1.2 Bakgrunn
Levering av digitale
ytelser til forbrukere er en praktisk viktig og svært utbredt kontraktstype.
Stadig flere av produktene forbrukere benytter seg av i det daglige, innebærer
levering av digitale tjenester eller digitalt innhold.
Levering av digitale
ytelser reiser mange av de samme kontraktsrettslige spørsmålene
som kan oppstå i andre forbrukerforhold. Samtidig er det et kjennetegn
ved digitale ytelser at de ofte leveres over internett og på tvers
av landegrenser. Da kan det være uklart hvilket lands regler som
gjelder for avtaleforholdet, og det kan igjen skape usikkerhet og
føre til økte transaksjonskostnader for partene – særlig for leverandørene
som skal utforme avtalevilkårene. Hvis reglene for levering av digitale
ytelser lovfestes og i større grad gjøres like, særlig innad i EU
og EØS, vil denne usikkerheten reduseres.
Det er mot denne
bakgrunnen, og for å ivareta hensynet til et høyt forbrukerbeskyttelsesnivå
og bidra til et velfungerende digitalt indre marked, at EU 20. mai
2019 vedtok Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/770 om visse
aspekter ved avtaler om levering av digitalt innhold og digitale
tjenester (heretter gjerne omtalt som «digitalytelsesdirektivet»
eller «direktivet»). Direktivet er vedtatt samme dag som det tilgrensende
Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/771 om visse aspekter
ved avtaler om salg av varer, som gir nye, totalharmoniserende regler
for forbrukerkjøp av ting, herunder ting med digitale elementer
(gjerne omtalt som «det nye forbrukerkjøpsdirektivet»). Direktivene
er fremforhandlet som en «pakke», og det har vært et mål med forhandlingene
å oppnå mest mulig like regler for digitale ytelser og fysiske varer.
Direktivene skal i større grad enn tidligere harmonisere reglene
om forbrukerkontrakter i EU og EØS og med det gjøre det enklere
for forbrukere og næringsdrivende å inngå digitale forbrukeravtaler
og kjøp av varer med digitale elementer på tvers av avtalestatenes
landegrenser.