Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Stein Erik Lauvås, Tobias Hangaard Linge, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline
Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, viser til proposisjonen, der regjeringen
foreslår innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2018/851 (EU) om
endringer i rammedirektivet om avfall mv. I proposisjonen bes det
om samtykke til en endring i forurensningsloven. Endringen gjelder
betingelsene i avfallsfasens opphør i § 27 tredje ledd.
Komiteen viser til EUs lovgivning
om avfall og avfallshåndtering, som består av flere ulike direktiver,
forordninger og vedtak som er innlemmet i EØS-avtalen. En sentral
rettsakt på området er rammedirektivet om avfall (direktiv 2008/98/EF).
Direktiv (EU) 2018/851 endrer rammedirektivet om avfall. Komiteen merker seg
at endringene omfatter økte mål for forberedelse til ombruk og materialgjenvinning
av husholdningsavfall og lignende avfall fra næringslivet. Endringene
omfatter også presisering av hvordan materialgjenvinning skal beregnes,
og nye minimumskrav til produsentansvarsordninger.
Komiteen påpeker at et viktig
formål med rammedirektivet om avfall er å beskytte miljøet og menneskers
helse ved å forebygge og redusere avfallsproblemer. Dette er nødvendig
for overgangen til en sirkulær økonomi. Komiteen viser til at det blant
annet ble vedtatt endringer i bestemmelsen om avfallsfasens opphør
i rammedirektivet artikkel 6, for å støtte opp om dette formålet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at forurensningsloven
kapittel 5 om avfall og avfallsforskriften innebærer omfattende
plikter knyttet til å ha og håndtere avfall. Norge er gjennom tilslutning
til rammedirektivet forpliktet til å være i overensstemmelse med
EUs avtaleregelverk, som avfallsdefinisjon og betingelsene for avfallsfasens
opphør.
Flertallet viser til den gjennomførte
høringen til proposisjonen, og merker seg at høringsinstansene i
hovedsak er positive til endringene som foreslås. Oppsummert vektlegges
det at endringene vil gi mulighet for reduserte kostnader for næringslivet,
at det kan ha en positiv miljøeffekt fordi det tilrettelegger bedre
for en sirkulær økonomi, samt at det vil forenkle arbeidet med å endre
det norske regelverket i fremtiden. Flertallet merker seg at enkelte
av høringsinstansene har noen bekymringer knyttet til forslaget.
En av disse er frykt for at endringene vil føre til mindre statlig
kontroll og en vagere forståelse av regelverket.
Flertallet merker seg at departementet
i sum vurderer miljøeffekten av forslaget som positiv, som følge
av mulighetene for økt bruk av sekundære råvarer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti mener det er viktig med god oppfølging
fra norske myndigheters side av rammedirektivet om avfall. Disse medlemmer er
bekymret for manglende ressurser i blant annet Miljødirektoratet
og deres kapasitet til å følge opp de mange bestemmelsene som kommer
fra EU. Disse medlemmer forventer
derfor at regjeringen tar signalene fra Miljødirektoratet, gjengitt
i Aftenposten 30. januar 2022, på alvor, og kommer tilbake i forbindelse
med statsbudsjettet for 2023 med en plan for hvordan behovet for
økt kapasitet skal følges opp.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Samfunnsbedriftenes høringssvar på Miljødirektoratets
høring om Forslag til endring i forurensningslovens § 27 om avfallsfasens
opphør med frist 2. mars 2021, hvor de er bekymret for konsekvensen
av redusert kontroll som følge av lovendringen fra minimumskrav
til utfyllende bestemmelser og av å samtykke til endringene i EUs rammedirektiv
om avfall. Det er grunn til å være bekymret over at det i dag kan
produseres en rekke resirkulerte/sirkulære produkter med høyere
konsentrat av helseskadelige miljøgifter enn tilsvarende produkter basert
på jomfruelige råvarer. Dette
medlem er bekymret for om de foreslåtte endringene til utfyllende bestemmelser
uthuler den nasjonale myndighetens kontroll ved en liberalisering
av regelverket.
Dette medlem viser til høringsuttalelsene
fra Statsforvalteren i Oslo og Viken og Norsk forening for farlig
avfall, hvorav sistnevnte er tydelig positiv til den foreslåtte
lovendringen, men hvor begge viser til at det kan være grunnlag
for å gjøre en mer helhetlig gjennomgang av forurensningsloven kap.
5 om avfall. Dette kan bidra til en klargjøring av begrepet «gjenvinning»
i loven og forholdet til rammedirektivet.
Regjeringen har i
Hurdalsplattformen uttrykt at de vil utarbeide en ny og forbedret
handlingsplan for sirkulærøkonomi, og dette medlem mener at det i
den anledning kan være nyttig med en helhetlig gjennomgang av forurensningslovens
bestemmelser om avfall, forholdet til rammedirektivet om avfall
og hvilke bestemmelser Norge bør ha.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
samtykker ikke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr.
318/2021 av 29. oktober 2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
(EU) 2018/851 om endringer i rammedirektivet om avfall mv. og vedtar
ikke foreslåtte endringer i forurensningsloven, men ber regjeringen
komme tilbake i forbindelse med en helhetlig gjennomgang av forurensningslovens
kapittel 5 om avfall og forholdet til rammedirektivet.»