Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om MC som et praktisk transportalternativ som bør være tilgjengelig for flere

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for avvikling av engangsavgiften for MC, og snarest mulig fjerne volumkomponenten.

  • 2. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en tilpasning til prinsippet om at kun to hjul på kjøretøyet skal gi halv trafikkforsikringsavgift.

  • 3. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for motorsykkelens rolle innenfor bytransporten. Planen forutsettes å omfatte tilretteleggingstiltak, sikkerhet og rett til å kjøre lett motorsykkel med førerkort klasse B.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget fra Hans Andreas Limi, May Helen Hetland Ervik, Frank Edvard Sve, Marius Arion Nilsen, Bård Hoksrud og Morten Stordalen om MC som et praktisk transportalternativ som bør være tilgjengelig for flere. Komiteen viser videre til brev fra statsråden av 4. mai 2022, med vurderinger fra samferdselsministeren og finansministeren. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til den økte interessen for å bruke motorsykkel som et alternativt fremkomstmiddel til bilen. Spesielt i og rundt storbyene bidrar MC til en effektiv trafikkavvikling, samtidig som kjøretøyet tar liten plass. Komiteen viser til at forslagsstillerne ønsker å tilrettelegge bedre for økt bruk av MC i byområdene, lett tilgjengelig parkering og trygg ferdsel. I tillegg foreslår representantene lavere avgifter på motorsykkel.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk venstreparti, mener det er svært positivt at det fra september 2022 vil bli mulig å avregistrere et kjøretøy digitalt, uten at kjennemerkene må leveres inn til en trafikkstasjon. Dette vil gjøre det enklere å avregistrere kjøretøy som bare brukes deler av året, som for eksempel motorsykler. Flertallet vil bemerke at plikten til å betale trafikkforsikringsavgift ikke løper når kjøretøyet er avregistrert. Flertallet mener vurderinger om avgifter, som for eksempel trafikkforsikringsavgift, må sees på som en del av det helhetlige avgiftssystemet, og at slike vurderinger bør tas i forbindelse med statsbudsjettet.

Flertallet legger til grunn at syklister, gående, motorsyklister, bilister og alle andre trafikanter blir hensyntatt i byplanlegging og annen arealplanlegging.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at engangsavgiften ikke har noen sammenheng med bruken av kjøretøyet, og at den ikke er ment å prise de kostnadene bruken påfører samfunnet i form av veislitasje, kø, forurensing eller ulykker. Dette flertallet viser til at engangsavgiftens formål er å skaffe staten inntekter og stimulere til en mer miljøvennlig bilpark, slik formålet også var da Fremskrittspartiet styrte Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at MC har en viktig rolle, spesielt i og rundt de store byene. Disse medlemmer mener det er på tide å etablere MC som en viktig integrert del av transportinfrastrukturen i slike områder.

Disse medlemmer peker på at MC er effektivt, tar liten plass på veien og krever lite parkeringsareal. MC er også praktisk og smidig som fremkomstmiddel der det ellers er mye trafikk. Disse medlemmer mener at MC fortsatt er en glemt mulighet i byinfrastrukturen der all oppmerksomhet rettes mot tradisjonell sykkel og kollektivtrafikk. Gange, sykkel eller kollektivtransport ligger ikke til rette for alle, og MC vil i denne sammenhengen være et effektivt alternativ til bil. Disse medlemmer vil legge til rette for mer bruk av MC i byområdene, og for å få til dette må det tilrettelegges for egne parkeringsplasser og en definert plass i trafikkbildet.

Disse medlemmer mener at viktige forhold å ivareta er praktisk og økonomisk lett tilgjengelig parkering og trygg ferdsel. I denne forbindelse pekes det på viktigheten av å opprettholde adgangen til å benytte kollektivfelt, som da det ble innført, hadde nettopp en sikkerhetsmessig begrunnelse som ikke må forveksles med andre gruppers adgang til disse feltene, som f.eks. elbiler. Arbeidet med å sørge for at det monteres underkjøringshinder på fylkesveistrekninger som er spesielt ulykkesutsatte for MC, må også videreføres.

Disse medlemmer ønsker at flere skal få anledning til å skaffe seg MC, og vil derfor redusere engangsavgiften, gjeninnføre prinsippet om halv trafikkforsikringsavgift og gi folk med førerrett for bil og god trafikal erfaring rett til å kjøre lett MC uten ny førerprøve, men med et gjennomgått praktisk og teoretisk kurs ved en trafikkskole. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel dersom man har førerkort for bil, Dokument 8:121 S (2020–2021), jf. Innst. 337 S (2020–2021).

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i regjering fikk redusert engangsavgiften for MC, først med 30 pst. før en ytterligere reduksjon med 10 pst. ble gjeldende fra 1. juli 2019. Etter forslagsstillernes syn er det nå tid for å redusere engangsavgiften ytterligere, ved helt å fjerne volumkomponenten i denne. Disse medlemmer viser til forslag til statsbudsjett for 2022, hvor Fremskrittspartiet ønsket å stimulere til økt bruk av MC gjennom å avvikle volumkomponenten i engangsavgiften. Dette tiltaket gjør at mange nye MC får redusert pris til beste for forbrukerne. Praktiske eksempler er en MC på 1250 cc som ville bli 38 963 kroner billigere, en MC på 1000 cc 20 494 kroner billigere og MC med 700 cc 6 468 kroner billigere.

Disse medlemmer mener at endringen av tidligere årsavgift til en mer fleksibel trafikkforsikringsavgift har gitt eiere av alle kjøretøyer større fleksibilitet og muligheter til å tilpasse betalt avgift til reell bruk av kjøretøyet. Likevel er det fortsatt slik at man for MC betaler uforholdsmessig høy trafikkforsikringsavgift sammenlignet med bil. En motorsykkel er i bruk bare halve året, har lav vekt og to smale hjul, og forårsaker derfor vesentlig mindre slitasje på vegnettet enn en personbil. Stimulering til økt bruk av motorsykkel som personlig, motorisert transportmiddel kan bidra til å løse framkommelighets- og parkeringsproblemer bedre enn alle typer biler.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for avvikling av engangsavgiften for MC, og snarest mulig fjerne volumkomponenten.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en tilpasning til prinsippet om at to hjul på kjøretøyet skal gi halv trafikkforsikringsavgift.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for motorsykkelens rolle innenfor bytransporten. Planen forutsettes å omfatte tilretteleggingstiltak, sikkerhet og rett til å kjøre lett motorsykkel med førerkort klasse B.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for avvikling av engangsavgiften for MC, og snarest mulig fjerne volumkomponenten.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en tilpasning til prinsippet om at to hjul på kjøretøyet skal gi halv trafikkforsikringsavgift.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for motorsykkelens rolle innenfor bytransporten. Planen forutsettes å omfatte tilretteleggingstiltak, sikkerhet og rett til å kjøre lett motorsykkel med førerkort klasse B.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:214 S (2021–2022) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Andreas Limi, May Helen Hetland Ervik, Frank Edvard Sve, Marius Arion Nilsen, Bård Hoksrud og Morten Stordalen om MC som et praktisk transportalternativ som bør være tilgjengelig for flere – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. mai 2022

Erling Sande

Erlend Larsen

leder

ordfører