Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til at finansministeren har uttalt seg
om forslaget i brev av 4. mai 2022. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
svarbrevet fra finansministeren, hvor det fremkommer at Finansdepartementet
ikke stiller seg bak forslaget om å utrede en progressiv flypassasjeravgift
som øker med antall flyvninger man foretar i året.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, mener det må arbeides
for å redusere klimagassutslipp knyttet til flyreiser, og viser
til at man allerede har innført en flypassasjeravgift i den forbindelse.
I brevet fra Finansdepartementet fremkommer det at regjeringen vil
ta initiativ til å erstatte dagens flypassasjeravgift med en avgift
som styrker den reelle klimaeffekten og har en bedre geografisk
profil. Dette flertallet mener
det er klokt med en gjennomgang av flypassasjeravgiften for å se
hvorvidt den kan målrettes bedre.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, vil peke på at flybransjen er en
nødvendig del av vår infrastruktur innenfor samferdsel, samtidig
som den sysselsetter mange mennesker. Dette flertallet mener det
er ønskelig at vi fortsatt har sterke norske aktører innen flybransjen,
og er bekymret for at drastiske endringer av rammevilkårene vil
kunne bidra til at man forskyver aktivitet slik som internasjonale
langdistanseruter fra Norge til våre naboland, samtidig som det
vil kunne svekke innslaget av norske aktører innen flysektoren.
Dette flertallet støtter ikke
representantforslaget fra Sosialistisk Venstreparti. Slik det fremkommer
i brevet fra Finansdepartementet, har forslaget en rekke problematiske
sider ved seg når det gjelder krav til utveksling av sensitive,
individuelle og oppdaterte person- og konkurranseopplysninger. Dette
vil skape store utfordringer både personvern- og konkurranserettslig. Det
understrekes også at en slik avgift vil bli administrativt svært
krevende å følge opp.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, mener videre det er utfordrende å definere hva
som er en nødvendig reise og ikke. For enkelte vil en flyreise være
en ren fritidsreise, mens for andre vil den samme reisen kunne være
en forutsetning for kontakt med syke, nære familiemedlemmer den
siste tiden de har igjen. I slike tilfeller vil en progressiv flypassasjeravgift
også kunne bidra til å ramme sosialt ulikt, da den først og fremst
kan komme til å begrense reiseaktiviteten, og derigjennom for eksempel kontakt
med familiemedlemmer, for de med lavere og midlere inntekter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Norge har som
mål å redusere utslippet av klimagasser med 50 til 55 pst. innen
2030. Skal man nå denne målsettingen, må også flybransjen bidra. Disse medlemmer støtter derfor
regjeringens arbeid med å sikre at virkemidler innen sektoren, som
flypassasjeravgiften, innrettes på en slik måte at de gir bedre
reell klimaeffekt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at flypassasjeravgiften har virket noen
år, selv om det har vært unntak under pandemien. Det er derfor naturlig
å evaluere flypassasjeravgiften og vurdere om det er fornuftig å
gjøre endringer for å sikre at den gir tilstrekkelige insentiver
for å redusere utslipp, samtidig som den ikke rammer unødvendig
hardt i et helt nødvendig tilbud til innbyggere og næringsliv i
hele landet. Disse medlemmer vil
avvente ytterligere konklusjoner i påvente av nødvendige utredninger
fra regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en progressiv flypassasjeravgift som øker
med antall flyvninger man foretar i året. Nødvendige flyreiser i
Norge der det ikke finnes gode alternativer til fly, skal skjermes
fra avgiften.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det bør utredes
et nytt flyavgiftsystem der de som flyr mest, må betale mer. Disse medlemmer mener
avgiftssystemet bør innrettes sånn at man må betale mer etter hvor
ofte man flyr der det finnes gode alternativer til fly. Disse medlemmer peker
på at dette vil gjøre alternativene til fly mer lønnsomme, samtidig
som det vil redusere klimagassutslipp fra unødvendige flyreiser. Disse medlemmer viser
til at nødvendige flyreiser her regnes som flyreiser der det ikke
finnes gode alternativer til fly, som for eksempel på kortbanenettet
og flyvninger mellom Nord- og Sør-Norge.
Disse medlemmer understreker
at avgiftsendringen selvfølgelig må gjøres på en måte som ivaretar personvernet. Disse medlemmer peker
på at det allerede finnes en oversikt over passasjerreiser inn og
ut av landet. Disse
medlemmer peker på at dette for eksempel kan lagres i en automatisk
database som flyselskaper kan ha tilgang på når de selger billetter.
I tillegg kan flyselskapene samle inn passnummer ved billettsalg,
istedenfor ved boarding som man gjør i dag. Disse medlemmer mener det er
aktuelt med et alias-basert system med identitetskoder for å sikre
omfattende beskyttelse av folks datasikkerhet. Disse medlemmer peker på at
dette må utredes nærmere, men vil gjerne vise til at man har funnet
gode modeller for eksempel for veiprising som lover godt for at
det bør være mulig også i flysektoren.
Disse medlemmer mener utredningen
også bør vurdere den øvrige innretningen av dagens flyavgifter. Disse medlemmer mener
det er særlig problematisk at dagens system ikke åpner for ulike
satser dersom man for eksempel flyr Oslo–Lisboa eller Kirkenes–Alta,
og at det er viktig å utforske mulighetsrommet for å differensiere
mellom slike flyreiser. Disse
medlemmer mener også en utredning bør vurdere andre endringer
som kan gi avgiften større miljøeffekt. Disse medlemmer vil også peke
på at innenriks flyreiser har lav sats på moms, mens utenlandsreiser
verken har moms, CO2-avgift eller er underlagt EUs kvotesystem. Disse medlemmer mener
en eventuell utredning også bør vurdere hvorvidt det kan gjøres
endringer her som kan øke miljøeffekten i flyavgiftsregimet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at flytrafikk er en viktig del
av den norske transportinfrastrukturen, og at det er viktig å legge til
rette for gode vekstvilkår for norske aktører i dette markedet. Disse medlemmer mener
at statens særavgifter på flytransport svekker den norske flybransjen og
bidrar til prisvekst på flytransport i en tid der det er viktig
å få prisveksten i samfunnet under kontroll. Disse medlemmer viser til at
en betydelig del av prisveksten den siste tiden skyldes blant annet
økte priser på flybilletter. Disse medlemmer vil derfor
avskaffe flypassasjeravgiften, mens regjeringen dessverre nå vil innføre
denne avgiften på ny etter at den har vært avskaffet i pandemiperioden. Disse medlemmer mener
det er grunn til å møte prisvekst med avgiftskutt da dette er et
enkelt og raskt virkemiddel for å få kontroll med økende priser.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bruke avgiftsreduksjoner for å dempe prisveksten
på flybilletter og samtidig styrke konkurransekraften til den norske
flybransjen.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt tidligere har foreslått at regjeringen
skal utrede innføring av en progressiv flypassasjeravgift. Rødts
forslag innebar at avgiften skulle være høyere for reiser på første
klasse, reiser mellom de store byene med alternative transportmåter
og for reiser som ble tatt av personer med mange årlige utenlandsreiser.
Nødvendige flyreiser på kortbanenettet og i distriktene skulle unntas. Kun
representantene fra Rødt og Sosialistisk Venstreparti stemte for
forslaget ved behandling av Innst. 271 S (2019–2020).
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at utslipp fra luftfarten
nasjonalt og globalt utgjør noe over 2 pst. av hhv. nasjonale og
globale utslipp. Veksten har blitt noe bremset gjennom koronapandemien,
men det må antas at vi vil se en vekst i flytrafikken i årene fremover
dersom vi ikke oppnår en omlegging av reisevanene.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett de siste årene, hvor det er
foreslått et alternativ til regjeringens flypassasjeravgift. Miljøpartiet
De Grønne har foreslått å erstatte regjeringens flypassasjeravgift
med en flyseteavgift. Selskapene forutsettes da å betale en avgift
for antall seter i flyet, og ikke antall passasjerer som reiser
med flyet. En slik avgift vil i tillegg til å redusere antall flyreiser
som den enkelte gjennomfører, også gi insentiv til flyselskapene
til å fylle opp flyene, fordi det da vil bli flere passasjerer å
spre avgiften på.
Dette medlem viser til at Miljøpartiet
De Grønne i forbindelse med sist års statsbudsjett valgte å ikke ha
en slik avgift på flyreiser til og fra mindre flyplasser i Norge.