Stortinget vedtok
13. juni 2017 å be regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet
måte med en helhetlig gjennomgang av hundeloven av 2003 for å sikre
at reglene om hundehold bygger på et godt og velfundert grunnlag,
jf. vedtak 885 og Innst. 340 S (2016–2017) (justiskomiteen). Landbruks-
og matdepartementet foreslår i Prop. 85 L (2021–2022) endringer
i lov av 4. juli 2003 nr. 74 om lov om hundehold (hundeloven).
Hundeloven trådte
i kraft i 2004. Siden den gangen har hundeholdet i Norge både vokst
og forandret seg. I 2021 var det om lag 565 000 hunder i Norge ifølge
opplysninger fra DyreID. Omfanget av hundehold er nærmere omtalt
i pkt. 3.3.5 i proposisjonen.
Departementet opplyser
i proposisjonen at hovedformålet med de foreslåtte endringene i
hundeloven er å styrke de forebyggende tiltakene i loven slik at
uønskede hendelser med hunder ikke skal skje. Departementet foreslår
å endre lovens tittel til lov om forsvarlig hundehold, jf. kap.
4 i proposisjonen.
Departementet opplyser
i proposisjonen at endringsforslagene vil forsterke forebyggende
tiltak rettet mot hundeholderen. Flere forslag til endringer tar
sikte på å gjøre loven enklere å forstå. Blant annet er det foreslått
omstrukturering av flere paragrafer. I tillegg er det foreslått
flere definisjoner. En rekke bestemmelser er også foreslått endret
for å klargjøre begrepsbruk og tolkninger. Departementet opplyser
i proposisjonen at det er lagt vekt på å etablere et objektivt vurderingsgrunnlag.
Ved at ordlyden blir lettere å forstå, vil det også være lettere
for hundeholderen å innrette seg, og forutsigbarheten vil bli større.
Departementet tar sikte på å utarbeide en veileder til støtte for
politiet, kommuner, statsforvalter og hundeholdere når loven er
vedtatt, jf. kapittel 14.
Hundeloven er en
særlov som har til formål å regulere de sikkerhetsmessige problemstillinger
som kan oppstå i forbindelse med hundehold. Hundehold berøres likevel
av flere andre lover, som blant annet dyrevelferdsloven, matloven
og viltloven. Hundeloven er ment å inneholde regler som er relatert
til sikkerhetsaspektet rundt hunder og hundehold jf. kapittel 5
i Ot.prp. nr. 48 (2002–2003), jf. Innst. O. nr. 91 (2002–2003).
I Justis- og politidepartementets forarbeider til den nåværende hundeloven
fremgår det at regler som bare regulerer et spesielt livsområde,
bør stå i spesiallovgivningen. For eksempel mente man at regler
for bruk av hund under jakt hører hjemme i jaktlovgivningen ettersom
jegerne forventer å finne dem der, og reglene har reelt sett sammenheng
med reglene om utøvelse om jakt. Dette synspunktet deles av Landbruks-
og matdepartementet, som overtok forvaltningsansvaret for hundeloven 1. mars
2019, og det materielle virkeområdet foreslås derfor videreført.
I proposisjonens
kapittel 3 omtaler departementet kunnskapsgrunnlaget, og at loven
må balansere flere ulike hensyn. Hundeloven ble vedtatt i 2003 etter
flere alvorlige hendelser der barn ble drept av hunder som følge
av hundebitt, jf. pkt. 3.3 i proposisjonen. Departementet omtaler
bittskader fra hund på mennesker i pkt. 3.3.1, og forholdet til
beitedyr er omtalt i pkt. 3.3.4. Oppdatert kunnskap om hund og hundeadferd
er omtalt i pkt. 3.3.6 i proposisjonen.
Forslag til endringer
i innledende bestemmelser i loven, herunder lovens formål og definisjoner
er omtalt i kapittel 5 i proposisjonen. Geografisk virkeområde er omtalt
i kapittel 5, og lovens virkning på Svalbard er omtalt i kapittel
12 i proposisjonen. Departementet foreslår å stille strengere krav
til hundeholderens aktsomhetsplikt, jf. omtale i pkt. 5.4 i proposisjonen.
Forslag til ny bestemmelse om hundeholderens kompetansekrav er omtalt
i pkt. 5.5 i proposisjonen. Nødvendig kompetanse vil gjøre hundeholderen
bedre i stand til å forebygge uønskede hendelser.
Departementet omtaler
ulike forslag om sikring av hunder i kapittel 6, og forslag til
endringer knyttet til opptak og behandling av løse hunder omtales
i kapittel 7 i proposisjonen. Kapittel 8 i proposisjonen omhandler
ro og orden, antall hunder i en husholdning eller på en eiendom,
samt merking av hunder. Personers rettigheter og plikter i nøds-
og faresituasjoner omtales i kapittel 9 i proposisjonen. Kapittel
10 omtaler sikkerhetstiltak mot problematisk hundehold. Administrative
virkemidler, straff og erstatningsansvar er behandlet i kapittel
11 i proposisjonen.
Departementet omtaler
økonomiske og administrative hensyn i kapittel 14 i proposisjonen.