2.3 Om forvalteransvaret for Statens pensjonsfond utland
Komiteens
flertall, alle unntatt komiteens medlem fra Venstre, viser
til at forvalteransvaret for Statens pensjonsfond utland ble utredet
i 2017. Stortinget tok deretter stilling til spørsmålet i 2019 ved
behandlingen av ny sentralbanklov, jf. behandlingen av Meld. St.
7 (2018–2019) og Prop. 97 L (2018–2019). Det var da bred tilslutning
til at forvaltningen av fondet burde forbli i Norges Bank. Dersom
det skal gjøres større endringer i forvaltningsmodellen i fremtiden,
bør dette baseres på grundige faglige utredninger og forankres bredt
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne merker
seg at det har vært en betydelig utvikling i Statens pensjonsfond
utland (SPU) og i de globale finansmarkedene siden styring og plassering
av fondet sist ble drøftet i 2017. Finanskomiteen påpekte blant annet
følgende om utviklingen i Innst. 556 S (2020–2021) om Statens pensjonsfond
2021:
«Komiteen viser til
at SPUs størrelse og rolle i norsk økonomi og som global investor
er en helt annen enn for bare få år siden. Videre vil veksten i
SPU fremover primært komme fra den finansielle avkastningen, ikke fra
kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten, og lave renter gir nye
forutsetninger. Komiteen viser videre til at SPU er investert i
mange og sammensatte markeder, med til dels krevende og vekslende
politiske omgivelser. Dessuten vil komiteen peke på at klima og
bærekraft legger stadig tydeligere føringer for utvikling i de fleste
bransjer og selskaper, og dette har stor betydning for SPUs investeringer
fremover.
Komiteen viser til
at Stortinget årlig diskuterer sentrale tema knyttet til utviklingen
av SPU.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, mener det i tillegg vil
være hensiktsmessig, med noen års mellomrom, å få en vurdering fra departementet
av sentrale langsiktige utviklingstrekk som er relevante for SPU,
herunder de nevnt ovenfor, og hvilke konsekvenser disse vil ha for
styring og forvaltning av SPU. Flertallet ber derfor regjeringen
på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en slik samlet vurdering.»
Disse medlemmer mener at det
i årene som kommer vil være behov for en kunnskapsbasert diskusjon
om styring og forvaltning av SPU, herunder om dagens plassering
av SPU i Norges Bank vil være den mest hensiktsmessige fremover,
eller om nye utfordringer trekker i retning av utskilling.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at spørsmålet
om å gi forvaltningen av Statens Pensjonsfond Utland (SPU) en ny
organisering har vært svært godt og grundig utredet av Gjedrem-utvalget.
Utvalget konkluderer med at fondsforvaltningen bør skilles ut fra
Norges Bank i et eget særlovsselskap, jf. NOU 2017:13 Ny sentralbanklov.
Organisering av Norges Bank og Statens pensjonsfond utland.
Disse medlemmer viser til at
utvalget pekte på at Norges Bank har vært et godt hjem for fondet,
men at både sentralbankvirksomheten og fondsforvaltningen krever
mer av styre, ledelse og organisasjon enn tidligere. I tillegg er
virksomhetene ulike, og det er stort spenn i oppgavene. Norges Bank
har i dag veldig ulike ansvarsområder, alt fra pengepolitikk og
rollen som bankenes bank til finansiell stabilitet og fondsforvaltning
av et fond som har vokst betydelig siden etableringen på 1990-tallet.
Med to adskilte enheter vil det være lettere å tilpasse kompetanse
og styringsorganer til oppgavene.
Disse medlemmer viser til at
argumentasjonen for å skille ut fondet i en egen organisasjon har
blitt ytterligere styrket i lys av prosessen med ansettelse av ny leder
for fondet, som sammenfalt i tid med en stor og ny type økonomisk
krise forårsaket av koronapandemien. Dette illustrerte tydelig poenget
fra Gjedrem-utvalget om at risiko ifm. fondsvirksomheten kan smitte
over på sentralbankvirksomheten på en uheldig måte. Prosessen med
å ansette ny sentralbanksjef understreket også utvalgets poeng om
at det er krevende å ha to så store oppgaver som fondsforvaltningen
og sentralbankvirksomheten i én institusjon og med én styreleder. Disse medlemmer viser
i likhet med utvalget til at fondsforvaltningen trenger en ryddig
og klar organisering og ansvarsfordeling, i tråd med allmenne styringsprinsipper. Disse medlemmer mener
at en utskilling av fondet fra Norges Bank vil styrke både Norges
Bank og fondsforvaltningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om å
flytte forvaltningen av Statens pensjonsfond utland ut av Norges
Bank.»