oppvarmingen til 1,5 grader».
Disse medlemmer stiller seg
bak denne vurderingen og kan ikke se at regjeringen legger en kunnskapsbasert
tilnærming til grunn for klima- og oljepolitikken. Disse medlemmer viser til FNs
klimapanels siste delrapport, hvor det fremkommer at de estimerte fremtidige
utslippene fra dagens fossile infrastruktur på 660 gigatonn CO2-ekivalenter langt overgår
det gjenværende karbonbudsjettet for 1,5-gradersmålet (510 gigatonn). Disse medlemmer viser
videre til at Det internasjonale energibyrået i mai 2021 la frem
rapporten «Net Zero by 2050», der det heter at
«det er ikke behov
for investeringer i nye fossil energi-prosjekter i vårt netto-null-scenario».
Disse medlemmer mener det er
avgjørende at saksbehandlingen av PUD-godkjenninger endres i tråd med
Høyesteretts dom. Disse
medlemmer konstaterer at regjeringen så langt ikke har fremlagt
informasjon som redegjør for hvordan vurderingene av klimakonsekvensene
konkret skal gjennomføres, eller hva som etter regjeringens syn
må til for at regjeringen skal si nei til en søknad om godkjenning
av PUD. Statsråden har blant annet i VG 29. april 2022 omtalt vurderingene som
er gjort, som «en skjematisk sjablongberegning». Selve vurderingene
har ikke blitt offentliggjort eller sendt på høring. I sin vurdering
av forslaget overfor komitéen går statsråden heller ikke nærmere
inn på hvilke kriterier som skal ligge til grunn for disse vurderingene.
Disse medlemmer viser til at
i et svar til Stortinget på Dokument 15:1809, opplyser statsråden
at Kristin Sør og Kobra East & Gekko etter hans syn vil ha en
«marginal effekt på globale utslipp» som «ikke vil kunne ha målbar
betydning for klimaendringer i Norge».
Disse medlemmer bemerker at
dette er et argument som vil kunne brukes som argument mot et hvilket
som helst klimatiltak hvor som helst i verden.
Disse medlemmer er uenig med
flertallets påstand om at Breidablikk, Kristin Sør og Kobra East
& Gekko er godkjent etter gjeldende lover, regler og prosedyrer. Disse medlemmer viser
til at flertallet i Høyesterett i dommen fra 22. desember 2020 slo
fast at det er i forbindelse med vedtak om utbyggings- og driftstillatelse
at staten skal vurdere om klimakonsekvensene av forbrenningsutslipp
er i tråd med Grunnloven § 112. Ifølge Norges institusjon for menneskerettigheter
(NIM) er
«PUD-godkjenninger
som er gitt uten forutgående konsekvensutredning av klimavirkningen
av forbrenningsutslippene, i strid med Grunnloven § 112 annet ledd
og EUs prosjektdirektiv».
På den
bakgrunn kan ikke disse
medlemmer se at utbygginger etter 22. desember 2022 er godkjent
etter gjeldende lover.
Videre merker disse medlemmer seg
at NIM i sin høringsuttalelse til komitéen, med henvisning til statsrådens
offentlige redegjørelser, skriver at de
«vanskelig kan se
at det skisserte saksbehandlingssystemet ivaretar kravet om konsekvensutredning
og begrunnelsen for det».
Disse medlemmer deler denne
vurderingen og mener det er avgjørende med tydelige, transparente
kriterier for hvordan disse vurderingene skal gjennomføres. Det
gjelder også av hensyn forutsigbarhet for næringen.
Disse medlemmer viser til
at NIM i sin utredning lister opp normer eller prinsipper som de
mener bør ligge til grunn for vurderingen i departementet. NIM mener
vurderingen må «skje i lys av miljørettslige prinsipper som aktsomhet
(føre var) og generasjonssolidaritet», at «samlede historiske utslipp
med opphav fra petroleumsvirksomheten på norsk sokkel og øvrige fremtidige
utslipp som er i produksjon eller er gitt endelig godkjenning av
norske myndigheter» er relevante i vurderingen, at «antakelser om
fremtidig markedsadferd fra aktører utenfor norsk jurisdiksjon»
er «uten rettslig betydning» i vurderingen, og at eventuell usikkerhet
om hva som vil skje i andre land, ikke kan vurderes i miljøets disfavør.
I klartekst innebærer dette at det ikke er tilstrekkelig å argumentere
med generelle påstander om at norsk olje eller gass kan føre til
at andre land øker sin produksjon, eller at norsk gass kan føre
til lavere utslipp. NIM mener at departementet i tilfelle må dokumentere
dette gjennom å
«identifisere prosjekter
i andre land som ikke vil utvinnes som følge av at en PUD fra norsk
sokkel fyller markedsbehovet».
Disse medlemmer støtter NIM
sine forslag til prinsipper for vurderingen av klimakonsekvenser
i PUD-saker.
Disse medlemmer viser til
at i tillegg til selve innholdet i klimavurderingene understreker
NIM at åpenhet, mulighet til å uttale seg og demokrati er selvstendige
mål i miljølovgivningen. NIM understreker at
«for å ivareta kravet
til konsekvensutredning av forbrenningsutslipp etter petroleumsloven
§ 4-2 lest i lys av Grl. § 112 annet ledd, og EUs prosjektdirektiv,
vil PUD-godkjenninger måtte bygge på forutgående konsekvensutredning
som sendes på høring før en beslutning tas».
Disse medlemmer støtter NIMs
vurdering og mener klimavurderinger av forbrenningsutslipp innenfor
rammene av 1,5-gradersmålet må innarbeides som krav i PUD-veilederen.
Disse medlemmer har merket
seg høringsinnspillet fra Barneombudet og Redd Barna om at hensynet til
barns beste også må vurderes eksplisitt i saker om utbyggings- og
driftstillatelser for nye olje- og gassfelt. Barneombudet skriver:
«Barneombudet mener
det ikke kan være tvil om at utvinning av fossilt brennstoff har
konsekvenser for barns rettigheter. Staten er dermed forpliktet
til å vurdere konsekvensene for barns rettigheter og legge avgjørende
vekt på hva som vil være til barnets beste.
Barneombudet mener
staten har en plikt til å vurdere konsekvensene for barnets rettigheter
ved eventuell ny utvinning av olje og gass i Norge. Barnets beste skal
være et grunnleggende hensyn slik Grunnloven § 104 krever, og vurderingen
skal være synliggjort i den beslutningen som blir fattet.»
Disse medlemmer viser til
at NIM i møte med komiteen stilte seg bak denne vurderingen og anbefalte at
et minimum må være at konsekvenser i levetiden til dagens barn blir
vurdert i forbindelse med behandling av utbyggings- og driftstillatelser.
Disse medlemmer slutter seg
til denne vurderingen og mener krav til vurderinger av barns rettigheter
og hensyn til barns beste må innarbeides i PUD-veilederen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle godkjenninger av planer for utbygging
og drift av petroleumsforekomster (PUD) gitt etter 22. desember
2020 trekkes tilbake.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre et umiddelbart moratorium på behandling
av alle nye søknader om Plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster (PUD)
inntil et system med tydelige, transparente kriterier for klimavurderinger
av forbrenningsutslippene er på plass.»
«Stortinget
ber regjeringen fastsette tydelige, transparente kriterier for klimavurderinger
av forbrenningsutslipp i forbindelse med PUD-søknader, i tråd med Norges
institusjon for menneskerettigheters anbefaling.»
«Stortinget
ber regjeringen endre PUD-veilederen med krav om at klimavurderinger
av forbrenningsutslipp innenfor rammene av 1,5-gradersmålet blir
konsekvensutredet og sendt på høring i forkant av endelig beslutning.»
«Stortinget
ber regjeringen endre PUD-veilederen med krav om at hensyn til barns
beste blir konsekvensutredet og sendt på høring i forkant av endelig
beslutning, i tråd med Grunnloven.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er opplagt at regjeringen må forholde
seg til lover, regler og vedtak fattet av Stortinget. Det er ingenting
i høyesterettsdommen som tilsier at regjeringen ikke har overholdt
dette. Dersom Stortinget mener at regjeringens rammer i lover, regler
og vedtak ikke er tilstrekkelig for å ivareta bærekraftsmålene,
kan Stortinget måtte gjøre endringer i lovverket dersom stortingsflertallet finner
det nødvendig.
Disse medlemmer mener at konsekvensen
av NIMs forslag på klimafeltet vil være at utviklingen av klimapolitikken
flyttes fra folkevalgte organer til domstolene. Forslaget fremmes
på tross av Høyesteretts svært tydelige dom i det såkalte klimasøksmålet,
hvor NIM engasjerte seg på den tapende parts side. Det foreslåtte
lovfestede klimamålet vil, med sine vide tolkningsmuligheter, legge
veien åpen for nye rettsprosesser hvor hensikten vil være å overprøve
viljen til det flertallet velgerne har valgt inn på Stortinget.
Disse medlemmer mener at NIM
har lagt til grunn et rettspolitisk syn som savner både demokratisk oppslutning
og dekning i norsk rettstradisjon. Disse medlemmervil derfor
understreke at de ikke gir sin tilslutning til NIMs synspunkter
på Grunnlovens betydning for klimapolitikken. Disse medlemmer viser til
at petroleumslovgivningen oppstiller krav om konsekvensutredning,
men det er ikke i seg selv et grunnlag for også å innfortolke dette
som et formkrav etter Grunnloven § 112. På samme måte kan heller
ikke 1,5-gradersmålet innlemmes i fortolkningen av Grunnloven § 112,
fordi dette målet ellers nyter bred politisk oppslutning og innlemmes
i sekundærretten.
Disse medlemmer viser videre
til det arbeid som pågår med NIMs forslag i kontroll- og konstitusjonskomiteen.