Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget
og departementets svarbrev av 29. april 2022. Brevet følger som
vedlegg til denne innstillingen. Komiteen viser til at det kun
er forslag 2 og 3 i representantforslaget som er til behandling,
da forslag 1 er avvist i medhold av Stortingets forretningsorden
§ 39 annet ledd bokstav e.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det i departementets vurdering
av forslag 2 i representantforslaget framkommer at statsråden har
merket seg innspillene statsråden allerede har fått vedrørende saken, og
vil ta disse med seg i det videre arbeidet i forbindelse med oppfølging
av veteranbilpunktet i Hurdalsplattformen. I departementets vurdering
av forslag 3 i representantforslaget framkommer det at Statens vegvesen
sin vurdering er at det også for kjøretøy over 50 år kan være mye
brukspotensial igjen, som nødvendigvis ikke vil begrense seg til
sjelden eller begrenset bruk. Statens vegvesen opplyser videre at
et fritak fra EU-kontroll for kjøretøy over 50 år, uten ytterligere
krav om bruksbegrensning, også kan bidra til at eldre kjøretøy oppleves mer
attraktive som «billig» bruksbil/ungdomsbil, noe de ikke ønsker
å legge til rette for. Statens vegvesens tilråding er derfor at
det ikke bør gjøres et generelt unntak fra periodisk kontroll for
alle kjøretøy over 50 år. Flertallet viser til at departementet
slutter seg til dette.
Flertallet merker seg at det
er mange veteranbiler som er avhengig av etanolfri bensin, fordi
motorene ikke er bygd for etanol. Etanol tærer på slanger og pakninger
og kan gi lekkasjer med fare for brann. Flertallet forstår behovet
for å sikre tilgangen til etanolfri bensin framover, men mener det
er vanskelig for staten å regulere dette. Det bør kunne løses med
avtaler i markedet.
Flertallet viser til at EU-kontroll
er viktig for at Norge skal nå nullvisjonen, visjonen om null drepte
og hardt skadde i trafikken.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser ellers til departementets vurdering, hvor det henvises til
Statens vegvesen sin uttalelse til forslaget:
«I denne sammenheng
ønsker jeg å vise til innhentet uttalelse fra vår fagetat, Statens
vegvesen. Deres vurdering er at det også for kjøretøy over 50 år
kan være mye brukspotensiale igjen, som nødvendigvis ikke vil begrense
seg til sjelden eller begrenset bruk. De opplyser videre at et fritak
fra EU-kontroll for kjøretøy over 50 år, uten ytterligere krav om
bruksbegrensning, også kan bidra til at eldre kjøretøy oppleves
mer attraktive som ’billig’ bruksbil/ ungdomsbil, noe de ikke ønsker
å legge til rette for. Statens vegvesens tilrådning er derfor at
det ikke bør gjøres et generelt unntak fra periodisk kontroll for
alle kjøretøy over 50 år. Jeg slutter meg til dette.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet peker på at kjøretøy er både hverdagstransport
og kultur. Rammebetingelser for kjøretøy handler i stor grad om
hverdagstransport, men for veldig mange er bilen også kultur. Situasjonen
for veterankjøretøy er omtalt i regjeringens politiske plattform
i punktet: «Sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming
av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken».
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener dette er bra, men det er viktig
at denne programformuleringen fylles med innhold. Kjøretøy eldre
enn 30 år regnes i dag som veterankjøretøy i kjøretøy- og avgiftsregelverket. Disse medlemmer mener
det er viktig at definisjonen av et veterankjøretøy godt reflekterer
når et kjøretøy går fra å være et transportmiddel til å bli et entusiastkjøretøy.