1.2 Nasjonal datainfrastruktur
Departementet foreslår
endringer i pasientjournalloven § 10 om nasjonal digital datainfrastruktur.
For å kunne gi best mulig helsehjelp er det en forutsetning at relevante
og nødvendige opplysninger om sykdomshistorie og legemiddelbruk
følger pasienten gjennom hele pasientforløpet og forvaltes og lagres
på en trygg måte. Digitale løsninger skal understøtte en helhetlig
samhandling mellom helsepersonell og styrke pasienter og innbyggeres
mulighet til å ta aktivt del i eget behandlingsopplegg.
Departementet oppfatter
at høringsinstansene i all hovedsak er positive til hovedlinjene
i forslaget.
Med nasjonal datainfrastruktur
mener departementet et nettverk av digital teknologi og ulike aktører, som
til sammen utgjør en digital samhandlingsinfrastruktur. Datainfrastrukturen
kan omfatte helseopplysninger og andre personopplysninger som benyttes
i samhandling for å yte, administrere eller kvalitetssikre helsehjelp
til enkeltpersoner. Dette inkluderer nasjonale e-helseløsninger
og andre felleskomponenter. Datainfrastrukturen skal legge til rette
for at helsepersonell enkelt og raskt kan få tilgang til relevante
og nødvendige journalopplysninger nedtegnet av helsepersonell i
egen og i andre virksomheter.
Med samhandling mener
departementet all form for kontakt, samarbeid og informasjonsutveksling
i en virksomhet eller mellom flere virksomheter, som inngår i eller
støtter opp under oppfølging av en pasient eller bruker i et behandlingsforløp.
Felles for all samhandling er at det krever en tydelig oppgavefordeling
mellom aktørene, og at ansvaret for oppfølging av pasienter og brukere
overføres effektivt.
Datainfrastrukturen
er ikke en journalløsning. Den enkelte virksomhet vil fremdeles
ha ansvar for å sørge for en journalløsning hvor helsepersonellet
kan oppfylle sin dokumentasjonsplikt. Den nasjonale datainfrastrukturen
skal legge til rette for at helsepersonell enkelt og raskt kan lese
relevante journalopplysninger nedtegnet av helsepersonell i egen
og i andre virksomheter. Hvilket helsepersonell som har adgang og/eller
plikt til å nedtegne journalinformasjon (skriveadgang) og i hvilke
situasjoner, følger av gjeldende regelverk. Adgang og plikt vil
typisk gjelde registrering av opplysninger knyttet til behandling
av pasienter i egen virksomhet, helsefellesskap mv. og enkelte elementer
i samhandlingsløsningen som e-resept og kjernejournal. Det funksjonelle omfanget
bestemmes primært av helse- og omsorgstjenestene som skal understøttes.
Hva en pasientjournal skal inneholde, taushetsplikt, informasjonssikkerhet mv.
er særskilt regulert.
Departementets forslag
skal bidra til en bedre, mer helhetlig og koordinert helsetjeneste,
trygge tjenester av høy kvalitet og mer effektiv ressursbruk. Forslaget
gir et juridisk grunnlag for denne utviklingen.
Etter gjeldende rett
foreligger det ikke hjemmel til å etablere et nasjonalt pasientjournalsystem.
Av Prop. 72 L (2013–2014) om pasientjournalloven og helseregisterloven
(punkt. 13.2.2) følger:
«Et nasjonalt journalsystem
med en felles totalløsning for alle aktørene innen helse- og omsorgssektoren, bør
etter departementets vurdering legges frem for Stortinget og besluttes
i eget lovvedtak.»
En nasjonal datainfrastruktur
for digital samhandling er etter departementets syn en form for
felles totalløsning som favner videre enn nasjonale tiltak som er begrenset
til bestemte områder, jf. pasientjournalloven § 10, og samarbeid
mellom to eller flere virksomheter, jf. pasientjournalloven § 9.
Sammensetningen av de tre journalløsningene Helseplattformen i Midt-Norge,
arbeidet for en felles samordnet pasientjournalløsning i regi av
de tre øvrige regionale helseforetakene og felles journalløsning
i kommunal helse- og omsorgstjeneste utenfor helseregion Midt-Norge,
og de nasjonale samhandlingsløsningene kjernejournal, e-resept mv.,
utgjør en nasjonal datainfrastruktur. Forskrifter om en slik nasjonal
datainfrastruktur som vil knytte pasientens journal sammen i en
helhetlig nasjonal løsning, krever en utvidet lovhjemmel.
Digitale løsninger
skal understøtte en helhetlig samhandling mellom helsepersonell
og styrke pasienter og innbyggeres mulighet til å ta en aktiv rolle
i eget behandlingsopplegg.
Pasienter og brukere
har behov for, og bør kunne forvente å møte en effektiv helse- og
omsorgstjeneste som opptrer samordnet, helhetlig og koordinert.
Lovforslaget skal sikre at relevante og nødvendige opplysninger
om pasientene er tilgjengelige for helsepersonell i forbindelse
med helsehjelp. Dette vil også kunne begrense duplisering av pasientdata
og antallet unødvendige tester.
Samtidig skal den
enkeltes personvern ivaretas. Behandlingen av opplysningene i nasjonal
datainfrastruktur blir underlagt lovbestemt formålsbegrensning i samsvar
med pasientjournalloven. Dette vil imidlertid ikke være til hinder
for at journalopplysninger også kan være tilgjengelig for å kunne
videreutvikle helse- og omsorgstjenestene gjennom forskning og undervisning.
Departementet foreslår
et nytt andre ledd i § 10, som gir Kongen i statsråd hjemmel til
å gi forskrift om nasjonal datainfrastruktur for digital samhandling.