Sakkyndig vurdering og rett
til tilstedeværelse ved avlivning
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
merker seg at det er lagt inn objektive kriterier i endringsforslaget
som bl.a. inkluderer definisjon på «skade», som bl.a. gir objektiv
beskrivelse av bittets utforming, som indikerer hvorvidt hunden
har opptrådt med en viss voldsomhet, og at sannsynligheten for at
den vil bite igjen er høyere enn for en hvilken som helst annen
hund. Dette er basert på nyere kunnskap om hunders bitt og adferd. Disse medlemmer merker
seg at disse kriteriene legger bedre til rette for politiets avgjørelser
og valg av virkemidler.
Disse medlemmer merker videre
seg at under høringen ble det hørt et alternativ der rett til sakkyndig vurdering
ble nedfelt i § 18, jf. Prop. 85 L (2021–2022). Disse medlemmer viser til
høringsinnspill som pekte på at bruk av sakkyndig vil kunne øke
politiets ressursbruk samt forlenge saksbehandlingstiden. Disse medlemmer mener
lang saksbehandlingstid er uheldig ut fra et dyrevelferdsperspektiv
der hvor hunden er tatt i forvaring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne vil understreke viktigheten av at
loven ikke må kunne forstås på en måte som gjør at avliving av hund
blir sett på som et virkemiddel for å straffe hundeeier. Avliving
av hunden bør forekomme sjelden og være siste utvei.
Disse medlemmer viser også
til at eier i dag ikke har rett til verken å besøke hunden hvis
den holdes i forvaring, eller å være til stede ved avlivning. I
mange tilfeller har eier et sterkt følelsesmessig bånd til hunden, og
et sterkt ønske om å ta avskjed med hunden hvis den skal avlives.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne finner det nødvendig at hunden vurderes av en sakkyndig
før det foreligger et avlivingsvedtak. Dette må gjelde i alle saker
der hunder står i fare for å bli avlivet og hundeholder krever en
vurdering. Den sakkyndiges vurdering skal tillegges vekt. Sakkyndig
som skal vurdere hunden før vedtak om avliving, må ha formell kompetanse.
Disse medlemmer mener at politiets
kunnskap om hundeatferd ikke er tilstrekkelig, og at et vedtak uten
sakkyndigvurdering kan skape fare for at vedtak om avliving foretas
på feil grunnlag. Det vil sannsynligvis være lettere for en hundeeier
å godta at hunden må avlives dersom beslutningen kommer fra en sakkyndig, noe
som også kan være med på å forkorte sakens forløp. Disse medlemmer mener det
også vil virke konfliktdempende å la en sakkyndig person delta i
avgjørelsen om hvorvidt en hund skal avlives eller ikke.
Disse medlemmer mener derfor
eier skal få tilbud om å være til stede ved avliving av hunden,
så lenge det er sikkerhetsmessig forsvarlig og eventuelle kostnader
dekkes av eier.
Disse medlemmer foreslår på
denne bakgrunn følgende endringer:
«§ 18 skal lyde:
§ 18 Avliving eller omplassering
av en hund etter angrep eller skade på menneske når det er nødvendig
for å avverge fremtidig risiko
Politiet kan vedta å avlive en hund
som har angrepet eller skadet et menneske dersom ikke dette fremstår
som et uforholdsmessig tiltak. Ved vurderingen skal det særlig legges
vekt på:
-
a. hvilken fare som har vært til
stede, blant annet om det er et barn som har vært angrepet
-
b. omfang og type av påført skade,
blant annet om det er barn som er påført skade, men det økonomiske
tapet etter påført skade skal ikke tillegges vekt
-
c. hvorvidt den som er blitt angrepet
eller skadet, helt eller delvis har provosert et angrep
-
d. den risikoen hunden og hundeholdet
kan antas å medføre i fremtiden
-
e. hundens nytteverdi, men hundens
økonomiske verdi skal ikke tillegges vekt
-
f. om særskilte forhold ved hundens
helse har medvirket til at hunden utøvet uønsket adferd
-
g. om det finnes andre tiltak som
kan forebygge fremtidig risiko
Før det fattes vedtak om avliving,
skal det innhentes en sakkyndig vurdering dersom hundeholderen krever dette.
Den sakkyndige vurderingen skal baseres på de faktiske forholdene
ved hendelsen, en medisinskfaglig vurdering og dokumentasjon av
skade som er påført den skadelidte. Politiet skal gi hundeholderen
en rimelig frist til å kreve en slik sakkyndig vurdering. Det er
ikke anledning til å be om fornyet vurdering. Vurderingen skal utføres
av sakkyndige utpekt av departementet. Vurderingen gjøres for hundeholderens
regning. En slik vurdering skal tillegges vekt.
Vurdering etter første ledd bokstav
f skal utføres av en autorisert veterinær.
Dersom det anses
praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en
hund fremfor å avlive den.
En hund som har
påført et menneske
betydelig skade, bør normalt avlives.
Ved avliving av hunden kan hundeholder
tilbys å være til stede dersom dette kan gjøres uten å forhindre gjennomføringen
av vedtaket eller utgjøre en sikkerhetsrisiko. Kostnader knyttet
til hundeholders tilstedeværelse dekkes av hundeholder.
Kongen kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om bruk av sakkyndig som forberedelse til vedtak etter
loven og krav til sakkyndiges kompetanse.»
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«§ 18 a skal
lyde:
§ 18 a Avliving eller omplassering
av en hund etter angrep eller skade på tamrein, husdyr, hjortevilt
eller annen hund når det er nødvendig for å avverge fremtidig risiko
Politiet kan vedta å avlive en hund
som har jaget og skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, dersom
det ikke fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Ved vurderingen skal
det særlig legges vekt på:
-
a. hvilken fare som har vært til
stede
-
b. omfang og type av påført skade
-
c. den risiko hunden og hundeholdet
kan antas å medføre i fremtiden
-
d. hundens nytteverdi
-
e. om det finnes andre tiltak som
kan forebygge fremtidig risiko
Politiet kan også
vedta å avlive en hund som ved ensidig angrep har betydelig skadet
andre hunder eller kjæledyr dersom ikke det skadete dyret urettmessig
var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer. Ved vurderingen
skal det også legges vekt på:
Dersom
det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere
en hund fremfor å avlive den.
Ved avliving av hunden kan hundeholder
tilbys å være til stede dersom dette kan gjøres uten å forhindre gjennomføringen
av vedtaket eller utgjøre en sikkerhetsrisiko. Kostnader knyttet
til hundeholders tilstedeværelse dekkes av hundeholder.
Før det fattes vedtak om avliving,
skal det innhentes en sakkyndig vurdering dersom hundeholderen krever dette.
En slik vurdering skal bidra til belyse andre ledd bokstav a, b,
c og e, samt tredje ledd bokstav a.
Kongen kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om bruk av sakkyndig som forberedelse til vedtak etter
loven og krav til sakkyndiges kompetanse.»
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«§ 19 skal lyde:
§ 19 Farlige hunder
Det er forbudt å
holde eller innføre hunder som
-
a. er gitt trening
i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot
mennesker,
-
b. er gitt trening
i eller for å angripe andre hunder, eller
-
c. enkelthunder
som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre
sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være
farlige for mennesker eller dyr.
Er det
tvil om en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet
ta hunden i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker
ved en kyndig undersøkelse av hundens adferd for å avklare om den
er vel avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre
farlige egenskaper mv. Vurderingen
skal utføres av sakkyndige utpekt av departementet. Dersom
ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig frist satt av politiet,
regnes hunden for å gå inn under første ledd bokstav c.
Hunder som blir
avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold
av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved
vedtak av politiet.
Ved avliving av hunden kan hundeholder
tilbys å være til stede dersom dette kan gjøres uten å forhindre gjennomføringen
av vedtaket eller utgjøre en sikkerhetsrisiko. Kostnader knyttet
til hundeholders tilstedeværelse dekkes av hundeholder.
Kongen kan gi forskrift
om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller
å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette
krav til dokumentasjon av hundens rase eller type. Med farlige hunder
menes her hunder eller hundetyper som på grunn av en kombinasjon av
mentale og fysiske egenskaper og evne til å påføre stor skade,
utgjør en fare for mennesker eller dyr.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til forslag fra
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne om
rett til samvær når hund er tatt i forvaring for avliving etter
§ 24. Disse medlemmer mener
at for å ivareta hensynet til at avlivningsvedtaket blir gjennomført,
er det viktig å forebygge unndragelsesfare. Disse medlemmer er kjent med
at politiet derfor ikke ønsker å oppgi på hvilken kennel hunder
i slike saker står oppstallet. Ettersom det stilles strenge sikkerhetsmessige
krav til både personell og fasiliteter, er det kun et fåtall kenneler i
hvert politidistrikt som politiet kan bruke til forvaring av hunder
i forbindelse med avlivningssaker. Det vil derfor være nødvendig
at lokasjonene til disse kennelene ikke blir kjent også etter at
en hund er avlivet.