Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Seher Aydar, Bjørnar Moxnes, Sofie
Marhaug og Geir Jørgensen om å prosjektere Furuset-lokket på E6. Komiteen viser
også til samferdselsministerens svarbrev av 29. april 2022, som
følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at prosjektet ikke er prioritert i Nasjonal transportplan
2022–2033. Det ble heller ikke løftet av Oslo kommune i deres innspill
til prioriteringer datert 14. mai 2020. Flertallet viser videre til
at det tidligere er gjennomført utredninger og analyser som viser
at et lokk over E6 ved Furuset vil ha lav nytte i forhold til kostnadene.
Flertallet registrerer at statsråden
i sin vurdering av representantforslaget ikke anbefaler å prioritere
statlige planressurser til et E6-lokk på nåværende tidspunkt. Statsråden
viser til de pågående lokalpolitiske forhandlingene om en revidert
Oslopakke 3 og at det er store utfordringer med å finne finansiering
til eksisterende portefølje i Oslopakke 3.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at det vil være opp til lokale myndigheter å vurdere et lokk over
E6 ved Furuset opp mot andre tiltak og prosjekter i den bompengefinansierte
bypakken, Oslopakke 3.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
at et lokk over E6 ved Furuset ikke er prioritert i Nasjonal transportplan
for perioden 2022–2033, som ble behandlet av Stortinget i juni 2021. Dette flertallet viser
til at det tidligere er gjennomført utredninger og analyser som
viser at et lokk over E6 ved Furuset vil ha lav nytte i forhold
til kostnadene. Dette
flertallet viser videre til at det ikke er avsatt statlige
midler til prosjektet i inneværende NTP.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at byrådslederen
fra Arbeiderpartiet i 2019 pekte på at ansvaret for prosjektet lå
hos samferdselsministeren, og brukte det som begrunnelse for ikke
å prioritere det lokalt. Disse medlemmer merker seg
at dagens samferdselsminister fra Arbeiderpartiet er uenig med byrådslederen
og begrunner motstanden mot å bruke statlige midler på prosjektering
med at prosjektet ikke er prioritert lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet lokalt
i Oslo over flere år har jobbet for at et lokk over E6 ved Furuset
skal bli prioritert. Senest i mars 2019 var Fremskrittspartiet med
på et forslag i Oslo bystyre om at det skulle settes av midler lokalt
til prosjektering av lokket. Dessverre falt det, da blant annet
Arbeiderpartiet og Rødt sikret flertall mot forslaget. Disse medlemmer konstaterer
at dette representantforslaget fra Rødt ikke hadde vært nødvendig
om Rødt hadde støttet prosjektering lokalt i Oslo.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er viktig å
få fortgang i arbeidet med et lokk over E6 på Furuset som et byutviklingsprosjekt
og for å redusere luftforurensning og støy. Dette medlem mener det er viktig
at lokket ikke fører til kapasitetsøkning og mer bilkjøring.
Dette medlem viser til at støyen
i dag er en stor plage for de som bor og går på skole i området.
Mange kan ikke bruke soverommene vendt mot veien fordi det er så
mye bråk. Dette
medlem vil også peke på at området er preget av høy luftforurensning. Dette medlem mener
det haster å bygge Furuset-lokket, som kan gi rom for mange nye
boliger samt grøntområder, lekeplasser og andre viktige funksjoner
i nærområdet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette i gang et arbeid for å prosjektere Furuset-lokket
på E6 i Oslo ferdig uten økt biltrafikk.»