1.3 Om endringer i verdipapirfondloven og AIF-loven (gjennomføring av to rettsakter om grensekryssende distribusjon og markedsføring av fond mv.)
I denne delen av
proposisjonen foreslås det lovregler som vil gjennomføre EØS-regler
som svarer til europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/1160
om endringer i UCITS-direktivet og AIFM-direktivet om grensekryssende
distribusjon av fond («endringsdirektivet»), samt gjennomføring
av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1156 om forenklet
grensekryssende distribusjon av fond, og regler som endrer EuSEF-forordningen,
EuVECA-forordningen og PRIIPS-forordningen («endringsforordningen»).
Direktivet og forordningen ble vedtatt 20. juni 2019 i EU som en
del av arbeidet med kapitalmarkedsunionen. Forordningen har som
sitt fremste formål ytterligere å styrke prinsippene som gjelder
for markedsføring av kollektive investeringsfond grensekryssende
i EU. De to rettsaktene må ses i sammenheng.
Departementet foreslår
at disse reglene om grensekryssende distribusjon av fond, markedssonderinger
og opphør av markedsføring gjennomføres i norsk rett. Gjennomføring
av reglene krever endringer i lov 25. november 2011 nr. 44 om verdipapirfond
(verdipapirfondloven) og lov 20. juni 2014 nr. 28 om forvaltning av
alternative investeringsfond (AIF-loven). Lovforslagene vil delvis
harmonisere regler i disse lovene, og delvis gjennomføre nye regler.
Et felles mål for
AIFM- og UCITS-direktivene er å sikre et likt utgangspunkt mellom
foretak og å fjerne restriksjoner på fri bevegelighet av andeler
i kollektive investeringsfond i det felleseuropeiske markedet samtidig som
investorbeskyttelsen sikres. De nye reglene har som hensikt å videreføre
dette ved å redusere regulatoriske barrierer ved grensekryssende
distribusjon av fond i EU og å sørge for en mer helhetlig praktisering
av det såkalte passport-systemet og notifiseringsprosedyrer mellom
nasjonale kompetente myndigheter.
De nye reglene omfatter
blant annet presisering av adgang til og vilkår for å drive aktivitet
som ikke regnes som markedsføring (markedssonderinger). Dette gjør
at fondsforvaltere godkjent etter EØS-regelverket enklere kan foreta
undersøkelser av markeder i andre EØS-land for å se etter mulige
investorer. Det innføres flere bestemmelser som ytterligere skal
bedre investorbeskyttelsen, blant annet krav ved opphør av grensekryssende markedsføring
og krav om fasiliteter der fond tilbys ikke-profesjonelle investorer.
Fordi det er høy
grad av europeisk integrasjon på finansmarkedsområdet, er det uheldig
om det gjelder et annet regelverk i Norge enn i EU på dette området.
Ulike regler vil kunne føre til byrder for norske markedsaktører.
Departementet viser til at reglene i hovedsak vil føre til forenklinger
for bransjen og styrke eksisterende regelverk. Det vises til proposisjonen
kapittel 3.
EØS-komitébeslutning
i uoffisiell norsk oversettelse, og uoffisiell norsk oversettelse
av rettsaktene som er omfattet av EØS-komitébeslutningen, følger
som trykte vedlegg.