2.5 Formuesverdsettelse av aksjer
Komiteen viser til at alle
formuesobjekter som hovedregel skal verdsettes til sin markedsverdi.
Det kan imidlertid i praksis være krevende å fastslå markedsverdiene
for flere formuesobjekter som ikke omsettes regelmessig i et marked.
Det gjelder blant annet unoterte aksjer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, mener det ikke er nødvendig å fatte et anmodningsvedtak
om verdsetting av unoterte aksjer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti, vil understreke at mest mulig korrekte formuesskattegrunnlag
er nødvendig for å oppnå stor grad av skattemessig likebehandling
og begrense formuesskattens samfunnsøkonomiske kostnader.
Et tredje flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser i den forbindelse til at departementet
arbeider for å forbedre skattegrunnlagene slik at de samsvarer best
mulig med faktiske verdier.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at et
viktig prinsipp har vært å sikre et bredt skattegrunnlag, slik at flest
mulig bidrar etter evne og det etableres et grunnlag for lave satser.
Regjeringen Solberg økte aksjerabatten og reduserte satsene for
formuesskatten for å stimulere til at flere skal finne det interessant
å investere i norske bedrifter, og dermed redusere ulempen formuesskatten
er for norskeide bedrifter sammenlignet med utenlandskeide bedrifter. Disse medlemmer er
av den oppfatning at større endringer i skattegrunnlaget og skattesystemet bør
vente til skatteutvalget har lagt frem sine anbefalinger og det
er mulig å se eventuelle endringer i en helhet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at den effektive skattesatsen på formue for landets rikeste
ligger langt under de formelle satsene, og at det blant annet skyldes
både at formuen til de rikeste består av unoterte aksjer som er
verdsatt til langt under markedsverdi, og at alle aksjer siden 2016 har
fått en stor verdsettelsesrabatt.
Disse medlemmer viser til
SSB-rapport 2021/33 «Økonomisk ulikhet i Norge i det 21. århundre»,
som viser at formuesulikheten trolig er betydelig høyere enn det
som framkommer i den offisielle statistikken når man medregner anslått
markedsverdi for unoterte aksjer. Disse medlemmer viser videre
til beregninger utført ved Senter for skatteforskning ved NHH, som
viser at aksjer i unoterte selskaper i gjennomsnitt er verdsatt
til under en tredjedel av den reelle markedsverdien, og i mange
tilfeller ned mot fem prosent. Med innføringen av verdsettelsesrabatten
på aksjer i 2016 ga man i tillegg mange norske aksjeeiere «rabatt
på rabatt».
Disse medlemmer viser til
at statsråden i sitt svar til komiteen datert 13. mai 2022 sier
at departementet for tiden arbeider for å forbedre skattegrunnlagene
slik at de samsvarer best mulig med faktiske verdier. Disse medlemmer mener
dette arbeidet må prioriteres høyt for å sikre en skjerping av den
effektive skattesatsen på store formuer, og imøteser utfallet av dette
arbeidet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag til endringer i formuesbeskatningen
som sikrer at alle aksjer verdsettes lik sin reelle markedsverdi.»
Disse medlemmer mener
man i påvente av en bedre og mer reell verdsettelse av aksjeformuer
snarest bør fjerne dobbeltrabatten på unoterte aksjer gjennom å
fjerne verdsettelsesrabatten på disse, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i påvente av forbedringer i skattegrunnlaget som
gir skattemessig likebehandling av noterte og unoterte aksjer, legge
fram forslag om å fjerne verdsettelsesrabatten for unoterte i aksjer
i formuesskatten.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt er motstander av den gjeldende
verdsettelsesrabatten for aksjer, og viser til Rødts alternative
budsjetter, der denne rabatten foreslås fjernet helt. Dette medlem mener
det er bra at rabatten ble redusert til 25 pst. med virkning fra
inneværende år, men har også lenge kritisert at regjeringspartiene
Arbeiderpartiet og Senterpartiet kun har varslet et ønske om å redusere
rabatten videre ned til 20 pst., som vil innebære å videreføre årlige
skattekutt på flere milliarder kroner til landets aller rikeste.