Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene i Dokument 8:233 S (2021–2022) om å gi raskere
tilgang til medisiner for norske pasienter.
Komiteen viser til at statsråd
Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslagene i brev til komiteen
av 5. mai 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen merker
seg at statsråden har som mål å sikre rask tilgang til trygge og
effektive metoder, og at hun anser dette som førende for hennes
arbeid innenfor dette området. Videre viser komiteen til statsrådens tidligere
orientering til Stortinget om
«regjeringens plan
for oppfølgingen av evalueringen gjennom blant annet de konkrete
oppdragene som er gitt til de regionale helseforetakene og underliggende etater
i 2022 og på litt lenger sikt, den varslede stortingsmeldingen om
prioritering.»
Komiteen har avholdt skriftlig
høring, og har mottatt 22 innspill. 17 av innspillene kommer fra
ulike brukerorganisasjoner, mens de øvrige fem innspillene har kommet
fra ulike legemiddelselskaper. Komiteen merker seg at høringsinnspillene
peker på behovet for å følge opp evalueringen av Nye metoder, samt
en bekymring for at systemet bruker for lang tid på saksbehandling
og manglende åpenhet i prosessene. Videre merker komiteen seg at flere av høringsinnspillene støtter
intensjonen i flere av forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen
som slår fast at regjeringen vil
«gjøre endringer
i systemet for innføring av nye metoder i helsetjenesten for å få
saksbehandlingstiden ned, sikre tillit til systemet og gi brukere
og fagfolk en sterkere stemme».
Regjeringen
skal også
«legge frem en ny
prioriteringsmelding som blant annet vurderer persontilpasset medisin
og sikrer åpenhet og etterprøvbarhet rundt prioriteringer i helsetjenesten».
Disse medlemmer anerkjenner
og forstår utålmodigheten fra pasienter og brukerorganisasjoner
som opplever avgjørelsene til Beslutningsforum for nye metoder tett
på sitt eget liv. Flere av elementene i representantforslaget er
også løftet i Proba sin evaluering, og disse medlemmer er tilfredse
med at statsråden så tydelig sier at evalueringsrapporten er et
viktig grunnlag for videre innretning av Nye metoder. Samtidig slår
rapporten fast at det er bred støtte for de grunnleggende trekkene
i Nye metoder.
Disse medlemmer viser til de
gjeldende felles prinsippene for prioritering i hele helse- og omsorgstjenesten
som hele Stortinget har sluttet seg til, senest i behandlingen av
Meld. St. 38 (2020–202) Nytte, ressurs og alvorlighet – Prioritering
i helse- og omsorgstjenesten, jf. Innst. 221 S (2021–2022). Disse medlemmer viser til
at prinsippene for prioritering som ligger til grunn for beslutninger
i Beslutningsforum for nye metoder, har som hovedhensikt å bidra
til rettferdig tilgang til helsetjenester. Disse medlemmer vil påpeke
at prinsippene for prioritering innebærer at tiltak i helsetjenesten skal
vurderes ut fra tre prioriteringskriterier – nyttekriteriet, ressurskriteriet
og alvorlighetskriteriet – og at disse skal vurderes samlet og veies
mot hverandre. Jo mer alvorlig en tilstand er eller jo større nytte
et tiltak har, jo høyere ressursbruk kan aksepteres. Lav alvorlighet
og begrenset nytte av et tiltak kan bare forsvares hvis ressursbruken
er lav.
Disse medlemmer vil påpeke
at tilgang på nye metoder og medisiner foregår i et skjæringspunkt
mellom statens ansvar for å sikre en god felles helsetjeneste for
alle og legemiddelindustrien, med noen av verdens mest innbringende
selskaper, sitt naturlige ønske om størst mulig profitt. Dette krever
en grundig, åpen og demokratisk prosess for hvordan staten skal
forvalte skattepengene på en best mulig måte til nytte for vår felles helsetjeneste. Disse medlemmer er
derfor glad for at regjeringen skal løfte fram dette i en ny prioriteringsmelding,
samtidig som det fortløpende arbeides med forbedringer av Nye metoder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener det
er viktig å sikre pasienter i Norge rask tilgang til nødvendige
medisiner. Disse
medlemmer viser til at systemet for innføring av medisiner,
Nye metoder, er evaluert. Selv om det er bred støtte til systemet,
viser evalueringen at det på ingen måte fungerer perfekt. Det er
for lite tillit til systemet, og det er vanskelig å forstå vedtakene som
fattes. Prosessene preges av for lite åpenhet og manglende involvering
av pasienter og leger. Godkjenning av nye medisiner tar altfor lang
tid, og det må ses på forbedringer i metodevurderingsprosessene
for å få ned behandlingstiden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til behandlingen av Dokument 8:40 S (2021–2022),
jf. Innst. 206 S (2021–2022), om at Stortinget må få evalueringen
av Beslutningsforum for nye metoder til behandling, hvor Høyre var
tydelig på at det er regjeringens ansvar å sikre rask oppfølging
av evalueringsrapporten. Disse medlemmer viser til Høyres forslag
i saken, der det blant annet ble bedt om at regjeringen må komme
tilbake til Stortinget med en tydelig rapportering av hvordan oppfølging
av evalueringen er gjennomført, senest i forbindelse med statsbudsjettet høsten
2022. Disse medlemmer fremmet
også forslag om økt bruker- og klinikerinvolvering, og at alle de fire
legemiddelpolitiske målene Stortinget har besluttet for legemiddelpolitikken,
skal vektes likt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til lovvedtak 41 (2019–2020),
der Stortinget presiserte og lovfestet at det er tre kriterier som
ligger til grunn for beslutningene i Nye metoder: nyttekriteriet,
ressurskriteriet og alvorlighetskriteriet. I innstillingen (Innst.
93 L (2019–2020) fra helse- og omsorgskomiteen sto det:
«Departementet mener
det vil styrke legitimiteten og forutberegneligheten til prioritering
i spesialisthelsetjenesten dersom kriteriene for prioritering nedfelles i
lovverket. Det vil tydeliggjøre at kriteriene for prioritering skal
ligge til grunn for prioritering i spesialisthelsetjenesten generelt,
og ikke bare er avgrenset til vurderinger av rett til nødvendig
helsehjelp.»
Disse medlemmer mener at legemiddelpolitikken
i stort favner bredere, og har som målsetting å bidra til bedre
folkehelse.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at system
for Nye metoder ble lovfestet under Solberg-regjeringen i desember
2019. I behandlingen hadde Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti en rekke kritiske merknader, blant annet til at systemet
ble lovfestet før ordningen var ferdig evaluert. Disse partiene
og Rødt stemte derfor mot en lovfesting i 2019, mens Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti stemte for.
Disse medlemmer mener det er
positivt at flere av partiene som da stod bak en lovfesting av systemet, nå
anerkjenner at det er store utfordringer i innkjøpssystemet, og
at dette går dirkete ut over pasienter. Det er uholdbart at pasienter
må vente unødvendig lenge på medisiner, og det er behov for mer
åpenhet og transparens. Disse
medlemmer mener likevel at forslaget fra Fremskrittspartiet
hverken sikrer god nok åpenhet og transparens, lik tilgang til medisiner
i hele landet, og heller ikke har gode nok prismekanismer som sikrer mot
at utgiftene til legemidler løper løpsk. Disse medlemmer vil derfor
ikke støtte forslagene i representantforslaget, selv om disse medlemmer deler den
dype bekymringen til forslagsstillerne.
Disse medlemmer merker seg
at helsetjenestene står i en alvorlig skvis i møte med profittmaksimerende
legemiddelprodusenter. Det er helt nødvendig å ta klare og tydelige
grep for å sikre at pasienter i hele landet får hurtig og lik tilgang
til nødvendige legemidler, uten at prisen blir unødvendig høy.
Disse medlemmer viser til at
det er nødvendig med større kompetansemiljøer i Norge knyttet til
legemiddelkjøp. De senere årene har det også vært betydelige utfordringer
med mangelsituasjoner, og ulike kriser forsterker bekymringen for
dette. Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti og Rødt i sine alternative statsbudsjett
foreslo 40 mill. kroner til å starte opp en norsk, statlig produksjon
av legemidler, StatMed. Inkludert i forslaget var både egenproduksjon
av legemidler, og å legge til rette for den norske legemiddelindustrien,
som gjentatte ganger har etterspurt nasjonale strukturer og tilrettelegging
for produksjon i Norge. Dette vil også bidra til et nødvendig nasjonalt kompetanseløft.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i den forespeilede prioriteringsmeldingen foreslå
alternative løsninger for innkjøp av legemidler, som sikrer åpenhet
og tilgang, og der beslutningen er løsrevet fra helseforetakenes
budsjetter.»
Komiteens medlem
fra Rødt deler forslagsstillernes bekymring for at Beslutningsforum
for nye metoder ikke fungerer godt nok, at Norge har lang saksbehandlingstid
og at det er behov for endringer i systemet. Det er ikke akseptabelt
at mennesker dør i Norge av sykdommer de kunne fått effektive medisiner
for om de bodde i Danmark eller Sverige. Samtidig skaper organisering
av legemiddelindustrien utfordringer, fordi det må anerkjennes at
legemiddelselskapene er i denne bransjen for å tjene penger, og
at de setter prisene så høyt de kan for å tjene mest mulig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til EFPIA (European Federation of Pharmaceutical
Industries and Associations) sin W.A.I.T. Indicator Survey fra 2021,
som ble publisert i april 2022. Her måles blant annet hvor stor andel
av befolkningen i et land som får tilgang til nye medisiner, og
undersøkelsen viser at nordmenn har full tilgang til 98 pst. av
de godkjente legemidlene i Norge. I Danmark og Sverige er tilsvarende
tall henholdsvis 58 pst. og 57 pst. Flertallet mener det er avgjørende
for legitimiteten til helsesystemet vårt at det sikres lik tilgang
til medisiner i hele landet, og at tilgangen ikke baseres på hvor
pasienten bor, økonomi eller andre ikke-medisinske grunner.
Komiteens medlem
fra Rødt peker på at det ikke finnes egne poster for utgifter
til dyre medisiner, men at disse utgiftene tas av sykehusene driftsmidler. Det
er derfor av betydning for hele helsetjenesten at det kreves at
legemiddelindustrien utøver moderasjon i prissetting av medisiner.
Legemiddelindustrien begrunner de høye prisene på medisiner med
at de må få tilbakebetalt investeringskostnadene for å utvikle nye legemidler.
Men en rapport fra AHIP (bransjeorganisasjon for amerikanske helseforsikringsselskaper)
viser at det koster et amerikansk legemiddelfirma i snitt 1,8 mrd.
dollar å utvikle et nytt legemiddel, mens de tjener i snitt 18,2
mrd. dollar per legemiddel. Altså er inntektene ti ganger høyere
enn utviklingskostnadene. Dette medlem mener derfor at
et godt system for nye metoder både må sikre raskere tilgang for
pasientene og yte motstand mot de farmasøytiske selskapenes profittjag.
Dette medlem vil også peke
på at økt bruk av kliniske studier vil være med på å øke norske
pasienters tilgang til nye medisiner. Dette medlem viser til Riksrevisjonens
rapport om dette fra 2021, som blant annet konkluderte med at pasienters
tilgang til kliniske behandlingsstudier ikke er god nok, og at mange
styrer i helseforetak og regionale helseforetak har lite oppmerksomhet
rettet mot forskning, og at det er mulig å øke antallet studier
og pasienter som deltar.