Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Frank Sve, Morten Stordalen og Tor
André Johnsen om en nasjonal motorveiplan, og til departementets
svarbrev av 6. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
I svarbrevet viser statsråden til at Statens vegvesen utarbeidet
et forslag til en motorveiplan som grunnlag for Nasjonal transportplan
2018–2029. Regjeringen Solberg tok ikke stilling til om og eventuelt hvordan
planen skulle realiseres.
Komiteen valgte å ha en skriftlig
høring om representantforslaget, med høringsfrist 21. april. Det
har ikke innkommet noen høringssvar.
Komiteen viser videre til svar
fra departementet av 22. februar 2022 på komiteens spørsmål om oppfølging
av stortingsbehandling av NTP 2022–2033 når det gjelder prosjekt
som ikke var inne i framlegget til NTP, men som hadde flertall bak
seg. Komiteen erkjenner at
det ikke er noen klar enighet om finansiering av den samlede prosjektporteføljen
det var flertall for under behandlingen av NTP.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener målene om økt fremkommelighet, bedre sikkerhet og miljøhensyn
skal ligge til grunn for Norges samferdselspolitikk slik at folk og
varer kommer raskt og trygt frem, ansattes lønns- og arbeidsvilkår
ivaretas og klimagassutslippene reduseres. Flertallet mener det offentlige
må sørge for god infrastruktur som skaper levende lokalmiljøer og
legger grunnlaget for lønnsomme arbeidsplasser over hele landet.
Flertallet peker på den store
kostnadsutviklingen innen vegbygging, og at mangelen på moderasjon ser
ut til å favorisere høye fartsgrenser fremfor bevaring av matjord
og hindring av naturinngrep, og byggeprosjekter som er så store
at norske entreprenører ikke lenger kan hevde seg i konkurransen. Flertallet viser
til at risikofordelingen mellom stat og utbygger med gigantiske
OPS-prosjekter favoriserer kun store, internasjonale og kapitalsterke
anbydere, mens norske entreprenører enten ikke våger eller ikke
har mulighet til å løpe den langsiktige finansielle risikoen som
OPS-prosjektene innebærer.
Flertallet registrerer at høyresiden
virker selvtilfreds med vegbyggingen i deres regjeringsperiode. Flertallet finner
derfor grunn til å minne om den store veksten i bompengeinnkreving
i de årene Høyre og Fremskrittspartiet satt i regjering og styrte
samferdselsfeltet.
Flertallet konstaterer at på
tross av at partiene på høyresiden hadde et klart parlamentarisk
flertall i forrige periode, lyktes de ikke å samle seg om eller
enes om prioriteringene i Nasjonal transportplan (NTP) som deres
egen regjering la fram.
Flertallet mener vegbygging
er en viktig og avgjørende del av utviklingen av Norge som land
og samfunn, men mener at kostnadsutviklingen gjør det nødvendig
å tenke nytt og gjøre prioriteringer. Flertallet vil på denne bakgrunn
vektlegge bruk av eksisterende traseer der det er hensiktsmessig,
legge større vekt på å bevare matjord, redusere unødvendige naturinngrep, satse
mer på skredsikring av vegstrekninger, vektlegge behovene til eksportbedrifter
i næringslivet, og ellers øke andelen av samferdselsmidlene til
helt nødvendig vedlikehold av vegnettet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det under Solberg-regjeringen
ble bygget vei som aldri før. Det ble i perioden åpnet over 280
km ny riksvei, og veibudsjettet økte med over 80 pst. Disse medlemmer mener
motorveier knytter folk sammen og reduserer næringslivets avstandsulemper. Disse medlemmer vil
derfor fortsette å bygge nye veier i tillegg til å ruste opp dagens infrastruktur.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener imidlertid at en motorveiplan ikke kan behandles
på siden av Nasjonal transportplan, som gir rammene for utviklingen
av transportsystemet de neste tolv årene.
Disse medlemmer viser til at
bompenger gjør at vi får gjennomført flere prosjekter raskere enn
vi ellers ville klart gjennom skattefinansierte ordninger. Disse medlemmer understreker
imidlertid at bompengene må holdes på et nøkternt nivå for å unngå
at enkelte får en uforholdsmessig stor belastning.
Disse medlemmer viser til Innst.
639 S (2020–2021), der komiteen sist behandlet endringer i øvre fartsgrense
på motorvei, den gang 120 km/t. Disse medlemmer støttet en
prøveordning med innføring av fartsgrense på 120 km/t på utvalgte
strekninger på de nyeste og beste firefeltsmotorveiene. Disse medlemmer viser
til at Statens vegvesen ikke har konkludert om hvilke strekninger
som kan være aktuelle for prøveordningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at motorveier knytter folk
sammen og reduserer næringslivets ulemper med lange avstander. En
rekke land bygde derfor tidlig et nasjonalt motorveinett. Det tok
imidlertid svært lang tid før Norge skulle få noe som minnet om
et nasjonalt motorveinett mellom de største byene. I 1962 la samferdselsminister
Trygve Bratteli frem en motorveiplan om bygging av 785 kilometer
firefelts motorvei i Sør-Norge innen 1980. Planen ble imidlertid
aldri gjennomført, og så sent som i 1990 hadde Norge bare 73 kilometer
motorvei.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i en årrekke nærmest var alene om å ville satse
på et nasjonalt motorveinett med trygge firefeltsveier, og det store
gjennomslaget kom først da Fremskrittspartiet gikk i regjering høsten
2013. Da kom det inn i regjeringsplattformen fra Sundvolden at regjeringen
skulle utarbeide en motorveiplan.
Disse medlemmer viser til at
Sundvolden-plattformen ble fulgt opp, og det førte til en massiv
økning i norsk veibygging i perioden 2013–2020. I perioden ble det
åpnet så mye som 280 km firefelts riksvei. Den helhetlige motorveiplanen
som var bebudet i Sundvolden-plattformen, inngikk som del av Nasjonal transportplan
2018–2029.
Disse medlemmer mener at når
man skal utarbeide en helhetlig nasjonal motorveiplan, er man nødt til
å gjøre klare prioriteringer der det er alternative ruter. I enkelte
transportkorridorer er det åpenbart hvilke veier som skal være motorvei,
og dette gjelder for eksempel strekningen E18/E39 Oslo–Kristiansand–Stavanger.
I enkelte andre transportkorridorer finnes det flere alternative
ruter, og dette gjelder for eksempel Oslo–Vestlandet og Oslo–Trondheim.
Disse medlemmer viser til at
man i motorveiplanen Fremskrittspartiet la frem som del av NTP 2018–2029,
valgte E134 fremfor alternative veier mellom Oslo og Vestlandet
og E6 Oslo–Trondheim fremfor alternative veier mellom Oslo og Trondheim.
Andre strekninger som dekker tildvarende behov som E16, Rv7/52 og
Rv3, burde også videreutvikles, men ikke nødvendigvis til høyhastighetsstandard.
Samtidig burde det prioriteres trygg firefeltsvei på fjellovergangene
slik at det blir en gjennomgående standard.
Disse medlemmer mener at den
særnorske standarden med 2/3-feltsveier burde avvikles og erstattes
med smal firefeltsvei. Man må i utbygging av motorvei legge realistiske
trafikkprognoser til grunn. Disse medlemmer mener det er
all grunn til å tro at transporten med bil vil fortsette å øke,
og derfor må dette også legges til grunn for utbyggingsplaner. Utbygging
av sammenhengende standard er bra, både for kapasitet og sikkerhet.
Selv om deler av en viktig transportrute teknisk sett ikke har høyt
nok trafikkgrunnlag for motorveiutbygging, skal ikke det være til
hinder for utbygging av sammenhengende fullverdig motorvei – blant
annet fordi trafikksikkerhetsgevinsten ved trygge firefeltsveier
er meget stor.
Disse medlemmer viser til at
samfunnsøkonomisk lønnsomhet av veiutbygginger blant annet henger sammen
med finansieringsform. Bruk av bompenger skyver trafikk over på
alternative ruter og svekker bruken av den nye veien. Bruken av
bompenger kan gjøre ellers nyttige investeringer ulønnsomme. Derfor
er det god grunn til å fullfinansiere nasjonale motorveier over statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til at
trafikkprognosene for vekst tradisjonelt har lagt altfor lave ambisjoner
til grunn for biltrafikken. Dette har medført feilinvesteringer
der nye veier etter bare få år har sprengt kapasitet og man må gjøre
nye utbygginger. Det må legges realistiske trafikkprognoser til
grunn for utbygging. Disse
medlemmer mener at selv om deler av en transportkorridor inntil
videre ikke oppfyller kravene til årsdøgnstrafikk, skal ikke dette
forhindre sammenhengende utbygging av høyhastighetsvei.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en nasjonal motorveiplan med mål om utbygging
av et effektivt høyhastighetsveinett som binder landet sammen innen
2050. Det må etableres gjennomgående høyhastighetsruter fra nord
til sør og øst til vest, herunder E6 og E134.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn statlig fullfinansiering av alle
riksveiprosjekter.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn følgende standarder for utbygging
av høyhastighetsveinettet: 110 km/t på smal firefeltsvei og 130
km/t på fullstandard firefeltsvei.»