Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Representantforslag
210 S (2021–2022) fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Trond
Helleland, Charlotte Spurkeland og Erlend Svardal Bøe om godkjenning av
behandlersete i ambulanse. Komiteen er opptatt av trafikksikkerhet
og at de som har veiene som del av arbeidsplassen, slik som ambulansearbeidere,
har en trygg arbeidsplass.
Komiteen viser til samferdselsministerens
vurdering av forslaget i brev til komiteen datert 29. april 2022. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser videre til at
Statens vegvesen tar sikte på å stille krav om at behandlerseter
i ambulanser merkes med at de ikke er godkjent for bruk under ordinær
transport.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at statsråden blant
annet skriver at ambulanser og innkjøp av ambulanser allerede gjøres
i tråd med bilforskriften og Norsk Standard for ambulanser og ambulanseutstyr,
og at sikkerheten til ambulansepersonellet dermed allerede blir
ivaretatt.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Norge fra og med bilforskriftens
ikrafttredelse 15. september 2012 ikke har hatt egne nasjonale regler
om godkjenning av sitteplasser i ambulanse. På dette området følger
Norge EUs regelverk. Dette
flertallet viser videre til at EUs rammedirektiv 2007/46/EF
er implementert i bilforskriften og stiller krav til pasientrommet
i ambulanser. Pasientrommet skal være i overensstemmelse med kravene
i den europeiske standarden. I denne standarden stilles det en rekke
krav til seter i pasientrommet for at disse skal kunne benyttes
under kjøring, inkludert innfesting av setene, krav til setebelter
og krav til innfesting av setebeltene.
Dette flertallet viser til
statsrådens vurdering av forslaget, der det framkommer at Statens
vegvesen i 2022 vil vedta en ny bilforskrift som skal avløse gjeldende
forskrift. Dette vil sikre at de tekniske kravene til ambulanser
vil være å finne i én norsk forskrift (ny bilforskrift), i tillegg
til i det samsvarende internasjonale regelverket: rettsakter fra
EU og FN samt den aktuelle EN-standarden.
Dette flertallet viser videre
til at også Helse- og omsorgsdepartementet har vurdert forslaget.
Det fremkommer av vurderingen at gjeldende nasjonal rammeavtale
for leveranse av ambulansebiler forplikter leverandøren til å levere
kjøretøyene i henhold til bilforskriften og Norsk Standard, slik
forslagsstillerne ønsker. Rammeavtalen forplikter leverandøren til
å levere ambulansebiler som
«ved leveringstidspunktet er godkjent
i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter,
og at de er i henhold til kravene til egnethet og kvalitet som fremkommer
av spesifikasjonene».
Dette flertall viser til statsrådens
vurdering av forslaget, der det framkommer at EU-regelverket gir rom
for å innfortolke et krav om merking av sitteplasser som ikke er
godkjent for bruk under kjøring. Statens vegvesen har til nå ikke
praktisert et slikt krav ved godkjenning av ambulanser, men tar
sikte på å innføre dette basert på en ny tolkning av gjeldende rammedirektiv og
den kommende rammeforordningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg svaret fra statsråden hvor det gjøres
kjent at dagens bilforskrift skal erstattes av en ny forskrift i
inneværende år. Disse
medlemmer merker seg likevel at svaret fra statsråden ikke
bekrefter at setene tilfredsstiller kravene i EN 1789:46, og at
det som følge av at setene ikke er merket, gis en åpning for at
helsepersonell kan bruke behandlersetet med fare for egen sikkerhet.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at hensynet til helsepersonellets sikkerhet må stå i høysete, og at
det bør stilles samme sikkerhetskrav til behandlersetet som til
de øvrige sitteplassene i ambulansen. Disse medlemmer merker seg
at det fremkommer tydelig i EN 1789 at samtlige sitteplasser i kjøretøyet
skal være testet og godkjent for bruk etter europeiske standarder, noe
som blant annet innebærer en dynamisk test for å sikre at de tåler
påkjenninger en ambulanse kan utsettes for ved en ulykke. Disse medlemmer mener
at dersom det ikke viser seg å være mulig å installere et godkjent
behandlersete, må setet merkes med at det ikke er godkjent for bruk
under transport, for å unngå misforståelser.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå regelverket for godkjenning av ambulanser
og sikre at det er entydig.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå rammeavtalen for leveranse av ambulansebiler
og sørge for at kjøretøyene leveres i henhold til bilforskriften
og Norsk Standard for ambulanser og ambulanseutstyr, slik at sikkerheten
til ambulansepersonellet blir ivaretatt.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å innføre krav om skilting av seter som
ikke er godkjent for transport.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å stille krav om at behandlerseter i ambulanser
er testet og godkjent for transport.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at behandlersetet i dag ikke
brukes som et ordinært sete, og at det i opplæringsmateriell og dokumentasjon
fra ambulanseprodusenter opplyses om at behandlersetet ikke er godkjent
for bruk under ordinær transport. Disse medlemmer har vært i kontakt
med ambulanseprodusenter og merker seg at det er støtte for å merke
behandlersetene med skilt som tydelig viser at de ikke er godkjent
for bruk under ordinær transport.