Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen,
fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner,
fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Torleik Svelle, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til proposisjonen.
Komiteen avholdt høring i saken
6. mai 2022, der sju høringsinstanser deltok. I tillegg har komiteen
mottatt to skriftlige innspill fra organisasjoner som ikke var på
den muntlige høringen.
Komiteen sendte spørsmål til
kunnskapsminister Tonje Brenna i brev 19. mai 2022. Kunnskapsministerens
svar i brev 20. mai 2022 følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen merker seg at forslagene
i proposisjonen i hovedsak innebærer en reversering av privatskolelovgivningen
til slik rettstilstanden var inntil 2015, jf. Ot.prp. nr. 37 (2006–2007).
Komiteen er kjent med at 4,25
pst. av elevene i grunnskolen og 8,2 pst. av elevene i videregående
skoler gikk i friskoler i skoleåret 2019–2020, samt at antallet godkjente
friskoler i drift har økt fra 268 friskoler høsten 2013 til 346
friskoler høsten 2021.
Komiteen viser til at hovedinnholdet
i lovforslaget er forslag om å oppheve de to godkjenningsgrunnlagene
«vidaregåande opplæring i yrkesfaglege utdanningsprogram» og «særskilt
profil», jf. friskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene h og i, hvilket
innebærer at disse to godkjenningsgrunnlagene ikke lenger skal gi
grunnlag for godkjenning som privat skole med rett til statstilskudd.
Disse to grunnlagene kom inn i loven i 2015 etter forslag fra forrige
regjering.
Komiteen merker seg videre
at skoler som er godkjent på disse to grunnlagene, etter forslaget
i fremtiden bare skal kunne få godkjent nødvendige driftsendringer.
Forslagene er i samsvar med forslagene som ble sendt på høring.
Komiteen viser til proposisjonen
og merker seg at regjeringen, på bakgrunn av innspill i høringen,
har valgt å ikke følge opp høringsforslaget om at de skolene som
har fått godkjenning etter friskolelova § 2-1 andre ledd bokstav
h, må være i drift per 1. juli 2022 for å beholde sin rett til tilskudd
og til å drive virksomhet etter loven. Komiteen merker seg at dette
innebærer at de skolene som har fått godkjenning etter lovens § 2-1
andre ledd bokstav h og i, må starte opp virksomheten innen den
normale fristen på tre år, jf. friskolelova § 2-1 femte ledd.
Komiteen er kjent med at Kunnskapsdepartementet,
i påvente av Stortingets behandling av lovforslagene i proposisjonen,
den 15. november 2021 instruerte Utdanningsdirektoratet om å stille
i bero behandlingen av søknader om godkjenning av nye skoler og driftsendringer
ved eksisterende skoler på de to grunnlagene som foreslås opphevet
– profilskoler og private videregående yrkesfagskoler. Komiteen merker
seg at disse søknadene vil bli behandlet når Stortinget har tatt stilling
til forslagene i proposisjonen, samt at oppholdet i søknadsbehandlingen
er grunnet, jf. forvaltningsloven § 11 a første ledd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til proposisjonen, der den sentrale målsettingen
med forslagene er å styrke den offentlige fellesskolen og stramme
inn veksten i private skoler med rett til statstilskudd. Flertallet mener
at universelle velferdstjenester – som skole – i hovedsak skal drives
av det offentlige. Skolen er den viktigste fellesarenaen for barn
og unge. Brede faglige, sosiale og kulturelle elevfellesskap er
viktig for å styrke elevenes evne til dialog, respekt og toleranse. Flertallet mener
derfor det er en styrke at barn går i den samme skolen, der de tar
del i det fellesskapet og mangfoldet som de møter ellers i samfunnet. Flertallet mener
at fellesskolen bygger opp tilliten og bygger ned forskjellene mellom
folk, og at dette er bra for fellesskapet og den generelle samfunnsutviklingen.
Flertallet mener at privatskoleloven,
slik den var fram til 2015, ivaretok fellesskolen på en bedre måte enn
gjeldende regelverk, samtidig som loven ivaretok kjernen i foreldreretten,
det vil si foreldrenes og foresattes rett til å velge et annet opplæringsalternativ
for sine barn enn den offentlige skolen, samt Norges forpliktelser
i henhold til internasjonale konvensjoner.
Flertallet minner om at disse
partiene i behandlingen av Prop. 84 L (2014–2015) fra regjeringen
Solberg advarte mot at innføring av nye godkjenningsgrunnlag, «profilskoler»
og «videregående opplæring i yrkesfaglige utdanningsprogram», i
realiteten ville åpne for en omfattende privatisering av skolen. Flertallet var derfor
sterkt imot en ytterligere liberalisering av friskoleloven og mente
det var grunn til å være på vakt mot en økt segregering og større
ulikhet i skoletilbudet, slik erfaringene fra blant annet Sverige
har vist.
Flertallet mener veksten i
antall privatskoler de siste årene bekrefter det disse partiene
den gang advarte mot, og flertallet understreker behovet
for at denne tendensen stoppes. Her viser flertallet til at det netto er
etablert 96 nye privatskoler og netto 266 færre offentlige skoler
de siste ti årene.
Flertallet viser til Hurdalsplattformen,
der regjeringen varsler at den vil styrke lokale folkevalgte sin
mulighet til å si nei til nye privatskoler og utvidelser ved eksisterende
skoler. Flertallet merker
seg at regjeringen vil sette i gang arbeidet med helhetlige utredninger
av dette og komme tilbake til Stortinget med saken på egnet måte. Flertallet imøteser
dette arbeidet.
Flertallet viser til at en
skole som har fått godkjenning etter gjeldende regler, må starte
opp i løpet av tre år etter at godkjenning er gitt, jf. friskolelova
§ 2-1 femte ledd. Flertallet merker
seg at regjeringen på bakgrunn av innspill i høringen har valgt
å ikke gå videre med høringsforslaget om å framskynde fristen til 1. juli
2022. Flertallet støtter
å videreføre oppstartsfristen på tre år.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det bør
være rom for friskoler i Norge. Friskoler med viktige fagtilbud eller
ulike pedagogiske opplegg gir mer mangfold og valgfrihet for elevene.
I tillegg gir friskolene viktig inspirasjon, og de utgjør et sterkt
supplement til det offentlige skoleverket.
Disse medlemmer understreker
at den offentlige skolen fortsatt skal være hovedregelen, og at
det er viktig å bygge opp et tilbud som både leverer kvalitet og tilpasset
opplæring i den offentlige skolen, men disse medlemmer mener at friskoler
er et viktig og godt alternativ for mange som ønsker noe annet enn
det den offentlige skolen tilbyr, og bidrar til å gi større mangfold i
skolesektoren.
Disse medlemmer viser til at
84 pst. av alle skolene som har fått godkjenning siden 2012, har
fått godkjenning etter de grunnlagene som regjeringen foreslår å
videreføre.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i forbindelse med framleggelse av denne proposisjonen ikke
har varslet noen tiltak for å styrke bredden i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene
i videregående opplæring eller profilskoler i offentlig regi. Forslaget
vil derfor innebære en svekkelse av elevenes opplæringstilbud i
friskolene, uten noen tilsvarende styrking av tilbudene i offentlig
regi.
Disse medlemmer viser til at
det ikke har vært gjennomført en storstilt privatisering av norsk
skole under regjeringen Solberg, slik kunnskapsministeren ved flere
anledninger har hevdet. Det er et faktum at 95 pst. av alle elever
i grunnskolen går i den offentlige skolen. Disse medlemmer viser videre
til at Solberg-regjeringen brukte alle åtte årene i regjering til
å løfte den offentlige skolen. Flere elever lærer nå å lese, skrive
og regne skikkelig. Fraværet har stupt, og flere elever enn tidligere
fullfører videregående skole.
Disse medlemmer viser til at
en godkjent friskole må oppfylle en rekke krav til innhold og kvalitet. Skolens
læreplan skal være jevngod med den som gjelder for offentlige skoler,
og gi elevene en opplæring som i art og nivå svarer til den kunnskapen
og de ferdighetene som formidles i offentlig skole. Slik sikres
også elevenes muligheter til overgang fra godkjent friskole til
offentlig skole eller motsatt.
Disse medlemmer mener flest
mulig av de private skolene bør være godkjente friskoler med offentlig støtte,
lave skolepenger og lovfestede krav til innhold og kvalitet.
Disse medlemmer understreker
at flere friskoler har bidratt til økt mangfold og læring skolene
imellom. Offentlig finansierte friskoler bidrar også til å sikre den
enkeltes reelle mulighet til å velge noe annet.
Disse medlemmer mener at regjeringspartiene burde
være mindre opptatt av hvem som eier skolene, og mer opptatt av
hvordan man kan få flere til å fullføre skolen, og styrke kvaliteten
og mangfoldet. Dersom en ønsker mer valgfrihet og flere muligheter
for alle, er det rart at man strammer inn regelverket for friskolene
og dermed hindrer mangfoldet.
Disse medlemmer understreker
at ikke alle elever er like. Noen trenger en skole med en annen
pedagogikk eller ønsker å spesialisere seg i et yrkesfag eller en faglig
profil som realfag eller idrett. For noen elever er friskolene selve
nøkkelen til læring og mestring og at de i det hele tatt fullfører
skolegangen. Disse
medlemmer mener at elevene skal ha denne valgfriheten.
Disse medlemmer mener videre
at det er bra at elevene får mulighet til å velge, og at det finnes
et alternativ for de få som velger noe annet enn den offentlige skolen. Disse medlemmer viser
videre til at det er riktig at staten skal ta størstedelen av regningen
for dette. Det gjør at alle elever, uansett foreldres inntekt, kan velge
det som passer best for dem.
Disse medlemmer viser til at
målet er en inkluderende, mangfoldig og god offentlig skole som
ser hver enkelt elev. Samtidig mener disse medlemmer det er positivt
at noen aktører får bidra med nye ideer og en annen pedagogikk.
Det gjør den offentlige skolen bedre, og det sikrer at flere elever
får et tilbud som er riktig for dem.